[quote postid="19023868" userid="101984" name="Söderbäck"]
''Ja det vill jag påstå att det är. Absolut!
Olaga hot ska aldrig normaliseras. Vi har i nuläget reella problem med att yrkesgrupper hotas - i mängder. Socialarbetare, politiker, journalister med mera. Det är inte så jäkla lätt att hantera heller för det är tyvärr så utbrett. Det här bör stävjas snarare än trivialiseras. Någonstans börjar det hela. Stoppa hot tidigare så kan vi få mindre problem längre fram.''
Frågan var om kontext spelar roll, för jag tror det är väldigt sällan någon gör en tirad på hur dom ska mörda dig, enstaka meningar för trycka ner dig har inte samma vikt, om så är fallet så bör vi inte begränsa och anpassa oss efter psykopater?
''Det här handlar i grunden om social kompetens. Förmågan att kunna fungera på en rimlig nivå i sociala sammanhang. De som fungerar sämre socialt är otrevliga helt utan grund. Det är knappast eftersträvansvärt.''
Detta argument har ingen relevant tyngd i spel, folk är inte lika investerade i främlingars känslor i en sådan pass begränsad kontext.
''Den enkla muteknappen ger ju också företaget möjlighet att kontrollera hur du kommunicerar med folk. Right?
Stänger en mottagare av allt du säger så når du ju inte heller fram?''
Det är inte en tvingad anpassning du har valmöjligheter här, jag pratar om funktioner som inte tillåter det.
''Det där handlar väl främst om önskan att vältra sig i dynga.
Jag tror man behöver ha en viss förståelse här.
En del vill inte bada i skiten och andra tycker det är jättesmaskigt att vältra sig i just skit.
Det finns inget absolut rätt eller fel här - men folk gillar olika.''
Spel är väl det enda sista riktiga medium där vi just får ventilera i någon mån?
Det finns sällan mindre platser där man kan yttra sig fritt utan moderation.
Jag menar sociala medier och annat är inget alternativ, tro inte forum heller om man inte räknar flashback eller legacy sajter som 4chan.
Folk kommer hem från jobb och annat skit och vill ventilera när dom har navigerat runt äggskal hela dagen.
Jag tror att det är inte så smart att börja leka klassrum med språkbottar m.m utan risken att det beteendet istället flyttar över och manifesterar sig i mer personliga och verkliga situationer.
Att utöva det på väggen eller taket är inget alternativ, sen är det viktigt att skilja på skitsnack och psykbryt.
Ju mer tävlingsinriktad spelet är ju större är risken för konfrontation.