Vad är "normal" temperatur för AMD Ryzen 9 5900X

Permalänk

Vad är "normal" temperatur för AMD Ryzen 9 5900X

Jag har en Kraken X63 AIO och Fractal Design Define 7 compact chassi. När jag startar min Minecraft-server går temperaturen upp till 87 grader i några sekunder, och när jag gör normala saker som öppnar en hemsida eller dylikt kan den gå upp till 70 grader ibland. Är detta normalt för den här processorn? Jag har sökt runt lite, och på reddit verkar de tycka att 70 grader är hemskt, medans här och här hänvisar de till att AMD säger att temperaturer i det området är helt normalt. Dock kan jag inte hitta någon första-hands-källa från AMD på detta. Behöver jag oroa mig, eller är det ingen fara alls? Min idle-temperatur ligger annars runt 40-50 grader.

Permalänk
Medlem

Utan PBO så låter det lite högt. Med PBO på så låter det normalt. Hur är alla fläktar placerade i chassit?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kanske moderkortet som tar i lite väl mycket med spänningen och därmed höjer tempsen, med så många kärnor krävs det inte mycket för att det ska springa iväg.

Lite att läsa och testa om just din kombo:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jyf58v/5900x_with_krake...

Undervolt kanske är en lösning, kör man på auto allt så låter du moderkortet styra, vilket kan bli för mycket.

Sen beror det på mycket annat, chassi, fläktar, montering och hur luften rör sig i chassit.

Vattenkylning är inte magi, det krävs sval luft för att kylas ner.

Permalänk

Här är en bild av min airflow:

Det är alltså en liten fläkt som kör ut luften där bak, en medel-stor som kör ut den där uppe, och två stycken medel-stora som tar in luft genom radiatorn. Borde jag möjligen installera ytterligare en fläkt där uppe, eftersom den där bak är så liten? Eller är AIO-slangen för nära GPUn? Ska man byta till bättre thermal-paste & se till att AIO-skruvarna sitter åt ordentligt mot CPUn? Skulle kunna kolla på över-voltning osv också.

Permalänk
Medlem

"I vår testning nådde AMD Ryzen 9 5900X till exempel en maximal temperatur på 86 ° C - och det är med en 360 mm AIO-kylare ansluten. Oroa dig inte, det är precis så Ryzen är designad. AMD har berättat för oss att de nya processorerna kan nå runt 98 ° C och att det förväntas"

Permalänk

min klipper 89-90 med PBO i en cinebench run, det med en arctic 280 AIO och noctua fläktar på.
Så de kan sticka iväg rätt högt, var så van vid min gamla 6600K som aldrig gick över 65 grader på en AIO när den var klockad, nu blir man orolig med 80 grader, men inser att de bara är rätt varma processorer.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

En 5000-serie Ryzen processor boostar tills den börjar bromsa pga. temperatur, wattmängd eller strömbegränsningar. Gamingtemperaturer kring 70-80 grader är helt normala med stockbegränsningar (142W [PPT], 95A [TDC], 130A [EDC] om kylningen inte klarar av bättre.

Du har ett Fractal Design Define-chassis som inte är optimerat för airflow. Testa och se vad som händer om du tar loss framdörren och låter radiatorfläktarna få luft. Då jag hade en R5:a sänkte detta temperaturen på mina RAM stickor med 7 grader under Karhu-test.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV