Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

oj aj. Vad köpte du? Hoppas att du inte investerade allt för mycket.

Köpte 20x hävstång nasdaq certifikat för en liten summa för att testa men råkade såklart träffa ATH.. snittade ner lite och träffade botten ganska bra men hade inte 100% koll på hur urholkningseffekten faktiskt fungerade så jag gick minus ändå. Den största delen av sparandet har jag på ett annat konto så totalt sett är det inte alls lika illa som bilden får det att låta, ligger dock fortfarande minus totalt sett i år.

Bonus bild som får det att se ännu värre ut 🤣

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Köpte 20x hävstång nasdaq certifikat för en liten summa för att testa men råkade såklart träffa ATH.. snittade ner lite och träffade botten ganska bra men hade inte 100% koll på hur urholkningseffekten faktiskt fungerade så jag gick minus ändå. Den största delen av sparandet har jag på ett annat konto så totalt sett är det inte alls lika illa som bilden får det att låta, ligger dock fortfarande minus totalt sett i år.

Bonus bild som får det att se ännu värre ut 🤣
https://i.imgur.com/TuLCnVm.png

Vänta lite är det 20x hävstång med lånade pengar? aj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vänta lite är det 20x hävstång med lånade pengar? aj

Nej, olika konton som tur är

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Någon annan som har investerat i Catena Media? Är väl det jag har kvar i portföljen just nu som jag inte sålt, teckningsoptioner då. Har ju gått riktigt bra på sistone och har ett genomsnittspris på 14 kr på de jag köpt. Tror dock det finns bra mycket mer att hämta så lär hålla dem iaf ett kvartal till skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Lägger alla mina pengar på min fru, om det är en investering för framtiden återstår att se

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Hur går det för er hittills detta år?

Jag ligger på 4 procent plus bara..

5% på Avanza i år, tror Savr ligger kring 2-3%.

Skrivet av Tenkai Star:

Lysa +35% på ett år. Fast det var ju från en rejäl dipp där Covid slog till. +8% detta år. 18% sedan start Augusti 2019.

Det funkar inte att skylla på Coronadippen längre eftersom botten var mer än ett år sedan nu, fast iof kanske du syftade mer på att det gått bra pga. rekylen på den?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

När det gäller att investera är det fastigheter jag tror mest på. Nedan är dock ett litet konto jag kört på test. Är nöjd med resultatet även om pengarna är små.

https://imgur.com/PCsGtF5

Kör övrigt uthyrning av en stuga på öland som drar in bra pengar varje år och inom 2 år har vi även köpt oss ett fritidshus inom 1 timmes radie från stockholms innerstad (där vi har vår lägenhet). Stugan på öland och fritidshuset är avbetalat helt av sparade pengar och sen hyr vi ut. Tanken är att lägenheten i stan ska vara skuldfri längre fram.
Behöver vi säljer vi av.

Lite så tänker jag!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Mitt ISK hos Avanza har gått +22,69% i år.
Tappat en hel del senaste månaden men jag är glad ändå.

Ligger jag högre än inflationstakten är jag förhållandevis nöjd.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Gick all in i Corsair i November. Köpte vid $18.8, sålde vid $37.5. Hade ursprungligen tänkt holda CRSR i flera år, men fick infallet att gå in i Gamestop så avbröt projektet i förtid. Men ändå nästan exakt 100% gains på 3 mån.

Gick sedan all in i Gamestop. Har avg insertion vid $144 (idag har GME en range på $184-$218, just nu $195). Holdat sedan dess, trots tio chanser att gå ut vid $280-290 och en chans att gå ut vid $340. Först var jag inte så entusiastisk över Gamestop, men när jag började läsa så förstod jag att oavsett hur man tänker om risk etc, så är det en unik möjlighet på grund av den extraordinära situationen (som inte kan uppstå i USA igen, på grund av en lagändring som förkortar tiden mellan ett förvärv av finansiella instrument och transaktionens faktiska genomförande med ca 10x). När jag är klar med Gamestop - och jag vet inte vart det för min portfölj - så kommer jag med åtminstone en del, eller allt, gå tillbaka till Corsair igen som jag aldrig blev riktigt klar med. Tror att Corsair från idag ($31.5 eller så) nästan är en doublebag vid årsskiftet. Kan förstås ha fel. Dock tror jag att sommarmånaderna kommer vara skittråkiga och deppiga prismässigt, så funderar att isf köpa in mig då och inte nu, för närsta månaden ser helt död ut för Corsair.

Är annars inte så intresserad av aktier och så, vill bara ha tillräckligt för att fixa något boende och mitt jobb och familjesituation gör att få ihop till insats genom normalt sparande skulle ta mycket lång tid. Men när jag är klar med det här (jag ber att det ska gå bra, vad som helst kan hända) så kommer jag inte investera något mer än i boende och kanske vid sidan om något lolkonto som jag tittar till två gånger om året. Det tar för mkt tid att vara insatt i börsen. Så tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Gick all in i Corsair i November. Köpte vid $18.8, sålde vid $37.5. Hade ursprungligen tänkt holda CRSR i flera år, men fick infallet att gå in i Gamestop så avbröt projektet i förtid. Men ändå nästan exakt 100% gains på 3 mån.

Gick sedan all in i Gamestop. Har avg insertion vid $144 (idag har GME en range på $184-$218, just nu $195). Holdat sedan dess, trots tio chanser att gå ut vid $280-290 och en chans att gå ut vid $340. Först var jag inte så entusiastisk över Gamestop, men när jag började läsa så förstod jag att oavsett hur man tänker om risk etc, så är det en unik möjlighet på grund av den extraordinära situationen (som inte kan uppstå i USA igen, på grund av en lagändring som förkortar tiden mellan ett förvärv av finansiella instrument och transaktionens faktiska genomförande med ca 10x). När jag är klar med Gamestop - och jag vet inte vart det för min portfölj - så kommer jag med åtminstone en del, eller allt, gå tillbaka till Corsair igen som jag aldrig blev riktigt klar med. Tror att Corsair från idag ($31.5 eller så) nästan är en doublebag vid årsskiftet. Kan förstås ha fel. Dock tror jag att sommarmånaderna kommer vara skittråkiga och deppiga prismässigt, så funderar att isf köpa in mig då och inte nu, för närsta månaden ser helt död ut för Corsair.

Är annars inte så intresserad av aktier och så, vill bara ha tillräckligt för att fixa något boende och mitt jobb och familjesituation gör att få ihop till insats genom normalt sparande skulle ta mycket lång tid. Men när jag är klar med det här (jag ber att det ska gå bra, vad som helst kan hända) så kommer jag inte investera något mer än i boende och kanske vid sidan om något lolkonto som jag tittar till två gånger om året. Det tar för mkt tid att vara insatt i börsen. Så tänker jag

Jag förstår inte hur du kan gå all in sådär i ett bolag. Känns helt främmande för mig.
Men du sover gott om natten?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Hur går det för er hittills detta år?

Jag ligger på 4 procent plus bara..

Har tankar på att gå in i tesla nu när det har sjunkit så mkt! Vad tror ni om det? Chans till större dropp? 630 atm.

Problemet är att ja är så tech tyngd och skulle vilja öka i något annat än tech haha.

Drygt 5% ner. Jag började spara i år och ligger med ca
30% Enter småbolagsfond
30% Handelsbanken hållbar energi
20% Swedbank robur ny teknik
20% Blackrock world technology

Handelsbanken och Blackrock har gått ned ca 15% var sedan köp. Kommer nog fortsätta lägga in där i år åtminstone, men lägger sen kanske mer på indexfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag förstår inte hur du kan gå all in sådär i ett bolag. Känns helt främmande för mig.

Allt beror ju på vad "all in" innebär; pratar vi 2 årslöner eller en månadslön liksom?

Oavsett är det ju fruktansvärt ogenomtänkt att ta den typen av risker med pengar man ämnar använda inom kort framtid....

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Frågan är väl vad “all in” innebär. Är det att alla pengar man vill investera ligger i det bolaget? Är det att varenda öre man har ligger investerat i bolaget? Är det att man dessutom maxbelånar sig för att gå all in?

Jag ligger också investerad i bara ett bolag med alla pengar jag vill ha på marknaden och jag sover riktigt gott om nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Två saker: vet att det bästa egentligen är att diversifiera portfoliot. Ungefär som det bästa sättet att styrketräna (för muskler) är diversifierad brosplit. Men det är teoretiskt. Vanliga svennar har inte 7 träningsdagar och förlängd hypertrofi etc, och i det fallet är andra, mindre diversifierade träningsprogram bättre. Samma med invest som jag ser det. Teoretiskt sett är det optimalt med diversifierat portfolio, troligen. Men för att slå marknaden behöver jag troligen en bättre kunskap om mina investeringar än andra på marknaden. Jag kan inte erhålla sån kunskapsnivå om så många aktier samtidigt. Men att ha koll på t.ex. Corsair, helt lugnt. Jag ska dock diversifiera till kanske 3 aktier längre fram.

Om att sova. Ja senaste två veckorna har varit jäktiga. Men säg så här. Kvantifiera alla dåliga känslor du får, för att genom jobb få ihop summa "y" av sparande. Kalla de dåliga känslorna för att få ihop y, för "x". Min strategi är emotionellt ansträngande, men hittills har jag haft lägre värden av "x" för likvärdiga eller högre värden av "y", om du förstår. Jobba ett år vs ha ångest en vecka. Easy

Permalänk
Medlem

Jag kör en 60/40 på Avanza, Lysa 95/5 och har lite aktier i Kindred, Zignsec och Millicom. Aktierna är mest för att sparandet ska bli lite mera spännande men är inga större summor investerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Snacka om att Idun missbedömt intresset och värdet, teckningskurs 86 kr, öppningskurs 135 kr och efter fem minuter 155 kr.

Idag stängde de på 176 kr, en nätt dubbling av introduktionskursen...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Idag stängde de på 176 kr, en nätt dubbling av introduktionskursen...

Ja, som bolagsägare blir man ju ganska ofta rätt matt över corporate financeavdelningars oförmåga att prisa rätt. Åt båda håll. Å ena sidan sätts det alldeles för låga priser (innebärande att befintliga ägare snuvas på värde), å andra sidan haussas grejer upp (innebärande värdeöverföring från småsparare liksom institutionellt kapital (som ju ofta trots allt agerar med småsparares kapitalintressen) till befintliga ägare). Det senare är ju ändå värst - tänk OW Bunker bl a. Finanskorridorerna skulle gott må bra av ännu mer insyn - tycker åtminstone jag.

Även om jag själv inte är särdeles road av SPAC-konceptet är det ändå fair i bemärkelsen att du vet exakt vad du får vid en IPO; åtminstone till dess att stålarna har investerats. Du stoppar in 100 enheter och du vet på förhand att, give or take, 8 enheter kommer att gå till allehanda champagnestinna avgifter. Däremot VET du att det kommer finnas 92 likvida enheter kvar i bolaget såvida inte Trustorgänget finner Guinnessvägen till kassan. På så vis är det ju rätt förutsebart vad avser första handelsdag (såvida man inte mot förmodan skulle sätta ett negativt värde på förvaltningen och därmed handla ned tillgänglig likvid).

Själv kör jag just nu på tre kryddor i portföljen;

- Re:NewCell
- We are spin dye (nä, jag tänker inte köra den officiella stavningen som andas ryskt CS-nick anno 2002)
- Sedvanlig reducerad V75-kupong varje lördag (må vara 65% återbetalning - men fan vad _roligt_ det är!)

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon annan som har investerat i Catena Media? Är väl det jag har kvar i portföljen just nu som jag inte sålt, teckningsoptioner då. Har ju gått riktigt bra på sistone och har ett genomsnittspris på 14 kr på de jag köpt. Tror dock det finns bra mycket mer att hämta så lär hålla dem iaf ett kvartal till skulle jag tro.

Yes största innehavet i min portfölj, köpte ännu mer efter rapport. Var korkad så jag missade TO när dom kom. Tycker VD Michael Daly utstrålar självförtroende i sin intervju med gamblinginsider! Intressant med Brasilien om det skulle öppna upp. Q4 rapporten infriade alla förväntningar nu hänger mycket på att Q1 fortsatt ger en fin rapport. Då tror jag orosmolnen som hängt över Catena Media i ett par år försvinner. Då kan vi nog se en kurs på 75-100 kronor. Förstår dock inte riktigt varför dom vill ha utdelning i detta stadiet... Får se om det blir något förvärv i USA som det pratats om.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv

Någon som investerat i fysiskt guld/silver? Vart har ni köpt? Har det lönat sig?

Funderar på att köpa själv, kul att ha. Lite mer inne på silver än guld. Läste på Reuters att man tror det kommer bli en stor ökning av priset på silver under året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Någon som investerat i fysiskt guld/silver? Vart har ni köpt? Har det lönat sig?

Funderar på att köpa själv, kul att ha. Lite mer inne på silver än guld. Läste på Reuters att man tror det kommer bli en stor ökning av priset på silver under året.

Du betalar moms på fysiskt silver, men inte på fysiskt guld.

Permalänk
Medlem

När nedgången kommer gissar jag på att aktiviteten i denna tråd kommer sjunka drastiskt då de allra flesta inte vill skylta med sin förluster. Att swingtradea som nybörjare/amatör är ett säkert sätt att bli av med pengarna.
Jag själv inbillar mig inte att jag har bättre koll på marknaden än proffsen så jag kör på mina trötta gubbaktier som år efter år liggger på 4-6% direktavkastning. Jag kommer inte dra flera hundra procent vinst på några månader men jag riskerar inte heller att av med investerat kapital när det vänder nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Yes största innehavet i min portfölj, köpte ännu mer efter rapport. Var korkad så jag missade TO när dom kom. Tycker VD Michael Daly utstrålar självförtroende i sin intervju med gamblinginsider! Intressant med Brasilien om det skulle öppna upp. Q4 rapporten infriade alla förväntningar nu hänger mycket på att Q1 fortsatt ger en fin rapport. Då tror jag orosmolnen som hängt över Catena Media i ett par år försvinner. Då kan vi nog se en kurs på 75-100 kronor. Förstår dock inte riktigt varför dom vill ha utdelning i detta stadiet... Får se om det blir något förvärv i USA som det pratats om.

Ja det skall bli intressant att se vad som händer när Q1 rapporten kommer. Företaget går ju bra så det handlar som du säger mest om förtroende just nu.

Jag kör mer eller mindre allt på TO, egentligen är väl alla pengarna jag vill investera lagda i Catena teckningsoptioner så det är ju en sorts “all in”. Hoppas ju såklart vi klättrar över 80 eller det blir förvärv, det blir ju en rätt bra vinst då även om jag inte skall klaga på uppgången som redan skett.

Permalänk
Inaktiv

Bästa quoten jag läst i veckan:

"The short term focus is worsened by the way we use technology - not as a faithful servant to make our investment process better, but as a driver of it. Just because one can get immense amounts of information instantly doesn't mean one will be better off paying attention to it and reacting impulsively in the way that it is easy to slip into the habit of doing.
...
The more people that don't think about the medium to longer term, the greater the edge in doing so."

https://www.quora.com/How-did-George-Soros-and-Jim-Rogers-fun...

Permalänk
Medlem

Ponera att jag får in 35-45k som jag vill investera med, och att jag är HELT okunnig om aktimearknaden... vad hade ni då gjort med den summan för att få den att (potentiellt) växa? Köpa Apple och hoppas det beryktade April-eventet är sant och hoppas de går upp då? Eller någonting helt teknik-orelaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

(Klipp-klipp)

Frågan är om detta skulle kunna föranleda en liten dipp på bostadsmarknaden. Den har trots allt stigit en del under den senaste tiden.

No offense, men "no shit Sherlock!"

ALL stigning högre än övrig (inflation/BNP) indikerar ju att något är skevt på marknaden!

Och dessutom har detta pågått i ÅRTIONDEN, med SAMTLIGA regeringars goda minne...

Så det finns ett systemfel, som eldats på av allehanda politisk majoritet! ⚠️

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ponera att jag får in 35-45k som jag vill investera med, och att jag är HELT okunnig om aktimearknaden... vad hade ni då gjort med den summan för att få den att (potentiellt) växa? Köpa Apple och hoppas det beryktade April-eventet är sant och hoppas de går upp då? Eller någonting helt teknik-orelaterat?

Jag hade kollat efter dippar på sektor-basis (tech, råvaror/ädelmetaller, whatever)... och siktat in mig på köp av någon lämplig ETF (börshandlad fond) med samma inriktning NÄR rekyl från dippen verkar påbörjats. 👍

Jag vet inte om detta låter krångligt, men det ÄR minst krångligt/riskabelt för avkastning!

Du behöver dock hålla koll på utvecklingen inom sektorn du lägger fokus på, och kanske göra korrektioner beroende på utfall... oftast flera gånger per vecka! ⚠️

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Kolla på https://lysa.se/ , gör deras riskbenägenhetstest och se om det är något för dig. En tråkig indexfond helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jag hade satsat på lite olika fonder. Avanza zero och global, Swedbank ny teknik och Länsförsäkringar tillväxtmarknader är de jag själv har (om jag minns rätt... undviker aktivt att kolla). Sen kan du ta några tusen och spela/leka med.

Alla tror att de kan slå marknaden. Särskilt nu när börsen har gått bra under flera års tid. Över tid har det dock visat sig väldigt svårt att slå indexnära fonder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Ponera att jag får in 35-45k som jag vill investera med, och att jag är HELT okunnig om aktimearknaden... vad hade ni då gjort med den summan för att få den att (potentiellt) växa? Köpa Apple och hoppas det beryktade April-eventet är sant och hoppas de går upp då?

Antar att du är ironisk, men det är ofta så det börjar. Man går all-in på något, bränner sig, och kommer antingen tillbaka med förnyad nyfikenhet, eller så säger man "fyfan aktier är bara bluff & båg sånt håller jag inte på med längre".

Om du inte var ironisk utan faktiskt planerar att lägga allt i Apple, gör det! Man behöver lära sig på egen hand för att bli en bra investerare. Jag gick all-in i bolag precis innan finanskrisen 2008, och är glad för de erfarenheter jag fick då... blev lite fattigare också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Jag hade kollat efter dippar på sektor-basis (tech, råvaror/ädelmetaller, whatever)... och siktat in mig på köp av någon lämplig ETF (börshandlad fond) med samma inriktning NÄR rekyl från dippen verkar påbörjats. 👍

Jag vet inte om detta låter krångligt, men det ÄR minst krångligt/riskabelt för avkastning!

Du behöver dock hålla koll på utvecklingen inom sektorn du lägger fokus på, och kanske göra korrektioner beroende på utfall... oftast flera gånger per vecka! ⚠️

Hur köper man en ETF då?