Microsoft i samtal med Discord om förvärv

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dex:

Nä det kan jag hålla med om. Om det måste köpas upp så är klart Microsoft ett av dom bättre alternativen skulle jag också tro.

Men är så tråkigt att dom stora företagen hela tiden ska köpa upp alla tjänster så fort det går bra för dom, men tyvärr är det ju så det funkar inom företags branschen och det lär väl inte förändras.

Discords hela mål måste väl ha varit att köpas upp för en massa pengar. Dom har hållts flytande av VC-pengar länge nu, och dom har en alldeles för gratis produkt för att nånsin gå med vinst.

Såhär är det ju med alla gratisprodukter. Dom bygger massiv användarbas för att sedan köpas upp av teknologijättar som har råd att driva det långsiktigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Oväntat? Nepp!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Använder uteslutande Discord sedan ett antal år tillbaka och är supernöjd. Lär fortsätta använda det också även om MS skulle köpa upp det. Tvivlar att de kommer ge sig in och pilla på konceptet alltför mycket liksom.

Köper de upp det är det ju säkert för att enklare koppla ihop konsolspelare med PC spelare gissar jag, få till någon integration där. De satsas ju en del på cross platform nu, detta möjliggör ju att kommunikationen kan kopplas samman smidigt också. Tänker jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om Microsoft köper upp discord får vi ju hoppas att stagnationen i utbyggnationen av discord förhoppningsvis försvinner. Idag finns ingen möjlighet att "viska" emellan kanaler som man tex behöver i arma för att inte vara för många i samma kanal, vilken man kunde med moddars hjälp i teamspeak. Redan nu har konkurrerande plattformen guilded fått den funktionen och mycket mer därtill såsom forum, kalender mm som är helt gratis. Antingen fortsätter man utbyggnationen av discord, eller så tar guilded troligen över tronen inom en snar framtid, det är iaf vad jag tror.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vilka andra skulle ha råd att köpa Discord om inte de stora menar du?
Discord har ju haft en formidabel växt på rätt så kort tid, men man kan inte leva på frivilligt arbete och donationer i längden. Det går bara inte. Man måste hämta in kunnskap och kompetens. Sånt kostar pengar och resurser. Resurser och pengar som inte Discord har, men deras märkenamn är värt alla pengar i världen.

Personligen hade jag hoppats på att Reddit och Discord skulle hamna under samma flagga. Antingen genom ägarskap eller via en fusion. En fusion som senare hade blivit ett salg till just någon av de stora. Facebook hade legat bra till här.

Tycker det är mycket "roligare" om dom kan börsnoteras som det skrivs om också. Jag tycker det är en ganska tråkig tendens att allting hela tiden ska köpas upp av dom större bolagen. Tyvärr blir det ju ofta så att dom styrs på ett helt annat sätt och inte får fria händer längre. Naturligtvis är det inte alltid så och förhoppningsvis kör Microsoft mer "handsoff" som dom faktiskt har gjort ibland om det blir så att dom köper dom.

Permalänk
Medlem

Går den här affären igenom kommer jag att lämna utan att titta tillbaka. (:

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tja, varför inte? Discord funkar att slöchatta i men det är ju långt ifrån bra när det kommer till ljudkvalitén. Om Microsoft kan förbättra det med sina resurser så ser jag affären som positiv.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Ogillas starkt. Mer tjyvavlyssning av medborgarna.

Permalänk
Medlem

welp, back 2 teamspeak we go hehe

Permalänk
Medlem

De kan alltså tänka sig att betala ca 300:- / användare. Det ska ju sig betala tillbaka sig sedan på något vis. Hur många kan tänka sig att betala säg 50:- /mån för tjänsten? 5-10% max av användarna kanske? Resten kör vidare på någon gratisversion eller byter till konkurrerande program. Ska dessa 5-10% dra in 100 miljarder SEK så kommer det att ta sin lilla tid.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Om MS ska köpa Discord kan man med trygghet bara säga RIP Discord.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Ogillas starkt. Mer tjyvavlyssning av medborgarna.

Och vad får dig att tro att det inte redan görs idag? Discord har stängd källkod.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Tja, varför inte? Discord funkar att slöchatta i men det är ju långt ifrån bra när det kommer till ljudkvalitén. Om Microsoft kan förbättra det med sina resurser så ser jag affären som positiv.

Om Teams blir en förebild när det kommer till ljud hade inte jag hoppats på för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Om Teams blir en förebild när det kommer till ljud hade inte jag hoppats på för mycket

Det kanske bl.a är därför de köper Discord?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det kanske bl.a är därför de köper Discord?

"Discord for Business" snart då?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

De kan alltså tänka sig att betala ca 300:- / användare. Det ska ju sig betala tillbaka sig sedan på något vis. Hur många kan tänka sig att betala säg 50:- /mån för tjänsten? 5-10% max av användarna kanske? Resten kör vidare på någon gratisversion eller byter till konkurrerande program. Ska dessa 5-10% dra in 100 miljarder SEK så kommer det att ta sin lilla tid.

Implemeras de i Gamepass så kan dom argumentera att dom gör Gamepass prenumerationen mycket attraktivare och att fler användare skaffa och stannar. Folk som inte vill använda Gamepass kan köra gratis version av Discord så som de är nu och Gamepass användare får Discord Nitro, osv. Finns nog många sätt att göra, dom har nog en plan dock. Du behöver inte var orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Och vad får dig att tro att det inte redan görs idag? Discord har stängd källkod.

Jag tror inte någonting, jag vet att Microsoft är X100 ggr värre än vad de flesta mindre företag är på den fronten.

Permalänk
Medlem

Jaha så var Discords framgångssaga slut då, kommer garanterat gå åt skogen med Discord om MS köper upp det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av arowe17:

De kan alltså tänka sig att betala ca 300:- / användare. Det ska ju sig betala tillbaka sig sedan på något vis. Hur många kan tänka sig att betala säg 50:- /mån för tjänsten? 5-10% max av användarna kanske? Resten kör vidare på någon gratisversion eller byter till konkurrerande program. Ska dessa 5-10% dra in 100 miljarder SEK så kommer det att ta sin lilla tid.

Dom köper inte det för att göra vinst skulle jag gissa på, dom köper det pga användarna, dom i sig är pengarna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de kommer ha ihjäl Discord, de satsar stort på gamers nu och de kommer nog hålla det hårt. Tror de kommer låta skype dö en stilla död sakta men säkert ju fler som överger det. På företagssidan är det i princip dött redan då alla kör teams. På privatsidan (som egentligen är helt annan kod) lever det kvar, men dör sakta ut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dom köper inte det för att göra vinst skulle jag gissa på, dom köper det pga användarna, dom i sig är pengarna

Skulle bli förvånad om de börjar ta betalt för tjänsten. De har ju en strategi mot att insteget i deras ekosystem ska vara så litet som möjligt, för att bygga upp kundbasen och sen erbjuda mervärde. De har gratisversioner av i princip allt nu: Office, skype, servers i azure, windows uppgraderingar m.m. Skulle inte förvåna mig om de börjar ge bort W10 snart, de gör ju nästan det nu redan i princip då de inte stängt uppgradering från äldre system.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Är nog ett ganska bra köp. Hellre Microsoft än de flesta andra tänkbara dessutom.

Microsofts egna satsning Teams är riktigt bra. Än bättre om man öppnade upp för privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Även om jag föredrar att Discord inte köps upp, utan förblir fristående, så är nog Microsoft den bästa tänkbara köparen. Man vill definitivt undvika att Discord säljs till Kina, och både Google och Facebook hade varit mycket sämre alternativ än Microsoft. Man får väl se om ryktet stämmer, men om det stämmer så är det ingen katastrof, bara tråkigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

RIP

Det är nog oundvikligt tyvärr, tillslut måste kalaset betalas på något sätt. Nu får vi bara hoppas att MS inte förstör denna tjänst också (Enligt tidigare förvärv ska vi nog inte hoppas allt för mycket)

Permalänk
Medlem

Vad alla stora företag köper upp de små, snart styrs världen av kanske 5 företag som äger allt...eller bara ett gigantiskt.

Få se om de pillar på det eller bara vill ha det. minecraft har dom väll inte gjort så mycket med?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Jacob Fanboy

Låt höra, varför är så många emot ett eventuellt uppköp av Microsoft? Skype historian kan ju inte vara en grund hände för ett decennium sedan och Microsoft har utvecklas rejält sen dess, kan inte heller säga att Mojang har missköts sen övertagandet.

Har själv i flera år efterfrågat Discord för företag vilket jag sett fler på deras forum göra, använder idag både Slack och Teams men Discord känns en kombination av dem både plus mycket mer. Känns som en kraftig marknad för Discord om inte annat.

Permalänk
Medlem

Jag tror ett förvärv av Discord skulle kunna göra Discord bättre, Discord har stora problem att hantera många samtidiga användare på en och samma shard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror inte de kommer ha ihjäl Discord, de satsar stort på gamers nu och de kommer nog hålla det hårt. Tror de kommer låta skype dö en stilla död sakta men säkert ju fler som överger det. På företagssidan är det i princip dött redan då alla kör teams. På privatsidan (som egentligen är helt annan kod) lever det kvar, men dör sakta ut.

Kommuner har konstigt nog en förkärlek till Skype och hävdar bestämt att Teams är för osäkert.
Väldigt märkligt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kommuner har konstigt nog en förkärlek till Skype och hävdar bestämt att Teams är för osäkert.
Väldigt märkligt faktiskt.

Kan mycket väl handla om problem med GDPR efter Schrems II där Privacy Shield-avtalet underkändes.

https://binero.com/vad-ar-privacy-shield-och-vad-innebar-den-...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Är du säker på det? 343 Industries, Mojang (MINECRAFT), Obsidian, Rare, Turn10, Zenimax, Hotmail, Bungie, SwiftKey, Linkedin, GitHub....

Bra lista förutom Rare. Har någon brytt sig om något de producerat sedan Microsoft köpte upp dem? I samma utsträckning som under deras Nintendo-era.

(Menar absolut inte att det är uteslutande eller ens direkt relaterat till MS)

Visa signatur

240p är livet