En tredjedel av e-handelsköp returneras – stor miljöbov

Permalänk
Melding Plague

En tredjedel av e-handelsköp returneras – stor miljöbov

E-handel har växt explosionsartat under pandemin. Likaså har returerna av varor, med onödig miljöinverkan som följd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej, tycker inte det behöver regleras i lag. Däremot så är det väl bra att det uppmärksammas så det ger en tankeställare.
Själv returnerar jag sällan saker jag köper och skulle aldrig få för mig att beställa något som jag även från början tänkt lämna tillbaka.

Sedan får man väl ställa det mot "miljökostnaden" av att jag själv kanske satt mig i en bil och åkt en mil eller två för att köpa något på ett köpcenter eller liknande (alla bor inte mitt i centrum).

Permalänk
Medlem

Är detta ett försök att döda e-handeln? Många gånger när en beställer på nätet så hör det till att kunna skicka tillbaka det som inte passar. Är bra mycket svårare att avgöra det på en datorskärm än att faktiskt hålla i saken och kunna prova den i butik.

Skulle säga att som vi har det idag så är det en möjlighet snarare än något negativt.

Däremot skulle jag uppskatta bättre produktbeskrivningar. Är så frustrerande när en beställt något och så visar det sig inte alls passa för att det var svårt att förutse eller beskrivningen var för vag och utelämnade viktiga detaljer.

Bara en sådan sak som att få hem något som stinker kemikalier. Det stod inte i produktbeskrivningen och heller inget jag vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr skyldig

Det är ju en nackdel med ehandel. I vissa fall så har det handlat om defekta saker.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag vill inte peka finger men jag tror jag vet vilka grupper som returneras mest.
Ja det är vi datanördar som beställer X antal exemplar av processorkylare och annat. Detta i helt olika storlekar och färger, sedan tar vi datorn framför spegeln och ser hur det passar och funderar. Efter några dagar så behåller vi en kylare och skickar tillbaka de övrigt 5st som vi beställde.

Nej, detta problem är framförallt en annan grupp. Däremot ser jag vårt problem snarare att man som kund riskerar att få esd skadad hårdvara och att detta kostar butiker onödigt mycket pengar som de sedan får lägga på så att hårdvarorna blir dyrare för oss andra.
Men miljömässigt så tror jag vi datanördar när det gäller att returnera hårdvaror är ett bagatellproblem.

Permalänk
Medlem

Tycker att postmord och andra instanser istället borde se till returer inte är miljöbovar då. De säger själva att de är väldigt oeffektivt..
Från säg zalando eller HM till kund så går det ofta i grupp och delar upp sig. Lastbilen (eller annan fraktmetod) måste ju åka till zalandos lager och hämta tröjan från lagret, om den inte har med sig returer dit utan kör ytterligare en lastbil för det så är det ju postmords fel...inte vi som beställer att de är inkompetenta.
Inte för att jag returnerar saker...tror alldrig det har hänt, men jag handlar online av just anledningen att jag KAN göra det om något inte stämmer. Ta inte bort det...då åker jag ju istället 2 mil enkel resa i min 20 år gamla bil för att känna på det...och kanske inte ens köper. Det är väl en grymt större miljöbov än att en tom lasbil tar varan tillbaka till lagret nästa gång den ska åt det hållet och hämta nya tröjor åt någon annan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag vill dra fram det gammla citatet "Det finns ingen gratis lunch".
I slutändan så är det vi kunder som betalar för alla frakter, Om snittpriset för en retur är 50 kronor per vara och 30% av varorna returneras så ökar priset på alla varor med 15-20 kronor.

Jag ser inga problem med att riksdagen sätter in lite tvingande åtgärder för att minska antalet returer. Gratis retur är inte gratis.

Permalänk
Medlem

En aspekt som inte täcks av artikeln är naturligtvis även ökade kostnader för butikerna, kostnader som i slutänden belastar alla kunder.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nej, tycker inte det behöver regleras i lag. Däremot så är det väl bra att det uppmärksammas så det ger en tankeställare.
Själv returnerar jag sällan saker jag köper och skulle aldrig få för mig att beställa något som jag även från början tänkt lämna tillbaka.

Sedan får man väl ställa det mot "miljökostnaden" av att jag själv kanske satt mig i en bil och åkt en mil eller två för att köpa något på ett köpcenter eller liknande (alla bor inte mitt i centrum).

Just det, miljökostnaden för att ta bilen till köpcentrat kontra låta ett effektivt logisitksystem hantera det. Vägs det in är e-handeln istället en revolutionär miljöförbättring.

Drar en parallell till den "utsläppsfria" cykeln som släpper ut mindre än tåget... eller inte. Nu pratar jag inte om tillverkningskostnad utan om faktiska utsläpp. Den som tar en cykel istället för tåg mellan två platser gör miljön en större otjänst för att personen kommer behöva äta mer och bränner mer organiska ämnen än den som tar tåget.

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är tyvärr skyldig

Det är ju en nackdel med ehandel. I vissa fall så har det handlat om defekta saker.

Ja precis. Defekt eller undanhållen information. Köper själv inte saker som jag på förhand tänkt returnera utan det är en konsekvens av att det inte passar när jag har fått varan.

Sedan finns det väldigt subtila saker och det är lätt även för en insatt att göra fel i träsket med alla möjliga kombinationer av saker som finns. Ska en behöva bli professor i kombinationsmöjligheter för att kunna förutse och räkna ut vad en ska beställa hem nu?

Det låter mer som ett sätt att demontera distanshandelstryggheten vi har som konsumenter idag. För att höja ribban och göra valet svårare mellan att behålla en felaktig produkt kontra skicka tillbaka den.

Permalänk
Avstängd

Det stora problemet är väl att så många företag bara slänger returnerade varor då det är billigare än att kontrollera och packa om. Inte så mycket elektronik förstås, förutom väldigt billiga grejer, men klädföretag och så.

Permalänk

Som föregående har sagt så är man ju intresserad av att veta om man verkligen vägt in all miljöpåverkan som det innebär att handla i fysiska butiker. Om jag ska ta min Diesel SUV till apotekte för att köpa plåster och flera i närområdet gör samma sak.
Är då då verkligen inte en stor miljövinst även om nu 30% väljer att returnera varorna? Det brukar ju oftast vara betydligt kortare till närmaste postombud för en retur än avståndet till en butik för att köpa en vara. Man bör ju också betänka att returer också förekommer i fysiska butiker.

Permalänk
Medlem

För mig har det varit otänkbart att beställa saker som jag vet att jag delvis kommer behöva returnera. Det var ju ett smart sätt att utnyttja kryphål i reglerna.

Jag har ett bra knep som gör att jag har koll på storlekar. När jag t.ex köper skor/byxor etc. så fotar jag etiketten på andra intressanta skor/byxor etc. sen går jag in i ritverktyget till fotoappen och antecknar tankar om färg, passform.

Sen kan jag beställa online när det nu blir utan att det blir risk för felköp. Har hänt att jag gjort samma sak om det är slut på en färg/ett mönster jag hellre vill ha än det jag prövade i butik.

Permalänk
Moderator
Moderator

Fler "pick-up points" på strategiska platser skulle väl kunna vara något även om det givetvis inte heller är gratis.
Fler artiklar behöver inte packas om i annat emballage än de kom från fabrik/dylikt och det emballage som behövs kan förmodligen anpassas för interna transporterna både till och från punkten och återanvändas.
Går givetvis inte att ha i varje postkod men man kanske kan minska i de mest centrala delarna.

Måste väl dock vara ganska stora volymer för att ekvationen ska bära sig jämför med att börja kräva betalt för returer.
Men precis som fri frakt och fria returer så kan det ju vara något som lockar fler kunder i sig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill inte peka finger men jag tror jag vet vilka grupper som returneras mest.
Ja det är vi datanördar som beställer X antal exemplar av processorkylare och annat. Detta i helt olika storlekar och färger, sedan tar vi datorn framför spegeln och ser hur det passar och funderar. Efter några dagar så behåller vi en kylare och skickar tillbaka de övrigt 5st som vi beställde.

Nej, detta problem är framförallt en annan grupp. Däremot ser jag vårt problem snarare att man som kund riskerar att få esd skadad hårdvara och att detta kostar butiker onödigt mycket pengar som de sedan får lägga på så att hårdvarorna blir dyrare för oss andra.
Men miljömässigt så tror jag vi datanördar när det gäller att returnera hårdvaror är ett bagatellproblem.

Just kläder är extremt svårt att prova ut framför en dator. Beställer jag hem ett plagg efter mått som jag tror skulle passa så blir jag ibland fortfarande besviken. En sak de har obefintlig koll på korrekta bystmått, det kan skilja ett par storlekar på samma storlek. Ska jag behålla en klänning som klämmer åt så jag knappt kan andas fast den enligt beskrivning ska ha rätt storlek, eller motsatsen om den är så stor att den blir säckig? Det är väl inte mitt fel att specifikationerna är såpass oexakta.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte första gången detta är på tapeten och jag skulle vilja se lite faktiska uträkningar på detta snarare än bara tyckande.

Jag antar att PostNord hämtar en retur med samma lastbil som kör ut paket. Sedan går frakten i deras vanliga spår. Ingenstans går att finna vad den genomsnittliga miljöpåverkan av ett levererat paket är.

Detta ska jämföras med att jag kör i min egen bil till ett köpcentrum en mil bort. Ibland hittar jag vad jag ska ha, ibland inte. Ibland utnyttjar jag öppet köp och får åka fram och tillbaka igen för det.

E-handlare gillar inte returer. De är jobbiga att hantera och de kan inte alltid vara säkra på att räkna hem en såld vara. Men det är ett helt annat problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ja det kan vara bra att utreda. Det är kanske dags att stänga ner alla affärer och istället endast ha köp online med fria returer. Rapporten stödjer detta då den visar att fler personer har fått möjlighet att handla (bra för jämställdhet) samt att den visar att returer sker genom väldigt effektiv kollektivtrafik (för paket!). Vad rapporten förmodligen inte visar är alla bilar som körs fram och tillbaka till köpcenter med fåtal passagerare i. Köpcenter kräver "stora" resurser för uppvärmning, de är inte tillgängliga för alla samt att det finns ingen garanti att produkter finns i lager vilket innebär att folk kör dit i onödan. Rapporten visar att returer fungerar online men vad som saknas är förmodligen en rapport på hur väl returer fungerar varar som köpts i en butik. Orkar folk verkligen KÖRA tillbaka till en butik för att lämna tillbaka en vara.

Rapporten visar nog snarare att handla online har löst många problem, både för jämställd tillgänglighet, möjlighet till retur och kollektivtrafik för varorna. Det är helt enkelt bra för både samhället och miljön att handla online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är tyvärr skyldig

Det är ju en nackdel med ehandel. I vissa fall så har det handlat om defekta saker.

När det handlar om defekta saker så tycker jag att det är en helt annan sak. Det är framför allt såna som beställer hem kläder för att prova och sedan skicka tillbaka som är de stora miljöbovarna, och i många fall så ompaketeras returnerade kläder utomlands, vilket påverkar klimatet ytterligare.
https://www.svd.se/shoppingjattarna-skickar-returer-utomlands

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Just det, miljökostnaden för att ta bilen till köpcentrat kontra låta ett effektivt logisitksystem hantera det. Vägs det in är e-handeln istället en revolutionär miljöförbättring.

Drar en parallell till den "utsläppsfria" cykeln som släpper ut mindre än tåget... eller inte. Nu pratar jag inte om tillverkningskostnad utan om faktiska utsläpp. Den som tar en cykel istället för tåg mellan två platser gör miljön en större otjänst för att personen kommer behöva äta mer och bränner mer organiska ämnen än den som tar tåget.

Ja precis. Defekt eller undanhållen information. Köper själv inte saker som jag på förhand tänkt returnera utan det är en konsekvens av att det inte passar när jag har fått varan.

Sedan finns det väldigt subtila saker och det är lätt även för en insatt att göra fel i träsket med alla möjliga kombinationer av saker som finns. Ska en behöva bli professor i kombinationsmöjligheter för att kunna förutse och räkna ut vad en ska beställa hem nu?

Det låter mer som ett sätt att demontera distanshandelstryggheten vi har som konsumenter idag. För att höja ribban och göra valet svårare mellan att behålla en felaktig produkt kontra skicka tillbaka den.

Jo det är ju problemet har man varit och känt och klämt i en butik så har man kanske fått bort de flesta procenten av att göra ett återköp. Men det är ju helt ok med öppet köp i butiker.

Just nu med covid är det nog många som undviker butiker.

Så klart så vore det bättre om alla konsumerade mindre generellt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Den här artikeln är ju lika mkt cringe som när svt bad folk att inte dammsuga trots ''ingen elbrist'' eller andra miljöbait artiklar där man försökte måla semlor som miljöbov.

Folk har blivit ohälsosamt besatta att trycka in miljölinsen i den mest överflödiga mån.

Permalänk
Medlem

Nya handlingsmönster som jag tror är här för att stanna. Så man får börja med att dra bort den miljöpåverkan som butikerna INTE tillför pga mindre handel / färre butiker / färre butikstransporter. Färre resor ToR butik

Sen måste detta med emballagen fixas - typ bli återanvändbara(åtminstone själva lådan o vadderingen). Skippa plasten innuti - kör recycle papper(eller vad som är bäst)

Kanske sluta med separata återförsändelser av "persedlar" - dvs Zalando o andla klädjättar borde ha "returcenter" som samlar in returerna och skickar "ett lass" om dagen eller så...istället för XXXX paket om dagen

Finns mycket att göra och som GÅR att göra om man jobbar mer med Moroten än piskan - och dessutom vågar inse att världen ändras och vi behöver göra om dagens processer för att passa den nya tiden(och ja, det kommer ALLTID en ny tid )

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Aldrig returnerat en produkt som ej har varit defekt. Aldrig fattat att e-handeln ens orkar, vet man inte vad man ska köpa får man gå i butik som alla andra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Vad drar mest; några returer per skalle och år så att man kan klämma lite på produkten man är osäker på, eller att upprätthålla massor av överflödiga fysiska butiker där man ÄNDÅ nästan aldrig kan klämma på produkten man är osäker på. Hade man varit så from som man vill ge sken av - gör en analys av parkeringar vid köpcenter. Hur långt åker de för att köpa kopiatorpapper eller brandvarnare, och vad är miljöpåverkan här? Butiker i gallerior är numera, typ hälften av gångerna, bara en fråga om marknadsföring då hyrorna är så höga att själva butiken i sig självt gör en nettoförlust. Det är butiker som är problemet. Att basha e-handel 2021 av miljöskäl tycker jag inte är genomtänkt.

På detta tema, jag skulle vilja se studier på vad det är för miljöpåverkan att se en 1h netflix/youtube i 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Just kläder är extremt svårt att prova ut framför en dator. Beställer jag hem ett plagg efter mått som jag tror skulle passa så blir jag ibland fortfarande besviken. En sak de har obefintlig koll på korrekta bystmått, det kan skilja ett par storlekar på samma storlek. Ska jag behålla en klänning som klämmer åt så jag knappt kan andas fast den enligt beskrivning ska ha rätt storlek, eller motsatsen om den är så stor att den blir säckig? Det är väl inte mitt fel att specifikationerna är såpass oexakta.

Jo det är ett väldigt problem när det gäller att handla kläder online. Själv är det mest skor som ställer till problem, storlekarna stämmer helt enkelt inte, inte ens om man har exakt samma modell och köper samma storlek kan man vara säker på att de passar. Anledningen till att det är skor som ställer till det för mig är att skor som jag gillar ofta bara finns online, jeans eller liknande hade jag nog inte köpt utan att ha provat dem först och t-tröjor och sånt spelar mindre roll om de skiljer några procent hit eller dit (de krymper ändå när man tvättar). Än värre är dock barnkläder för storlekarna verkar stämma ännu mindre där.

Permalänk
Medlem

Känner flera som beställer kläder på nätet. De beställer med flit många storlekar och varianter och skickar tillbaka det de inte vill ha. Det är designat att det är så det ska gå till. Man får med påsar att skicka tillbaka i och allting sånt. Sen betalar man bara för det man behåller. Inte så konstigt att det blir mycket tillbakaskickande. Personligen har jag aldrig skickat tillbaka nånting nånsin.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Jag vill dra fram det gammla citatet "Det finns ingen gratis lunch".
I slutändan så är det vi kunder som betalar för alla frakter, Om snittpriset för en retur är 50 kronor per vara och 30% av varorna returneras så ökar priset på alla varor med 15-20 kronor.

Jag ser inga problem med att riksdagen sätter in lite tvingande åtgärder för att minska antalet returer. Gratis retur är inte gratis.

''Jag ser inga problem med att riksdagen sätter in lite tvingande åtgärder för att minska antalet returer.''

Bruh, du vill alltså försvåra e-handel som hyllas till fördel då man inte behöver butiker=mindre påverkan, för att sedan ge folk sämre service?

''I slutändan så är det vi kunder som betalar för alla frakter, Om snittpriset för en retur är 50 kronor per vara och 30% av varorna returneras så ökar priset på alla varor med 15-20 kronor.''

Du vet väl att detta är inräknat i deras affärsmodell? sen vet du inte heller vad för kontrakt dom har med fraktbolagen.

Nästan som att det är BILLIGARE att äta den kostnaden över att ha en fysisk butik.....

Jag gillar inte hur du formulerar ditt argument där du på något sätt är offer och resten av allmänheten är bovar för att dom utnyttjar sina rättigheter, kom ner från elfenbenstornet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vad drar mest; några returer per skalle och år så att man kan klämma lite på produkten man är osäker på, eller att upprätthålla massor av överflödiga fysiska butiker där man ÄNDÅ nästan aldrig kan klämma på produkten man är osäker på. Hade man varit så from som man vill ge sken av - gör en analys av parkeringar vid köpcenter. Hur långt åker de för att köpa kopiatorpapper eller brandvarnare, och vad är miljöpåverkan här? Butiker i gallerior är numera, typ hälften av gångerna, bara en fråga om marknadsföring då hyrorna är så höga att själva butiken i sig självt gör en nettoförlust. Det är butiker som är problemet. Att basha e-handel 2021 av miljöskäl tycker jag inte är genomtänkt.

På detta tema, jag skulle vilja se studier på vad det är för miljöpåverkan att se en 1h netflix/youtube i 1080p.

Jag kom på att det mest rättvisa är att ställa systemet i kontrast mot hur det är att handla från Kina med obefintlig returmöjlighet. Där är det så att får du hem något du beställt och så visar det sig inte alls vara det du tänkt dig, eller rent av är trasigt, då är det soporna som gäller för produkten eller att du får sitta med det trasiga och försöka se glad ut ändå. Blir lätt så att en tredjedel av en Kinapåse håller så låg kvalité att det är skrot. Är soptippen miljövänligare än retur?

Då tycker jag returer är bättre, för de säljare som får för sig att sälja saker med usel kvalité, de får ta straffet och ta emot massor av returer. Det fungerar som ett motincitament till att kränga skräp.

Permalänk
Medlem

Tror rätt många returnerar i butik också, ser ganska ofta folk som returnerar i diverse butiker.

Tror även att pandemin gör statistiken lite sned. Dessutom finns det två aspekter här.

1. Eftersom det är svårt att göra andra saker så gör man nog något som är tillfredsställande, som att äta eller handla. Eftersom du inte behöver gå ut så får du lätt tillgång till det du beställer dessutom, vilket gör att e-handeln blir lite överrepresenterad.

2. Den andra delen är antagligen den effekt som mat och köp gärna triggar, precis som att tröstäta. Vilket helt enkelt gör att man antagligen alldeles för lätt trycker på köp. I en butik så får du chansen att känna på en produkt och kan ta ett bättre beslut utifrån hur just ditt exemplar känns just nu. På en dator är det svårt att avgöra en jämförelse mellan olika produkter annat än pris / storlek / färg och vad du vet om tillverkarna.

Tror generellt att internetköpen är lite överrepresenterade av båda anledningar, dvs både att det är lättare att komma åt utan att lämna lägenheten, sedan att man tycker lite synd om sig själv och även "tröstäter" lite.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

jobbar faktiskt med returer och många returer som tex inte hämtas ut åker direkt i sopporna, det är det som gäller. Inget fel på varorna alls bara att ingen hämtat ut det. Rätt sjukt men så är det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Många skriver långa texter här så kan hända någon redan sagt detta men i mitt fall har mina returer endast bestått av trasiga produkter.

Detta eftersom postnord inte hanterar paketen på korrekt sätt.. tex fick jag min dator som jag köpt på inet trasig vid två tillfällen så jag fick returnera den.. just saying..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är tyvärr skyldig

Det är ju en nackdel med ehandel. I vissa fall så har det handlat om defekta saker.

Men om du handlat i butik hade du ju ändå behövt ta bilen till butiken, och de i sin tur lastat på lastbil.

Det här är bara larv, Lastbilarna rullar åt båda hållen oavsett, är väl bra att de har varor i sig istället för bara luft.

"Enligt forskare i ämnet returneras i snitt mellan 30 till 40 procent av det som köps på internet jämfört med motsvarande handel i butik"

Jämfört mot vilken siffra? Ser ingen jämförelse här.