YH eller tvåårig högskoleutbildning?

Permalänk
Medlem

YH eller tvåårig högskoleutbildning?

Hej!

Jag vill börja studera till hösten och just nu kikar jag både på Högskole- och yrkeshögskoleutbildningar.

Undrar om ni har erfarenhet från någon av dessa två och vilken ni hade rekommenderat.

https://www.molndal.se/campus-molndal/utbildningar/yrkeshogsk...
Kurser:
Windows server, 30 YH-poäng
Active Directory, 30 YH-poäng
Servervirtualisering, 45 YH-poäng
Personlig och professionell utveckling, 20 YH-poäng
Molnplattformar, 20 YH-poäng
IT Service Management och ITIL, 15 YH-poäng
Amazon AWS, 40 YH-poäng
Microsoft Azure, 40 YH-poäng
Lärande i arbete, 90 YH-poäng
Examensarbete, 20 YH-poäng

https://www.folkuniversitetet.se/vara-skolor/yh-utbildningar/...
Kurser:
Examensarbete, 15p
Gruppsykologi och arbetsmiljö, 10p
Hårdvaruvirtualisering, hybrid molntjänst, 45p
Konsultmannaskap med rådgivning, 20p
LIA1 30 p
LIA2 70 p
Microsoft System Center - molnintegration, 50 p
Nätverk, kommunikation och säkerhet, 40p
Projektkunskap med ITIL, 10 p
Publika molntjänster, 60p
Teknisk dokumentation och avtal, 10p
Windows Client OS med Powershell, 15p
Windows Server med Active Directory, 25p

Jag har även kikat på en tvåårig högskoleutbildning fast då i Nätverksteknik med IT-säkerhet:
https://www.hv.se/utbildning/program/natverksteknik-med-it-sa...

Jag är ganska så kluven, högskoleutbildningen känns lite bredare och man kan även studera till en kandidatexamen om man skulle vilja det. Å andra sidan så är molnet framtiden och i YH praktiserar man och får på så vis in en fot i arbetslivet.

Vad tycker ni? Är det lika bra att köra på YH? Har hört mycket gott om det.

Permalänk
Medlem

Hmm... ingen erfarenhet av listade utbildningar, men tar mig friheten att ge mitt perspektiv (breda kunskaper inom IT, plus >20 års livs- & arbetslivserfarenhet).

Väldigt förenklat:

* YH: ifall du gärna ser dig själv jobba främst med molntjänster & -funktioner, samt kan se tillräckligt stort behov på arbetsmarknaden.
YH är perfekt för den som vill ut i arbetslivet fort, så länge utbildningen matchar arbetsmarknaden.

* Högskola: "smäller högt" på arbetsmarknaden rent generellt, har du "läshuvud" så är det högskola som gäller. Gillar du att plugga, och matematik + ev. programmering, då bör du dessutom kika på Dataingenjör / Systemutvecklare etc.
Om djupgående utbildningar istället känns för tungt så kan du kika på IT-arkitekt utöver Nätverksteknik m.m.

Just min rekommendation blir alltså att bara välja YH ifall området är riktigt "hett", och gärna att du hört examinerades "success stories" gällande arbetsmarknadens efterfrågan, och arbetslivet i sig.

Men, jag är varken ett orakel eller proffs i allt... så vi får hoppas att fler här hittar din tråd... och kommer med tips förstås! 🙂👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Secret_:

Jag vill börja studera till hösten

Som m1k3_dd skriver tänkte jag ger en liknande input på hur min situation ser ut och som nämnt innan så har jag ingen erfarenhet av listade utbildningar, men tar mig friheten att ge mitt perspektiv och hoppas att du tycker om det!

Min erfarenhet:

Högskola:

  • Ingenjör inom marina sektorn med en utbildnings tid på ca 4 år och 2 månader (programmet är på 4 år). Mycket studerande, du får räkna med att många gånger så kan du inte göra som med ett vanligt jobb det vill säga att när du lämnar jobbet så är du "klar" för dagen. När du istället kommer hem från högskolan, förväntas du sätta dig och läsa, räkna, studera osv... det är alltså mer än ett heltids arbete (som inte många förstår) om du inte har ett "läshuvud".

  • Spärrkurser finns också, klarar du inte dessa får du inte läsa vidare (När du har klarat kurserna får du självklart fortsätta läsa vidare med de kurser skolan tänket sig men då troligtvis vänta tills nästa gång de kurser börja igen som troligen går ca 1 år efter de startat. Om skolan är snälla som de var med mig 1 gång, kan du ändå få läsa vidare även om du inte har klarat spärrkuser och det är ett bra sätt att visa att du är seriös också som jag gjorde mot skolan. Knäpp dom på näsan och visa att du är seriös, de ångrar inte att de släppte vidare mig då jag tog examen före andra som klarade spärrkurserna!)

  • För att bli klar i god tid så hade jag satt mig med de som är seriösa i klassen och inte festa bort tiden. Själv har jag en kompis, där det slutade i att han slösade bort ca 3 år på fest och ha roligt där jag fick hämta honom i bilen ibland efteråt medans jag själv under denna perioden läste upp alla matte, fysik och kemikurser och sedan komma ikapp och tog examen innan honom. Slutade med att han valde ett annat program men det slutade gott ändå för honom

  • Många kurser kommer vara tråkiga medans andra kommer vara ROLIGA! Detta kan du själv inte välja utan det är klappat och klart från början (du läser ett färdigt program).

  • Sista året har du chansen att läsa "valfria kurser" där du väljer av ett utbud på kanske 10(?) kurser på vad just du vill läsa!

  • Kan du bo hemma och studera samtidigt så gör det, finns ingen mening i att vara "vuxen" och flytta med studielån. Jag hade lyckan och chansen att kunna bo hemma och studera. Satte lånet på investeringsaktier och sålt för någon vecka sedan, så du kan nog räkna på hur mycket pengar jag har fått över

Alla som läser detta ska jämföra Högskola mot YH-utbildningar eller någon annan utbildning för den delen. Detta är en del av vad jag har varit med om och upplevt. Se det som en möjlighet att välja rätt från början

Nu till det roliga!

Utbildning: Högskola -utbildning som ingenjör med inriktning på Marina sektorn med en utbildnings tid på ca 4 år.

  • Jobb idag: elektriker - inom företaget

  • Lön: 24 000 :-

  • Finns chans att "klättra" inom företaget och jag har en förväntad slutlön på ca 30-100 000 i månaden beroende på vart jag väljer att stanna och jobbar då som EL-ingenjör

  • Är borta upp från 1 vecka till 15 veckor åt gången med motsvarande ledighet, alltså kan jag inte åka hem efter jobbet så att säga men har självklart alla möjligheter att sluta och börja på ett jobb där jag inte behöver resa!

Min föra arbetskollega

Utbildning: YH-utbildning inom IT (vet ej exakt vilken), med en utbildnings tid på ca 2 år.

  • Jobb idag: IT - (jobbar inom kopiering, tryck av skyltar osv)

  • Lön: ca 35 000 :-

  • Finns chans att "klättra" inom företaget men lönen brukar stanna runt 50

  • Kan åka hem efter jobbet varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Som m1k3_dd skriver tänkte jag ger en liknande input på hur min situation ser ut och som nämnt innan så har jag ingen erfarenhet av listade utbildningar, men tar mig friheten att ge mitt perspektiv och hoppas att du tycker om det!

Min erfarenhet:

Högskola:

  • Ingenjör inom marina sektorn med en utbildnings tid på ca 4 år och 2 månader (programmet är på 4 år). Mycket studerande, du får räkna med att många gånger så kan du inte göra som med ett vanligt jobb det vill säga att när du lämnar jobbet så är du "klar" för dagen. När du istället kommer hem från högskolan, förväntas du sätta dig och läsa, räkna, studera osv... det är alltså mer än ett heltids arbete (som inte många förstår) om du inte har ett "läshuvud".

  • Spärrkurser finns också, klarar du inte dessa får du inte läsa vidare (När du har klarat kurserna får du självklart fortsätta läsa vidare med de kurser skolan tänket sig men då troligtvis vänta tills nästa gång de kurser börja igen som troligen går ca 1 år efter de startat. Om skolan är snälla som de var med mig 1 gång, kan du ändå få läsa vidare även om du inte har klarat spärrkuser och det är ett bra sätt att visa att du är seriös också som jag gjorde mot skolan. Knäpp dom på näsan och visa att du är seriös, de ångrar inte att de släppte vidare mig då jag tog examen före andra som klarade spärrkurserna!)

  • För att bli klar i god tid så hade jag satt mig med de som är seriösa i klassen och inte festa bort tiden. Själv har jag en kompis, där det slutade i att han slösade bort ca 3 år på fest och ha roligt där jag fick hämta honom i bilen ibland efteråt medans jag själv under denna perioden läste upp alla matte, fysik och kemikurser och sedan komma ikapp och tog examen innan honom. Slutade med att han valde ett annat program men det slutade gott ändå för honom

  • Många kurser kommer vara tråkiga medans andra kommer vara ROLIGA! Detta kan du själv inte välja utan det är klappat och klart från början (du läser ett färdigt program).

  • Sista året har du chansen att läsa "valfria kurser" där du väljer av ett utbud på kanske 10(?) kurser på vad just du vill läsa!

  • Kan du bo hemma och studera samtidigt så gör det, finns ingen mening i att vara "vuxen" och flytta med studielån. Jag hade lyckan och chansen att kunna bo hemma och studera. Satte lånet på investeringsaktier och sålt för någon vecka sedan, så du kan nog räkna på hur mycket pengar jag har fått över

Alla som läser detta ska inte bli skrämda av att läsa på högskola eller någon annan utbildning för den delen. Utmanar man inte sig själv kommer ni aldrig att utvecklas

Nu till det roliga!

Utbildning: Högskola -utbildning som ingenjör med inriktning på Marina sektorn med en utbildnings tid på ca 4 år.

  • Jobb idag: elektriker - (läring)

  • Lön: 24 000 :-

  • Finns chans att "klättra" inom företaget och jag har en förväntad slutlön på ca 100-200 000 i månaden beroende på vart jag väljer att stanna och jobbar då som EL-ingenjör

  • Är borta upp från 1 vecka till 15 veckor åt gången med motsvarande ledighet, alltså kan jag inte åka hem efter jobbet så att säga men har självklart alla möjligheter att sluta och börja på ett jobb där jag inte behöver resa!

Min föra arbetskollega

Utbildning: YH-utbildning inom IT (vet ej exakt vilken), med en utbildnings tid på ca 2 år.

  • Jobb idag: IT - (jobbar inom kopiering, tryck av skyltar osv)

  • Lön: ca 35 000 :-

  • Finns chans att "klättra" inom företaget men lönen brukar stanna runt 50

  • Kan åka hem efter jobbet varje dag.

Din löneprognos verkar vara något optimistisk. Medianlönen för en ingenjör är mellan 50-60 tusen i Sthlm, men det varierar självklart. För att komma upp på de lönenivåer du nämner så pratar vi inom ingenjörsområdet en chefsposition med budget ansvar på över en miljard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ikariwarrior:

Din löneprognos verkar vara något optimistisk. Medianlönen för en ingenjör är mellan 50-60 tusen i Sthlm, men det varierar självklart. För att komma upp på de lönenivåer du nämner så pratar vi inom ingenjörsområdet en chefsposition med budget ansvar på över en miljard.

Jag kommer jobba i vad som anses vara risk-områden (Iran, Irak, öst-Afrika och delar av Asien där pirater finns) så det blir ett risktillägg för alla som jobbar inom olika områden. Jag har redan nu fått tagit del av vad kontoret vill placera mig och tänkt lön men ja jag skulle varit tydligare med de jag skrev ovan

Ja, en ingenjör på landbacken brukar pendla mellan 30-70 skulle jag nog säga med de klasskamrater jag har studerat med.

*har också ändrat mitt första inlägg*

Permalänk

Inte för att vara sådan men det känns som om dessa IT utbildningar bör kompletteras med kanske 2 årig webbutvecklingsutbildning eller något. Jag funderar lite på var en person med enbart den första utbildningen kan jobba? Hos en molnleverantör som Atea, självklart. Men det känns lite begränsat i vilka företag och min känsla är bara jättestora.
Då de flesta andra företag anställer systemutvecklare som sedan får kämpa och försöka lära sig det som ingår i denna utbildning på egen hand. Ytterst få företag ha råd att anställa en som enbart kan detta, det känns som om företag får vara riktigt stort.

Permalänk

YH kräver ofta att du gör ett bra intryck där du gör din APL och kan få anställning direkt efteråt eller att du har kontakter inom branschen. De är ofta nischade utbildningar som det inte finns överflöde av med annonser på t.ex. arbetsförmedlingen. Många studenter inom YH arbetar redan eller har erfarenheter från branchen redan och använder dessa utbildningar som en språngbräda för vidareutveckling.

Högskola ger ofta en gedigen grundexamen som öppnar fler dörrar direkt efter studier samt möjlighet att ta examen i fler avancerade ämnen och bygga ut dina kunskaper. Dessa betyg är också mer "for life" jämfört med kurser inom YH som skolan själv skriver just för den utbildningen och inte går att använda till andra studier tyvärr.

Jag rekommenderar starkt högskola såvida du inte är mycket intresserad av en specifik YH utbildning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det blir nog en högskoleutbildning, har inte direkt bråttom till arbetslivet, har redan knegat ett par år i industri och studerandet ska snarare bli rätt skönt.

Får ta studielån men det gör mig inget, hellre betala av en skuld medan man jobbar med något kul än att hata jobbet man går till resten av sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Tack för alla svar!

Det blir nog en högskoleutbildning, har inte direkt bråttom till arbetslivet, har redan knegat ett par år i industri och studerandet ska snarare bli rätt skönt.

Får ta studielån men det gör mig inget, hellre betala av en skuld medan man jobbar med något kul än att hata jobbet man går till resten av sitt liv.

Hej!

Jag har själv gått HV - Nätverksteknik och den är väldigt väl ansedd. Gå den.

Den är tuff, riktigt tuff, men du kommer sannolikt bli en av dom bästa nätkillarna (eller tjej) i landet.

Permalänk
Medlem

Nåt annat som är värt att beakta är att det är skillnad på högskola och högskola samt högskola och universitet och mellan universitet och universitet. Därmed inte sagt att det inte finns bra utbildningar med god renommé även på mindre högskolor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Tack för alla svar!

Det blir nog en högskoleutbildning, har inte direkt bråttom till arbetslivet, har redan knegat ett par år i industri och studerandet ska snarare bli rätt skönt.

Får ta studielån men det gör mig inget, hellre betala av en skuld medan man jobbar med något kul än att hata jobbet man går till resten av sitt liv.

Personligen anser jag iaf att om man kör högskola så ta ett år till då så det blir 3 och du i alla fall får kandidatexamen, annars med två år blir det högskoleexamen. Det tredje året ger såååååå mycket i kunskaper och färdigheter. Klart att man lär sig hela arbetslivet, men inte i den takten som när man är på skolan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Kvalitén på YH-utbildningar varierar extremt. Många kräver att du gör det mesta själv.

Jag har både två år högskola (nätverkstekniker) och två år YH (systemutvecklare) i ryggen. Rent studiemässigt så var högskola tuffare, men jag lärde mig mer. Å andra sidan hade jag redan fått jobberbjudande innan jag var färdig med min YH.

Min rekommendation är högskola. Särskilt när man inte känner sig stressad, kanske främst pga sin ålder. Nu är ju båda lika långa så det torde inte vara en faktor.