Permalänk
Medlem

I vårt hushåll har vi testat både vanliga teflonpannor och gjutjärnspannor - dock ej stålpannor. Teflonpannorna har kort hållbarhet, och gjutjärn är bökigt. Vi råkade snubbla över någon obskyr stekpannetillverkare som heter gastrolux och använder vad som verkar vara något eget material som kallas biotan. Det rekommenderas starkt - stekpannorna ger minst lika bra resultat som gjutjärnspannor, men helt utan böket, och är dessutom oerhört hållbara. Efter den första vi införskaffade så gjorde vi oss av med övriga pannor och köpte tre storlekar till, och den äldsta har nog klarat sig närmare ett decennium utan nämnvärt slitage.

Permalänk

Jag bytte rätt nyligen ut min huvudstekpanna. Jag har haft en i teflon och köpte även den nya med teflon i mellanprisklass. Den gamla höll ca 10 år och användes dagligen. Den skulle kunna gå att använda längre, men hade börjat få en och annan repa och det kändes som att det var dags. Jag gissar att du stekt i för hög temperatur, eller om du använt metallredskap i så kan det förstöra. Jag använder endast plast/trä.

"Gör vattendroppstestet - Enklast är att använda fingret och skvätta ett par droppar kallvatten i pannan. Om vattnet "dansar runt" har pannan rätt temperatur. Torka sedan försiktigt upp vattnet ur pannan med ett hushållspapper.

Hitta rätt stektemperatur
155°C Smöret börjar bli ljusbrunt
165°C Smöret är mellanbrunt och har lägsta stektemperatur
170°C Smöret tystnar och vi har en lämplig temperatur för de allra flesta maträtterna
185°C Smöret är mörkbrunt med svagt bränd smak, lämpligt endast för kortare stekning
200°C Smöret är brunsvart med bränd smak och är olämpligt för stekning"

Jag brukar även steka saker som nötkött i teflonpannan och tycker det fungerar fint, sen är jag ingen mästerkock direkt. Men för att få stekyta tycker jag runt 170-180C räcker bra, då får man snabbt yta och kan sedan fortsätta laga till på valfritt sätt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Kan vara som skrivits tidigare att spisen är ojämn i värmefördelningen.
På min spis så är plattan mycket varmare i ena hörnet så alla stekpannor blir tillslut förstörda i det hörnet. Oavsett ifall jag följer konstens alla regler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HKBY:

Kan vara som skrivits tidigare att spisen är ojämn i värmefördelningen.
På min spis så är plattan mycket varmare i ena hörnet så alla stekpannor blir tillslut förstörda i det hörnet. Oavsett ifall jag följer konstens alla regler.

Det kan ha att göra med att plattan är ojämn. Har man gjutjärnsplattor så har de ju en tendens att bli lite rostiga och så, och då är det lätt att få hotspots eller kanske snarare tvärtom att värmeöverföringen är så dålig på stora delar av plattan att man får dra upp styrkan för högt också blir det väldigt varmt där man faktiskt har bra kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Grejen är den att man ska egentligen inte göra så, fett i avloppet är inte bra. Låt den svalna så det går torka ur det mesta av fettet med papper, finns det kvar smuts som inte papperet tar bort så spola av med varmvatten och dra runt med borsten. Aldrig behövt göra mer med mina pannor.

Låter geggigt och jobbigt det där Därför man har en burk där man häller i majoriteten av fettet Förbereder sedan kranen innan jag diskar ur gjutgärnspannan med att spola varmt i någon minut tills det är så varmt det kan bli. Disksvamp med den skrubbiga sidan så är stekpannan ren efter 20 sekunder utan att använda en gnutta diskmedel. Torkar av vattnet, häller i en skvätt olja som jag gnider in med hushållspapper och sedan lägger tillbaka den på den svalnande plattan.

Skrivet av Dumbullen:

En gjutjärnspanna behöver ju massan för att behålla värmen..

Men ja, en gjutjärn, kolstål eller rostfri panna. Jag har en uppsättning gjutjärn och beställde hem en kolstål 28cm från bagaren och kocken igår eftersom det var 50% på den.

Sålänge man ser till att pannan är ordentligt varm innan man steker är det ju inga problem för den att behålla värmen, det är ju fortfarande gjutgärn Brukar oftast ta ut köttet eller det som ska stekas en god timme eller två innan från kylen nu så det inte är lika kallt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Låter geggigt och jobbigt det där Därför man har en burk där man häller i majoriteten av fettet Förbereder sedan kranen innan jag diskar ur gjutgärnspannan med att spola varmt i någon minut tills det är så varmt det kan bli. Disksvamp med den skrubbiga sidan så är stekpannan ren efter 20 sekunder utan att använda en gnutta diskmedel. Torkar av vattnet, häller i en skvätt olja som jag gnider in med hushållspapper och sedan lägger tillbaka den på den svalnande plattan.

Gör du så är det ändå väldigt mycket fett som åker ut i avloppet och bidrar till stora fettproppar i avloppssystemet. Har ju varit en del nyhetsinslag om sådana senaste åren. Så hemskt jobbigt är det inte att torka ur fettet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Förbereder sedan kranen innan jag diskar ur gjutgärnspannan med att spola varmt i någon minut tills det är så varmt det kan bli.

Någon minut?! Hur många liter varmvatten spolar du bort egentligen? Här går en annan och köper munstycken till hushållets kranar som ska minska mängden vatten som går åt Känns väldigt långt borta att man skulle lämna en kran på så länge utan att använda vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Någon minut?! Hur många liter varmvatten spolar du bort egentligen? Här går en annan och köper munstycken till hushållets kranar som ska minska mängden vatten som går åt Känns väldigt långt borta att man skulle lämna en kran på så länge utan att använda vattnet.

Det beror ju på hur långt bort man har varmvattenberedaren och vilket material som vattenrören går igenom. Har man långt avstånd och ingjutna rör kan det ta ett bra tag innan "varmvattnet" når kranen och omgivande material slutat sno majoriteteten av värmen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Någon minut?! Hur många liter varmvatten spolar du bort egentligen? Här går en annan och köper munstycken till hushållets kranar som ska minska mängden vatten som går åt Känns väldigt långt borta att man skulle lämna en kran på så länge utan att använda vattnet.

Får man fråga varför? Vi har inte vattenbrist i Sverige och vatten från kranen är billigt. Om du vill spara vatten är det bättre att dra ner på köttätandet eller kaffedrickandet t ex:

https://sverigesradio.se/artikel/6351387

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gör du så är det ändå väldigt mycket fett som åker ut i avloppet och bidrar till stora fettproppar i avloppssystemet. Har ju varit en del nyhetsinslag om sådana senaste åren. Så hemskt jobbigt är det inte att torka ur fettet.

Spolar ju varmt både innan och efter också och varannan gång eller så sprutar jag ner lite diskmedel ner i avloppet också, rinner på bra här i 2 årstid utan problem Det är ju verkligen mikroskopiskt med fett kvar om man häller det i en separat burk. Fettpropparna längre bort i avloppsystemet sker även om jag gör såhär eller inte då det är tusentals spån som bara dunkar ner allt fett oavsett, men jag slipper kladdiga händer och slösa hushållspapper

Skrivet av Sebbepojken:

Någon minut?! Hur många liter varmvatten spolar du bort egentligen? Här går en annan och köper munstycken till hushållets kranar som ska minska mängden vatten som går åt Känns väldigt långt borta att man skulle lämna en kran på så länge utan att använda vattnet.

Ja du låter som min hemkunskapslärare som hade panik om man lämnade på kranen mer än 1 sekund man behövde den och vi var tvungna att diska i baljor med vatten. Kompenserar från den tiden helt enkelt Vi bor också högst upp så som någon annan svarade så behövs det lite tid innan vi får rätt temperaturer ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får man fråga varför? Vi har inte vattenbrist i Sverige och vatten från kranen är billigt. Om du vill spara vatten är det bättre att dra ner på köttätandet eller kaffedrickandet t ex:

https://sverigesradio.se/artikel/6351387

Extra rolig är det om man har "sjövatten" där man bor och man ska spara vatten. Tror inte mina 1000 liter extra gör någon större skillnad för Mälaren...

Däremote går det ju energi och kanske framförallt kemikalier för att rena vatten så helt utan belastning är det ju inte. Och kommer ens kranvatten från grundvatten så kan det ju definitivt bli lokala och "temporära" bristsituationer. Tex. har Sala "vattenbrist" mest hela tiden medans Västerås och mälaren inte har det problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får man fråga varför? Vi har inte vattenbrist i Sverige och vatten från kranen är billigt. Om du vill spara vatten är det bättre att dra ner på köttätandet eller kaffedrickandet t ex:

https://sverigesradio.se/artikel/6351387

Ja, du får fråga varför! Svaret är att jag tycker att det är dumt att slösa. Tycker inte du?

Vad den faktiska kostnaden är spelar ingen roll - jag tycker att det är dumt att slösa. Jag har redan dragit ner på köttätandet, men av andra anledningar. Så det var ju bra att du kunde berätta att jag hjälper till på flera fronter samtidigt Kaffe dricker jag inte överhuvudtaget så där hjälper jag till sedan tidigare! Jag äter heller inte mandel eller olivolja, så där sparar jag också jättemycket vatten! Te dricker jag sällan och fläskkött äter jag knappt. Vin och öl går det inte heller åt så mycket av. Tänk - jag ser ju ut att vara en riktig vattensparare tack vare din länk!

Skrivet av Qubeista:

Ja du låter som min hemkunskapslärare som hade panik om man lämnade på kranen mer än 1 sekund man behövde den och vi var tvungna att diska i baljor med vatten. Kompenserar från den tiden helt enkelt Vi bor också högst upp så som någon annan svarade så behövs det lite tid innan vi får rätt temperaturer ibland.

Jag beklagar att du tycker att 1 sekund och ett par minuter upplevs som samma tidsperiod Jag hoppas att du ägnar ett par minuter åt tandborstning och inte 1 sekund

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kör primärt med en Scanpan CTX, vilken funkar kanon!

Har en Hackman/Fiskars All Steel Ceramic som backup sedan tidigare, men upplevde att den fick betydligt sämre non-stick-egenskaper efter något halvår.

Permalänk
Samsung Sverige

Sedan 2014 har jag i princip uteslutande använt kolstålspannor från De Buyer. Jag har stekpannor i storlekarna 24 centimeter, 28 centimeter, 32 centimeter och 36 centimeter och är generellt sett nöjd med alla. 36 centimeter fungerar dock inte så bra på vanliga glaskeramikhällen utan vill slå sig då, troligen för att värmezonen blir för liten. På vedspisen med stor stålhäll fungerar den utmärkt.

Jag köpte också två "country frying pan", vilket väl närmast är sauteuser i kolstål. De används inte lika frekvent eftersom det känns mer som en form man vill koka i, och kokar man (speciellt syrligare grejer) i kolstålspannorna sticker ytan som har bildats. Att fräsa på lite haricots verts eller liknande fungerar de dock bra till.

För egen del känns det som att jag klarar mig väldigt bra på kolstålspannor, några rostfria sauteuser och rostfria kastruller, plus någon emaljerad gjutjärnsgryta. Jag har också några gjutjärnspannor undanstoppade, men de används mycket mer sällan. Och stekpannorna jag skaffade 2014 lär hålla minst lika länge till, om de nu över huvud taget går sönder under min livstid.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ja, du får fråga varför! Svaret är att jag tycker att det är dumt att slösa. Tycker inte du?

Vad den faktiska kostnaden är spelar ingen roll - jag tycker att det är dumt att slösa. Jag har redan dragit ner på köttätandet, men av andra anledningar. Så det var ju bra att du kunde berätta att jag hjälper till på flera fronter samtidigt Kaffe dricker jag inte överhuvudtaget så där hjälper jag till sedan tidigare! Jag äter heller inte mandel eller olivolja, så där sparar jag också jättemycket vatten! Te dricker jag sällan och fläskkött äter jag knappt. Vin och öl går det inte heller åt så mycket av. Tänk - jag ser ju ut att vara en riktig vattensparare tack vare din länk!

Jag beklagar att du tycker att 1 sekund och ett par minuter upplevs som samma tidsperiod Jag hoppas att du ägnar ett par minuter åt tandborstning och inte 1 sekund

Jag tycker det finns värre miljöförstörare än vi i den här tråden att fokusera på, kan ge dig ännu mer panik genom att säga att ibland har jag också bilen stående på tomgång i upp till 10-15 minuter, huga!:) Oral B tandborsten hjälper mig gott med att hålla tiden för tandborstningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

1x Rostfritt stål
1x Gjutjärn
1x Non-stick

Jag hade 1x gjutjärn (Skeppshult) och en (två) non stick med typ stenplating eller nåt. Inte teflon iaf.
Behövde en högre stekpanna så köpte en billigare i rostfri stål med lock för 300kr. 28cm. Jäkligt nöjd och att inte behöva dalta med att undvika metall gör att såser/smågrytor med mera är lättare att göra. Något som knappt gick i nonstick och absolut inte i gjutjärn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Ja, du får fråga varför! Svaret är att jag tycker att det är dumt att slösa. Tycker inte du?

Vad den faktiska kostnaden är spelar ingen roll - jag tycker att det är dumt att slösa. Jag har redan dragit ner på köttätandet, men av andra anledningar. Så det var ju bra att du kunde berätta att jag hjälper till på flera fronter samtidigt Kaffe dricker jag inte överhuvudtaget så där hjälper jag till sedan tidigare! Jag äter heller inte mandel eller olivolja, så där sparar jag också jättemycket vatten! Te dricker jag sällan och fläskkött äter jag knappt. Vin och öl går det inte heller åt så mycket av. Tänk - jag ser ju ut att vara en riktig vattensparare tack vare din länk!

Jag beklagar att du tycker att 1 sekund och ett par minuter upplevs som samma tidsperiod Jag hoppas att du ägnar ett par minuter åt tandborstning och inte 1 sekund

Jag försöker vara miljövänlig på många sätt, men vatten är lite speciellt. Exempelvis om man ska ha vatten att dricka eller till matlagning så bör man spola kallt tills det verkligen blir kallt, då vet man att man inte har vatten som har stått still i rören. Min hyresvärd gick igenom detta i någon artikel där de intervjuade någon från vattenverket som var rätt tydlig med att det bara är färskt kallvatten som räknas som livsmedel och att man därför alltid skulle spola på det viset. Hyresvärdens eminenta journalister hittade då på en smart lösning för att man inte skulle slösa vatten, att man skulle låta det spola i en karaff som man kan ha i kylen och dricka senare, men eftersom det inte är temperaturen som är problemet utan avlagringar i vattnet så hjälper ju inte det. Sen blir det rätt många karaffer om man ska spola någon minut på max-stråle.

Varmvatten är förstås en annan sak, det går åt mycket mer energi för det så där försöker jag verkligen att inte spola i onödan. Samtidigt måste ju vattnet bli varmt för att det ska fungera för diskning och så.

Men på det stora hela är hushållens vattenkonsumtion en ganska liten del av det hela. Industrier använder ju enorma mängder vatten för att producera exempelvis papper.

Permalänk
Medlem

Ni som använder gjutjärn, märks det skillnad på olika märken?

Med teflon som jag använder så är det väldigt stor skillnad på en ICA-panna och en Scanpan CTX. Utöver att ica-pannorna lätt slår sig så fördelas inte värmen lika jämt i pannan som med en Scanpan CTX. Dessutom tar det längre tid att värma CTX, men den håller jämnare värme, antar det är för att det är mer gods helt enkelt.
Funderar på att testa gjutjärn och undrar då om man kan gå på vad som, gjutjärn som gjutjärn, eller man behöver lägga en half förmögenhet för att få något bra (som man måste med teflon).

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en kolstålspanna. Ger tydligen smaken av gjutjärnspanna och non-stick-effekten från non-stick panna. Däremot behöver man komplettera med en panna som tål syra...

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en "Kockkungen Keramisk 28 cm" för 169 kr. Mest för att testa en keramisk panna. Den är vit inuti. Men jisses vilken glatt yta den har, iaf hydrofob. Känns lite sträv när man känner med fingret. Har använt den dagligen i en månad och märker inte minsta lilla skillnad. Har bränt saker i den men utan negativt resultat för diskbarheten, det är i princip bara att spola av med lite ljummet vatten och en droppe diskmedel så ser den som ny ut igen. En nackdel med den keramiska pannan är dock att det kan vara svårt att få färg på det man steker. Som att det är mer tröghet i pannan är jag är van vid. Brukar även steka i en klassisk gjutgärnspanna och teflon, men teflon går bort numera. Men det verkar skilja mycket i kvalitet mellan olika keramiska pannor vad jag kan läsa på nätet? Har dock inte märkt av detta ännu trots höga temperaturer. Använder dock bara plastredskap i pannan.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Funderar på att köpa en kolstålspanna. Ger tydligen smaken av gjutjärnspanna och non-stick-effekten från non-stick panna. Däremot behöver man komplettera med en panna som tål syra...

Kolstål är inte mer non-stick än något annat stekjärn. Om du inte bränner in pannan ordentligt och sen tar hand om den väl så fastnar allting direkt. En av fördelarna med kolstål är väl att de överlag är lättare viktmässigt än gjutjärn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kolstål är inte mer non-stick än något annat stekjärn. Om du inte bränner in pannan ordentligt och sen tar hand om den väl så fastnar allting direkt. En av fördelarna med kolstål är väl att de överlag är lättare viktmässigt än gjutjärn.

Kanske jag som missat något men är inte gjutjärn kolstå?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha använt Icas 99kr stekpannor i snart 10år ( har gått åt 3st )inköptes en sådan för några veckor sedan, och det är säkert ingen märkvärdig stekpanna men vilken skillnad alltså.

https://www.magasin.se/all-steel-stekpanna-28-cm/spyjwy55eq5....

Ska väl tillägga att jag är ingen kok och har inag krav alls egentligen, jag använder stekpanna främst till att steka kyckling, kötfärs och pannkaka, thats it, resten lagas ofta i ugn här hos oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kanske jag som missat något men är inte gjutjärn kolstå?

Läste lite på wikipedia för att svara mig själv

Kolstål är ett stål vars huvudsakliga beståndsdel i legeringen förutom järn är kol.Utöver kol är det vanligt att mindre mängder kisel och mangan finns i legeringen. Kolhalten är vanligen 0,01%-0,8%, halten kisel under 0,3% och halten mangan under 0,8%. Kolstål används exempelvis för framställning av bilkarosser. I samband med att kolhalten stiger blir kolstålet hårdare och starkare med hjälp av värmebehandling, samtidigt som materialet blir mindre duktilt.

Gjutjärn är järn med en kolhalt mellan ungefär 2,12 och 4 procent.

Rätt märkligt att det järn med högst kolhalt inte heter kolstål?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Ett tips för rengöring av alla olika typer av grytor, stekpannor och kastruller är denna.
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/repfri-skrubbduk.html

Jag har köpt mina på Cervera men samma pryl. Går att tvätta och ruskigt smidiga utan att repa på något sätt. Går givetvis att använda till massa fler typer av rengöring.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Sålänge man ser till att pannan är ordentligt varm innan man steker är det ju inga problem för den att behålla värmen, det är ju fortfarande gjutgärn

Att det är gjutjärn gör i princip ingen skillnad mot andra järnblandningar (kolstål etc.) när det gäller att hålla värmen. Den stora faktorn när det gäller att hålla värmen är massan eftersom det är den som agerar batteri/kondensator.

När det gäller stekpannor som är bäst så skulle jag säga att det beror på vad du ska göra.

Skall jag göra något med syra så blir det rostfritt eller non-stick, ska jag deglasera pannan i efterhand så är rostfritt oslagbart.

För plättar så är det kolstål och gjutjärn, för svamp blir det rostfritt eller gjutjärn o.s.v.

Skrivet av ingenjören:

Rätt märkligt att det järn med högst kolhalt inte heter kolstål?

Jo, det är lite lustigt men det jag fått till mig är att gjutjärn tappar "stålegenskaper" och därför inte är stål. Gjutjärn har så pass mycket kol att det är sprött, och det hindrar rost.

Hopplöst att smida också så det är väl också en del i att det kallasgjutjärn

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Kan man ska man som många andra nämner köra ex. 3st pannor, en i gjutjärn, en i kolstål och en i rostfritt så har man för alla tänkbara scenarion.

Kolstål är min nya absoluta favorit att ersätta teflon/emaljerad panna med, viktiga med dem är ju inbränning.
Misslyckades typ 5gånger innan jag fick till det, gjorde ju inget, va bara skrubba bort och göra om, men nu när jag fått till det så är det bara så sjukt bra! liten klick smör och sen steka ägg på en yta som beter sig som teflon men är helt naturlig känns ju bra gött.

Tänker att jag är ju 80-talist så min kropp är redan f**ked med alla tefloner men hoppas på kommande generationer om vi nu kan kolla på något vettigt sätt att få ur dessa kemikalier ut miljön tillsammans med alla vidriga mikroplaster osv.

Permalänk
Inaktiv

Ja, jag har då nog fått i mig värre saker en lite teflon genom livet och jag tror inte att det kommer att ta livet av mig, det kommer ju nya rön hela tiden och ska man följa alla dom går de ju inte att leva.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oj vilken repons!!

Får svara mer utförligt senare men ja, jag tror också vi haft för hög värme vilket gjort att vi dödat beläggningen.

Klickade precis hem en sådan här nu, så nu hoppas jag vi blir nöjda

Satake - Lättviktsgjutjärn Stekpanna - 28 cm
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/sat...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt Greenpan nu i snart två år, är min stekpanna som ny.
Har under året som gått köpt på mig både pannkakspanna och större stekpanna.
Helt jävla underbara stekpannor som slår allt vad kolstål och rostfritt heter.