Hur ska mitt nätverk se ut för MC-server?

Permalänk
Medlem

Hur ska mitt nätverk se ut för MC-server?

Hej!

Jag vill sätta upp en gammal laptop som en Minecraft-server och läste att den då behöver ha statisk IP. Men sen läste jag även att det är säkrast med dynamisk IP. Då tänkte jag att jag kanske kan ha båda två? Hålla MC på ett nätverk och mina privata saker på ett annat. Jag har ritat en liten bild. Är jag helt fel ute?

/John

Permalänk
Medlem

Vore kanske inte så dumt att ha NAS på statiskt IP också.
Men det är klart du kan blanda DHCP med statiska adresser.

Permalänk
Medlem

Varför vill jag ha NASen på statiskt? Är det för att komma åt den utifrån nätverket? Jag använder bara den till bilder och sånt hemifrån så det behövs inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

Hej!

Jag vill sätta upp en gammal laptop som en Minecraft-server och läste att den då behöver ha statisk IP. Men sen läste jag även att det är säkrast med dynamisk IP. Då tänkte jag att jag kanske kan ha båda två? Hålla MC på ett nätverk och mina privata saker på ett annat. Jag har ritat en liten bild. Är jag helt fel ute?

https://i.postimg.cc/3JXHNTzM/Statisk-dynamisk-ip.jpg

/John

Jag skulle rekommendera att du kör dynamisk på samtliga datorer men sen reserverar du vissa adresser på vissa servrar via routern. Då får du det bästa av 2 världar: fast IP på servrarna och dynamisk på klienterna.

Blanda aldrig 2 routrar i samma nät, det är att tigga om bekymmer

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

Varför vill jag ha NASen på statiskt? Är det för att komma åt den utifrån nätverket? Jag använder bara den till bilder och sånt hemifrån så det behövs inte

Statisk IP har inget att göra med om du ska komma åt dem utifrån eller inte.

Anledningen till att du vill ha en fast IP på en server är för att kunna öppna en port till den servern utifrån, vilket blir lite krångligt om servern byter IP adress varje gång den startar om eller är offline ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag skulle rekommendera att du kör dynamisk på samtliga datorer men sen reserverar du vissa adresser på vissa servrar via routern. Då får du det bästa av 2 världar: fast IP på servrarna och dynamisk på klienterna.

Blanda aldrig 2 routrar i samma nät, det är att tigga om bekymmer

Du råkar inte ha lite tid över för att förklara hur man reserverar vissa adresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

Du råkar inte ha lite tid över för att förklara hur man reserverar vissa adresser?

Det ser tyvärr olika ut för olika routrar så det är inte fullt så enkelt.

Googla din modell och nått i stil med "reserve IP Adress".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du skriver vad det är för routers kanske det blir lite enklare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Om du skriver vad det är för routers kanske det blir lite enklare...

Asus RT-AC66U

Permalänk
Medlem

https://lmddgtfy.net/?q=Asus%20RT-AC66U%20reserve%20adress
Aldrig kört skeppad firmware på någon asus, men det bör vara lika enkelt som ovan:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

Det är bättre att du sätter statiska adresser direkt på den maskin du tänkt ha din MC-server på.

Eftersom du kör Windows så är det enkelt.
https://is.gd/hfQKVf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Det är bättre att du sätter statiska adresser direkt på den maskin du tänkt ha din MC-server på.

Eftersom du kör Windows så är det enkelt.
https://is.gd/hfQKVf

Fast då är vi inne på micklar i saker utan helhetsbild.

För att inte göra nätverket till ett lotteri får du antingen får du stänga stänga av DHCP servern eller säkerställa att den aldrig kommer ge ut just samma IP adress till någon annan.

Det må kanske fungerat för dig i 10 år, grattis i sådant fall, men vem vet, TS kanske kopplar in en sak till och vips så är det IP kollision.

Permalänk
Avstängd

Själv kör jag dhcp range från x.x.x.10 till x.x.x.100 (90 dhcp adresser räcker gott åt mig) och sen statiska IP på x.x.x.2 till x.x.x.9.

Finns många sätt att lösa det på, men precis som Jimi säger ska man ju aldrig ge något en statisk IP adress som finns inom ditt DHCP omfång.

Permalänk
Medlem

1. Kör bara 1 router
2. Sätt DHCP ranget på den till lite mindre än hela spannet. T.ex. jag kör 192.168.1.1 till 192.168.1.255 i mitt hemma-IP-nät. Har satt DHCP range på 192.168.1.150 -> 192.168.1.250, dvs 100 dhcp adresser. Vilket ger mig 192.168.1.2 -> 192.168.1.149 att använda som statiska adresser för saker som jag vill ska ha samma IP hela tiden. Gateway adressen för mig är 192.168.1.1

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

... ett annat tips är ju att aldrig köra 192.168.x.x IP:n hemma. Kör med klass B-nät, typ 172.20.16.1 för routern, 172.20.20.1-255 för klient-dhcp, 172.20.30.1-255 statiska servrar. Blir rent och snyggt men framförallt slipper du skita i det blå skåpet när du kör VPN på mobilen/bärbar dator från någon jeppes kalleanka-nät som inte vet vad de håller på med.

Enda du behöver komma ihåg är egentligen att subnätmasken blir 255.255.240.0 istället för 255.255.255.0. Rangen är 172.20.16.0-172.20.31.255.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Tar bort Router #2 och ersätt med en switch.
Sen spelar det ingen större roll vad för adress som körs på insidan i nätet, du kan köra med 192.168, 172.16, 10.0 osv, oavsett om du kör VPN eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickDayZ:

Tar bort Router #2 och ersätt med en switch.
Sen spelar det ingen större roll vad för adress som körs på insidan i nätet, du kan köra med 192.168, 172.16, 10.0 osv, oavsett om du kör VPN eller inte.

Ställ in den i accesspunktläge så hamnar allt i samma LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Fast då är vi inne på micklar i saker utan helhetsbild.

För att inte göra nätverket till ett lotteri får du antingen får du stänga stänga av DHCP servern eller säkerställa att den aldrig kommer ge ut just samma IP adress till någon annan.

Det må kanske fungerat för dig i 10 år, grattis i sådant fall, men vem vet, TS kanske kopplar in en sak till och vips så är det IP kollision.

Har fungerat i många mer år än så då jag kör en netbox där jag lägger in vad jag använder och inte. Sen har jag inte så många enheter hemma, runt 50 st bara och ett dhcp-spann som går över x.50 till x.150. Statiska grejer lägger jag på över och under beroende på vad det är för typ av utrustning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte mer än en router inblandad. Använd switch!
Allt på DHCP (Dynamisk) och MC-servern samt NAS kör fast IP som den får från routern mha MAC.

Permalänk
Medlem

Hittade ytterligare ett alternativ Hittade hosting som kostar mig och mina kompisar ca 5kr/person/månad så det blev den lösningen istället. Än så länge flyter det på bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

Hittade ytterligare ett alternativ Hittade hosting som kostar mig och mina kompisar ca 5kr/person/månad så det blev den lösningen istället. Än så länge flyter det på bra

Får man fråga vad det va för hosting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Får man fråga vad det va för hosting?

Shockbyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

Shockbyte

Man tackar. Va riktigt billiga priser där