Quiz: Vad kan du om sökmotorer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Har det hänt mycket senaste åren? Testade (seriöst) för ett tag sedan och det gick helt enkelt inte

Ja det har det verkligen!

Första gången jag använde duckduck som standard så fanns inte sök på svenska. Sökte man på närmsta indiska restaurang med namn "masala" eller "indian corner" eller whatever så kunde man få 15 träffar om ställen i new dheli. Helt irrelevant för en själv. Nu kan man alltså få mer lokala träffar automatiskt.
Vidare har de med tiden lagt till exempelvis sökning med tidsintervall. Och ja, träffarna är bättre.

Första gången jag försökte gav jag upp på duckduckgo. Det var inte bra nog. Andra gången jag försökte var upplevelsen mycket bättre. Så jag har det som standardsök i webläsarna.
Blir en sökning dålig så lägger jag bara till G! först i sökningen så blir sökningen gjord på google istället. Det fungerar bra för mig iaf.

Men ja, det är inte samma upplevelse som google ger. Du får inte personligt skräddarsydda träffar på dina sökningar. Och det är ju lite tanken liksom ;).

Edit:
Jag kan tillägga att jag även givit bing några chanser. Men efterhand som de listat malwaresiter och kopior på siter som ska efterlikna original som översta/relevanta träffar så har jag tappat förtroendet för dem. Kanske har blivit bättre senaste 2 åren. Dunno.
Egentligen är det kanske rimligt. Betalar de bäst så ska de väl hamna överst. Men jag är för gammal för att ha koll på exakta adresser för hemsidan för mjukvara så som paint.net, OCCT, aida64 och liknande. Sökmotorn ska hjälpa och inte stjälpa vid sådana sökningar. Så bing ligger inte på min personliga favvolista nu för tiden riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

5/10 men chansade på vissa.

Angående duckduckgo så tycker jag att deras träffar ibland är katastrofalt dåliga, speciellt när man söker på svenska. Jag kommer inte ihåg specifika exempel men om jag sökte på ”skatteverket” eller dyl. så kunde jag vara tvungen att bläddra ganska långt innan skatteverket.se kom upp i sökresultatet. Det har förhoppningsvis blivit bättre men när jag testade för något år sedan så var det fortfarande riktigt kasst.

Säga vad man vill om google och deras algoritmer men de vet i alla fall oftast vilka resultat jag vill ha. Extremt sällan jag behöver gå förbi första sidan eller göra om sökningen.

Skrivet av Lessismore:

Artikeln verkar vara lite all-over-the-place. Det handlar om sökmotor, men refererar till Googles Chrome.

Sen har vi "Bingar"; Antar att man syftar på MS sökmotor Bing, och att "alla Bingar". Det är väl typ ingen som använder Bing.

Sen artikelbilden, datt relevance.

Angående ”bingar” så tror jag de gjorde sig lite roliga över precis det som du säger, att ingen använder det. Kan kopplas till youtubeklippet längst upp.

Även artikelbilden är nog menat att vara roligt, sen om man håller mer eller inte är en annan sak.

Permalänk

5/10, kunde haft fler rätt men svarade pga memes.

duckduckgo is for ducks <3

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

....va?
Vilken webbläsare "bygger på" en sökmotor? De har en eller annan integrerad för enkel sökning direkt från adressfältet, ja. Men Edge är inte byggd på Google, den är byggd på Chromium (som du själv nämner). Jag fattar inte.

Webbläsare <> sökmotor.

Säg det till den som skrivit ingressen...

"Med nuvarande marknadsandel om 92 procent är det svårt att tänka sig en tid utan Googles Chrome, men den fanns och vissa av oss minns den till och med."

Permalänk
Medlem

9/10 chansade på alla frågor hehe

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Fick 9 av 10, det känns imponerande.

Men sökmotorer idag är ett sorgligt kapitel. Google gör allt och mer därtill för att ge dig de resultat som de "tror" att du är intresserad av/tjänar mest pengar själva på snarare än det du faktiskt söker på.

Startpage fungerar bättre än Google eftersom de inte längre kan veta vem som är bakom tangentbordet. Får upp mer varierande resultat där.

Metasökmotorn Dogpile är excellent när du vet exakt vad du är ute efter, men fallerar om sökningen är för ospecifik. Dessutom är den kass på att presentera resultaten. Går du till sidan två så är 80% av resultaten iteration från tidigare sida. Här var Iqxuick bättre, men tyvärr lade de ner den till förmån för Startpage eftersom de ansåg att de gjort något bättre än deras mästerverk var.

Ta en sak såsom att köpa något i Europa. Skriv "vara" buy eu så får du bara upp ett fåtal butiker. Hälften är obskyra småbutiker som ligger i USA och resten är typ Amazon, Ebay och har du tur enstaka butiker i Europa. Går jag in på Amazon och lyckas klura ut vilket företag som säljer kan jag i många fall hitta att de har en egen hemsida och faktiskt säljer saker online där. Samma sak om jag går in på Geizhals och söker så hittar jag fullt i stora återförsäljare i de länder där de är verksamma. Finns såklart fler i hela EU. Inte undra på att Amazon och Ebay tar över och konkurrerar ut småbutiker när de inte ens syns i sökmotorerna på varor de har.

Så även om det är lättare än någonsin att hitta information idag så har det blivit mycket svårare att hitta det du behöver.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lessismore:

Artikeln verkar vara lite all-over-the-place. Det handlar om sökmotor, men refererar till Googles Chrome.

Sen har vi "Bingar"; Antar att man syftar på MS sökmotor Bing, och att "alla Bingar". Det är väl typ ingen som använder Bing.

Sen artikelbilden, datt relevance.

Hehe, den som korrekturläste artikeln insåg ett misstag jag gjort. 92% som originalingressen nämnde var webbläsarandel, inte sökmotorandel. Så siffran var fel från början därför lade korrekturen till Chrome.

Men det var sökmotorer jag syftade på och korrekta siffran är cirka 90 %.

"Det är väl typ ingen som använder Bing."
- exakt det var hela poängen vi gjorde oss roliga över, Microsofts krystade produktplaceringsförsök där de ville få till "bing it".

Artikelbilden var så enkelt som att vi sökte på stock photos på "searching" och "search". Antingen fick man upp bilder på Google, eller på människor med förstoringsglas.
Så då kändes det roligare med någon som får sin väska genomsökt.

Men skämt blir som bekant oftast inte roligare när man behöver förklara dem.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Google sök tog över för att det var den enda sidan som inte fylldes med reklam och annan bloat.
D.v.s. den laddade mycket snabbare när vi satt med sirap anslutningar.

Permalänk
Medlem

8/10. Men det var lite inbyggda ledtrådar (även om jag kunde det) eftersom alternativet "Asking Jeeves" presenterades i en tidigare fråga än den som handlade om Ask.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Google sök tog över för att det var den enda sidan som inte fylldes med reklam och annan bloat.
D.v.s. den laddade mycket snabbare när vi satt med sirap anslutningar.

Yes!
Ja utöver att siten laddade snabbt så var väl känslan också milsvida bättre. Att besöka google istället för altavista var som att få ett rent skrivbord.

Just det att man slapp 200 extra små boxar, rutor, länkar, områden med onödiga färger och annat krafs.
Gamla bilder på hur Altavista såg gör ju ont i ögonen att titta på idag - även om den skulle ha laddat fort ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör nära nog uteslutande DuckDuckGo här.

I övrigt kommer jag ihåg WebCrawler och sedan när Altavista tog över världen. Innan dess hade jag egna länksamlingar

Var ute på nätet runt 1992/93 första gångerna, men då främst via Telnet, Gopher och Newsgroups. Det var först 1994 jag hittade ut på "webben".

Permalänk
Skrivet av dlq84:

8/10 woop woop.

@galenmyra postat i fel tråd?

Nej, det var som kommentar till texten:
"Med nuvarande marknadsandel om cirka 90 procent är det svårt att tänka sig en tid utan Google, men den fanns och vissa av oss minns den till och med."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

5/10 men chansade på vissa.

Angående duckduckgo så tycker jag att deras träffar ibland är katastrofalt dåliga, speciellt när man söker på svenska. Jag kommer inte ihåg specifika exempel men om jag sökte på ”skatteverket” eller dyl. så kunde jag vara tvungen att bläddra ganska långt innan skatteverket.se kom upp i sökresultatet. Det har förhoppningsvis blivit bättre men när jag testade för något år sedan så var det fortfarande riktigt kasst.

Jag har nästan uteslutande använder duckduckgo de senaste åren och har i ntw haft sådana problem på väldigt länge. Skulle gissa att det var mer än bara ett år sedan du testade det. Alternativt har du råkat kryssa ur alternativet att söka på svenska resultat. Tycker det är rätt smidigt att kryssa i/ur den beroende på vad jag är ute efter.
På senare tid har jag inte blivit ett dugg imponerad av Google de få gångerna letat där efter något jag inte kunde hitta. Får inte bättre resultat, och det känns som Google blivit svårare att navigera. Det som Google fortfarande är något bättre på är dock sökning efter bilder.

Permalänk
Avstängd

På senare tid ger DuckDuckGo i många fall bättre sökresultat än Google. Detta har med att göra googles censurering för samma sökning idag ger mycket sämre resultat. Big tech älskar censur idag.

Permalänk
Hjälpsam

8/10 och då hade jag fel på SAOL Googla o.0

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

8/10 nice!

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

7/10 otippat högt!
Ofta så har jag högre antal rätt på quiz som jag tror kommer bli svårt, och tvärtom..

Jag använder dessutom Bing bara för att vara tvärtom!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

6/10, alldeles för mycket info som fastnat, man fick lite sura uppstötningar när man såg igen hur de såg ut.

Permalänk
Medlem

förutsägelse 8/10
resultat 7/10

Webcrawler: fick flashback till skolbiblioteket på gymnasiet på 90-talet, där fanns det uppkopplade datorer till skillnad mot data-salen som enbart hade LAN

Permalänk
Medlem

6/10 lite besviken missade alla 50/50 chansningar, så som om Googla finns med i SAOL. Verkar som att dem tar med vad som helst i SAOL dessa dagar. Tyvärr är det ju mest stockholmare(kan inte skilja på e & ä) så tyvärr tar dem inte inte stavningar som mäjjl & Täjjp utan envisas med "mejl"& "tejp".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

6/10

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

9/10 är nöjd.

Använder Bing i 99% av mina sökningar. Fungerar bra, ger mig resultaten jag är ute efter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

6/10.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

9/10, klantade mig på varför Google blev stor, så slarv annars var det ett lätt quiz

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

"Har du tråkigt på jobbet?...
Ställ in duckduckgo som sökmotor och stäng av safe search!"

Gick helt över till ddg för något år sedan, dock stör jag mig på deras "maps" version, där föredrar jag google.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Sen har vi "Bingar"; Antar att man syftar på MS sökmotor Bing, och att "alla Bingar". Det är väl typ ingen som använder Bing.

Jag använder Bing för bilder. Sämre sökresultat än Google Image Search och DuckDuckGo om man söker efter något väldigt specifikt, men jag tycker att de har ett bättre gränssnitt just nu (vilket är ganska ovanligt för Microsoft.. man bara väntar på att de ska ucka fupp det här också).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

6/10... slarvade lite väl mycket när jag svarade.

Kan rekommendera podden Internet History Podcast och avsnittet om sökmotorn World Wide Web Worm http://www.internethistorypodcast.com/2016/11/was-the-world-w...

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Saknar en fråga om när Yahoo stängde sin katalogsök :).

En föreläsare på KTH vid namn Mikael Danielsson beklagade sig mycket över att han saknade den funktionen :).

Permalänk
Medlem

Aaah äntligen 10/10!

Använder duckduckgo numera, men ibland ska jag erkänna att jag får googla också, tycker Google funkar bättre på andra språk än engelska

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det var lite roligare att söka förr.

Man fick prova flera olika då de kunde ge radikalt annorlunda svar.

Northern Light var inte så dum, vill minnas att jag hade några bevakningar som meddelade när nya sidor om, tja, Penelope Trevor dök upp.

OBS.

Inget fuffens här. Penelope Trevor är en författare som har, och hade, låg nätnärvaro, jag vill ha koll på om hon skrev några nya böcker efter Listening for Small Sounds *förklara sig*

Trist nu när det bara är Google, Chrome, och inget nytt, roligt eller spännande dyker upp. Att gå från Gopher till WWW och prova nya webläsare, söktjänster, sidor, det var faktiskt kul. Tråk nu. Fast fan så mycket bättre nu på många sätt såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7