Permalänk

1 spel laggar

Hej.
Jag har ett 1080ti som har funkat superbra och funkar superbra ännu.
Det enda problemet är att efter en uppdatering på Nvidia geforce experience så har spelet Overwatch börjat lagga nå fruktansvärt.
Problemet är att det är det enda spelet som laggar, allt annar flytter på som vanligt.
Nån som har nån tanke hur jag kan göra för att gå vidare?

Specs:
Intel I9 7940X
Moderkort: ASUS Rog rampage vi Apex
64gb ram 2666mhz

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kollat så inte render scale råkat gå uppåt?
Kollat vad för % din gpu jobbar när du spelar?`
Kolla så att Geforce experience optimering på overwatch är på.

Hur laggar det?
Har du låg fps? Hur låg?
Eller hackar/fryser det ?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Försöker du aktivt använda Geforce Experience, eller har du bara råkat aktivera det? Geforce Experience går in och ändrar inställningarna i dina spel, så du får gå in och ställa om dem till något som fungerar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

zOlid:
Det går inte att spela, fpsen ligger aldrig över 10 och det går inte att styra i spelet överhuvudtaget för det hackar nå fruktansvärt. Cpun ligger aldrig över 20% när jag spelar såg jag nu.

Johanandersson: Jag har fått höra att det är bra att alltid uppdatera drivrutinerna i Geforce Experience. Hur ändrar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

zOlid:
Det går inte att spela, fpsen ligger aldrig över 10 och det går inte att styra i spelet överhuvudtaget för det hackar nå fruktansvärt. Cpun ligger aldrig över 20% när jag spelar såg jag nu.

Johanandersson: Jag har fått höra att det är bra att alltid uppdatera drivrutinerna i Geforce Experience. Hur ändrar jag det?

Jo, Nvidia har gjort det mycket svårt att uppdatera utan att använda Geforce Experience, men det ska gå att stoppa programmet från att förstöra dina inställningar i spelen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ta bort optimeringsgrejen...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, Nvidia har gjort det mycket svårt att uppdatera utan att använda Geforce Experience, men det ska gå att stoppa programmet från att förstöra dina inställningar i spelen.

Va? Mycket svårt? Jag går till nvidia.com/drivers, laddar hem, installerar och så är det klart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Va? Mycket svårt? Jag går till nvidia.com/drivers, laddar hem, installerar och så är det klart.

De avbryter länkar till nerladdningssidan för rätt grafikkort från Google så man tvingas till deras medvetet dåliga sökfunktion där det tydligaste är en knapp för att installera Geforce Experience.

Så man måste fylla i detta jävla formuläret istället:

Sen när man väl valt rätt nerladdningssida får man en länk som innehåller en installation av Geforce Experience.

Den "option" de pratar om har för mitt fall varit "valet" att fortsätta med installationen eller inte. De har aktivt gjort ett system där det ska vara fientligt att uppdatera drivrutinerna utan att installera deras fruktansvärda Geforce Experience.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Den "option" de pratar om har för mitt fall varit "valet" att fortsätta med installationen eller inte. De har aktivt gjort ett system där det ska vara fientligt att uppdatera drivrutinerna utan att installera deras fruktansvärda Geforce Experience.

Hum, skumt. För mig har det senaste gångerna varit radio-knappar för installera eller skippa Geforce Experience. Har inte haft det på nåt år eller två nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, skumt. För mig har det senaste gångerna varit radio-knappar för installera eller skippa Geforce Experience. Har inte haft det på nåt år eller två nu.

Jo, jag kanske var otydlig. Valet har alltid funnits, men det har varit gånger då installationen inte fungerat om och om igen tills jag klickade i att jag "ville" ha Geforce Experience.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kolla så att datorn inte använder sig av ditt onboard grafikkort på moderkortet istället för 1080, tror du kan gå in i Nvidia kontrollpanelen och sätta hårt att 1080 ska användas.

Permalänk

Har testat spelat lite nu och grafikkortet pendlar mellan 30-2% användning... Känns som att den ej vill spela med det grafikkortet. Hur ändrar jag det mer exakt?

Permalänk

Här är en bild som visar hur grafikkortet jobbar in-game

https://1drv.ms/u/s!AjnQJaQNflqSgaCkD-gsn_j_SfhejrI

Permalänk

Jag avinstallerade geforce experience och då funkade det!
(uppdaterade även drivrutinerna manuellt efter)