Quiz: Gårdagens operativsystem

Permalänk

8/10 Hyfsat..

Permalänk
Medlem

9/10. Var endast Temple os jag inte hade någon aning om.

Skrivet av goblin:

9/10...

Lägger med en bild på två av mina gamla favoriter från förr som jag har i min lilla samling.

https://i.imgur.com/xKHxdFW.jpg

Härstammar os/2 skivan möjligtvis från en pc tidning från 90 talet?
Har en likadan, som jag fick med en tidning, minns inte vilken dock.

Permalänk

8/10.
Visste inte att MS sålde OS/2 ett tag och spelkonsoler är inte min grej.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Dåligt formulerad fråga. Windows NT 4.x för Alpha existerade och visades upp, men släpptes aldrig på marknaden.

NT4 släpptes för Alpha (32 bit). Körde den på flera kunder.
5.0 dvs win 2000 nåde beta innan den lades ned på Alpha

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

9/10. Var endast Temple os jag inte hade någon aning om.

Härstammar os/2 skivan möjligtvis från en pc tidning från 90 talet?
Har en likadan, som jag fick med en tidning, minns inte vilken dock.

Mycket möjligt... minns tyvärr inte

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk

Körde NT på Alpha på teknis '94 eller så... trodde faktiskt att det var produktionsklart... men då förstår jag bättre varför manualerna för device drivers i kernel mode var så buggiga...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

7 av 10, minnet svek lite och trodde det var acorn os, men jag blanda ihop det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

En till Vilken är den Äldsta aktivt underhållna Linux-distributionen? Anses slackware underhållas om det är 5år sedan senaste patchen?
Krångligt men fint då man fick till det.
Är det någon som retas med mig?

Snart 5år sedan senaste utgåvan möjligtvis för patchar kommer löpande både till 14.2 och current.
Troligtvis släpps Slackware 15.0 i år.
Det enda jag tänkte när jag såg frågan var varför ubuntu som alternativ då jag anser att debian hade varit ett bättre alternativ.

https://ftp.osuosl.org/pub/slackware/slackware64-14.2/ChangeL...
https://ftp.osuosl.org/pub/slackware/slackware64-current/Chan...

Även 14.0 som släpptes 2012 får fortfarande patchar.
https://ftp.osuosl.org/pub/slackware/slackware64-14.0/ChangeL...

Permalänk
Medlem

9/10 så rätt nöjd måste jag säga, har testat de flesta av dom största besvikelsen var nog beos os2 hann man bara testa men aldrig riktigt sätta sig in i,men kändes som det bästa operativet då. Linux e ju trevligt men så otroligt efterblivet samtidigt , apple bara i nödfall, rätt nöjd med win 10.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

3/10. Aldrig hört talas om många av dem. Är nog för ung.

Permalänk
Medlem

3/10. :/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

6/10 Korrekta svar!
Lite koll har du allt, bra kämpat

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Veckans quiz sätter era kunskaper om udda och gamla operativsystem på prov. Bland annat vill vi veta vilket operativsystem Microsoft sålt förutom DOS och Windows.

Vilka operativsystem menar ni väl?
Eller har ni missat Xenix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Föll på Microsoft/ - OS/2- frågan. Hade för mig att IBM var inblandat där, inte Microsoft.

OS/2 startade som ett samarbetsprojekt mellan IBM och Microsoft. Senare (efter att Windows 3.0 visat sig bli populärt till skillnad från sina föregångare) drog Microsoft sig ur projektet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Erik_T:

Vilka operativsystem menar ni väl?
Eller har ni missat Xenix?

Nejdå. Och inte msx dos heller.
Men vi utgår från att man ska identifiera operativsystemet bland våra svarsalternativ. Och där är det ett korrekt svar bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Suck. 5/10.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilka operativsystem menar ni väl?
Eller har ni missat Xenix?

Funderade på om jag skulle skriva något om det.

Xenix var OS som användes av DIAB i sina produkter - dock ganska patchad med egen källkod för sina behov med en egen realtidsdel då det också var tänkt att kunna användas för industridatorer och dåtidens S100 (?) buskort som fanns med A/D-omvandlare, reläer och ingångsblock - detta var tiden innan IBM-PC slutligen vann vilken familj av datorer skulle bli standard och alla försökte med sina varianter.

Luxors ABC1600 med Diabs Xenix hade kortplatser för sådana utökningar förberedda (4 totalt, en användes för gränssnitt mot Xebec SASI/ST506 disk-kontrollerkort och var väl en av de första datorer med riktig 1024x768 upplösta skärm (också vridbart mellan porträtt och landskap med automatisk omslag) för grafisk visning och tänkt (och följde med) enklare grafisk fönsterhanterare (detta var innan X-windows som fönsterhanterar blev känd) - dock bara svart/vitt och inte i gråskala på annat sätt än med dithering (som Apple Macintosh också använde sig av - men på mycket mindre skärm både storlek och pixlar räknat) - detta 1983-1984 och var också bland de första med att ha mus som pekdon - något man såg på PC först 6-7 år senare, när windows 3 rullades ut (win 2 var väldigt få som provade - har man provat win 2.0 så vet man varför där fönstren inte ens gick att lägga omlott på varandra och det på 640x400 pixel skärm, vilket var det mesta dåtidens grafikkort klarade, de som kunde skriva grafik alls vill säga) och pekdon blev en nödvändighet.

Detta var en tid där 1 Mbyte RAM kostade en mindre förmögenhet och i ABC1600-fall valde man också köra med 8-bitars databus (MC68008) då det ansågs för kostsamt och det inte fans standarkretsar med 16 bit bredd vid den tiden (allt var orienterat kring 8-bitas datorer främst på Zilogs Z80-familj) - en ekonomisk baserad felval i mina ögon då det gjorde datorn trött och inte kunde nyttja sina 16 bitar fullt ut och tydligt visa fördelarna framför 8-bits familjerna rent prestandmässigt...

Permalänk

Dreamcast kunde väl köra linux innan PS2?

Har en cd-rom-skiva med OS2/Warp liggandes någonstans, tror man fick den med Datormagazine (det var tider det). Såg den för ett tag sedan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Dreamcast kunde väl köra linux innan PS2?

Har en cd-rom-skiva med OS2/Warp liggandes någonstans, tror man fick den med Datormagazine (det var tider det). Såg den för ett tag sedan.

Körde OS2/Warp en tid, var faktiskt ett rätt stabilt OS, men inga program eller spel stöddes så... fick gå tillbaka till Windows med svansen mellan benen, eller ja jag hade båda OS:en installerade iofs men OS2 fasades ut.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Körde OS2/Warp en tid, var faktiskt ett rätt stabilt OS, men inga program eller spel stöddes så... fick gå tillbaka till Windows med svansen mellan benen, eller ja jag hade båda OS:en installerade iofs men OS2 fasades ut.

Samma här. Saknar ff AmiPro-ordbehandlaren, kom liksom väl överrens med den...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

9 av 10! Missade frågan där Gud tydligen har talat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

5/10. Väldigt många slamkrypare i denna quiz.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

4/10. Gissade till 60% och tänkte fel på 2.
Blev dock fundersam över rätt svar på Temple OS. Fick skaparen en uppenbarelse eller hade personen delad personlighet?

Just det var skaparen som sade det i en av hans videos. "Resolution is 640x480 as god intended."
Jag kunde inte hitta just den videon men andra finns om denna programmerares fördärv ner i avgrunden av galenskap.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Var ju tvungen att kolla denna videon av favoriten Garry efter mitt Quiz ☝ Och nej, jag hänger inte med i vad han snackar om 😮

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Wtf lol 1/10

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Medlemmar registrerade senaste 5 åren presterar bättre än gamla rävar här såklart?!

Permalänk

2/10 Korrekta svar!
A fatal exception 0E has occured

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P