Quiz: Vad kan du om sökmotorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har det hänt mycket senaste åren? Testade (seriöst) för ett tag sedan och det gick helt enkelt inte

Skrivet av DasIch:

Tyvärr, sökresultaten gör det till en frustrerande upplevelse.

Skrivet av µiCro:

Ja, de har många fler användare/sökningar idag: https://duckduckgo.com/traffic

Tycker till och med att det ibland är enklare att hitta det man söker via Duckduckgo, eftersom Google ofta kommer med sponsrade länkar etc, men ibland är det tvärtom (dvs enklare att söka genom Google). Beror nog klart på vad man söker efter

Skrivet av Baxtex:

Samma här, hittar aldrig vad jag söker med DDG. Använder startpage istället numera, samma resultat som google fast mer anonymt.

Använder DDG till kanske 98% nu för tiden. För några år sedan var den sådär, men numera funkar den riktigt bra. Eftersom den inte känner till mina tidigare sökningar behöver jag vara lite noggrannare med vilken söksträng jag skriver in, men annars tänker jag inte ens längre på att jag använder den.

De få gånger jag använder Google märker jag ingen större skillnad i hur snabbt jag hittar det jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

6/10 lite besviken missade alla 50/50 chansningar, så som om Googla finns med i SAOL. Verkar som att dem tar med vad som helst i SAOL dessa dagar. Tyvärr är det ju mest stockholmare(kan inte skilja på e & ä) så tyvärr tar dem inte inte stavningar som mäjjl & Täjjp utan envisas med "mejl"& "tejp".

Är inte säker på om du skojar eller är seriös, men SAOL har ingen språkvårdande funktion, utan ska helt enkelt ta med det som blir tillräckligt etablerat i standardspråket, som tex googla. Sen finns det gott om ord med stavning som inte stämmer överens med hur vi uttalar det någonstans i Sverige. Några exempel med E är "de" eller "dem" som båda sägs "dåmm" "hej", som ju uttalas "häj", eller "elektronik/äläcktronik"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hasseb64:

Har det hänt mycket senaste åren? Testade (seriöst) för ett tag sedan och det gick helt enkelt inte

Har DDG som sökmotor i Safari på min surfplatta. Många av mina sökningar går till så här:

  1. Skriver in min sökfras och trycker Enter.

  2. Hittar inte det jag söker, så trycker på mitt hemmasnickrade bookmarklet precis under adressfältet som då tar mig till samma sökning på Google istället.

  3. Hittar det jag söker.

Koden till bookmarkletet för referens:

javascript: /* Google */ (() => { const oldHostname = document.location.hostname; const newHostname = document.location.hostname.replace(/duckduckgo\.com$/, "google.com"); if (newHostname !== oldHostname) { document.location.href = document.location.href.replace(oldHostname + "/", newHostname + "/search"); } })();

Bara att klistra in som adress för ett bokmärke; gå sedan till Settings / Safari och se till att Show Favorites Bar är aktiverat för maximal smidighet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fenrisulvfan:

6/10 lite besviken missade alla 50/50 chansningar, så som om Googla finns med i SAOL. Verkar som att dem tar med vad som helst i SAOL dessa dagar. Tyvärr är det ju mest stockholmare(kan inte skilja på e & ä) så tyvärr tar dem inte inte stavningar som mäjjl & Täjjp utan envisas med "mejl"& "tejp".

Vad sägs om att städa framför din egen dörr innan du ger dig på Svenska Akademiens och stockholmares språkkompetens?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Aaah äntligen 10/10!

Använder duckduckgo numera, men ibland ska jag erkänna att jag får googla också, tycker Google funkar bättre på andra språk än engelska

Grattis!

Själv bytte jag ofta mellan DuckDuckGo och Google tidigare, men efter att tvingat DuckDuckGo att söka på svenska webbsidor, så har behovet av att googla saker mer eller mindre försvunnit.

Permalänk
Medlem

5/10 med ett slarvigt misstag (så 6/10 )

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Ask and it will be given to you; seek and you will find; knock and the door will be opened to you.

Gissade på 2 varav en var fel så nöjd.
Använder själv DDG för sökningar och bangs som !g om det är så att jag vill har googles svar på något specifikt.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Avstängd

8/10

När jag var liten pöjk så använde jag Altavista och en som hette Evreka om jag minns namnet rätt.

Nu använder jag Google och DuckDuckGo. Hoppas att ddg snart är så pass bra att man kan överge google helt.

Permalänk
Testpilot

En sak som stör mig appropå SAOL är att deras definition av att googla är:

Citat:

söka på nätet med hjälp av Google el. annan sök­motor

Observera det fetstilade. Jag tycker att googlar man så söker man på just Google och absolut inget annat. Man kan inte googla på Bing, Yahoo eller i en byrålåda hemma.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

10/10 för första gången i en quiz. Och så är det för att jag är gammal som gatan. 😅

Permalänk
Medlem

9/10
Jag var säker på att duckduckgo.com var till för Ankor... men icke!!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Är inte säker på om du skojar eller är seriös, men SAOL har ingen språkvårdande funktion, utan ska helt enkelt ta med det som blir tillräckligt etablerat i standardspråket, som tex googla. Sen finns det gott om ord med stavning som inte stämmer överens med hur vi uttalar det någonstans i Sverige. Några exempel med E är "de" eller "dem" som båda sägs "dåmm" "hej", som ju uttalas "häj", eller "elektronik/äläcktronik"

Min poäng är att SAOL inte är en bra källa, då dem har de senaste åren tagit in många tillfälliga modeord så som "Googla", jag väntar bara på hur 17 de ska lösa det senaste modeordet "Gejma" eller hur det nu ska stavas, då det inte ens går att böja.

Nej, dags att börja duckduckgoa lite.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad sägs om att städa framför din egen dörr innan du ger dig på Svenska Akademiens och stockholmares språkkompetens?

Varför ska jag följa mina belackares regler?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför ska jag följa mina belackares regler?

Eh? Det var inte precis någon hemmasnickrad hittepåkonvention jag refererade till.

Men ett skäl man skulle kunna tänka sig är att du kanske inte vill framstå som en hycklare. Dessutom kan man få intrycket av din kritik mot SAOL att du (liksom jag) är en person som gärna vill uttrycka dig någorlunda korrekt i skrift. Men vad vet jag?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Eh? Det var inte precis någon hemmasnickrad hittepåkonvention jag refererade till.

Men ett skäl man skulle kunna tänka sig är att du kanske inte vill framstå som en hycklare. Dessutom kan man få intrycket av din kritik mot SAOL att du (liksom jag) är en person som gärna vill uttrycka dig någorlunda korrekt i skrift. Men vad vet jag?

Varför tar du det personligt, jag vill inte följa SAOL's regler när det är just SAOL som jag kritiserar.
Jag har inget intresse av att vara korrekt, jag tycker bara inte om att man på SAOL inte kan ha integritet nog att låta bli att lägga till modeord som dessutom ger ett megaföretag massa gratis reklam. Hade det varit coca-cola istället , så hade SAOL blivit stämda på vartenda korvöre och det hade varit rätt åt dem.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

10/10
Gillar referensen till "Welcome to my world".

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av stege99:

10/10
Gillar referensen till "Welcome to my world".

Hehe det var mer ett direkt citat ur bibeln faktiskt
Som Jim Reeves i sin tur refererar till.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför tar du det personligt, jag vill inte följa SAOL's regler när det är just SAOL som jag kritiserar.

Personligt och personligt. Svarade bara efter bästa förmåga på ett något tvetydigt inlägg, där det var oklart vad "mina belackare" syftade på. I vilket fall är det knappast heller SAOL som stått för uppkomsten av svensk grammatik och meningsbyggnad.

Citat:

Jag har inget intresse av att vara korrekt, jag tycker bara inte om att man på SAOL inte kan ha integritet nog att låta bli att lägga till modeord som dessutom ger ett megaföretag massa gratis reklam. Hade det varit coca-cola istället , så hade SAOL blivit stämda på vartenda korvöre och det hade varit rätt åt dem.

Kan hålla med om att din (högst rimliga) kritik mot SAOL är delvis ortogonal mot den jag riktade mot dig, men jag står nog ändå fast vid åsikten att det kan vara snyggt att börja med bjälken i sitt eget öga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

6/10 men det känns som jag fixade det sena 90-talet och tidiga 00-talet sen har man åkt in i Google-dimman.

Bing är faktiskt jäkligt bra när jag söker på fack-termer, studier och lite mer jobb-relaterat jox, Google brukar skicka en helt åt helvete i de sökningarna. Kanske för att Microsoft är så stora på företagssidan som de indexerar sånt bättre?
Nu är det min uppfattning och inte fakta ska tilläggas, har bara tröttnat på att bli skickad till någon clickbait-artikel från Google när jag söker på studier. Hrr hrr....

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

En sak som stör mig appropå SAOL är att deras definition av att googla är:
Observera det fetstilade. Jag tycker att googlar man så söker man på just Google och absolut inget annat. Man kan inte googla på Bing, Yahoo eller i en byrålåda hemma.

Nja, om någon ställer en dum fråga så kanske man svarar "Googla det" men det betyder inte nödvändigtvis att man rekommenderar just Google, eller? Jag skulle aldrig säga "Binga det" (kan man ens böja det så?) men jag skiter ju i vilken sökmotor personen använder för att söka/googla utan menar bara "sök själv innan du ber någon annan om hjälp".

Permalänk
Medlem

Missade antal år för Altavista trodde den gick ner mycket tidigare men närnjag räknar efter så 11 år är kanske för lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Grattis!

Själv bytte jag ofta mellan DuckDuckGo och Google tidigare, men efter att tvingat DuckDuckGo att söka på svenska webbsidor, så har behovet av att googla saker mer eller mindre försvunnit.

Tack

Jo det har jag gjort, men ganska ofta söker jag på ett tredje språk och då blir det lite krångligt då jag efter sökningen måste växla över. Men det är inte ofta jag går till Google, men det har hänt några gånger att jag inte hittade rätt från början. Inte säkert att Google var bättre de gångerna heller.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Kul quiz! 7/10

Minns att vi hade ett printat A4 i datassalen i plugget med tips på sidor kan kunde leta information, där kunde man utläsa www.google.com och www.wikipedia.org

Även en disclaimer of sorts för sin tid, man var tvungen att vara källkritisk och hänvisa till sin källa om man använde sig av sagd teknik, hehe.

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||

Permalänk
Medlem

Wohoo, 8/10!
Med en gnutta tur, men det ska man ha på knepiga frågor

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tyvärr, sökresultaten gör det till en frustrerande upplevelse.

Pratar vi om DDG fortfarande, eller Google? Skulle kunna beskriva Googles som extremt frustrerande i och med sökbubblor och annat skrot.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här, hittar aldrig vad jag söker med DDG. Använder startpage istället numera, samma resultat som google fast mer anonymt.

Det ska du nog fundera en gång till på om du verkligen vill göra. Använde dom själv en gång i tiden men inte numera.

https://www.ghacks.net/2019/11/16/startpage-search-owner-chan...

Dock så verkar det hela lite oklart:

https://blog.privacytools.io/relisting-startpage/

Permalänk
Avstängd

6/10, som vanligt mycket jag inte använt. En enorm klantfel på ett som jag faktiskt använt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min poäng är att SAOL inte är en bra källa, då dem har de senaste åren tagit in många tillfälliga modeord så som "Googla", jag väntar bara på hur 17 de ska lösa det senaste modeordet "Gejma" eller hur det nu ska stavas, då det inte ens går att böja.

Nej, dags att börja duckduckgoa lite.

Hehe, själv försöker jag säga att jag "söker information", istället för att "googla" , eftersom jag inte tycker om att göra reklam för Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det ska du nog fundera en gång till på om du verkligen vill göra. Använde dom själv en gång i tiden men inte numera.

https://www.ghacks.net/2019/11/16/startpage-search-owner-chan...

Dock så verkar det hela lite oklart:

https://blog.privacytools.io/relisting-startpage/

Oj det visste jag inte, tack. Omöjligt att även behöva hålla sig uppdaterat om obskyra sökmotorer.

Jag ljög lite innan när jag sa att jag enbart använder SP. Privat på telefonen kör jag DDG då jag oftast bara behöver hitta någon hemsida eller dylikt. Men när jag sitter vid datorn på jobbet eller privat är det lite värre. Jobbar som utvecklare så 50% av mina arbetsuppgifter är att söka efter information, då duger inte DDG. På jobbet använder jag främst Google(självklart inte inloggad) och privat blir det en blandning med DDG och SP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Pratar vi om DDG fortfarande, eller Google? Skulle kunna beskriva Googles som extremt frustrerande i och med sökbubblor och annat skrot.

Google har blivit sämre på senare tid men DDG känns som WebCrawler från 90-talet.