Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Olika inställningar vid egen skärm resp. extern bildskärm

Permalänk
Medlem

Olika inställningar vid egen skärm resp. extern bildskärm

Har skaffat en extern större bildskärm och har valt att endast visa bild på den externa bildskärmen. Ställde också in att datorn inte skulle göra någonting när jag fäller ner locket/skärmen, då jag vill kunna ha laptopen nedfälld medan jag använder den externa skärmen.

Problemet blir dock att när jag använder laptopens skärm som vanligt och skärmen visar bilden, så fortsätter den ju att visas när jag fäller ner locket.

Finns det något sätt att den ska använda två olika inställningar, en för när jag använder den externa skärmen och en för när jag använder laptopens egna skärm?

1. När jag använder den externa ska jag kunna fälla ner locket UTAN att datorn går ner i viloläge/strömsparläge/stänger av.

2. När jag använder datorns egna skärm så SKA den gå ner i viloläge etc. när jag fäller ner locket.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att ställa in så att den endast ska visa din laptops skärm, det kan ibland tricka Windows till att sedan visa din externs skärm när du stänger locket. Det kan vara trixigt, men jag har gjort något liknande tidigare och det funkar (om jag minns rätt) för att Wndows vill att du ska se på någon tillgänglig alternativ skärm när den primära inte är tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShinyChrome:

Du kan prova att ställa in så att den endast ska visa din laptops skärm, det kan ibland tricka Windows till att sedan visa din externs skärm när du stänger locket. Det kan vara trixigt, men jag har gjort något liknande tidigare och det funkar (om jag minns rätt) för att Wndows vill att du ska se på någon tillgänglig alternativ skärm när den primära inte är tillgänglig.

Tack, det vore ju det bästa, men

Vilken inställning menar du att jag ska ha för när jag ställer in hur datorn ska reagera när jag ställer locket? Att datorn inte gör någonting alls eller gå ner i viloläge/strömsparläge?

Eller menar du att jag kan ha normal inställning, dvs att datorn går ner i villäge/strömsparläge när jag fälle ner locket, men att när jag har den externa skärmen inkopplad, så kan Windows känna av detta och inaktiverar detta och istället bara växlar skärm?

Det var mitt första test. Jag bara kopplade in den externa skärmen och fällde ner locket, men då gick datorn ner i strömsparläge, då detta är min vanliga inställning.

Kanske kan man göra någon workaround?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Tack, det vore ju det bästa, men

Vilken inställning menar du att jag ska ha för när jag ställer in hur datorn ska reagera när jag ställer locket? Att datorn inte gör någonting alls eller gå ner i viloläge/strömsparläge?

Eller menar du att jag kan ha normal inställning, dvs att datorn går ner i villäge/strömsparläge när jag fälle ner locket, men att när jag har den externa skärmen inkopplad, så kan Windows känna av detta och inaktiverar detta och istället bara växlar skärm?

Det var mitt första test. Jag bara kopplade in den externa skärmen och fällde ner locket, men då gick datorn ner i strömsparläge, då detta är min vanliga inställning.

Kanske kan man göra någon workaround?

Den ska vara inställd att inte göra något, annars går datorn i viloläge. Laptopen har en mekanism som stänger avskärmen när du stänger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShinyChrome:

Den ska vara inställd att inte göra något, annars går datorn i viloläge. Laptopen har en mekanism som stänger avskärmen när du stänger den.

Precis, och det är så jag har den vanligtvis. Att den stänger ner när jag fäller ner locket. Men jag undrade om det fanns någon funktion för att ha två olika inställningar för hur datorn ska agera när locket fälls ned. En inställning för när jag inte har den externa skärmen inkopplad och en annan inställning när jag har den inkopplad.

Permalänk
Medlem

Testa Win+P och välj "Endast andra bildskärm"

Jaha oj läste lite mer ordentligt nu, vet inte om det går att ha det så som du vill endast via Windows inställningar. Någon särskild anledning till att du vill ha den stängd? Annars kanske "endast andra bildskärm" räcker?

Permalänk
Medlem

Brukar ställa detta så att man har olika inställningar på vad som görs när locket stängs beroende på om man har laddaren ansluten eller ej, extern skärm = laddare inkopplad, enbart inbyggd skärm = laddare bortkopplad så funkar det som du vill. Blir problem om man vill köra extern skärm utan laddare dock.

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på att låta datorn göra ingenting när jag fäller ned locket, så får jag göra ett extra steg för att låta datorn gå ner i viloläge/strömsparläge via fn F1 på min dator. Eller naturligtvis stänga av via ON/OFF-knappen.

Verkar inte vara möjligt att ha två olika inställningar för vad som händer när man fäller ner locket som växlar automatiskt beroende på om den externa skärmen är inkopplad eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Testa Win+P och välj "Endast andra bildskärm"

Jaha oj läste lite mer ordentligt nu, vet inte om det går att ha det så som du vill endast via Windows inställningar. Någon särskild anledning till att du vill ha den stängd? Annars kanske "endast andra bildskärm" räcker?

Mer att den sticker upp för mycket och skymmer en del av den externa skärmen. Måste tyvärr ha den framför skärmen, då jag har externt tangentbord med kabel. Får kanske fixa detta med trådlöst så blir det enklare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har fått lite att fundera på nu.