Permalänk
Medlem
Skrivet av harryangel:

Lite drygt två år nu iofs men ja, det var intressant att kolla tillbaka.

Jag har själv inga bitcoin och har inga planer på att köpa men fascinerande är det.

Haha ja jäklar, kul att kika tillbaka på detta nu. Köpte på mig lite ett år efter jag skrev detta. Helt OK utveckling.

Hittade en gammal Doge wallet jag hade från 2014 från tiden då man mineade med 5st AMD R9 280X på min dropbox, en smärre chock fick jag av värdeutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

några kommentarer om denna fondportfölj?

40% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Swedbank Robur Ny Teknik A
20% SPP Aktiefond USA
15% Avanza Zero

tanken var att ersätta (Avanza Zero) eller (SPP Aktiefond USA) mot (SPP Global Plus A) men frågan är om det är värt?

är mycket tacksam för tips,,

Avanza zero skulle jag byta ut som du säger. Eller dela upp i de du redan har.
Slår ett slag för ETF:en xact högutdelande sverige.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, precis som han skriver?

Spännande att se hur långt ner vi ska falla.

Jag tolkade hans inlägg som att vi fortfarande är på väg upp, men det är möjligt att jag missförstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Haha ja jäklar, kul att kika tillbaka på detta nu. Köpte på mig lite ett år efter jag skrev detta. Helt OK utveckling.

Hittade en gammal Doge wallet jag hade från 2014 från tiden då man mineade med 5st AMD R9 280X på min dropbox, en smärre chock fick jag av värdeutvecklingen.

Grattis tusen gånger om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Avanza zero skulle jag byta ut som du säger. Eller dela upp i de du redan har.
Slår ett slag för ETF:en xact högutdelande sverige.

Var hittar du "ETF:en xact högutdelande sverige"?
Ser bara deras "högutdelande norden"

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Var hittar du "ETF:en xact högutdelande sverige"?
Ser bara deras "högutdelande norden"

Fel av mig, den har tydligen bytt namn. Det är Norden jag menar såklart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nybörjare och har fått lite tips på dessa fonder nedan som haft en bra utveckling (fram tills att jag investerade i dem). Det kanske inte är någon mening med att justera något nu när allt ändå verkar gå ned, utan bara fortsätta med mitt lilla månadssparande, men har ni några åsikter kring denna fördelning? Jag tänker en horisont på ca 3-5 år som buffert för större köp såsom bil eller extra semesterresor.

Enter småbolagsfond, 20%
Handelsbanken hållbar energi, 20%
Swedbank robur ny teknik, 20%
BGF world technology, 40%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Jag är riktigt nybörjare och har fått lite tips på dessa fonder nedan som haft en bra utveckling (fram tills att jag investerade i dem). Det kanske inte är någon mening med att justera något nu när allt ändå verkar gå ned, utan bara fortsätta med mitt lilla månadssparande, men har ni några åsikter kring denna fördelning? Jag tänker en horisont på ca 3-5 år som buffert för större köp såsom bil eller extra semesterresor.

Enter småbolagsfond, 20%
Handelsbanken hållbar energi, 20%
Swedbank robur ny teknik, 20%
BGF world technology, 40%

Med så kort sparhorisont som 3-5 år vet jag inte om jag tycker det är värt med aktier/aktiefonder överhuvudtaget. Din portfölj är dessutom väldigt nischad mot teknik så går teknikbranschen dåligt riskerar du att förlora väldigt mycket pengar. Dessutom har du i princip bara värdepapper i USA och Sverige vilket även det ökar risken.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Med så kort sparhorisont som 3-5 år vet jag inte om jag tycker det är värt med aktier/aktiefonder överhuvudtaget. Din portfölj är dessutom väldigt nischad mot teknik så går teknikbranschen dåligt riskerar du att förlora väldigt mycket pengar. Dessutom har du i princip bara värdepapper i USA och Sverige vilket även det ökar risken.

Tack för kloka insikter! Vad skulle du rekommendera i mitt fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Tack för kloka insikter! Vad skulle du rekommendera i mitt fall?

Med så kort sparhorisont hade jag nog satsat på en blandfond, exempelvis https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/281/amf-balansfon...

Detta är såklart ingen universell sanning utan en åsikt. Men jag anser att högriskfonder över en tidshorisont på kanske bara tre år är väl riskabelt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Med så kort sparhorisont hade jag nog satsat på en blandfond, exempelvis https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/281/amf-balansfon...

Detta är såklart ingen universell sanning utan en åsikt. Men jag anser att högriskfonder över en tidshorisont på kanske bara tre år är väl riskabelt.

Tack för tipset. Det verkar också vara fokus på Sverige och USA, men i en sån fond kanske inte det är så farligt? Skulle du tro att jag kan börja köpa in mig där nu eller kan man vänta sig att den sjunker något de närmaste månaderna?

Edit: Spiltan globalfond verkar vara en sån som många rekommendera också, vad tycker Sweclockers om den?

Fråga
Permalänk
Inaktiv

Vågade tillslut logga in och kolla mina konton. Varning om tapp på 10% kom i fredags. Får hoppas det börjar vända uppåt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vågade tillslut logga in och kolla mina konton. Varning om tapp på 10% kom i fredags. Får hoppas det börjar vända uppåt snart.

Idag verkar bli en rejäl studs. Rekorddag personligen so far.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Idag verkar bli en rejäl studs. Rekorddag personligen so far.

Nice, verkar ha rört sig uppåt rätt hyffsat. Genomklubbade stödpaket som är osaken tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nice, verkar ha rört sig uppåt rätt hyffsat. Genomklubbade stödpaket som är osaken tro?

Orsaker låter jag experterna sia i. Jag är mest glad om detta betyder att vi sett botten nu.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Orsaker låter jag experterna sia i. Jag är mest glad om detta betyder att vi sett botten nu.

Det är kanske mer ränte- och deflationsoro som gett med sig.

Börser tenderar att överreagera KRAFTIGT på negativa nyheter etc.

Med det sagt: KRAFTIGT Bull-scenario/ köpläge redan nu!

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Det är kanske mer ränte- och deflationsoro som gett med sig.

Börser tenderar att överreagera KRAFTIGT på negativa nyheter etc.

Med det sagt: KRAFTIGT Bull-scenario/ köpläge redan nu!

Jag tror nog också att den kommer få en liten knuff av stödpaketet till folket. Lösa rykten säger att cirka 150-200 miljarder USD från det potentiellt kommer åka rakt in i börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vågade tillslut logga in och kolla mina konton. Varning om tapp på 10% kom i fredags. Får hoppas det börjar vända uppåt snart.

Way to call it!

Skrivet av Nioreh83:

Idag verkar bli en rejäl studs. Rekorddag personligen so far.

Rekorddag för mig med, men med det sagt tror jag vi ska förbereda oss på en röd dag idag. Känner att många aktier gick upp lite väl snabbt igår.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Nasdaq kommer återhämta sig fint, take my word for it!
Redan nu faktiskt.

(Har "en viss" expertis... 😉)

Tips: köp Bull-certifikat med minst 10x hävstång, men var försiktig med potentiell knockout vid Bear-scenario (som jag inte räknar med)!

ANSVARSFRISKRIVNING:
"Ej professionella råd".

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marlil:

börja köpa in mig där nu eller kan man vänta sig att den sjunker något de närmaste månaderna?

Ett tips är att kolla igenom alla avsnitt av Rika Tillsammans. Då får du en bra primer kring investerande, riskfördelning, osv. Det grundläggande. De tar också upp saker som marknadstiming (VS. "time in the market"), en typen av funderingar man brukar ha som nybörjare.

Jag skulle säga:

Nivå 1: Fonder. Utforska din risktolerans. Hur du reagerar psykiskt vid svängninar? Är det jobbigt redan vid minus 5-10%? Mår man dåligt tar man för hög risk.

Nivå 2: Enskilda bolag (stock picking). Här måste du klara av en sättning på -50% i en aktie, men också större uppsida än fonder.

Nivå 3: Derivatinstrument (som nämns här i tråden med bull/bear). Håll inte på med detta som nybörjare.

Gå igenom Rika Tillsammans på youtube. Fördelen är att de är neutrala förutom sin Patreon som de pitchar för (samt sponsrade avsnitt, som är tydligt markerade som det). Avanzapodden/Sparpodden är också nybörjarvänliga. Var försiktig med råd på nätet i övrigt, källkritik är extremt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Ett tips är att kolla igenom alla avsnitt av Rika Tillsammans. Då får du en bra primer kring investerande, riskfördelning, osv. Det grundläggande.

Jag skulle säga:

Nivå 1: Fonder. Utforska din risktolerans. Hur du reagerar psykiskt vid svängninar? Är det jobbigt redan vid minus 5-10%? Mår man dåligt tar man för hög risk.

Nivå 2: Enskilda bolag (stock picking). Här måste du klara av en sättning på -50% i en aktie, men också större uppsida än fonder.

Nivå 3: Derivatinstrument (som nämns här i tråden med bull/bear). Håll inte på med detta som nybörjare.

Gå igenom Rika Tillsammans på youtube. Fördelen är att de är neutrala förutom sin Patreon som de pitchar för (samt sponsrade avsnitt, som är tydligt markerade som det). Avanzapodden/Sparpodden är också nybörjarvänliga. Var försiktig med råd på nätet i övrigt, källkritik är extremt viktigt.

Sound advice! (Pun intended; nickname MusicEars 😉) 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Ett tips är att kolla igenom alla avsnitt av Rika Tillsammans. Då får du en bra primer kring investerande, riskfördelning, osv. Det grundläggande. De tar också upp saker som marknadstiming (VS. "time in the market"), en typen av funderingar man brukar ha som nybörjare.

Jag skulle säga:

Nivå 1: Fonder. Utforska din risktolerans. Hur du reagerar psykiskt vid svängninar? Är det jobbigt redan vid minus 5-10%? Mår man dåligt tar man för hög risk.

Nivå 2: Enskilda bolag (stock picking). Här måste du klara av en sättning på -50% i en aktie, men också större uppsida än fonder.

Nivå 3: Derivatinstrument (som nämns här i tråden med bull/bear). Håll inte på med detta som nybörjare.

Gå igenom Rika Tillsammans på youtube. Fördelen är att de är neutrala förutom sin Patreon som de pitchar för (samt sponsrade avsnitt, som är tydligt markerade som det). Avanzapodden/Sparpodden är också nybörjarvänliga. Var försiktig med råd på nätet i övrigt, källkritik är extremt viktigt.

Toppen, tack för detta! Ska bli kul att kolla på och lära mig lite mer.

Permalänk
Medlem

oj vad rblx steg direkt, trodde den skulle dyka vid 60ish kanske.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Nasdaq kommer återhämta sig fint, take my word for it!
Redan nu faktiskt.

(Har "en viss" expertis... 😉)

Tips: köp Bull-certifikat med minst 10x hävstång, men var försiktig med potentiell knockout vid Bear-scenario (som jag inte räknar med)!

ANSVARSFRISKRIVNING:
"Ej professionella råd".

Låt mig gissa. Du började investera efter 2008?

Rekommendera inte folk att köpa certifikat med 10x hävstång, det är inte seriöst och farligt.

Permalänk
Inaktiv

certifikat ska man endast dagshandla med, vollan urholkar värdet med tiden och på ett 10x cert är du rökt när det guppar upp och ner. Men vill man bara chansa och inte bryr sig om pengarna kan man handla cert, men det är utställaren som är vinnaren., annars skulle det inte fungera.

Permalänk
Medlem

Någon mer som deltog i spridningsemissionen på Lithium? För min del blev det en relativt mager tilldelning men likväl trevligt med >10% avkastning på en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

certifikat ska man endast dagshandla med, vollan urholkar värdet med tiden och på ett 10x cert är du rökt när det guppar upp och ner. Men vill man bara chansa och inte bryr sig om pengarna kan man handla cert, men det är utställaren som är vinnaren., annars skulle det inte fungera.

"vollan"?

Jag dagshandlar inte, men har en del certifikat utan hävstång för guld/silver, borde jag sätta de pengarna på något annat menar du?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

"vollan"?

Jag dagshandlar inte, men har en del certifikat utan hävstång för guld/silver, borde jag sätta de pengarna på något annat menar du?

Vollan är volatilitet. Om du har ett 10x cert och underliggande är volatil går du minus även om den slutar plus. Den urholkas av volatilitet.

Cert utan hävstång (1x) är inga problem att äga.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

"vollan"?

Jag dagshandlar inte, men har en del certifikat utan hävstång för guld/silver, borde jag sätta de pengarna på något annat menar du?

Ett certifikat utan häver följer underliggande exakt och det är lungt, men har du ett med hävstång x10 ligger man snabbt på minus om index guppar upp och ner, svårt att förklara det där men såhär skriver de på tex Avanza:

"För certifikat utan hävstång, ofta benämnt som hävstång gånger 1, följer certifikatet underliggandes exakta utveckling. Om OMX-index stiger med 1 % kommer däremot BULL OMX X5 gå upp med 5 %. Det omvända gäller om OMX-index faller med 1 % då BULL OMX X5 kommer sjunka med 5 %. Observera att hävstången är daglig och att omviktning i värdepappret sker varje dag vilket innebär att om du äger ett Bull- eller Bearcertifikat över flera dagar under volatila förhållanden, är det inte säkert att hävstången motsvarar den underliggande tillgångens faktiska utveckling.

Jag har testat att ha tex cert med X15 häv på Oslobörsen, hade kvar det i ett par mån
och jag låg kraftigt minus trots att OSE hade gått upp.