Byta ut hårddisk utan att saker försvinner

Permalänk

Byta ut hårddisk utan att saker försvinner

Hej.
Jag har en dator där jag har en m2 disk och en hdd disk.
Jag vill nu föra över m2 disken till en annan dator på samt installera en mindre ssd i "gamla" datorn.

Nu till själva frågan:

Windows är installerat på m2 disken så om jag tar bort den så behöver jag installera windows på en ny hårddisk.
Då tänkte jag installera det på min nya ssd, men kommer det göra att datan försvinner från min HDD?

Permalänk
Hedersmedlem

Din hårddisk påverkas inte av att du installerar Windows på en (annan) SSD, om du inte klickar snett i installern.

För att vara extra säker, koppla ur hårddisken under Windows-installationen så du inte råkar installera över hårddisken i all hast.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Din hårddisk påverkas inte av att du installerar Windows på en (annan) SSD, om du inte klickar snett i installern.

För att vara extra säker, koppla ur hårddisken under Windows-installationen så du inte råkar installera över hårddisken i all hast.

Hade funderat på att koppla ur hårddisken men var osäker på om den då inte skulle fungera eftersom det kommer bli "en ny" windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maarkus97:

Hade funderat på att koppla ur hårddisken men var osäker på om den då inte skulle fungera eftersom det kommer bli "en ny" windows.

Hårddisken i sig kommer att fungera och datan på den kommer att finnas kvar, har du program installerade på den är det dock inte säkert att de fungerar efter bytet eftersom de är sammankopplade med ditt gamla Windows.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Hårddisken i sig kommer att fungera och datan på den kommer att finnas kvar, har du program installerade på den är det dock inte säkert att de fungerar efter bytet eftersom de är sammankopplade med ditt gamla Windows.

Nej men det förstår jag