Quiz: Gårdagens operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Gårdagens operativsystem

Veckans quiz sätter era kunskaper om udda och gamla operativsystem på prov. Bland annat vill vi veta vilket operativsystem Microsoft sålt förutom DOS och Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4/10 - Sämst

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

För enkelt!

Vill ni ha förslag på ett mer utmanande retro quiz så skicka PM

Permalänk
Medlem

2/10

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

4/10 - Sämst

Näru! 3/10 här!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Svensktiger:

För enkelt!

Vill ni ha förslag på ett mer utmanande retro quiz så skicka PM

Man får supergärna skicka in quiz-förslag eller hela quiz till oss!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är ni hell säkra på att fråga 3 är rätt. Nu är det NT 4.x vi pratar om men Alpha var väll uppe och snurrade klart innan Itanium gick in i produktion. Vi pratade om det på hösten 2001 eller våren 2002. Hur det var synd att vettiga RISC system dog till förmån för andra CISC. Har säkert fel som vanligt men ja. Kan ju vara NT 3.6 eller liknande jag tänker på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

9/10

Riktigt kul quiz, mer quiz i denna stil som passar oss med spindelväv och som har disketter som prydnad på väggen.

Permalänk
Medlem

3/10 Korrekta svar!
Varför bry sig om operativsystem, de ska ju ändå bara krascha när man klockat för högt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hACmAn:

Är ni hell säkra på att fråga 3 är rätt. Nu är det NT 4.x vi pratar om men Alpha var väll uppe och snurrade klart innan Itanium gick in i produktion. Vi pratade om det på hösten 2001 eller våren 2002. Hur det var synd att vettiga RISC system dog till förmån för andra CISC. Har säkert fel som vanligt men ja. Kan ju vara NT 3.6 eller liknande jag tänker på.

Första som faktiskt lanserade kanske det skulle stå. Det fanns två andra operativsystemsversioner som aldrig släpptes (och mig veterligen inte ens kom in i någon slags betastadie). (Så ja, det är lite en taskig kuggfråga.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Helot of topic.
Tror jag har BeOS 4 med floppyn liggande någon stans. Tror inte att de fungerar längre, disken då. OpenGL som fönsterhanterare. Hade vortex2 så var en av de få som fick ok ljud. ok inte mer. Var kul att testa. Synd att de inte hade bakot kompatibilitet med 3.x variaterna. Dödade mer eller mindre hella program utbudet.
Vad säger man. Som en eloge i detta fall.
Friskt vågat hälften vunnet.
Andra har tagit efter och gjort det bättre. Så personligen tror jag det var ett vettigt försök.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

En till Vilken är den Äldsta aktivt underhållna Linux-distributionen? Anses slackware underhållas om det är 5år sedan senaste patchen?
Krångligt men fint då man fick till det.
Är det någon som retas med mig?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hACmAn:

En till Vilken är den Äldsta aktivt underhållna Linux-distributionen? Anses slackware underhållas om det är 5år sedan senaste patchen?
Krångligt men fint då man fick till det.
Är det någon som retas med mig?

"Current (pre-release) ChangeLog for x86 (32-bit)
Wed Mar 31 23:43:20 UTC 2021"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Samma här. Och då har jag jobbat med mer en ett av systemen.
BLÄ

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"Current (pre-release) ChangeLog for x86 (32-bit)
Wed Mar 31 23:43:20 UTC 2021"

Ja där ser man. Du har rätt som vanligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

10/10 "Sitter du där i KolibriOS och är nöjd med dig själv nu?"

Jag fuskade arslet av mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

6/10... (sumpade några jag kanske borde tagit, men prickade några där jag var lite osäker, så det jämnar kanske ut sig)

Svår quiz, men lite kul ändå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Meh, 8/10, snubblade (nästan) på mållinjen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hACmAn:

Ja där ser man. Du har rätt som vanligt.

Hehe, ska erkänna att jag höll på att stryka frågan.
Alla källor jag hittade påstår att det är slackware men precis som du fick jag det till att de upphört utvecklingen för typ fem år sedan. Men sen grävde jag lite i changelogs och såg att det fortfarande meckas där så källorna stämde.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

8/10

Har skrivit till redaktionen tidigare och klagat, men operativ systemet i PS3 bygger INTE på FreeBSD, däremot senare konsoler som PS4. Det är en myt som fått väldigt stor spridning men dementerats av Sony själva.

Permalänk
Medlem

Tyckte Itanium kändes alldeles för självklart och valde xp pro istället med tanken att det säkert fanns nån tidig beta eller nått, ack så jag bedrog mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Zarper:

8/10

Har skrivit till redaktionen tidigare och klagat, men operativ systemet i PS3 bygger INTE på FreeBSD, däremot senare konsoler som PS4. Det är en myt som fått väldigt stor spridning men dementerats av Sony själva.

Åhå, har du någon källa på det? Får verkligen inte upp någon dementi från Sony eller info om vad det skulle bygga på annars när jag googlar runt?
På en så stor produkt som PS3 tänker jag att Wikipedia borde vara ganska hårt scrutinized och där stod det FreeBSD också. Självklart inget hårt bevis men brukar vara ganska tillförlitligt på stora/populära artiklar på engelska.

Sony själva skriver ju att det iaf innehåller delar av FreeBSD:
https://doc.dl.playstation.net/doc/ps3-oss/index.html

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Åhå, har du någon källa på det? Får verkligen inte upp någon dementi från Sony eller info om vad det skulle bygga på annars när jag googlar runt?
På en så stor produkt som PS3 tänker jag att Wikipedia borde vara ganska hårt scrutinized och där stod det FreeBSD också. Självklart inget hårt bevis men brukar vara ganska tillförlitligt på stora/populära artiklar på engelska.

https://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-doc/2013-December...
https://www.youtube.com/watch?v=w4jrGT7OJYU&t=1800s

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tack!

Fan va intressant.
Jag har precis hoppat av får påskledighet och ska trycka i mig mat så jag hinner tyvärr inte ändra quizen nu direkt men ska absolut ha detta i åtanke för framtiden då.
NVM: kom på en omformulering som fick det att funka utan att vara lögner och förbannad dikt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

4/10. Gissade till 60% och tänkte fel på 2.
Blev dock fundersam över rätt svar på Temple OS. Fick skaparen en uppenbarelse eller hade personen delad personlighet?

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

10/10 var ett tag sedan man fick full pott.

Det ska ju också vara FreeBSD inte Free BSD. @UndaC

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

NVM: kom på en omformulering som fick det att funka utan att vara lögner och förbannad dikt

Inte för att vara sådan, men delar från FreeBSD finns i de flesta operativ system, även Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe, ska erkänna att jag höll på att stryka frågan.
Alla källor jag hittade påstår att det är slackware men precis som du fick jag det till att de upphört utvecklingen för typ fem år sedan. Men sen grävde jag lite i changelogs och såg att det fortfarande meckas där så källorna stämde.

Bra gjort
Det är förvånande vad man kan hitta. Min Life time lisens på ett FTP program gick ut men lyckades hitta en chacelog. I den stod det att det skulle finnas en/två gratis varianter av programet som till synes de la ut innan de gick i konkurs.
Med alt för många timmar och https://archive.org/web/ lyckades jag få tag på den näst sista som var gratis.
Skam den som ger sig.

Off: Såg OS/2 warp rulla som server några gånger. Det fungerade bra. Men hur de hade konfatt vet jag inte. NT4 rullar fortfarande men hoppas inte de gamla systemen om de inte är bakom ett gäng med brandväggar eller AFK.
helst med 2mm luftspalt som brandvägg. Mellan uttag och kontakt. RJ45 eller 12 eller 11. minns inte vad modemen hade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

4/10. Gissade till 60% och tänkte fel på 2.
Blev dock fundersam över rätt svar på Temple OS. Fick skaparen en uppenbarelse eller hade personen delad personlighet?

Lite både och skulle jag nog säga, tragisk historia som det stod i texten. Finns lite dokumentärer om honom, bland annat en rätt bra av "Down the Rabbit Hole", https://www.youtube.com/watch?v=UCgoxQCf5Jg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

8/10 på ren tur, kunde kanske 3 eller 4 st.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet