Permalänk
Medlem

Köpråd 25K

Användningsområden: LoL, WoW, GTA 5, Apex, CSGO, PUBG som standard spel men önskar en dator som är redo för tyngre spel ifall suget kommer. Eventuell streaming på twitch. Multitaskar mycket med mina 2 skärmar (ej 1440p i dagsläget) 144hz.

- Vill ha något framtidssäkert.

- Kan återanvända 500GB m.2 NVME Samsung EVO pro disk från gammla burken.

- Är öppen för förslag på nytt bygge men är inte emot tanken av ett färdigtbyggt system heller.

- Önskar få ut maximalt värde ur dessa 25K (+/- någon tusenlapp) trotts att dagens marknad ser ut som den gör.

-AMD eller Intel spelar mindre roll, dock är jag mer van vid intels processorer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1171765/dator-surfplatta/komp...

https://www.inet.se/produkt/1511033/taurus-gaming-rtx-3070-10...

Har hittat dessa två alternativ från Komplett och Inet. Rent spontant känns kompletts alternativ bättre med 32GB ram och 2TB m.2 SSD + i9 processorn (står dock i9 10850k i rubriken men under specifikationer står det i9 10900k) för endast 2000kr mer än Inets dator.

Vad tycker panelen? Har ni andra alternativ att dela med er kanske?

Permalänk
Medlem

När du skriver framtidssäker, hur lång tid framöver tänker du då? Oftast är det ett betydligt bättre val att köpa en dator som är lite bättre än vad som krävs i dagsläget, sälja den vidare 3-5 år senare och köpa en ny då, än att köpa en överdrivet stark dator idag för att den ska ha bra prestanda 5-10 år i framtiden.

Den här från Inet kanske är ett rimligare alternativ för dina användningsområden:
https://www.inet.se/produkt/1511026/taurus-gaming-rtx-3060-ti...

3070 och 3060 ti har i princip samma prestanda. Jag skulle normalt rekommendera Intel om du bygger själv på grund av de lägre priserna, men annars är AMD bättre rent prestandamässigt just nu och datorn ovan är billigare än de alternativen du kollade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

När du skriver framtidssäker, hur lång tid framöver tänker du då? Oftast är det ett betydligt bättre val att köpa en dator som är lite bättre än vad som krävs i dagsläget, sälja den vidare 3-5 år senare och köpa en ny då, än att köpa en överdrivet stark dator idag för att den ska ha bra prestanda 5-10 år i framtiden.

Den här från Inet kanske är ett rimligare alternativ för dina användningsområden:
https://www.inet.se/produkt/1511026/taurus-gaming-rtx-3060-ti...

3070 och 3060 ti har i princip samma prestanda. Jag skulle normalt rekommendera Intel om du bygger själv på grund av de lägre priserna, men annars är AMD bättre rent prestandamässigt just nu och datorn ovan är billigare än de alternativen du kollade på.

Tack för svaret. jag ska defenitivt kika närmre på datorn du länkade. Med framtidssäkert så tänker jag mig cirka 5-7 år, nuvarande burken byggdes 2016 och är inte helt skrot i dagsläget men jag känner hur den inte längre hänger med som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Tack för svaret. jag ska defenitivt kika närmre på datorn du länkade. Med framtidssäkert så tänker jag mig cirka 5-7 år, nuvarande burken byggdes 2016 och är inte helt skrot i dagsläget men jag känner hur den inte längre hänger med som förut.

Jag tror nog att ett RTX 3060 ti och en Ryzen 5600X kommer att klara sig 5 år framöver så länge du inte har alltför höga krav. Nästa steg upp som ger någon betydelsefull prestandaökning skulle vara ett RTX 3080, men med tanke på vad de kostar blir det en stor kostnad för att få ut något år extra ur datorn jämfört med att spara pengarna och uppgradera lite tidigare.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten får du en riktigt bra dator. Skulle nog gå på något i denna stil.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Med den budgeten får du en riktigt bra dator. Skulle nog gå på något i denna stil.

https://komponentkoll.se/bild/IhJLp.png

Den såg väldigt trevlig ut och verkar vara framtidssäker i den bemärkelsen jag söker, hur skulle det se ut om jag skulle vilja gå för intels processorer istället? Vad är jämförtbart med AMDs 5900x?

Tack för kommentaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Den såg väldigt trevlig ut och verkar vara framtidssäker i den bemärkelsen jag söker, hur skulle det se ut om jag skulle vilja gå för intels processorer istället? Vad är jämförtbart med AMDs 5900x?

Tack för kommentaren

Kan bara säga att med detta bygge så om vi jämför med de färdigbygda som ovan föreslogs har du ett bra mycket bättre system. Tycker de Chassin som används verkar väldigt nåla med luftflödet medans p400 skall vara rätt bra samt att du får ett 3080 för samma pris som ett färdigbyggt med ett 3070.

Skulle gissa att en 10900k (eller 11900k när den släpps) är det närmaste Intel har. Iaf 10900k är nu billigare än 5900x.
Men 5900x presterar bra i spel och är grym för multitasking.

Jag skulle gått med AMD men samtidigt så presterar båda alternativ väldigt bra och bör hålla rätt länge.

Permalänk
Medlem

Problemet med 3080 och 5900x är att personer som beställde i december ännu inte har fått dessa. Så det är en inorm kö. Därför köpte jag taurus 3060 ti med rabattkod från CDON i fredags. Jag orkade helt enkelt inte vänta.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/configure/1171765/dator-surfplatta/ko...

Jag ringde till Komplett och blev erbjuden denna för 23 650KR (ord pris 24999:- )

Där har man sina 32gb ram som jag ändå tänkte uppgradera, samt 750 psu som jag antar räcker till uppgradering till 3080 i framtiden?

Vad tycker panelen, är den värd sina 23650kr? Det fanns en osäker väntetid men med möjlighet att avboka om man hittar g-kort på annat håll.

Permalänk
Medlem

Dock så såg jag att grafikkortet var ett ASUS GeForce RTX 3070 DUAL OC som ingick hos komplett, jag är inte så insatt i tillverkarna och så, är detta ett decent kort eller bör man söka sig till en bättre variant utav 3070?

Permalänk
Viking
Skrivet av Badgez:

Dock så såg jag att grafikkortet var ett ASUS GeForce RTX 3070 DUAL OC som ingick hos komplett, jag är inte så insatt i tillverkarna och så, är detta ett decent kort eller bör man söka sig till en bättre variant utav 3070?

Finns inte så mycket val för tillfället eftersom det är slut på grafikkort överallt. Så ta det du får först. Dual OC är annars en helt okej kylare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Finns inte så mycket val för tillfället eftersom det är slut på grafikkort överallt. Så ta det du får först. Dual OC är annars en helt okej kylare.

Nä det har du ju i för sig rätt i! Jag tror att jag reagerade på att det enbart var 2st fläktar och antar att ljudnivån inte lär vara speciellt låg, men sådan lyx kanske man inte har råd med i dessa tider.

Har du i övrigt något åsikt kring priset för paketet?

Permalänk
Medlem

Ifall du kan tänka dig att gå upp i budget ett par tusen skulle jag rekomendera den riggen jag köpte för några veckor sedan...
Sjuuuukt nöjd med denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011206902/legion-t7i
Otroligt tyst, bra kylning och grym prestanda!

Permalänk
Viking

Jag vet inte om du ändrade något på bygget med din senaste länk? För när man klickar på länken så är inget ändrat, och den kostar 25000.
Men för 25k (eller 23 650) är det bra i dagsläget.

Edit: Eller förresten så kan det här vara ett bättre alternativ: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
Nackdelen är att det är OEM-delar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag vet inte om du ändrade något på bygget med din senaste länk? För när man klickar på länken så är inget ändrat, och den kostar 25000.
Men för 25k (eller 23 650) är det bra i dagsläget.

Nej i länken jag skickat är det ord.pris som står, jag har fått en offert på mejl som är aktiv i 7 dagar från och med idag. Så lite betänketid har jag innan jag beslutar något. Det känns som att den är bra, men ändå tar något emot och jag är inte 100% bestämd ännu på om jag ska lägga beställningen eller ej.

Hade varit fördelaktigt om Inet eller Webhallen erbjöd samma eftersom dom har fysiska butiker man kan gå till vid bekymmer, jag är inte glad för att skicka runt datorer ifall där skulle uppstå problem och så får man stå utan dator i ett par veckor i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag vet inte om du ändrade något på bygget med din senaste länk? För när man klickar på länken så är inget ändrat, och den kostar 25000.
Men för 25k (eller 23 650) är det bra i dagsläget.

Edit: Eller förresten så kan det här vara ett bättre alternativ: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
Nackdelen är att det är OEM-delar.

På den du länkade är det hälften utav ram-minnet, halva m.2 utrymmet och som du sa OEM-delar. Den ända fördelen måste då vara 5900x? Jag vet inte hur den står mot 10850K direkt men känns inte som att den är så mycket mer prisvärd i förhållande till kompletts erbjudande.

Permalänk
Viking
Skrivet av Badgez:

På den du länkade är det hälften utav ram-minnet, halva m.2 utrymmet och som du sa OEM-delar. Den ända fördelen måste då vara 5900x? Jag vet inte hur den står mot 10850K direkt men känns inte som att den är så mycket mer prisvärd i förhållande till kompletts erbjudande.

Nej, det är kanske inte värt det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Fick nu ett nytt alternativ från komplett. 10850k riggen som jag länkade tidigare för 23650kr, eller uppgraderad till 10900k + ZOTAC 3070 istället för totalt 25500kr.

Kan man rättfärdiga processor uppgraderingen + ZOTAC kortet över Asus dual OC kort/10850k för 2000kr extra cirka?

Permalänk
Viking
Skrivet av Badgez:

Fick nu ett nytt alternativ från komplett. 10850k riggen som jag länkade tidigare för 23650kr, eller uppgraderad till 10900k + ZOTAC 3070 istället för totalt 25500kr.

Kan man rättfärdiga processor uppgraderingen + ZOTAC kortet över Asus dual OC kort/10850k för 2000kr extra cirka?

Nej, det är inte värt pengarna. Skillnaden mellan 10850k och 10900k är minimal, och Zotacs kort har inte presterat något vidare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz