DDR4-priser över 60 kronor per gigabyte – upp 50 procent på fyra månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Behövs väl knappast en kartell för att höja priser när efterfrågan överstiger utbudet. Det är ju bara ett sunt affärsmässigt beslut att ta.

Om jag minns rätt så minskade de tillgången förut för att skapa en brist & trissa upp priserna vilket var en kartelbildning av flera tillverkare (men som sagt, om jag minns rätt kan ha varit rykten enbart oxå) Men som du skrev affärsmässiga beslut & om de går ihop, gör saker tillsammans så brukar det kallas kartellbildning. ddr3 är det brist på ddr 4? verklig brist eller skapad brist eller ingen brist alls, eller helt enkelt affärsmässiga beslut & priser.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Har med komponentbristen på grund av Corona att göra. Sägs det. "Helt plötsligt" blev halva världens "jävla befolkning" hemmabyggare av datorer, tydligen, och ville ha PSU, grafikkort, Ryzen etc. etc.. Vilket jag inte tror på. Även om det hade varit kul om alla börjar bygga datorer där hemma, då får vi entusiaster "fler kompisar"!

Handlar också om miners skulle jag tro.

PC gaming hardware and accessories spending grew 62% in the US in 2020
https://www.gamesindustry.biz/articles/2021-02-16-pc-hardware...

Siffran inom EU är nog inte så annorlunda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ett "nybygge" idag bör man minst klämma in 32GB i, även om man bara ska köra "notepad"!

Du råkar inte jobba för Asus?

Men ja, det är sjukt tråkigt när RAM inte räcker till för vad man vill göra. Trevligt när man har lite över för cache.

Funderade på att uppgradera till 64GiB när priset var som lägst men skippade, väntar på DDR5 istället. 32GiB räcker till vad jag sysslar med på min desktop i dagsläget.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Philips Hue+Google Home. Dagsljus spelar noll roll här hemma. Systemet drar inte en massa "dyra" RAM heller.
Men vad har detta med RAM-prishöjningar att göra menar du?

Jag hakade på spåret ThomasLidstrom tog och tolka "mörkt och dystert" bokstavligt.
(Thomas nämnde vårdagsjämning, som inte heller ha med ram priser att göra).

Ang olika typer av ljus så föredrar jag generellt dagsljus framför andra typer av belysningar.
Dagsljus har ett bredare spektra och dels kan man dra nytta av det i vissa sammanhang.
Exempelvis om man ska fotografera så kan det ibland svårt att få till det på samma sätt med konstgjord belysning som om man kan utnyttja dagsljuset till sin fördel.
Sen tycker jag att det gör en skillnad för humör/välmående att få se dagsljus.

Det finns också ett ställe man kan besöka som heter "utomhus".
Detta ställe är svårare att belysa på ett bra sätt.
Visst du kan ha pannlampa eller spänna fast en Hue på huvudet om du ska ta en promenad.
Men tycker inte det är samma som att ha dagsljus.

Skrivet av Networker:

Fortfarande "jättebilligt". Jag minns att jag köpte 16KB RAM till min Commodore VIC20 cirka 1982, och dessa 16KB kostade 1600 kronor då. Plus moms! Inflationsomräknat blir 1600 kronor (ex. moms) i dagens pengar runt 4444 kronor, eller mer. 100 kronor+moms per kilobyte i dåtidens kronor alltså.

...

Visst....
Men de flesta har nog förväntningar på att datorer/IT ska ha utvecklat sig på en 40 års period.

Processorer utvecklades i ganska snabb takt fram t.o.m. 2011 när Sandy Bridge släpptes.
Sen efter det känns det som CPU utvecklingen saktat in betydligt.
Grafikkort var från början rena bildvisningskort.
Men när 3Dfx släppte Voodoo korten och sen kom bl.a. Nvidia med Riva TNT och sen GeForce 256 osv så har grafikkort utvecklas något enormt. Men efter GTX 1000 serien har pris/prestanda mer eller mindre stått still.
Hårddiskar blev i ganska snabb takt större och större fram till hårddiskar på 2TB.
Sen saktade utvecklingen in.

Känns som hela datormarknaden före 2010 så hände det ganska mycket på i stort sett alla områden.
Köp en ny dator.
Vänta 2-4 år.
Köp en ny dator och få mycket bättre pris/prestanda förhållande.
Det var roligt att vara entusiast.

Nuförtiden verkar det inte lika självklart.

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att man bara har 64GB ram på speldator, visste att det inte var bra att snåla in det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Networker:

Fortfarande "jättebilligt". Jag minns att jag köpte 16KB RAM till min Commodore VIC20 cirka 1982, och dessa 16KB kostade 1600 kronor då. Plus moms! Inflationsomräknat blir 1600 kronor (ex. moms) i dagens pengar runt 4444 kronor, eller mer. 100 kronor+moms per kilobyte i dåtidens kronor alltså.

Jag vågar inte ens räkna på vad en GB skulle kostat på den tiden..
En GB är i runda slängar en miljard bytes. (Skit i det där med "kibi" eller vad moderna snorungar döpt om det till! )

En GB RAM med priser från 1982 skulle alltså kostat 100kronor x100x1000+moms samt justerat för inflationen.
100 kronor gånger ett hundra tusen är 10 miljoner kronor. Dvs. en GB RAM kostade cirka 10 miljoner kronor i dåtidens pengar exklusive moms. Momsen då var 23,46%. Alltså pris till konsument per GB RAM 12,3 miljoner kronor.

Inflationsjusterat till dagens kronor enligt SCB så blir det 34,17 miljoner kr per GB RAM.
-Och ni gnäller om att en GB kostar 60 kr? Hehe..
Tror knappt att världens samlade "RAM-resurser" runt 1982 var totalt en GB..

Fortfarande funderar jag på att jag betalade för mycket för mina 16kB till min VIC20 1982...
(Uppgraderade till C64 strax därefter, och minnet var inte kompatibelt...)

Lite skämt åsido:
I dagsläget har RAM varit "snorbilligt" rätt länge i några år. I nuvarande burk (Ryzen 3700X) kör jag 32GB Corsair Vengeance 3600. För minnesmängden 32GB betalade jag ungefär 1500 kronor. Jämfört med mina 16kB anno 1982 är det snorbilligt. Förra "gången" jag byggde burk, i modern tid då alltså, kostade 16GB DDR3@1600 cirka 2500 kronor. (2014).
I dåtidens pengar. Inflationsjusterat från 2014 till dagens kronor cirka 3000. För 16GB DDR3.

RAM ska man inte "snåla på"! 60 kronor per GB är väldigt väldigt billigt!
Ett "nybygge" idag bör man minst klämma in 32GB i, även om man bara ska köra "notepad"!
-Framtidssäkrat!

(Tänk också på minneskanalerna!)
-My 2 cents.

Du missar det bästa, på den tiden gjorde man små stabila program som rullade fort, idag är det gigantiska klipp och klistra mjukvaror som käkar minne och klockcykler utan att göra så mycket mer nyttigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag blir bara mer och mer nöjd att jag uppgraderade i tid innan allt skenade iväg för mycket!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som har skenat iväg? jag köpte 16gb DDR4 till sonens burk förra sommaren, det gick på 1150kr köpte 16gb till den andra burken igår, kostade 945kr?

3600mhz tror jag det var båda gångerna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

I framtiden kommer ingen ha råd med mer än 640kB minne.

Bill G. sa väl att ingen behöver mer så det är lugnt! 🖲

Permalänk
Inaktiv

såg på grafen nu att det blivit nån hundring dyrare, 60% låter alltid mycket, men det var från extremt låga nivåer, så att säga att minnen är dyrt idag, är ju inte riktigt sant. Läser man rubriken vill man ju gärna tro det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon910:

såg på grafen nu att det blivit nån hundring dyrare, 60% låter alltid mycket, men det var från extremt låga nivåer, så att säga att minnen är dyrt idag, är ju inte riktigt sant. Läser man rubriken vill man ju gärna tro det.

Jag tycker det verkar som om minnena nu kostar ca 10 % av vad de gjorde nya i rena pengar om man ser på klassiker som en 3K expansion till en VIC 20.

Man kan ju få en sådan för 3-500 kr på Ebay och de låg runt 3000 kr nya, dvs ungefär 1 krona per Byte och det var ju ändå ganska mycket lägre priser än när minne var dyrt på riktigt.
Idag är det få som skulle betala 1 krona per Byte för ram, säg 16+8 Gbyte (vanligt och grafik) lite felräknat blir det 24 miljarden för minnen i en spelmaskin med minimum konfiguration med samma prisnivå som när hemdatorerna slog igenom på riktigt i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vad är det som har skenat iväg? jag köpte 16gb DDR4 till sonens burk förra sommaren, det gick på 1150kr köpte 16gb till den andra burken igår, kostade 945kr?

3600mhz tror jag det var båda gångerna

Jag köpte 32 GB (3200MHz) för 1100 kr för snart fyra månader sedan. Idag är priset nästan det dubbla.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

såg på grafen nu att det blivit nån hundring dyrare, 60% låter alltid mycket, men det var från extremt låga nivåer, så att säga att minnen är dyrt idag, är ju inte riktigt sant. Läser man rubriken vill man ju gärna tro det.

Ja om man ser på före nedgången till nu så är det fortfarande billigare än tidigare, men det har gått upp igen.

Om något kostar 100kr, sen 10kr så har det gått ner rejält. Sen går det till 20kr och då är det plötsligt 100%! ökning från 10kr men vi vet ju alla att det fortfarande är betydligt billigare än de 100kr det startade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du missar det bästa, på den tiden gjorde man små stabila program som rullade fort, idag är det gigantiska klipp och klistra mjukvaror som käkar minne och klockcykler utan att göra så mycket mer nyttigt.

Håller med dig totalt här!
-Tänk vad man kunde "maxxa" hårdvaran på exempelvis C64 och Amiga etc. I dagsläget verkar programutvecklarna "skita i" att göra program som tar "sista gnuttan livssaft" från RAM och CPU, på ett bra sätt då.
(Alltså bra sätt förr!)
Har inte kollat detta på ett bra tag nu, men löjligt lilla "notepad" var pyttelitet på 486-tiden. (Win 3.11) Tog upp några enstaka kB.
Systemresurserna idag säger att "notepad" tar upp 10MB minne. Kanske kan man inte se enstaka kB längre?

Bara ett exempel alltså.

Själv ser jag det inte som om RAM har blivit svindyrt. Klart att det blivit dyrare senaste månaderna, men från en asbillig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du råkar inte jobba för Asus?

Men ja, det är sjukt tråkigt när RAM inte räcker till för vad man vill göra. Trevligt när man har lite över för cache.

Funderade på att uppgradera till 64GiB när priset var som lägst men skippade, väntar på DDR5 istället. 32GiB räcker till vad jag sysslar med på min desktop i dagsläget.

Skulle tippa på att DDR5 blir det också "brist på". Av mina erfarenheter så är första generationen rätt dåliga. Tog ett antal år för DDR4 att slå mina nästan mediokra DDR3@1600. Enligt syntetiska tester då. Ska man "satsa på" DDR5, bör man nog vänta några år kanske.

Funkar datorn bra i dagsläget, behöver man inte stressa på för att bygga ny burk.
Men gällande RAM så är dessa fortfarande rätt hyfsat pris på. (Mitt exempel från 1982 är extremt, exemplet från 2014 med dubbla priserna på DDR3 jämfört "idag" räcker kanske som exempel att det inte är "dyrt"?)

Just RAM kan man oftast flytta från "burk till burk" när man bygger nytt. Så den kostnaden är inget man måste "ta varje år". Kanske var femte eller så, typ. Moderkort+cpu är oftast sådant man behöver byta/köpa nytt innan RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Bill G. sa väl att ingen behöver mer så det är lugnt! 🖲

"Billy Boy" syftade på DOS. Inget annat. (Även om DOS egentligen behöver mer.. Helst 1MB).
Spana in LGR på YT!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av enbom:

Finns det några roligare nyheter nu för tiden? Tycker allt bara är mörkt och dystert.


https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vaccinsucce-bl...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Virus/antivirus var inga större problem förr..
Tog i och för sig upp systemresurer, men ändå..

(Vänligen blanda inte ihop olika virus!)