Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Slim laptop med fin- eller ful-lösning för 4K@60 Hz HDR (motsv. HDMI 2.0a inklusive alla ljudformat)?

Permalänk
Medlem

Slim laptop med fin- eller ful-lösning för 4K@60 Hz HDR (motsv. HDMI 2.0a inklusive alla ljudformat)?

Hej! Tänker köpa ny TV i år och samtidigt behöver jag en ny laptop. Då vill jag att laptopen ska vara kapabel av att via HDMI spotta ut HDR i 4K@60 Hz. Vill såklart att DTS och Dolbys olika kodeks ska hänga med också. Dock verkar det inte som att laptops har hängt med i utvecklingen vad gäller HDMI output.

Hur löser jag detta under 2021?

Såg någonstans att det går att få ut bilden via USB istället, men hänger ljudet med då precis som om det hade varit en HDMI 2.0a-utgång som skickat signalerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Hej! Tänker köpa ny TV i år och samtidigt behöver jag en ny laptop. Då vill jag att laptopen ska vara kapabel av att via HDMI spotta ut HDR i 4K@60 Hz. Vill såklart att DTS och Dolbys olika kodeks ska hänga med också. Dock verkar det inte som att laptops har hängt med i utvecklingen vad gäller HDMI output.

Hur löser jag detta under 2021?

Såg någonstans att det går att få ut bilden via USB istället, men hänger ljudet med då precis som om det hade varit en HDMI 2.0a-utgång som skickat signalerna?

Ljudet är inget konstigt att få, om mediaspelaren du tänker använda klarar att sända ut ljudet i bitström så är det mottagande enhet (av-reciver/ljudlimpa (om tv så får du sätta den på bitström/pasthrue för ljud ut genom hdmi arc till av-reciver/ljudlimpan)) som behöver stödja de olika ljudformaten. Bittström är okså att föredra före PCM för du får bättre ljud.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa vilken dator som hälst som passar dig bäst och typ strunta i HDMI variationen.
Och så skaffar du en Nvidia Sheld pro som mediaspelare till tvin för film. . Har skälv en med kodi som mediaspelare och den gör exakt det du är ute efter.

Vill du spela på den i 4k hdr så är det ju en annan femma. Då är det ju en dator med ett bättre dedikerat grafikkort som gäller, och då är det troligen ingen risk att du råkar välja en dator som inte har hdmi 2.0b/2.1 (med visa av de nya 3000 korten) /desplayport som utgångar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag känner mig övertygad om att jag behöver någon slags media-spelare. Tidigare har jag uppfattat dem som överflödiga, men ser ju att Nvidia Shield Pro även löser andra problem som jag kanske inte trodde jag hade