Displayport till AOC skärm fungerar dåligt
Hej,
Har jobbat hemifrån sen pandemin började i mars och kände i augusti att detta blir nog ganska långvarigt så köpte mig en nyare skärm från AOC (CU34G2X/BK). Kopplade in denna i min dockningsstation via displayport tillsammans med jobbskärm och allt fungerade.
För att kunna spela och jobba utan att behöva dra om alla kablar har jag en dp-kabel från gaming-riggen och en dp-kabel från jobbdatorn in i skärmen (Länk), sen har jag köpt en usb-hub där mus + tangentbord + headset sitter så jag enkelt kan byta.
Nu kommer problemet, ibland (4 av 5 gånger) så ska jag börja jobba på morgonen eller ska fortsätta efter lunch (då datorn somnat) och min nya skärm vägrar vakna. I Windows kan man se att det är 2 skärmar inkopplade på displayport och den lägger ut på båda, men AOC skärmen är bara svart. Win + Ctrl + Shift + B har löst problemet någon gång, men oftast är det när jag drar ut usb-hubben(!) som skärmen startar. Ibland krävs 2-3 omstarter innan den startar. Men när den funkar så funkar den väldigt bra (120hz utan problem). Den andra jobb-skärmen startar alltid efter omstarter eller
Kan nämna att jag aldrig haft problem på gaming-riggen utan alla problem är relaterat till min jobb-dator.
Kör en HP EliteBook 840 G5 med en i7-8650U och en dockningsstation från HP (för dp).
Jag har provat med andra kablar och stänga av skärmen helt, dra ut kontakten och låta den vila men det känns aldrig som bara en åtgärd löser problemet. Ibland kan jag dra ut usb-dockan 3 gånger och det är 3e gången den vaknar.
Jag har funderat på om det kan vara min dockningsstation som är problemet och köpa mig en usb-c hub med stöd för hdmi 2.1 (tillräckligt för 3440x1440@60hz) alternativt displayport och bara köra en skärm. Men innan jag köper något vill jag ha något hopp om att det skulle lösa problemet eller om det är något annat som är fel.
Tacksam för svar!