Apples exkludering av medföljande laddare bötfälls i Brasilien

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag anser att många är fåniga gällande detta. Även om jag verkligen inte gillar Apple, och det var dumt att göra detta samtidigt som de bytte anslutning till kabeln så är det en bra grej för miljön. De flesta har redan fullt med laddare hemma, det finns ingen orsak att skicka med fler.

Vilken laddare funkar bäst till telefonen? Jo den som är tillverkad till den.
Vem vill använda typ en 5w laddare till en telefon med 6000mAh batteri?
Många av de äldre laddarna kablarna funkar ju inte till nyare telefoner, om de är typ Micro-USB eller gamla Apple-kontakten. Sen funkar ju inte Apple till Android och vice versa.
Ska du köpa en ny laddare så krävs det extra material att skicka den och eventuellt en extra frakt.

Man måste ju tänka på hela kedjan.
Här är en bra genomgång på flera av punkterna jag skrev ovan: https://www.youtube.com/watch?v=WVPM6D-3aZo

EDIT: Laddare till kabel.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Många av de äldre laddarna funkar ju inte, om de är typ Micro-USB eller gamla Apple-kontakten. Sen funkar ju inte Apple till Android och vice versa.
Ska du köpa en ny laddare så krävs det extra material att skicka den och eventuellt en extra frakt.

Här är en bra genomgång på flera av punkterna jag skrev ovan: https://www.youtube.com/watch?v=WVPM6D-3aZo

Micro-USB-laddare, va? Gamla Apple-kontakt-laddaren, eh vaddå?

Permalänk
Medlem

"Damned if you do, damned if you don't" verkar vara den nya trenden. Oavsett vad ett företag gör kan de straffas och mjölkas på pengar. Jag kan ju annars tycka att frågan om mobilladdarens varande är en fråga mellan företaget och dess kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Micro-USB-laddare, va? Gamla Apple-kontakt-laddaren, eh vaddå?

Alla kanske inte har nyare telefoner idag? Var bara ett exempel.

EDIT: Inser nu att jag skrev lite knasigt i mitt inlägg. Menar ju såklart att telefonerna har micro-usb etc. Inte laddaren.
Måste i så fall köpa ny kabel istället för laddare då.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Om tillverkare ska skicka med det ena eller andra är främst en åsiktsfråga, där självklart olika länder kan ha olika lagstiftning emot båda två. Det finns även lagstiftning med vilseledande marknadsförening som är flummig, men om man köper en pryl och denna i sin tur kräver en annan pryl, så måste detta i de flesta länder tydligt framgå. Så inte någon köper en kontorsstol och upptäcker att hjulen ej ingår eller liknande.
Jag tror nog att de flesta är överens i extremfallen vad som måste ingå och om inte tydligt framgå, likaså tvärt emot vad som inte behöver ingå. När man däremot går emot mitten så har folk olika åsikter.

Min åsikt är egentligen att företag får göra som de vill, bara detta tydligt framgår. När jag köper whatever som min senaste skrivare, så vill jag veta om usb kabeln ingick eller ej. Många företag kommer kidnappa miljöpopulismen för att slippa skicka med saker och ändå se bra ut. Jag tror detta främst fungerar i marknader med väldigt liten konkurrens, när det gäller mobiltelefoner så har många ett märke som viktigaste krav. Däremot andra saker som när man köper en dammsugare så får tillverkare som skickar med mindre delar svårt att argumentera för att det är bra för miljön.

Det ironiska med laddare är att jag gissar på att avrundat 100% av alla laddare som medföljer en mobil kommer att användas och troligen inte en procenttal långt därifrån kommer laddaren också vara den primära.

Det är nog väldigt få extratillbehör som medföljer någon produkt som utnyttjas i lika hög grad som laddaren till en exklusivare mobil.
*edit*
Vissa argumenterar för att folk då med den nya laddaren slutar använda en gammal och troligen sämre laddare, så kan det mycket väl vara. Jag tvivlar dock på om så många konsumenter får för sig att ta annan laddare än den som medföljer på deras exklussivare mobiler i 10 000kr klassen.

Permalänk
Medlem

Jag skrev "Just Apple kan personer vara jobba med och säga att de har så stor marginal att de "borde" skicka med en laddare, men nu har ju även billigare märken börjat utelämna laddaren." just för att slippa sådana svar.
Du har absolut ingen aning om hur deras pris utvecklats till följd av denna förändring. Det är fullt möjligt att de inte sänkt priset, men det är även möjligt att de har gjort det. Om det sprider sig till tillverkare med större volymer kommer det ha mer effekt och de har absolut en kostnadsbaserad prissättning.

Vad är det för inställning ni har om att "Apple hatar miljön!" eller "Apple använder slavarbete!". Det senare kommer från att underleverantörer till stora underleverantörer som levererar till nästan alla företag blir vid något tillfälle ertappade med något mindre fall som sen blir överdrivet av dålig journalistik. Företag som Apple gör ett rigoröst arbete med sina underleverantörer, det finns ingen orsak att förlöjliga sig över billig journalistik. (Samma grej som H&M för övrigt. De försökte vara ett gyllene exempel bland klädföretag genom att långtgående utvärdera leverantörer och rapportera allt de hittade samtidigt som de byter leverantörer och kräver viten. Varpå skvallerpressen använde deras rapporter för att skriva artiklar om hur dåligt H&M agerar.)
Vem bryr sig om "Apple inte bryr sig om miljön"? Det är ett företag, de har inga värderingar. Om det är en riktig miljövinst med att utelämna laddare, vilket det givetvis är, så räcker det väl? Inget företag kommer någonsin bete sig moraliskt och det finns ingen orsak att någonsin förvänta sig det. Om de får bättre kundförhållande genom att göra något som kunder gillar, i detta fallet genom miljö, så är det väl bra nog?

Ja för Iphones är ju så billiga. Ber om ursäkt visste inte att just du var så insatt i deras ekonomi och vet precis hur mycket pengar dom förlorar på att inte skicka med laddare till konsumenter. Apple är ju kända för att vara generösa mot sina trogna kunde och nu även mot miljön. Förresten dom säljer laddarna separat till kunder som inte har någon liggandes hemma. Även på den fronten är dom suveräna.

Man blir inte den rikaste företaget i världen genom att bry sig om miljön. Enbart om pengar😉

Permalänk
Medlem

Ja jo, pengar tjänar Apple iaf..
Gick in på deras sida för kolla hur mycket en laddare kostar där..

20 W usb-c-strömadapter
225,00 kr

Usb-c till Lightning-kabel (1 m)
250,00 kr

Totalbelopp
475,00 kr

"dET haNDLar oM MilJöN, iNTe PeNGar"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maniak01:

Ja för Iphones är ju så billiga. Ber om ursäkt visste inte att just du var så insatt i deras ekonomi och vet precis hur mycket pengar dom förlorar på att inte skicka med laddare till konsumenter. Apple är ju kända för att vara generösa mot sina trogna kunde och nu även mot miljön. Förresten dom säljer laddarna separat till kunder som inte har någon liggandes hemma. Även på den fronten är dom suveräna.

Man blir inte den rikaste företaget i världen genom att bry sig om miljön. Enbart om pengar😉

Du är den första i sweclockers historia som påpekar att ett företags främsta mål är att tjäna pengar, det här förändrar allt.

Påverkas effekten det har på miljön eller kundens bekvämlighet på något sätt av vilket motiv företaget har till att genomföra förändringen? Varför är det relevant?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Bra Brasilien!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

20 W usb-c-strömadapter
225,00 kr

250,00 kr

Totalbelopp
475,00 kr

Kabeln följer med iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

20 W usb-c-strömadapter
225,00 kr

250,00 kr

Totalbelopp
475,00 kr

Det här känns kluvet att skriva, då jag inte gillar att de inte skickar med laddaren, men kabeln följer faktiskt med i kartongen, så det är 225kr man måste punga ut med. 225kr för en bra laddare är inte så farligt. (250kr för kabeln är ett rån).

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Viking
Skrivet av enbom:

Många av de äldre laddarna kablarna funkar ju inte till nyare telefoner, om de är typ Micro-USB eller gamla Apple-kontakten. Sen funkar ju inte Apple till Android och vice versa.

EDIT: Laddare till kabel.

För det första så är det största batteriet i en iPhone runt 3700mAh (12 Pro Max).

Sedan har alla iPhones sedan iPhone 5 haft samma lightning port. Så det med att kablarna inte funkar till nyare telefoner stämmer inte.

Skrivet av cronix91:

20 W usb-c-strömadapter
225,00 kr

250,00 kr

Totalbelopp
475,00 kr

Det ingår dock en USB-C till Lightning-kabel med mobilen. Och 225kr för strömadaptern är inte jättedyrt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kabeln följer med iPhone.

Skrivet av sniglom:

Det här känns kluvet att skriva, då jag inte gillar att de inte skickar med laddaren, men kabeln följer faktiskt med i kartongen, så det är 225kr man måste punga ut med. 225kr för en bra laddare är inte så farligt. (250kr för kabeln är ett rån).

Skrivet av Donnerstal:

För det första så är det största batteriet i en iPhone runt 3700mAh (12 Pro Max).

Sedan har alla iPhones sedan iPhone 5 haft samma lightning port. Så det med att kablarna inte funkar till nyare telefoner stämmer inte.

Det ingår dock en USB-C till Lightning-kabel med mobilen. Och 225kr för strömadaptern är inte jättedyrt.

My bad then! Vem kunde tänka sig att Apple var så snälla att skicka med sladden iaf, haha. Ja som sagt, är ändå anti mot att inte skicka med strömadaptern. Kunde väl ändå ha varit ett val som Xiaomi skulle köra med (om det nu gäller alla länder..)

Permalänk
Hjälpsam

Jag anser att många är fåniga gällande detta. Även om jag verkligen inte gillar Apple, och det var dumt att göra detta samtidigt som de bytte anslutning till kabeln så är det en bra grej för miljön. De flesta har redan fullt med laddare hemma, det finns ingen orsak att skicka med fler.

Köpte ny en iFån och jag håller med dig, har ett gäng laddare drällande, saknade dock en USB lightning kabel sådana är bra att ha.
Brasilien borde lägga mer fokus på olaglig skövling av regnskog och mördandet av urinnevånarna i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Köpte ny en iFån och jag håller med dig, har ett gäng laddare drällande, saknade dock en USB lightning kabel sådana är bra att ha.
Brasilien borde lägga mer fokus på olaglig skövling av regnskog och mördandet av urinnevånarna i stället.

Och miljöpopulisterna borde plantera lite skog så att de per capita har mindre nettoökning av koldioxid än Brasilien.
Det är ironisk och säga åt andra att ni får ej avverka er skog som vi gjorde, för vi släpper ut så mycket koldioxid idag så vi behöver ha er skog för att motverka det.

Angående vad som ska skickas med eller inte så är det en åsiktsfråga och man bör vara generell. För inom det mesta så går det enkelt göra så att allt ej ingår. Köper man en skärm får man ofta med en hdmi kabel, ibland har man redan en sådan. För min del gällde det även foton till min senaste skärm, då jag kör med bättre gasdämpande armar.
Rimligt är dock en balansgång med hur stor del som nyttjar produkten.
Anta att över 50% som köper en ny mobil för runt 10 000kr, aldrig någonsin skulle använda snabbladdaren som ingick, så visst är det galet att en sådan skickas med. Jag betvivlar dock att det är så himla få som nyttjar den medföljande laddaren.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte värre än att de frågar om folk behöver en laddare till telefonen? Sitter du på en gammal 5W laddare så är det ju inte speciellt roligt till en modern telefon men har du redan ett gäng som ger tillräcklig effekt så kan du tacka nej.
Om vi antar att konsumenter bryr sig om miljön (tveksamt med tanke på hur mycket folk flyger och konsumerar) så kommer de att välja att inte ta en laddare de inte behöver. Om de däremot tycker att mmmm-gratis-är-gott-give så får miljön ta ännu smäll.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sysop:

Brandvarnare har man oavsett vilken tid på dygnet man väljer att ladda sina prylar.

Jag har brandvarnare, men slår bara på dem när jag laddar under natten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och miljöpopulisterna borde plantera lite skog så att de per capita har mindre nettoökning av koldioxid än Brasilien.
Det är ironisk och säga åt andra att ni får ej avverka er skog som vi gjorde, för vi släpper ut så mycket koldioxid idag så vi behöver ha er skog för att motverka det.

Angående vad som ska skickas med eller inte så är det en åsiktsfråga och man bör vara generell. För inom det mesta så går det enkelt göra så att allt ej ingår. Köper man en skärm får man ofta med en hdmi kabel, ibland har man redan en sådan. För min del gällde det även foton till min senaste skärm, då jag kör bättre gasdämpande armar.

Brasiliens koldioxidutsläpp är ett spot i havet, om man jämför med Kina som släpper ut mer CO2 än EU, Nord och Sydamerika tillsammans.
Men detta gäller inte koloxid, det gäller förstörandet av en unik naturmiljö och mördandet av de urinnevånare som bor där.
Skall också sägas att skövlandet är illegalt även enligt Brasiliansk lagstiftning.
Brasilien är ett jätteland, de har massor av land att odla i, de använder dumt nog en stor del till sockerrörsproduktion, produktionen sker ofta under omänskliga arbetsvillkor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du är den första i sweclockers historia som påpekar att ett företags främsta mål är att tjäna pengar, det här förändrar allt.

Påverkas effekten det har på miljön eller kundens bekvämlighet på något sätt av vilket motiv företaget har till att genomföra förändringen? Varför är det relevant?

Det är relevant för att dem påstår att förändringen är pga miljön, fast i själva verket beror det enbart pga pengar.
Hade Apple verkligen brytt sig om miljön så finns det tusen andra bättre sätt göra det på. Men nej dem valde det enda sättet att låtsas "bry sig" om miljön och tjäna en en jäkla massa pengar på det.

Permalänk
Medlem

Jag har massvis med både lightningkablar och iPhone/iPad-laddare här, så jag förstår inte vad många är så upprörda över. Har inte ens packat upp USB-C sladden som kom med min iPhone 12 mini, utan kör vidare med en USB-A sladd från iPhone 5.

Laddaren i sig är en 10W 2.1A från en iPad 2. Tar mindre än 30 min att ladda över 50%, så för mig är "snabbladdare" helt överflödiga.

Skicka PM så kan jag skicka laddare och en ihoptejpad sladd mot portokostnaden

Har även fyndat en Apple USB-C 18W-laddare bland elektronikskroten där jag bor. Inplastad och allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Det är relevant för att dem påstår att förändringen är pga miljön, fast i själva verket beror det enbart pga pengar.
Hade Apple verkligen brytt sig om miljön så finns det tusen andra bättre sätt göra det på. Men nej dem valde det enda sättet att låtsas "bry sig" om miljön och tjäna en en jäkla massa pengar på det.

Vilka sätt är det då?
Detta är ett sätt och är inte något som hindrar de från att göra resten.
Har säkert fem laddare som bara ligger i en låda för vi köpte ändå en ny för att ladda flera telefoner samtidigt...

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag har massvis med både lightningkablar och iPhone/iPad-laddare här, så jag förstår inte vad många är så upprörda över. Har inte ens packat upp USB-C sladden som kom med min iPhone 12 mini, utan kör vidare med en USB-A sladd från iPhone 5.

Laddaren i sig är en 10W 2.1A från en iPad 2. Tar mindre än 30 min att ladda över 50%, så för mig är "snabbladdare" helt överflödiga.

Skicka PM så kan jag skicka laddare och en ihoptejpad sladd mot portokostnaden

Det är nog extremt få som är upprörda över att en tillverkare väljer att inte skicka med olika saker till något om detta tydligt framgår. Rent generellt i samhället så säljs produkter både löst i delar och i kompletta paket, det är i princip ingen som är emot detta om det som sagt tydligt framgår.
När tillverkare däremot försöker använda miljöargument för att spara pengar så är det fler som inte gillar detta.
När det gäller usb laddare till all utrustning som använder usb så finns det vits med att ej skicka med det till allt, men mobilen är generellt den grejen där folk har fått nya laddare som de verkligen vill ha. En helt annan sak är om man köper t.ex. en mini retrokonsol och man får med en dålig usbladdare som man kanske redan har.

Att så många idag köper dyra mobiler utan att för dem skull använda dem så mycket är konstigt, jag själv laddar minst min mobil 2 gånger per dygn för batteriet ska räcka. Och om jag spelar på den så räcker inte ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När tillverkare däremot försöker använda miljöargument för att spara pengar så är det fler som inte gillar detta.

Miljöargumentet är tyvärr bara trams, även om jag önskade att företag faktiskt brytt sig.

Själv laddar jag bara min mobil runt 50-60% varje dag med ca 6 timmar "on-screen" i snitt. Kör inga tunga spel, men en hel del Clash Royale, Langrisser och Pokémon GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Handlar inte om miljön alls. Har bara med pengar att göra. Mijön används som svepskäl. Gulligt att du gått på det 😂

Gått på vadå? Ingen har sagt till mig att det är av miljöskäl, det har jag insett helt själv redan långt innan de slutade inkludera laddare. Varför tycker du att det är bra att tillverka och äga fler adaptrar än vad som behövs?

Edit:
Har ingen aning om vad företagen själva ger för motivering till detta. Säger de miljö så är det som sagt bullshit för det finns så många bättre saker de kan göra. Mycket möjligt, även troligt, att de försöker tjäna pengar på dyra adaptrar (köper billigare alternativ istället, laddar lika bra om standarder följs). Men oavsett vad de själva säger så är ju detta en bra sak för miljön. Inte en stor grej, men ändå något, och det ska man ju vara glad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har 10+ laddare i olika lådor i hemmet. Ligger 5st bara i pennlådan (!). Det är väl svinbra att alla börjat köra samma standard så man bara kan ta valfri laddare. Min äldre systemkamera har proprietärt batteri och laddare, om laddaren går sönder är jag "körd".

"Jag har" är inte ett tillförlitligt bevis att applicera på allmänheten.

Dessutom undrar jag, vilka av dessa laddare stödjer fulla specifikationerna för snabbladdningen som marknadsförs av telefontillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur länge tar det att ladda en Iphone 12 Pro Max med en gammal laddare?
Någon som testat?

Visa signatur

Permalänk

Jag förstår inte mig på denna debatten om laddare. Har hur många laddare som helst liggandes från olika prylar. Visst, det är inte usb-c men köper jag några lösa så har jag vad jag behöver. Har aldrig haft behov av snabb-laddning då jag alltid laddar på natten.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag förstår inte mig på denna debatten om laddare. Har hur många laddare som helst liggandes från olika prylar. Visst, det är inte usb-c men köper jag några lösa så har jag vad jag behöver. Har aldrig haft behov av snabb-laddning då jag alltid laddar på natten.

Du är en smart kille som alltid laddar telefonen under nätterna. Hoppas bara att du inte bor i flerfamiljshus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vilka sätt är det då?
Detta är ett sätt och är inte något som hindrar de från att göra resten.
Har säkert fem laddare som bara ligger i en låda för vi köpte ändå en ny för att ladda flera telefoner samtidigt...

Du har kanske 5 laddare,men det finns säkert sådana som mig också som bara har en laddare. Och den försvinner med telefonen jag har idag när jag säljer vidare den. Jag anser att om man betalat dessa groteska summor för en mobiltelefon så ska man åtminstone förvänta sig att kunna ladda skiten när väl batteriet tar slut.

Permalänk
Skrivet av Maniak01:

Du är en smart kille som alltid laddar telefonen under nätterna. Hoppas bara att du inte bor i flerfamiljshus.

Japp! Alltid fulladdad när man ska gå upp.
Om det är brand du syftar på så laddar jag på väl ventilerad yta, liksom alla övriga transformatorer i min lägenhet. Som alla borde så har jag givetvis seriekopplade brandvarnare i alla rum. Det ihop med kvalitativa laddare känns det tryggt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits