CSFG lanserar vägghängda datorchassin för vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

CSFG lanserar vägghängda datorchassin för vattenkylning

Det svenskpolska företaget med SweClockers-profilen @Deriveh i spetsen vill göra datorn till ett konstverk på väggen med modellerna The Tower of Doom och The Crow.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt mäktigt, var det samma herre som byggde en custom loop bakom skärmen? Vart himla imponerad av det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gått loss direkt på detta om det inte var entusiastpriser. Ska bygga tre lådor nu men det blir tyvärr vanliga towers då huvudsyftet är andvändning och inte utställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Riktigt mäktigt, var det samma herre som byggde en custom loop bakom skärmen? Vart himla imponerad av det.

Jepp https://www.sweclockers.com/galleri/15143-derivehs-ipredator-...

Permalänk
Snusfri

Hade man kunnat bygga wc så hade man varit sugen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta blir nästa låda. Ska man bara muta nån att komma hem till en och bygga ihop Hard tubes.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade man kunnat bygga wc så hade man varit sugen.

Alla kan! Gäller bara att våga prova, och vara medveten om att man kanske missar kvällens lir med polarna! xD

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Schysst idé faktiskt, kan folk köpa RTX30 för 30k kan dom köpa detta!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ men priset känns extremt premium när det mer eller mindre är ett platt stycke alu med hål i.

Permalänk
Medlem

Kan absolut tänka mig ett sånt här chassi. Blir lite häftigt med allt som ska till utöver själva lådan men kan absolut vara värt det. "Ska bara" ge mig på vattenkylning ordentligt först ^^.

Mini-itx stöd kanske vore något?

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Dyrt när TT Core serien finns. Har ett vägghängt P3.
Antar att dom förfinat lite av bristerna med Core serien, men ändå dyrt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Man kan bygga ett eget väggmonterat låda vist tar det lite tid men då får man den som man vill ha den.
Snyggast var databordet med hela kittet i sig 😃 som var uppe här på Sweclockers för ett tag sen.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ah, snyggt och händig!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Snusfri
Skrivet av the squonk:

Schysst idé faktiskt, kan folk köpa RTX30 för 30k kan dom köpa detta!

Gav "bara" 22k för mitt 3090 så långt ifrån några 30k 😉

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gav "bara" 22k för mitt 3090 så långt ifrån några 30k 😉

Det är historia, försök köp ett för 22k idag!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Förstår att de behöver ta mycket betalt, då kostnader för utveckling och drift av bolaget kostar och att det troligen inte finns så många potentiella köpare att sprida ut kostnaden på. Samtidigt, för bara kostnaden för ett av dessa chassin och en del av vattenkylningsdelarna som är tänkta för det här bygget kan jag få en hel konventionell dator (med vägghängd TT core om så önskas). Är man redan investerad i custom h20 så kanske det inte känns så dyrt, då är det kanske i praktiken chassit som kostar. Hursom, önskar detta projekt allt gott - mkt snyggt! För egen del, utanför vad jag är bekväm med att betala för chassi+kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Inte för att vara negativ men priset känns extremt premium när det mer eller mindre är ett platt stycke alu med hål i.

Håller med att priset är högt för vad man får men samtidigt så vill skaparen säkert tjäna lite pengar, konstigt vore väl annars. Och med tanke på den låga försäljningsvolymen så behöver han ta ett bra pris. Även om priset vore hälften så gissar jag att försvinnande få personer skulle köpa en sådan hår pryl. Gissar jag, jag kan ha fel förstås.

Lägg därtill alla merkostnader som uppstår när man ska designa, tillverka och sälja små volymer av något.

Jag kommer inte köpa den, dels p.g.a. priset men kanske framförallt för att vartenda jävla grafikkort jag köper verkar ha någon nivå av coil whine. Tror jag haft sex olika kort senaste åren och alla har haft coil whine. Ska kanske tillägga att jag är extremt känslig för tjutande ljud och jag vet att vissa inte bryr sig det minsta lilla om vissa av kortens coil whine. Lite lustigt att jag är så känslig mot tjut men att jag inte störs nämnvärt av min tinnitus

Permalänk
Medlem

Chassit är tillverkat inom eu vad jag förstår. Det tillsammans med vägrande att tumma på kvalitén så förstår jag att priset blir högt mot andra chassin. Jag jämnför dessa chassin med inwin’s diton och då blir priset plötsligt mycket rimligare

Men med tanke på dagens gpupriser är detta en droppe i havet relativt sett, så jag kommer själv beställa hem ett crow

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig något sådant här rent estetiskt. Men med tanke på hur öppet det är runt omkring, är frågan hur väl damm håller sig borta från komponenterna. Det verkar inte kunna vara särskilt ljudisolerat heller.

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Fy fan att ha allt det väsnande skitet rakt framför en, blö.

Permalänk

Tjena Sweclockers!

Vad roligt med all respons här! Jag vill mest plinga in och visa att vi finns närvarande här också för er som missat vår feedback tråd vi körde i höstas när vi fortfarande var i prototypstadiet. Går fint att fråga grejor och komma med feedback, jag är nog inte snabbare än medel-forum-medlemmen på att svara dock. CSFG är såpass nytt att jag fortfarande arbetar heltid med något helt annat. (För transparans så är det @Deriveh bakom tangentbordet här)

Skrivet av MrPlow:

Jag hade kunnat tänka mig något sådant här rent estetiskt. Men med tanke på hur öppet det är runt omkring, är frågan hur väl damm håller sig borta från komponenterna. Det verkar inte kunna vara särskilt ljudisolerat heller.

Faktiskt, som en sidoeffekt vi från början inte räknat med så har vi märkt en ansenligt mycket mindre dammsamling i våra chassin än vad konventionella chassin har. Vi har diskuterat det här mycket både sinsemellan och med olika personer, både härifrån forumet och t.ex. med 8Pack. Vi tror att det faktiskt är den öppna designen tillsammans med den vertikala monteringen som gör att ingen "dammsugareffekt" uppstår som det annars gör i ett vanligt chassi. Det tillsammans med att den varma luften stiger upp på baksidan och skapar någon form av luftkudde (det här är spekulation!) som gör att damm som annars faller ner uppifrån minskar.
Givetvis är de inte helt dammfria, men upplevelsen från de användare som haft prototyperna nu i snart ett år är att de behöver städa ur sina chassin mycket mindre än vad de är vana vid.

Oj, det blev en lång utläggning! Men jag just damm-frågan tycker jag är otroligt spännande! Ser fram emot att höra från andra användare framöver hur de upplevt dammansamlingen!

Återigen, tack för den härliga responsen här!

Visa signatur

CSFG Creative Solutions For Gamers AB
CSFG Facebook
CSFG Hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creative Solutions For Gamers:

Faktiskt, som en sidoeffekt vi från början inte räknat med så har vi märkt en ansenligt mycket mindre dammsamling i våra chassin än vad konventionella chassin har. Vi har diskuterat det här mycket både sinsemellan och med olika personer, både härifrån forumet och t.ex. med 8Pack. Vi tror att det faktiskt är den öppna designen tillsammans med den vertikala monteringen som gör att ingen "dammsugareffekt" uppstår som det annars gör i ett vanligt chassi. Det tillsammans med att den varma luften stiger upp på baksidan och skapar någon form av luftkudde (det här är spekulation!) som gör att damm som annars faller ner uppifrån minskar.
Givetvis är de inte helt dammfria, men upplevelsen från de användare som haft prototyperna nu i snart ett år är att de behöver städa ur sina chassin mycket mindre än vad de är vana vid.

Oj, det blev en lång utläggning! Men jag just damm-frågan tycker jag är otroligt spännande! Ser fram emot att höra från andra användare framöver hur de upplevt dammansamlingen!

Återigen, tack för den härliga responsen här!

Jag tror mycket väl att det samlas mindre damm på något som hänger vertikalt på väggen och inte står på ett bord/golv. Och även där så känns det som att ett väggmonterat öppet chassi är betydligt lättare att blåsa rent med lite tryckluft än ett konventionellt chassi.

Annars så måste jag säga att det ser väldigt trevligt ut! Ett tips för att underlätta eventuella köpare är att (tillsammans med inet?) sätta ihop paket med lämplig kylning och kablage som behövs.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Inte för att vara negativ men priset känns extremt premium när det mer eller mindre är ett platt stycke alu med hål i.

Jag tycker det är tveksamt om man kan kalla detta för ett chassi.
Platt stycke metall = plåt
Platt stycke metall som vi fäster distanser och en glasskiva på = chassi ?

Om detta ska kallas chassi så är det ungefär att snubbla över gränsen till vad som kan kallas chassi...
...även om det är ganska snyggt utfört.

Permalänk
Medlem

Lycka till med försäljningen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fy fan att ha allt det väsnande skitet rakt framför en, blö.

Det enda som behöver väsnas i en vattenkyld dator är om an har komponenter med coil whine. Med min custom loop hör jag bara ett relativt svagt susande från fläktarna även under tunga spel. Det är såpass svagt att inte ens jag som är känslig för sådant stör mig. Dessutom sitter man ju oftast med hörlurar eller högtalarna igång och då härs det ingenting. I idle måste jag mer eller mindre öppna chassit och ha örat i chassit för att höra fläktarna.

Bortsett från coil whine som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creative Solutions For Gamers:

Tjena Sweclockers!

Vad roligt med all respons här! Jag vill mest plinga in och visa att vi finns närvarande här också för er som missat vår feedback tråd vi körde i höstas när vi fortfarande var i prototypstadiet. Går fint att fråga grejor och komma med feedback, jag är nog inte snabbare än medel-forum-medlemmen på att svara dock. CSFG är såpass nytt att jag fortfarande arbetar heltid med något helt annat. (För transparans så är det @Deriveh bakom tangentbordet här)

Faktiskt, som en sidoeffekt vi från början inte räknat med så har vi märkt en ansenligt mycket mindre dammsamling i våra chassin än vad konventionella chassin har. Vi har diskuterat det här mycket både sinsemellan och med olika personer, både härifrån forumet och t.ex. med 8Pack. Vi tror att det faktiskt är den öppna designen tillsammans med den vertikala monteringen som gör att ingen "dammsugareffekt" uppstår som det annars gör i ett vanligt chassi. Det tillsammans med att den varma luften stiger upp på baksidan och skapar någon form av luftkudde (det här är spekulation!) som gör att damm som annars faller ner uppifrån minskar.
Givetvis är de inte helt dammfria, men upplevelsen från de användare som haft prototyperna nu i snart ett år är att de behöver städa ur sina chassin mycket mindre än vad de är vana vid.

Oj, det blev en lång utläggning! Men jag just damm-frågan tycker jag är otroligt spännande! Ser fram emot att höra från andra användare framöver hur de upplevt dammansamlingen!

Återigen, tack för den härliga responsen här!

Underbart! Gillar speciellt att ni inte tummat på kvalitén. De som älskar det kommer köpa och är glad att se att flera kan få möjligheten att montera sin dator som ett konstverk på väggen.

Skulle uppskatta om det vore fler idéer såsom din kom till massproduktion. Rätt vad det är så kanske mitt potentiella drömchassi dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det enda som behöver väsnas i en vattenkyld dator är om an har komponenter med coil whine. Med min custom loop hör jag bara ett relativt svagt susande från fläktarna även under tunga spel. Det är såpass svagt att inte ens jag som är känslig för sådant stör mig. Dessutom sitter man ju oftast med hörlurar eller högtalarna igång och då härs det ingenting. I idle måste jag mer eller mindre öppna chassit och ha örat i chassit för att höra fläktarna.

Bortsett från coil whine som sagt.

Tycker faktiskt detta är lite halvsanning.

Jag har byggt två olika loopar med upp till 2st 360mm radiatorer och vill man inte ha vattentemps på 45+ så får man dra upp fläktarna lite om komponentera får svettas.

Det är såklart lägre än luftkylda datorer men mina förväntningar var så höga att jag trodde datorn skulle låta som i idle under full load.

Nu vet jag inte temperaturer där pump och petg börjar ta skada, kanske är det ingen fara.

Permalänk
Medlem

Lite synd att man inte har placerat delarna i rad, så grejerna är säkra vid eventuella läckage. Då får man ju ytterliggare fördelar med vägghängt.

Hade dock kunnat tänka mig något sådant, dock ganska dyrt speciellt när en customloop redan kostar bortåt 8-10k, så ytterligare 5.5k gör det lite för kostsamt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen poängen med att ha vattenkylning här? Det flyttar ju bara värmen från ett ställe på en skiva till ett annat, så fläkt+kylflänsar kunde väl lika bra bara monteras direkt på cpu/gpu?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Priset? Thermaltake core p5 tar mindre yta på väggen. Finns distributionsblock till den och kostar halva priset.