Storbrand i datacenter i Strasbourg

Permalänk
Medlem

Storbrand i datacenter i Strasbourg

OVH, en av de större aktörerna på datacenters i Europa har haft en stor brand som tog ut rätt mycket:

https://twitter.com/olesovhcom/status/1369478732247932929

Om nån webbtjänst hackar lite idag kan det vara en förklaring. Det lär märkas vilka som har fungerande katastrofplaner bland kunderna.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt missat detta. Det kommer bli spännande att se vilka som har en fungerande DR, vilka som inte har en, och vilka som tror sig ha en fungerande DR.

Hur fungerar OVH:s backuper av ens maskiner? Är de i samma lokal? Kanske dags att se över mina backuper hos mina leverantörer... (Det väsentliga datat som är lurigt att återskapa backas upp varje dag mot mitt hem, men har hela maskinkloner hos mina leverantörer - så skulle en sån här sak hända sitter iaf jag inte helt i sjön)

Edit/tillägg:

Också intressant (tycker jag) att SBG1,2,3,4 inte verkar vara helt fysiskt avskilda. Det hade jag nog antagit - typ att en brand i SBG2 inte ska påverka SBG4.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Edit/tillägg:

Också intressant (tycker jag) att SBG1,2,3,4 inte verkar vara helt fysiskt avskilda. Det hade jag nog antagit - typ att en brand i SBG2 inte ska påverka SBG4.

Jag reagerade också på det, men jag antar att man litade på sitt brandskydd. Det ger ju också en hotbild för t.ex. ett flygplan som kraschar in i siten.

Å andra sidan - bara för att man lägger avstånd mellan byggnaderna betyder det inte att allt funkar vid en sån här situation. Både elnät och datanät kan nog påverkas vid en hel site när något strular även om man har fysiskt avstånd. Äkta redundans och säkerhet är svårt och dyrt.

Permalänk
Medlem

Någon med behörighet kan väl ändra rubriken! Jag trodde de spelade jazz i datacentret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Någon med behörighet kan väl ändra rubriken! Jag trodde de spelade jazz i datacentret.

Kan man väl gott unna de hårt arbetande servrarna?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Någon med behörighet kan väl ändra rubriken! Jag trodde de spelade jazz i datacentret.

Kanske rökte jazz tobak och det var därför branden startade?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Någon med behörighet kan väl ändra rubriken! Jag trodde de spelade jazz i datacentret.

Nu har jag fixat mitt eget stavfel.

Permalänk
Medlem

Vaaaaa!? Behöver man tänka backup även när man lagt ut driften av datahallar/servrar/tjänster?
Sånt ska ju molnet lösa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Vaaaaa!? Behöver man tänka backup även när man lagt ut driften av datahallar/servrar/tjänster?
Sånt ska ju molnet lösa..

... tittar upp på rökmolnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Vaaaaa!? Behöver man tänka backup även när man lagt ut driften av datahallar/servrar/tjänster?
Sånt ska ju molnet lösa..

Ja.. Beroende på vilken tjänst du har så finns "backup / disaster recovery" ibland i samma datahall, ibland i annan datahall i samma byggnad och ibland helt annan geografisk region.
Oftast ingår någon sorts backup men geografisk backup är oftast en extra kostnad. Beroende på vilken service och företag man lagt driften hos.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sorry, jag borde kanske ha varit tydligare med sarkasmen.
Jag jobbar med dessa frågor och har tyvärr sett alldeles för många exempel på att man tror att data är skyddat bara för att man lämnat över ansvaret till hosting partner eller molnet.
Väldigt ofta tror man att redundans/högtillgänglighet är det samma som backup, molnet är bra i många avseenden men man behöver veta vad man köper respektive inte köper.

Permalänk
Medlem

Allt porrsurfande måste ha fått det hela att gå upp i rök:

Dom körde säkert AMD processorer .
Har hört att dom brinner bra, se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630481-brandfarliga-pc-komponenter-vi-minns

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.