Quiz: Vad kan du om sökmotorer?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Vad kan du om sökmotorer?

Med nuvarande marknadsandel om cirka 90 procent är det svårt att tänka sig en tid utan Google, men den fanns och vissa av oss minns den till och med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bing är för dom som inte vet hur man ändrar (Windows standard)
Google är för dom som inte är rädda för direktreklam och övervakning.
Duckduckgo är för oss paranoida (mig inkluderat).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

9/10, nostalgitripp!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

9/10! Bästa resultatet hittills! Hade fel på frågan om de första sökmotorerna

Tyckte alternativet om att duckduckgo skulle vara avsedd för ankor var det bästa alternativet i någon quiz, kanske någonsin. Kanske en ny marknad?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Jag har hittills inte märkt några nämnvärda skillnader mellan Edge-chromium och Chrome. Eftersom dom båda bygger på samma sökmotor är kompabiliteten samma på alla sidor jag sett hittills.

Så tror googles marknadsandelar kommer minska i framtiden när folk märker att den medföljande webbläsaren duger. Lite som under Internet Explorers storhetstid.

Permalänk
Medlem

Artikeln verkar vara lite all-over-the-place. Det handlar om sökmotor, men refererar till Googles Chrome.

Sen har vi "Bingar"; Antar att man syftar på MS sökmotor Bing, och att "alla Bingar". Det är väl typ ingen som använder Bing.

Sen artikelbilden, datt relevance.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av galenmyra:

Jag har hittills inte märkt några nämnvärda skillnader mellan Edge-chromium och Chrome. Eftersom dom båda bygger på samma sökmotor är kompabiliteten samma på alla sidor jag sett hittills.

Så tror googles marknadsandelar kommer minska i framtiden när folk märker att den medföljande webbläsaren duger. Lite som under Internet Explorers storhetstid.

....va?
Vilken webbläsare "bygger på" en sökmotor? De har en eller annan integrerad för enkel sökning direkt från adressfältet, ja. Men Edge är inte byggd på Google, den är byggd på Chromium (som du själv nämner). Jag fattar inte.

Webbläsare <> sökmotor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

8/10 woop woop.

@galenmyra postat i fel tråd?

Permalänk

7/10, väldigt nöjd.😃

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig en fråga om vad datorpressen ville döpa om sökmotorn till under en period i slutet av nittiotalet ("sökmaskin" - knappast bättre).

9/10, för övrigt - tvekade på första och satte fel. Visste att den motorn var nedlagd, men den här pandemin förstör min tidsuppfattning så jag trodde att det var längre sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

8 helt ok.

Saknar verkligen altavista med sina operander, framförallt near.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Duckduckgo som gäller för mig, och hittar jag inte det jag söker efter där går jag (tyvärr) över till Google. Oftast hittar jag dock det jag söker via Duckduckgo

Permalänk
Medlem

8/10, känns som vi äldre var lite gynnade denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Duckduckgo som gäller för mig, och hittar jag inte det jag söker efter där går jag (tyvärr) över till Google. Oftast hittar jag dock det jag söker via Duckduckgo

Har det hänt mycket senaste åren? Testade (seriöst) för ett tag sedan och det gick helt enkelt inte

Permalänk
Medlem

10/10 utan gissningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har det hänt mycket senaste åren? Testade (seriöst) för ett tag sedan och det gick helt enkelt inte

Tyvärr, sökresultaten gör det till en frustrerande upplevelse.

Permalänk
Medlem

Astalavista, haha. Fick skamligt nog bara 5/10.

Brukar använda Google då det ger mest relevanta sökresultat. Har ibland perioder då Duck Duck Go är standardsökmotor, men det brukar sluta upp i att jag använder Google bang (!g), och ja... över till Google igen.

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Astalavista, good times

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kul Quiz!

Men nog är DuckDuckGo avsedd för ankor?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har det hänt mycket senaste åren? Testade (seriöst) för ett tag sedan och det gick helt enkelt inte

Ja, de har många fler användare/sökningar idag: https://duckduckgo.com/traffic

Tycker till och med att det ibland är enklare att hitta det man söker via Duckduckgo, eftersom Google ofta kommer med sponsrade länkar etc, men ibland är det tvärtom (dvs enklare att söka genom Google). Beror nog klart på vad man söker efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har det hänt mycket senaste åren? Testade (seriöst) för ett tag sedan och det gick helt enkelt inte

Samma här, hittar aldrig vad jag söker med DDG. Använder startpage istället numera, samma resultat som google fast mer anonymt.

Permalänk
Medlem

Shame on me, 5/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

“Vilket sökmotor”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kul Quiz!

Men nog är DuckDuckGo avsedd för ankor?

Antingen det, eller Ducktales egna officiella.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

9/10!

Jag tycker fortfarande att Webcrawler var den bästa. Man kan fortfarande inte söka med jokertecken i dagens sökmotorer, utan i stället är man helt i händerna på t ex Googles gissningsalgoritmer som nästan uteslutande "tror" att jag söker efter nåt annat än det jag faktiskt skriver in. Inte ens att sätta det inom citattecken hjälper längre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

8/10 känns helt ok.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk

8/10 skyller på att så mycket störde mig runt omkring.

Annars Angelfire som nämndes är ett minne. Det var på Angelfire och Passagen som typ alla skapade en hemsida 1997. Varenda kotte jag kände kodade. Idag så är det tvärt emot exotisk med hemsida och varenda kotte saknar kompetens för att göra det vanliga personer gjorde för runt 25år sedan.

Permalänk
Avstängd

8/10, trodde det skulle gå bättre men men.

Angående sökmotorer så använder man väl inte bara en, eller? Google är default för mig men jag har ju ett antal inlagda med en-bokstavs-prefix så d betyder duckduckgo exempelvis, i imdb och w wikipedia.

Bing gillade jag något ett tag när de hade lite roliga bilder att titta på som bakgrund och inte bara vitt som Google, men resultaten var tyvärr inte så bra. Däremot verkar många tycka att den funkar bättre i USA, så det kanske har att göra med den svenska varianten. På jobbet använder jag Bing mycket dock då den också söker i internt material.

Permalänk
Medlem

Altavista var onekligen kung i slutet av 90 talet, men sen tog Google över.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

9/10, nice.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]