Krönika: AMD och Nvidia vilseleder och bedrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är förbjudet att styra priser på det vis du beskriver. Men något som styr priser är ju vad en krets kostar.
Om kretsen kostar 400 usd och kretstillverkaren kommunicerar ut att msrp är 350 usd. Så är det ju lite svårt för någon att hålla det, right?
Det är det här krönikan vänder sig mot.

Hur vi vet hur något ligger till i marginalfördelningen: det är vårt jobb att veta sådant. Vi har erfarenheter den branschen, vi har kontakter och källor vi pratar med etc. Det ingår i uppdraget här.
Självklart är man välkommen att inte tro på oss dock. Kan knappast tvinga någon

Sorry men att information om vilket pris AMD eller Nvidia avtalar med sina partners har ni ingen aning om. Det är extremt få personer i respektive bolag som känner till villkor och priser i såna avtal. Det är inte direkt till någons intresse (i dom bolagen) att sånt sprids.
Jag har 25 år på en av världens största tillverkare av enterprise hårdvara och mjukvara. Det ingår i min erfarenhet att veta vad som är troligt och vad som är information till en "god/nyttig idiot". No offense, Googla uttrycket så förstår du.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

"När jag för tre månader sedan begick krönika pekade jag finger mot Nvidia och AMD" Jacob här får du det att låta som om det vore närmast brottsligt att skriva en krönika om detta! HAHA

Jag tycker även AIB's förtjänar en känga för att de med största sannolikhet sålt hundratusentals GPU'er i Asien direkt till miners som egentligen är till för gamers. De tjänar helt enkelt mer pengar på detta! Men det talas det tyst om...

Man undrar ju varför AMD eller Nvidia inte straffar dem. Vad har AMD och Nvidia att vinna att kort går direkt till miners? Det skadar bara deras rykte. Snart kommer ju Intel med i matchen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Asyvan:

Sorry men att information om vilket pris AMD eller Nvidia avtalar med sina partners har ni ingen aning om. Det är extremt få personer i respektive bolag som känner till villkor och priser i såna avtal. Det är inte direkt till någons intresse (i dom bolagen) att sånt sprids.
Jag har 25 år på en av världens största tillverkare av enterprise hårdvara och mjukvara. Det ingår i min erfarenhet att veta vad som är troligt och vad som är information till en "god/nyttig idiot". No offense, Googla uttrycket så förstår du.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

Ja men som sagt vi har inget intresse av att tvinga dig att tro på något. Om du inte anser att våra källor eller erfarenheter är något värda så är det helt ok!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja men som sagt vi har inget intresse av att tvinga dig att tro på något. Om du inte anser att våra källor eller erfarenheter är något värda så är det helt ok!

Gör inte det här till något större och mer generellt än just olika erfarenheter gällande ämnet i krönikan.

Jag uppskattar er erfarenhet och kunskaper och erat jobb för oss konsumenter. I princip för allt ni gör. Det är jag oerhört tacksam för. 👍

Men gällande just detta och denna krönika så skiljer våra erfarenheter sig åt och jag litar mer på min egen. Då bådas ståndpunkter saknar empiriska data så faller min mer trolig än era pågåenden. Enligt mig då givetvis. 😊

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

En variant kanske skulle vara om media helt slutar inkludera rekommenderat pris i nyheter kring släpp av ny hårdvara. Visst vill folk ha en prisuppskattning inkluderad, men om det inte har någon verklighetsförankring så blir det ändå lite poänglöst.

Den mest optimala lösningen för mig skulle vara att utesluta rek priset och presentera en bedömning betingat på ett pris. Så att säga att ett visst kort är ett bra köp om det kostar under 4700 och ett dåligt köp om det kostar över 5400 vid publicering.
Inte bara ger det möjlighet att vara konsumentvägledande igen, men lite mer opportunistiskt leder det säkert till att användare oftare öppnar upp artiklarna för att jämföra med priser de hittar. Helt utelämna rekpriser och göra en bedömning av prestanda kontra marknadspriset för den prestandan just då.

Vad säger du @UndaC ?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av johanandersson:

Den mest optimala lösningen för mig skulle vara att utesluta rek priset och presentera en bedömning betingat på ett pris. Så att säga att ett visst kort är ett bra köp om det kostar under 4700 och ett dåligt köp om det kostar över 5400 vid publicering.
Inte bara ger det möjlighet att vara konsumentvägledande igen, men lite mer opportunistiskt leder det säkert till att användare oftare öppnar upp artiklarna för att jämföra med priser de hittar. Helt utelämna rekpriser och göra en bedömning av prestanda kontra marknadspriset för den prestandan just då.

Vad säger du @UndaC ?

Jag tänker att det ingår i vårt uppdrag att informera om vad olika aktörer gör och säger. Så jag tycker inte att vi ska utesluta informationen.
Däremot arbetar vi ju aktivt med att inte basera några omdömen på den. Så jag tänker mig inte någon större kursjustering där.

När tredjepartskorten kommer så har vi (oftast) riktiga priser på sakerna och kan sätta omdömen. Men referenskort/FE etc är ju bara att glömma tills vidare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra krönika! Jacob må se from ut och har säkert en lång stubin, men när det väl smäller då byter man nog rum illa kvickt. Även Jonas kan jag tro brinner av ibland. Lite off topic men ändå.

Bara en känsla jag har

Men som sagt, detta är verkligen vansinne det som sker nu.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En av de första som verkligen innehöll fulspel var i min mening Vega.
En ÅF fick en handfull kort till rekpris. Alla andra fick sälja det för en bra bit mer än så.

Men även tidigare än det har både Nvidia och AMD gått ut med rekpris som inte varit sanna. Men då kanske det rörde sig om att de påstod 5999 kr och så gick de billigaste på 6299 tex.

Polaris skulle väl säljas för 200$, men det var endast några få modeller i början som faktiskt såldes för det priset...

Permalänk
Medlem

Bra krönika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Varför skulle gamers ha företräde till grafikkort framför miners? Vilket rättighet tänker du att gamers har?

Ingen rent lagligt men det blir lite sorgligt om en tillverkare påstår sig rikta sig mot gamers och de flesta korten aldrig når gamers.
Blir miners-marknaden mycket större kommer de antingen segmentera korten bättre eller byta fokus helt. I det senare fallet borde nya aktörer kliva in och tillverka graffar för gamers. Såvida inte strömmande tjänster tar över helt inom ett par år.

Personlig reflektion om varför det borde finnas lagstadgad rättighet:

Gamers: historier, fantasi, reflexer, kamratskap, esport
Miners: el, personlig vinning

Krönikan: bra skrivet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Mycket bra krönika!

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Vem hade trott att man skulle hålla på Intel! 🙂 På 90-talet och början på 00-talet var Intel de onda medan Nvidia och AMD var de goda. Nu är det tvärtom. 🤷

Permalänk
Medlem

Men en fråga behöver vi dom ny heta korten/cpu ?
Jag kommer inte att spela bättre och mina spel hänger med än..
Skulle vara fint med en prestanda test på olika spel med äldre grafik kort och cpu kontra nytt och en bedömning på skillnaden...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Personlig reflektion om varför det borde finnas lagstadgad rättighet:

Gamers: historier, fantasi, reflexer, kamratskap, esport
Miners: el, personlig vinning

Lagstadgad rättighet till en ren underhållningsartikel och lyxvara?

Vad är det för utopi?

Permalänk
Medlem

SweClockers bedriver dubbelmoral när de själva ger RTX3080 FE ett högt betyg och belöningen "Mästerligt" efter dess låga MSRP. Trots att det knappt gick att köpa ett eller ett AIB till MSRP vid release. Men jävlar när AMD gör detsamma med sitt RX6800XT, då ska det pratas högljutt om att kortet inte finns tillgängligt till rek. pris.

Detsamma gäller det användare som pratar om den fria marknaden, tillgång och efterfrågan i ena sekunden för att sedan bli "Marxister" och prata om MSRP som att det borde vara någon slags lag.

Marknaden och efterfrågan är enorm just nu och hade ni suttit i samma sits hade även ni höjt priset!

Permalänk
Medlem

Bra krönika!
Man kan ju alltid hoppas att det blir fler aktörer inom detta segment , så priserna stabiliseras och blir mer normala. För så som det är nu är ju bara löjligt!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av employed:

SweClockers bedriver dubbelmoral när de själva ger RTX3080 FE ett högt betyg och belöningen "Mästerligt" efter dess låga MSRP. Trots att det knappt gick att köpa ett eller ett AIB till MSRP vid release. Men jävlar när AMD gör detsamma med sitt RX6800XT, då ska det pratas högljutt om att kortet inte finns tillgängligt till rek. pris.

Detsamma gäller det användare som pratar om den fria marknaden, tillgång och efterfrågan i ena sekunden för att sedan bli "Marxister" och prata om MSRP som att det borde vara någon slags lag.

Marknaden och efterfrågan är enorm just nu och hade ni suttit i samma sits hade även ni höjt priset!

Till vårt försvar så var 3080 startskottet. Vi hade inte den insyn vi sedan fick ganska kort efter launch.
Den insikten har däremot reflekterats i alla tester därefter för Nvidia såväl som AMD.

Vår palantir var tyvärr trasig, för detta ber vi om ursäkt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lagstadgad rättighet till en ren underhållningsartikel och lyxvara?

Vad är det för utopi?

Min egen , alltså "personlig" : ) Där några positiver med gaming syntes och ingen positiv alls med mining.

Mer pragmatiskt var det jag skrev ovan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Det tråkiga med hela den här "grafikkortssituationen" är ju att även när tillgången på grafikkort åter blir god, så vet tillverkarna nu att kunderna gladeligen betalar 8000kr för ett kort i mellanklassen...

Tja, det ligger en hel del sanning i det du säger, tyvärr.

Mitt generella svar till "alla i tråden":
Håller med "allihop". Brist på det "folk vill ha" leder till högre priser.

Själv brukar jag titta på LTT, alltså "Linus", han sa för drygt ett år sedan (mars 2020) att "ska du bygga ny burk, bör du bygga den nu!". Väldigt sällan tar jag hans råd, men DÅ gjorde jag det. Han syftade på att det skulle bli komponentbrist "inom kort". Byggde då en burk med ASUS B550, Ryzen 7 3700X och då "problemet"/placeholder Nvidia1660Super.

Burken funkar jättebra, även med 1660S. Men jag "tänkte" när jag köpte 1660S att byta ut denna "snabbt" till 3080/3070/3060 under hösten 2020, alternativt våren 2021.

"Tji fick jag", då några RTX i 30-serien fortfarande inte går att få tag på. (mitten på mars 2021)
Dock är det väl "kul" att mitt Geforce GTX 1660 Super säljs för 8000 kronor nu.. (Nej, det är inte "kul"!)

Något som KANSKE kan vara bra, är att det blir liknande Commodore64-tiden?
-Att programutvecklarna inte "latar sig" för det kommer något "snabbare om en månad", utan tweakar mjukvaran/koden och hårdvara så långt det absolut går?

Min "känsla" är att "kodare"/programvaruutveckare idag är så att säga "lata". De "pressar inte hårdvaran in absurdum" längre. Kunde vara kul om hårdvarubristen gör att "vi" får "leva med" nuvarande hårdvara ett tag, och ungefär som på C64-tiden ger fin-fina resultat som "alla" förvånas över.

-Om ni fattar vad jag menar...

Permalänk
Medlem

Bästa utgången av detta borde vara att spelutvecklare börjar pitcha story och spelkänsla för att sälja spelen före nya features och dom senaste grafiska effekterna. Nintendo har ju lyckats bra med abysmal hårdvara jämfört med dom andra, Dags att låta spelen stå på egna ben utan att vara i symbios med den senaste hårdvaru utvecklingen, dock lite synd om VR fansen som inte har nått fram till riktigt acceptabel hårdvara ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite skumaffärer att ge vissa återförsäljare X antal kort till listade priser medan andra inte får det. Det borde bryta mot diverse konkurrenslagar.

Skrivet av flukke:

Vilken var den första lanseringen där detta fenomen uppenbarat sig? Dvs, vem kastade första stenen?

Både Nvidia och AMD har i omgångar skitit fullständigt i listade priser när väl korten hamnat på hyllorna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Fenomenet är gammalt

Price Gouging

Är exakt vad både Nvidia och AMD håller på med, Jensen har ju också kallat sig själv för "master of logistics" vilket passar som hand i handske för framgångsrik Price Gouging

https://en.wikipedia.org/wiki/Price_gouging

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bästa utgången av detta borde vara att spelutvecklare börjar pitcha story och spelkänsla för att sälja spelen före nya features och dom senaste grafiska effekterna. Nintendo har ju lyckats bra med abysmal hårdvara jämfört med dom andra, Dags att låta spelen stå på egna ben utan att vara i symbios med den senaste hårdvaru utvecklingen, dock lite synd om VR fansen som inte har nått fram till riktigt acceptabel hårdvara ännu.

VR kan ju i princip gynnas av två grafikkort eller ett dubbelkärnigt dito. Det handlar mer om det som du är inne på att anpassa och utveckla själva spelkoden för att dra nytta av mer heterogen hårdvara.

Det kanske blir bra, som du säger. Åtminstone så är det ett trevligt sätt att se nuvuarande situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men beror inte det främst på att den ska tillverkas efter beställning?

Visst. Det kan ju vara kö in till fabriken vid tillverkning. Men jag uppfattar det inte som att det är en brist på samma nivå som med grafikkort.

Även om bilbranschen också har fått sina brister i och med att de också använder kretskort etc

Jag har väntat på en Audi A6 TFSIe (Hybrid) i snart 7 månader. Som TUR var visste jag att det var "kö" till bilarna så att jag hann beställa innan min leasing gick ut men annars hade jag blitt lite ledsen att behöva vänta så länge. 2 månader e helt ok men inte 7...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fenomenet är gammalt

Price Gouging

Är exakt vad både Nvidia och AMD håller på med, Jensen har ju också kallat sig själv för "master of logistics" vilket passar som hand i handske för framgångsrik Price Gouging

https://en.wikipedia.org/wiki/Price_gouging

Fan vad ni överdriver på forumet.

"The term is similar to profiteering but can be distinguished by being short-term and localized and by being restricted to essentials such as food, clothing, shelter, medicine and equipment needed to preserve life and property."

Det är bara ett jäkla grafikkort. Vill du så gärna spela med det senaste o bästa så varsågod att punga upp pengarna. Du lider ingen risk för ditt liv vad du än väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Min "känsla" är att "kodare"/programvaruutveckare idag är så att säga "lata". De "pressar inte hårdvaran in absurdum" längre. Kunde vara kul om hårdvarubristen gör att "vi" får "leva med" nuvarande hårdvara ett tag, och ungefär som på C64-tiden ger fin-fina resultat som "alla" förvånas över.

Tror inte det handlar om lathet utan om rent ekonomiska överväganden i de flesta fall, där man kanske tvingas behålla en äldre spelmotor för att budgeten inte tillåter att man både utvecklar spelet och byter motor för att bättre dra nytta av modern hårdvara.

Nu när den nya konsolgenerationen stödjer avancerad teknik som inte implementerats på PC än så tror jag att vi kommer få se en väldigt mycket intressantare utveckling på spelfronten än på minst tio år, med t.ex. DirectStorage som har potentialen att ge oss enorma sömlösa världar utan laddningstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Du lider ingen risk för ditt liv vad du än väljer

En gång fick jag 59 FPS och då var det bara raka vägen in på IVA där jag fick inhalera pulveriserade Geforce-GPUer i ett par dygn innan jag var ok igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En gång fick jag 59 FPS och då var det bara raka vägen in på IVA där jag fick inhalera pulveriserade Geforce-GPUer i ett par dygn innan jag var ok igen.

Skönt o höra att det gick bra! Hur många mg kisel skrev läkaren ut åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Skönt o höra att det gick bra! Hur många mg kisel skrev läkaren ut åt dig?

1337 mg med uppmaning om att andas in och tänka på Jensen 3 ggr/dag för att inte drabbas av Nvidioti, vilket är det kliniska namnet på Geforce-brist.

Permalänk
Medlem

6700 XT såldes ju idag till ockerpriser.

Hade inte mage att betala de där priserna även om jag ville uppgradera.

Sjukt jävla surt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X