Intels "Bleep" ska censurera röstchatt i realtid

Permalänk
Medlem

Människor idag verkar tro att yttrandefriheten är något man kan begränsa. Yttrandefrihet i ett fritt samhälle är inte en konsekvens, det är grunden. Är man så känslig att man ej tål fula ord så kan man ju alltid bygga ett kuddrum och låsa in sig där. Världen är mycket grymmare och jobbigare än fula ord.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Buulaa:

Vet du hur man hanterar folk som är toxcistiska? man synar dom, samma tanke bakom hur man hanterar mobbning du stoppar det genom att inte acceptera rollen som ett mobboffer med tysta medgivanden.

Du har uppenbarligen inte spelat spel som League of Legends, Rainbow Six: Siege eller CS:GO

Spelar inte någon roll om du är den som ensam vinner matchen åt dina fyra andra medspelare, är det någon som har en dålig dag eller bara har en förjäklig personlighet kommer du behöva varmt använda dig av den där mute-knappen.

League har en fin funktion där man kan kolla statistik för sina rapporter också: Mina senaste 20 matcher har jag rapporterat inte mindre än 18 spelare - d.v.s. 18 av 80 spelare. Då rapporterar jag seldon i onödan, utan endast när det är tydliga övertramp i form av uppmuntran till självmord mm.

Dessa typer av individer går inte att argumentera med. Finns inte någon reson som biter och spelaren bryr sig mindre om spelet och mer om att bara kasta ur sig så mycket skit som möjligt. Har spelat LoL i drygt 10 år av och på, och detta är ett återkommande tema som inte ändras. Nu har turligt nog inte LoL VoiP, men textfiltret som används plockar bara upp uppenbara nyckelord (N-ordet o.s.v.) och skulle helt klart kunna se nyttjande av ett AI-baserat kontextuellt filter för text likt den Intel erbjuder för röst här snart.

Som vuxen person och med lite 'skinn på näsan' berör detta inte mig speciellt mycket (oftast), speciellt efter att ha varit i denna typ av miljö så pass länge. Men för en yngre demograf kan detta vara bidragande till större problematik, speciellt när hormoner och den allmänna tonårs-miljön sätts in i perspektiv.
Det finns fler rapporter och studier som påvisar att beteendet det likt vi kan se i flertalet online spel är snarlika med Cyberbullying och kan ge skadliga effekter över tid i form av depression och självisolering. Det är med andra ord absolut inte något man ska förkasta, låta hända vind för våg eller bara borsta av som något man får helt enkelt lära sig att leva med - Egentligen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kkrins:

Människor idag verkar tro att yttrandefriheten är något man kan begränsa. Yttrandefrihet i ett fritt samhälle är inte en konsekvens, det är grunden. Är man så känslig att man ej tål fula ord så kan man ju alltid bygga ett kuddrum och låsa in sig där. Världen är mycket grymmare och jobbigare än fula ord.

Jag skulle i det här sammanhanget snarare säga att människor idag verkar tro att yttrandefrihet betyder att folk måste lyssna på talaren.
Det är det inte och har aldrig varit.

Det är din rätt att uttrycka dig. Inte att andras tvång att lyssna på dig eller tvång att erbjuda plattformar för dig att uttrycka dig på.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kkrins:

Människor idag verkar tro att yttrandefriheten är något man kan begränsa. Yttrandefrihet i ett fritt samhälle är inte en konsekvens, det är grunden. Är man så känslig att man ej tål fula ord så kan man ju alltid bygga ett kuddrum och låsa in sig där. Världen är mycket grymmare och jobbigare än fula ord.

Rättigheter kommer inte utan skyldigheter.

Yttrandefrihet betyder att du har rätten att säga vad du vill, men det tar inte bort eventuella konsekvenser av dina handlingar i huvud taget. Att resonera annorlunda är en utopi, för det förutsätter att vad du än säger inte kan ha någon negativ påverkan för en annan individ.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle i det här sammanhanget snarare säga att människor idag verkar tro att yttrandefrihet betyder att folk måste lyssna på talaren.
Det är det inte och har aldrig varit.

Det är din rätt att uttrycka dig. Inte att andras tvång att lyssna på dig eller tvång att erbjuda plattformar för dig att uttrycka dig på.

Sant det du säger så lägger du en liten tvist på det hela, väldigt oskyldigt och i smyg som får det hela att låta bättre än vad det är.
Nej man måste inte lyssna på andra, men du har alltid alternativet att inte göra det genom att gå din väg. Finns ingen som kan tvinga mig till att lyssna på något jag inte vill, men det finns även ingen som kan tvinga mig att inte säga det jag vill få sagt sen om någon vill lyssna det är en annan sak.

Och så har det alltid varit, ett samhälle där man begränsar tal där lever man farligt.
Om det här är vad folk vill så kan man ju alltid testa flytta till Kina eller kanske Nord Korea först och se hur roligt det är.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kkrins:

Sant det du säger så lägger du en liten tvist på det hela, väldigt oskyldigt och i smyg som får det hela att låta bättre än vad det är.
Nej man måste inte lyssna på andra, men du har alltid alternativet att inte göra det genom att gå din väg. Finns ingen som kan tvinga mig till att lyssna på något jag inte vill, men det finns även ingen som kan tvinga mig att inte säga det jag vill få sagt sen om någon vill lyssna det är en annan sak.

Och så har det alltid varit, ett samhälle där man begränsar tal där lever man farligt.
Om det här är vad folk vill så kan man ju alltid testa flytta till Kina eller kanske Nord Korea först och se hur roligt det är.

Jag förstår inte vad du menar att jag smög in?
Eller ens hur något du skriver skulle vara en motsägelse mot vad jag precis skrev.
Eller hur själva nyheten vi diskuterar här har någon som helst inverkan på det du skriver.

Alla dina rättigheter kvarstår. Ingen begränsar någons tal här (dvs varken intels mjukvara eller mitt inlägg som du svarar på).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Rättigheter kommer inte utan skyldigheter.

Yttrandefrihet betyder att du har rätten att säga vad du vill, men det tar inte bort eventuella konsekvenser av dina handlingar i huvud taget. Att resonera annorlunda är en utopi, för det förutsätter att vad du än säger inte kan ha någon negativ påverkan för en annan individ.

Jag håller helt och hållet med, vilket är varför man uppträder själv som man vill att andra borde uppträda.
Och det är det bästa man kan göra, idéer i skuggorna växer. Likt allt annat som är "förbjudet".
Klart tal kan ha konsekvenser, men alla, även dom man inte vill ska få tala som säger hemska saker bör
få säga sitt. Öppet och fritt för alla att se och kritisera. Vi har inte kommit dit vi är idag genom att inte tala,
vi har kommit hit för att vi öppet diskuterat, argumenterat och tjaffsat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag förstår inte vad du menar att jag smög in?
Eller ens hur något du skriver skulle vara en motsägelse mot vad jag precis skrev.
Eller hur själva nyheten vi diskuterar här har någon som helst inverkan på det du skriver.

Alla dina rättigheter kvarstår. Ingen begränsar någons tal här (dvs varken intels mjukvara eller mitt inlägg som du svarar på).

Det här smög du in "Inte att andras tvång att lyssna på dig eller tvång att erbjuda plattformar för dig att uttrycka dig på."
En plattform är för alla, även elaka människor och dumma idéer. Och är det inte det då är det ingen plattform.
Sen finns det väl definitivt undantag, tex mobbing. Men det tillåter vi inte som det är.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag kan tycka att vi är långt utanför artikeln syfte och cyklar med en enhjuling utan hjul

Vi talar alltså om en frivillig mjukvara man kan ladda ner (i #framtiden) för att sortera bland olika okvädingsord man inte vill höra online från andra, vilket såklart är upp till var och en och göra om man vill eller avstå om man så vill.

Vill man diskutera andra saker är man fri att skapa en tråd om det ämnet istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Rasmus117:

Ja Endgame, samma film som det är banter i just Fortnight

Om det verkligen är det du menar fattar jag inte liknelsen. Nej, han har inte sett Avengers: Endgame än.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kkrins:

Det här smög du in "Inte att andras tvång att lyssna på dig eller tvång att erbjuda plattformar för dig att uttrycka dig på."
En plattform är för alla, även elaka människor och dumma idéer. Och är det inte det då är det ingen plattform.
Sen finns det väl definitivt undantag, tex mobbing. Men det tillåter vi inte som det är.

Klart att en plattform inte är för alla?

Om du startar en hemsida med en chatt för dig och dina polare så är det väl rimligt att du också får bestämma vem som är med?

Men det är väl också just mobbing som hela diskussionen här handlar om så om du är öppen för att reglera det så..?

Ungefär som att du inte behöver släppa in främlingar i din lägenhet bara för att de vill komma in och skälla på dig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan tycka att vi är långt utanför artikeln syfte och cyklar med en enhjuling utan hjul

Vi talar alltså om en frivillig mjukvara man kan ladda ner (i #framtiden) för att sortera bland olika okvädingsord man inte vill höra online från andra, vilket såklart är upp till var och en och göra om man vill eller avstå om man så vill.

Vill man diskutera andra saker är man fri att skapa en tråd om det ämnet istället

frågan är ju hur länge det stanna på "frivillig". eller blir det sen "krav" på det för att kunna spela vissa spel eller program. eller om man vill vara så extreme använda internet överhuvudtaget.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kommer ihåg när ubisoft hade chat censur på rainbow six siege. Smartskaften berättade inte ens vilka ord det var och använder man bara ett ord blir man kickad från matchen och kan inte spela en ny på 5mim. Fortsätter man blir väntetiden längre.

Blev lurad en gång när en spelare frågade "What is the name of Cartmans superhero character" och jag gladeligen svarade "coon". Blev kickad och hade INGEN aninging om varför.

Googlade och fick lära mig ett nytt skällsord, tack ubisoft.

Jag blev kallad för rasist på ett forum för några år sedan och frågade vad han fick det ifrån?

Googlade mitt nick baklänges och fick lära mig ett nytt skällsord.

:'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du har uppenbarligen inte spelat spel som League of Legends, Rainbow Six: Siege eller CS:GO

Spelar inte någon roll om du är den som ensam vinner matchen åt dina fyra andra medspelare, är det någon som har en dålig dag eller bara har en förjäklig personlighet kommer du behöva varmt använda dig av den där mute-knappen.

League har en fin funktion där man kan kolla statistik för sina rapporter också: Mina senaste 20 matcher har jag rapporterat inte mindre än 18 spelare - d.v.s. 18 av 80 spelare. Då rapporterar jag seldon i onödan, utan endast när det är tydliga övertramp i form av uppmuntran till självmord mm.

Dessa typer av individer går inte att argumentera med. Finns inte någon reson som biter och spelaren bryr sig mindre om spelet och mer om att bara kasta ur sig så mycket skit som möjligt. Har spelat LoL i drygt 10 år av och på, och detta är ett återkommande tema som inte ändras. Nu har turligt nog inte LoL VoiP, men textfiltret som används plockar bara upp uppenbara nyckelord (N-ordet o.s.v.) och skulle helt klart kunna se nyttjande av ett AI-baserat kontextuellt filter för text likt den Intel erbjuder för röst här snart.

Som vuxen person och med lite 'skinn på näsan' berör detta inte mig speciellt mycket (oftast), speciellt efter att ha varit i denna typ av miljö så pass länge. Men för en yngre demograf kan detta vara bidragande till större problematik, speciellt när hormoner och den allmänna tonårs-miljön sätts in i perspektiv.
Det finns fler rapporter och studier som påvisar att beteendet det likt vi kan se i flertalet online spel är snarlika med Cyberbullying och kan ge skadliga effekter över tid i form av depression och självisolering. Det är med andra ord absolut inte något man ska förkasta, låta hända vind för våg eller bara borsta av som något man får helt enkelt lära sig att leva med - Egentligen.

Jag spelade dota frams till typ 2016 oavbrutet (wc3 och valve) så jag vet precis vad för damp miljö det är.

''Som vuxen person och med lite 'skinn på näsan' berör detta inte mig speciellt mycket (oftast), speciellt efter att ha varit i denna typ av miljö så pass länge. Men för en yngre demograf kan detta vara bidragande till större problematik, speciellt när hormoner och den allmänna tonårs-miljön sätts in i perspektiv.''

Och hur fick vi skinn på näsan? jag spelade mp sen jag gick i sjätte klass.

''Det finns fler rapporter och studier som påvisar att beteendet det likt vi kan se i flertalet online spel är snarlika med Cyberbullying och kan ge skadliga effekter över tid i form av depression och självisolering.''

Mobbning betyder att du aktivt letar efter en individ och gör hela sammanträffandet personligt, att någon snackar skit om dina insta post eller liknande när du gör ditt liv offentligt räknas inte, att sätta sig självmant i en sårbar situation betyder inte att du är mobbad, endast svag och oförmögen att hantera resultatet av din handling.

Sen vet jag inte om det finns en person som inte kan bli frustrerad på ett så pass dåligt game( aka cancer games) att du sitter med negativ inställning i några timmar? det har hänt mig själv, men vet du vad? det går över när du lär dig att släppa det...

Som jag sa, vill du överkomma negativa situationer behöver erfarenheten för att kunna hantera det, att begränsa sociala sammanhang gör inte yngre folk en tjänst, man måste lära sig genom svårigheter och hinder. Det är en del av att växa upp.

Tacka mp spel som lärde mig så mkt för gud vet att mina föräldrar va antigen inte närvarande eller kompetenta nog.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kkrins:

Det här smög du in "Inte att andras tvång att lyssna på dig eller tvång att erbjuda plattformar för dig att uttrycka dig på."
En plattform är för alla, även elaka människor och dumma idéer. Och är det inte det då är det ingen plattform.
Sen finns det väl definitivt undantag, tex mobbing. Men det tillåter vi inte som det är.

Fast det är skillnad på plattform och plattform.

SweClockers, Facebook, Twitter o.s.v. är privata företag som tillhandahåller en plattform för folk som följer deras riktlinjer. Om någon av tidigare nämnda företag anser att ett visst sätt att uttrycka sig inte är lämpligt för deras plattform - Då är dom inom sin fullt fria makt som privat entitet tillåten att utesluta dig från vidare diskussion också.

Yttrandefrihet och censur är två begrepp som oftast kastas runt i diskussioner som dessa i ren allmänhet.
Och visst kan man kalla det censur när en privat entitet väljer vad som får sägas och inte sägas inom deras tillhandahållna plattform, men tycker absolut inte det kan likställas med statlig censur som direkt kan stoppa dig att säga vad du vill - Oberoende av plattform.
Det bör inte likställas heller då allvaret i respektive form av censur inte spelar i samma bollpark ens ("lite" lättare att byta webbplats att chatta på än att potentiellt behöva flytta från/fly ett land).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag antar att det är här vi i grunden är fundamentalt oense och att vi nog inte kommer att kunna närma oss någon slags förståelse av varandras synvinkel.

Vi kanske har olika bakgrunder, men jag har lärt mig att ett aktivt bemötande är vad som ger dig dom bästa redskapen och respekt i din omgivning.

Jag va utsatt för mobbning när jag var yngre(grundskolan) då jag hade problem i hemmet, jag kan inte klandra att barn för att dom beter sig som barn men jag lärde mig värdet av stoicism gäller i alla åldrar.

I slutändan tycker jag att man inte ska beröva upplevelsen som äldre generationer hade till fördel av idealism, att bygga upp karaktär är viktigare än man tror även i dessa osmakliga sammanhang.

min uppfattning av folk mellan 10-20 år idag (av guild ledar XP i PVP) vet inte hur man hanterar negativa situationer och låter sig själva bli överkörda eller faller ihop när dom möter någon med en starkare personlighet.

Visst får folk tycka annat, men att vara blind för praktiken och förvänta sig du kan filtrera världen runt om dig utan faktiska konsekvenser är ren ignorans.

Personligen tycker jag att leka ingenjör med social interaktion är att leka med elden, det finns gott om exempel i olika grader om hur det slutar upp, nämnvärt ar väl mitt ff14 exempel.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Buulaa:

Vi kanske har olika bakgrunder, men jag har lärt mig att ett aktivt bemötande är vad som ger dig dom bästa redskapen och respekt i din omgivning.

Jag va utsatt för mobbning när jag var yngre(grundskolan) då jag hade problem i hemmet, jag kan inte klandra att barn för att dom beter sig som barn men jag lärde mig värdet av stoicism gäller i alla åldrar.

I slutändan tycker jag att man inte ska beröva upplevelsen som äldre generationer hade till fördel av idealism, att bygga upp karaktär är viktigare än man tror även i dessa osmakliga sammanhang.

min uppfattning av folk mellan 10-20 år idag (av guild ledar XP i PVP) vet inte hur man hanterar negativa situationer och låter sig själva bli överkörda eller faller ihop när dom möter någon med en starkare personlighet.

Visst får folk tycka annat, men att vara blind för praktiken och förvänta sig du kan filtrera världen runt om dig utan faktiska konsekvenser är ren ignorans.

Personligen tycker jag att leka ingenjör med social interaktion är att leka med elden, det finns gott om exempel i olika grader om hur det slutar upp, nämnvärt ar väl mitt ff14 exempel.

I min erfarenhet är det inte så svart/vitt när det väl är skarpt läge och den psykologiska aspekten av onlinekulturens lite mer snårigt när det kommer till långvariga och kortvariga effekter hos barn, speciellt då alla barn är olika.

Därför blir jag lite nyfiken på hur du hanterar dessa situationer med dina egna barn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Föräldern i det fallet borde såklart göra i princip samma sak, fast det motsatta, förklara att man INTE behandlar människor olika beroende på samhällsklass och grupptillhörighet.

Sen är ju verkligheten den att ibland är föräldrar frånvarande, och ibland misslyckas man, i båda ändarna så att säga.

Och vilken samhällsklass är det nu igen som pratar såhär?

Ställ dig på andra sidan en gång, för det blir så uppenbart att "dina barn" är dom utsatta i det här scenariot. Det där är vad du hade sagt till dom om dom var utsatta, vad hade du sagt om dom utsatte någon för det här?

Att det bara är en naturlig följd av den samhällsklass dom tillhör?
Eller är det enkla svaret att dina barn såklart aldrig hade gjort något sånt här...

Jag menar inte att man ska behandla folk olika efter vilken klass, eller grupp folk är födda in i, men var och en väljer själv var man hör hemma.
Folk som tydligt visar att de hör hemma bland kriminella eller värdelösa människor genom att klä sig som dem, lyssna på gangster-rap, prata ovårdat etc. har själva gjort det valet och kan inte förvänta sig att andra ska bortse från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag menar inte att man ska behandla folk olika efter vilken klass, eller grupp folk är födda in i, men var och en väljer själv var man hör hemma.
Folk som tydligt visar att de hör hemma bland kriminella eller värdelösa människor genom att klä sig som dem, lyssna på gangster-rap, prata ovårdat etc. har själva gjort det valet och kan inte förvänta sig att andra ska bortse från det.

Precis, som de som lyssnar på dödsmetall och annan tyngre musik, de har gjort det valet och vi ska behandla dem utifrån det. Samma med de som klär sig i kostym, alla vet att de största brotten begås av människor i kostym, vi bör börja behandla alla människor i kostym därefter.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

I min erfarenhet är det inte så svart/vitt när det väl är skarpt läge och den psykologiska aspekten av onlinekulturens lite mer snårigt när det kommer till långvariga och kortvariga effekter hos barn, speciellt då alla barn är olika.

Därför blir jag lite nyfiken på hur du hanterar dessa situationer med dina egna barn?

Jag har inte förvisso barn men när den dagen kommer så lär jag bruka mig av perspektiv, jag menar jag har ju erfarenheten av den kulturen så jag kan ju lära dom hur dom ska navigera och resonera runt saker och ting?

98-2006 var ju under relativ pionjär period på nätet för gamingkultur så det fanns ju ingen som kunde läras oss, vi fick ta den hårda vägen.

Så dom har en fördel, som pappa i framtiden skulle jag anse att är en ny ''meta'' för sociala sammanhang jag måste lära dom. på samma sätt man lär dom generell etikett.

Det kanske låter lite bisarrt/löjligt för oss men gaming håller konstant på att bli en större/relevant social aspekt med tiden.

Permalänk
Medlem

Perfekt när kidsen ska titta på Twitch eller YT. Dom är för små för att höra grova svordomar. Mina barn alltså.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Slippery slope detta.

Användaren får välja vad den inte vill höra -> Filtret blir allt bredare, kanske påverkat av någras politiska ställning -> Något mediaspinn på att någon sagt något felaktigt i ett känt spel -> Kända spelet tvingar på filtret för alla spelare -> ... -> Filtret blir standard i alla multiplayer-spel -> Blir standard i Discord eller vad som då är den största VOIP-tjänsten.

Visst, funktionaliteten låter harmlös i sig men dessa saker missbrukas alltid. Kunde man garantera att enbart första steget i mitt föreslagna händelseförlopp sker så hade jag varit för detta men aldrig att det slutar där. Dessutom lär troll gå runt filtret på diverse kreativa vis.

Det där har du redan på socialamedier, dom matar dig med det du vill höra/se för att hålla dig intresserad. Enda skillnaden är att varje gång du interagerar med ett inlägg/video/etc så berättar du för algoritmerna att det här vill jag se mer av.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för alla som bor i Nigeria. -Var kommer du ifrån? Beeeeeeeep

Permalänk
Medlem

Det finns två sorters människor som förstår lite mer i sin helhet vilka som är drivkraften till sådana här beslut, och deras skäl.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Du menar påtvingat som lyssnare eller t.o.m. att det inte ens går att sända till att börja med?
Låter lite väl heavy handed tänker jag. Det skulle jag heller inte vara förtjust i.

Jag tror garanterat att liknande teknik kommer att implementeras i t.ex. Discord eller individuella spel, Xbox och Playstation chattarna etc. dock. Så länge det är upp till mottagaren att stänga av och på ser jag inte som helst konstigheter med det.

Jag tror inte att det kommer att vara frivilligt i slutändan. Jag tror inte heller att det går att påverka händelseutvecklingen heller så det handlar mest om att kunna säga i told you so om 5-10 år

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle i det här sammanhanget snarare säga att människor idag verkar tro att yttrandefrihet betyder att folk måste lyssna på talaren.
Det är det inte och har aldrig varit.

Det är din rätt att uttrycka dig. Inte att andras tvång att lyssna på dig eller tvång att erbjuda plattformar för dig att uttrycka dig på.

Jag brukar nog snarare se det som att de tror att yttrandefrihet är att säja vad som helst utan att ta hänsyn till personer åsikter.

Så jag kanske är talaren i detta sammanhang.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hACmAn:

Jag brukar nog snarare se det som att de tror att yttrandefrihet är att säja vad som helst utan att ta hänsyn till personer åsikter.

Så jag kanske är talaren i detta sammanhang.

Du behöver inte ta hänsyn till åsikter, det är upp till folk att säga emot eller slå dövörat till (vilket artikelns verktyg låter dig göra, automagiskt).
Däremot måste du ta hänsyn till lagar, vilket hindrar dig från att uttrycka saker som kan falla under hot, hets mot folkgrupp, anstiftan osv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield