Permalänk
Medlem

Ingen tilldelning på Idun för mig heller. Hoppas på bättre lycka med ACQ.

Sista tiden har jag fått tilldelning på ungefär hälften av de IPO/nyemissioner jag har tecknat mig för.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte jag skulle lägga en köporder på Idun inför öppning men hur tusan gör jag det?

I avanza-appen kan jag ange belopp men inte kurs eller antal, på webbsidan går det inte att trycka köp alls. Om jag anger ett belopp i appen och trycker köp får jag besked att "detta papper går bara att sälja".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tänkte jag skulle lägga en köporder på Idun inför öppning men hur tusan gör jag det?

I avanza-appen kan jag ange belopp men inte kurs eller antal, på webbsidan går det inte att trycka köp alls. Om jag anger ett belopp i appen och trycker köp får jag besked att "detta papper går bara att sälja".

Du får nog vänta till kvart i nio.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Tack för tipset. Det verkar också vara fokus på Sverige och USA, men i en sån fond kanske inte det är så farligt? Skulle du tro att jag kan börja köpa in mig där nu eller kan man vänta sig att den sjunker något de närmaste månaderna?

Edit: Spiltan globalfond verkar vara en sån som många rekommendera också, vad tycker Sweclockers om den?

Både spiltan global fond och Spiltan Aktiefond Investmentbolag är två fonder som utvecklats otroligt bra de senaste tre åren. Räknar man bort dippen i mars (corona) förra året är båda väldigt bra. Aktiefonden är den fond jag ökat i värde mest i min portfölj och den verkar väldigt stabil i sin uppgång.
Jag skall balansera in mer global i min portfölj och sen skall jag hitta en stabil och bra asienfond.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag håller på att lära mig Swingtrading. Finns det något annat bra forum där man kan få lite tips på just denna formen av aktiehandel?
Än så länge "leker" jag med en summa och det verkar gå bra. Procentuellt sett ligger vinsten på ca 15% än så länge.
Problemet är att jag inte riktigt förstår vad jag gjorde "rätt". Har ett par aktier som jag tappat en 5% på och jag håller på dom.
Jag har försökt analysera varför de andra gick bra, och dessa två dök, men jag är som ett frågetecken. Begriper ingenting.

Finns det något "renodlat" swingtadingforum där ute?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag håller på att lära mig Swingtrading. Finns det något annat bra forum där man kan få lite tips på just denna formen av aktiehandel?
Än så länge "leker" jag med en summa och det verkar gå bra. Procentuellt sett ligger vinsten på ca 15% än så länge.
Problemet är att jag inte riktigt förstår vad jag gjorde "rätt". Har ett par aktier som jag tappat en 5% på och jag håller på dom.
Jag har försökt analysera varför de andra gick bra, och dessa två dök, men jag är som ett frågetecken. Begriper ingenting.

Det finns ju inget facit man kan gå efter utan det är ju i många fall slumpen som avgör vart det går. Olika tillgångar har ju dock olika volatilitet och sen kan man bilda sig en uppfattning om vart man tror de skall gå över tid men inget är ju säkert.

Om det fanns ett facit för intraday rörelserna så hade de som haft det varit miljardärer många gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det finns ju inget facit man kan gå efter utan det är ju i många fall slumpen som avgör vart det går. Olika tillgångar har ju dock olika volatilitet och sen kan man bilda sig en uppfattning om vart man tror de skall gå över tid men inget är ju säkert.

Om det fanns ett facit för intraday rörelserna så hade de som haft det varit miljardärer många gånger om.

haha ja det är sant mitt bekymmer är mer att jag tycker det är svårt att förstå hur man skall tänka.
Jag använder SMA indekator osv för att se ett mönster på hur det lutar..ibland funkar det (för det mesta hittills) , ibland inte. Det svåra är att förstå när man skall se tecken på att sälja aktien.
Jag gissar att det helt enkelt är något man får lära sig över tid med lite misstag hit och dit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Bure kört en mer småspararvänlig metod och har gett 75 aktier till de flesta(?) som tecknat.
Gillar det bättre, jag fick på två konton. Blir spännande att se hur den går, uppsidan borde väl vara något begränsad, det är ju en påse pengar man betalar för.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Samma här, som vanligt ingen tilldelning. ACQ skulle väl också börja handlas imorgon?

Stämmer att det är idag!

Fick tilldelning till 37% av det jag begärt, bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Du får nog vänta till kvart i nio.

Nope, fortfarande inte möjligt att lägga köporder.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ser ut som att Bure kört en mer småspararvänlig metod och har gett 75 aktier till de flesta(?) som tecknat.

Fick 75 aktier också, bättre än inget. Jag sålde dock mina med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Både spiltan global fond och Spiltan Aktiefond Investmentbolag är två fonder som utvecklats otroligt bra de senaste tre åren. Räknar man bort dippen i mars (corona) förra året är båda väldigt bra. Aktiefonden är den fond jag ökat i värde mest i min portfölj och den verkar väldigt stabil i sin uppgång.
Jag skall balansera in mer global i min portfölj och sen skall jag hitta en stabil och bra asienfond.

Tack, ja jag känner mig sugen på lite Spiltan. Handelsbanken hållbar fortsätter ju bara ned, men jag tänker att jag fortsätter lägga in i den ett ta till.

Permalänk
Medlem

Snacka om att Idun missbedömt intresset och värdet, teckningskurs 86 kr, öppningskurs 135 kr och efter fem minuter 155 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

När du tradar med kort horisont (day/swing) måste du sälja aktier som inte går som du trodde med förlust (om du inte tror dom ska vända upp snabbt) annars kommer du snart ha alla dina pengar bundna i aktier "du håller" och har inget att trada med.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Snacka om att Idun missbedömt intresset och värdet, teckningskurs 86 kr, öppningskurs 135 kr och efter fem minuter 155 kr.

Fick du köpt några i öppningscallen?

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Nötter som köper 100% över emikurs. 100%säker på att du kan köpa för under hundralappen inom 1 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Fick du köpt några i öppningscallen?

Nej, lyckades inte lägga någon köporder. De öppnade sedan på 135,80 vilket var en bra bit över min tänkta nivå så jag hade inte fått några ändå.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Gillar det bättre, jag fick på två konton. Blir spännande att se hur den går, uppsidan borde väl vara något begränsad, det är ju en påse pengar man betalar för.

De hoppas väl på att de här grabbarna ska vakna.

https://www.instagram.com/p/CMc1p9XAsh6/?utm_source=ig_web_co...

Än så länge är 100kr värt 108kr. I am hodling.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

@Aphex: haha ganska träffande

Jag låter mina ligga också. Diamond hands

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Hur går det för er hittills detta år?

Jag ligger på 4 procent plus bara..

Har tankar på att gå in i tesla nu när det har sjunkit så mkt! Vad tror ni om det? Chans till större dropp? 630 atm.

Problemet är att ja är så tech tyngd och skulle vilja öka i något annat än tech haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Har tankar på att gå in i tesla nu när det har sjunkit så mkt! Vad tror ni om det? Chans till större dropp? 630 atm.

Problemet är att ja är så tech tyngd och skulle vilja öka i något annat än tech haha.

Ligger plus 96% i år, har egentligen bara ett innehav just nu då jag brukar ligga med större delen på bankkonto.

Jag tycker personligen mycket tech är för stor risk idag så håller mig ifrån det, Tesla likaså. Å andra sidan har jag sagt det sedan Tesla låg på 200 USD per aktie pre split men så är det ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Lysa +35% på ett år. Fast det var ju från en rejäl dipp där Covid slog till. +8% detta år. 18% sedan start Augusti 2019.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Tack, ja jag känner mig sugen på lite Spiltan. Handelsbanken hållbar fortsätter ju bara ned, men jag tänker att jag fortsätter lägga in i den ett ta till.

Låter som ett ypperligt tillfälle att köpa fonden om man tror på den.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Plus/minus noll. Var plus 30% sen kraschade allt och jag var back typ 10% istället. Nu tillbaka på 0. Kontot består till hälften av Tesla. Dimper den under 600 måste jag nog köpa på mig ännu mer.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

+11% Avanza
+10% Lysa
+1% Savr

Spekulationer och klipp för all del men man ska inte glömma att ha ett månadssparande i stabila aktier/fonder.
Sen kan man för all del extra investera och mer aktivt trada med en del också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Har gått bättre

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

+185% på ISKt, främst Voyager Digital LTD som rusat, ser lovande ut med kommande lansering utanför Nordamerika, och inflödet av nya kunder verkar hålla i sig så det blir att köpa på sig lite till.

Tjänstepensionen är desto lägre risk med främst global indexfond.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

5 procent plus i år. Jämfört med Stockholmsbörsen är det ju dåligt men med tanke på att det inte ens gått tre månader på året är 4-5 % bra.

60 % Länsförsäkringar Global Indexnära
20 % Avanza Emerging Markets
10 % AMF Aktiefond Småbolag
10 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Lysa 100% aktier. +10% i år. Enskilda aktier: vågar inte titta.

Jag har dock blivit indexkramare med majoriteten av mitt sparkapital. Har redan slängt bort för mycket missad avkastning i jakten på snabba cash och heta growthbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

oj aj. Vad köpte du? Hoppas att du inte investerade allt för mycket.