vad gjorde du smart senast?

Permalänk
Medlem

Köpt en billig gammal Automower 220 att ha i sommarhuset. Den klipper bra men jag är inte direkt nöjd med schemaläggningsfunktionerna eller att inte kunna övervaka den från distans. Så jag satte in ett USR-WIFI232-B2 + antenn i den vilket låter mig styra den i OpenHAB via Node-RED. I dag klipper den dagtid förutsatt att vi inte är hemma samt att väderprognosen tillåter det. Funderar över möjligheten att göra den mer driftsäker, exempelvis att alltid återvända hem för laddning tidigare samt fuktsensor i gräsmattan för att avgöra om det är för fuktigt för att gå ut (då det finns risk att den fastnar i en sluttning).
Blev betydligt billigare än att köpa en Automower 420. Dessutom kan jag nå den över nästan hela tomten.

Har en Acetec avfuktare med en manöverpanel för styrningen. Någon som testat koppla sig in i en sådan? Skulle sitta fint få in även den i OpenHAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Köpt en billig gammal Automower 220 att ha i sommarhuset. Den klipper bra men jag är inte direkt nöjd med schemaläggningsfunktionerna eller att inte kunna övervaka den från distans. Så jag satte in ett USR-WIFI232-B2 + antenn i den vilket låter mig styra den i OpenHAB via Node-RED. I dag klipper den dagtid förutsatt att vi inte är hemma samt att väderprognosen tillåter det. Funderar över möjligheten att göra den mer driftsäker, exempelvis att alltid återvända hem för laddning tidigare samt fuktsensor i gräsmattan för att avgöra om det är för fuktigt för att gå ut (då det finns risk att den fastnar i en sluttning).
Blev betydligt billigare än att köpa en Automower 420. Dessutom kan jag nå den över nästan hela tomten.

Har en Acetec avfuktare med en manöverpanel för styrningen. Någon som testat koppla sig in i en sådan? Skulle sitta fint få in även den i OpenHAB.

kolla på https://www.m.nu/sensorer/smart-implant-universalsensor
det ska gå att styra de flesta "dumma" saker med denna.

har din avfuktare en fjärrkontroll är det ju klart smidigare att styra via radio eller ir med tex brodlink

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kolla på https://www.m.nu/sensorer/smart-implant-universalsensor
det ska gå att styra de flesta "dumma" saker med denna.

har din avfuktare en fjärrkontroll är det ju klart smidigare att styra via radio eller ir med tex brodlink

Ja det där skulle faktiskt kunna vara ett sätt, behöver bara förstå hur/var jag kan ansluta den.
Nej, den har inte något i den stilen utan styrs via en extern manöverpanel som ansluts till avfuktaren via RJ11.
Husqvarna var ju snälla nog att utrusta gräsklipparen med ett diagnostikuttag, här finns inte riktigt samma möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Ja det där skulle faktiskt kunna vara ett sätt, behöver bara förstå hur/var jag kan ansluta den.
Nej, den har inte något i den stilen utan styrs via en extern manöverpanel som ansluts till avfuktaren via RJ11.
Husqvarna var ju snälla nog att utrusta gräsklipparen med ett diagnostikuttag, här finns inte riktigt samma möjlighet.

en annan tanke är ju att använda qubino moduler med torrkontakt, dvs den länkar bara vidare inkommande signal
om du tex ansluter den till on/off knappen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

en annan tanke är ju att använda qubino moduler med torrkontakt, dvs den länkar bara vidare inkommande signal
om du tex ansluter den till on/off knappen

Precis, tänkte också lite i de banorna som en sista utväg. Finns tre knappar på kontrollen och de skulle jag kunna styra. Men då får jag inte reda på temp och luftfuktighet osv som den visar. Får bli till att undersöka närmare i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Precis, tänkte också lite i de banorna som en sista utväg. Finns tre knappar på kontrollen och de skulle jag kunna styra. Men då får jag inte reda på temp och luftfuktighet osv som den visar. Får bli till att undersöka närmare i sommar.

på qubino kan du fysiskt ansluta sensorer som du kalibrerar som du vill.
jag förmodar dock att fibaron bör har bättre funktion för detta med flera olika sensor ingångar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

idag monterades en kamera till, jag har varit lite anti dessa "färgkameror" då jag tidigare testkört ett par där bilden blivit riktigt dålig vid rörelse, nu beställde jag jag två av dahuas 5megapixel modeller (vill inte gå högre för bättre flyt) den ena med zoom.
Jag måste säga att jag blev positivt överraskad, bilden är riktigt skarp även vid snabb rörelse.
(tidigare kameror jag har testat har dock varit 8Mp och över så den dåliga bilden kan ha berott på detta)

denna bilden är det närmast "kolsvart på" jag ser inte ens handen framför ögonen.

Kamera ligger runt 900kr på aliexpress och stödjer Ai, onvif,minneskort,nas,ftp,nvr,PoE,larm ut osv den går nog hitta billigare (jag letade inte efter bättre pris)
den är gjord i metall till skillnad mot dahuas budget kameror imou som har plastskal. (dom är dock inte dåliga snarare väldigt bra jämfört med vad dom kostar)

Jag är väldigt nyfiken på den andra kameran med zoom, hoppas den kommer nästa vecka.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Köpt en billig gammal Automower 220 att ha i sommarhuset. Den klipper bra men jag är inte direkt nöjd med schemaläggningsfunktionerna eller att inte kunna övervaka den från distans. Så jag satte in ett USR-WIFI232-B2 + antenn i den vilket låter mig styra den i OpenHAB via Node-RED.

Min far har en 220 - det låter intressant! Var har du funnit dokumentation för RS232-kommunikationen?

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Någon som har byggt styrning till spisplatta(or)?
Jag har ett projekt som skulle bli mycket mer komplett om jag kunde styra en (minst) platta på spisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Min far har en 220 - det låter intressant! Var har du funnit dokumentation för RS232-kommunikationen?

/zyber

Hämtat hex från koden som finns att hämta här:
https://homematic-forum.de/forum/viewtopic.php?t=7295
Nånstans i den tråden finns även färdig json för NodeRED & MQTT. Men jag kör istället via tcp in/out.

Samt från mjukvaran som går att hämta här:
http://automowerfans.free.fr/fans/pdc/tweakAMPC/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Någon som har byggt styrning till spisplatta(or)?
Jag har ett projekt som skulle bli mycket mer komplett om jag kunde styra en (minst) platta på spisen.

det finns nog inte ens färdiga lösningar för styrning av platta , tänk dig om du råkar dra på hällen av misstag.......
jag minns när jag glömde att jag kokade spagetti när jag först flyttade hemifrån, snacka rökutveckling

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Hämtat hex från koden som finns att hämta här:
https://homematic-forum.de/forum/viewtopic.php?t=7295
Nånstans i den tråden finns även färdig json för NodeRED & MQTT. Men jag kör istället via tcp in/out.

Samt från mjukvaran som går att hämta här:
http://automowerfans.free.fr/fans/pdc/tweakAMPC/index.html

Tack för detta!

Jag hittade dessa tyska siter när jag sökte, men min skoltyska lämnar en hel del att önska Jag får ge det ett ordentligt försök.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det finns nog inte ens färdiga lösningar för styrning av platta , tänk dig om du råkar dra på hällen av misstag.......
jag minns när jag glömde att jag kokade spagetti när jag först flyttade hemifrån, snacka rökutveckling

Ser inte något problem med det.
Självklart styr jag styrningen så den inte kan slå på plattan när jag inte är hemma och lite andra parametrar.

Permalänk
Medlem

Idag monterades en ny kamera i köket, det blev en imou ranger 2 (dahua) jag gillar att det går använda sensorerna i dessa i ha samt att själva linsen går in helt innanför skalet om man inte vill bli filmad. jag körde detta tidigare i köket men råkade döda usb porten på den kameran. säljaren var dock så vänlig att han skickade en ny, (tog dock ett jäkla gäng månader)

sedan förberedes det för nästa större projekt, vi har två stora halvmånefönster som sitter ca 3 meter upp, dessa är inte kul under sommaren när man bor i ett energihus, värmen av solen går in men inte ut. dessa är drygt 180cm breda och ca 90cm höga.

Idag syddes ett grövre tyg fast på mörkläggningsgardin samt skars passformen ut, tanken är att till helgen sy in neo magneter samt fälla in magneter i fönsterramen, för att sedan göra detta "smart" så pillar jag nu på en automatisk hissanordning, (lite lurigt när man inte vil ha några trådar som ska synas, detta är tänkt vara 2 liggande armar som sitter i hopp i mitten av en gängs stång med högergängad 50% och vänstergänga 50%, när stången roterar och dra in "muttrarna" så går armarna rakt upp i mitten där dom sitter ihop och lyfter gardinen på plats som sedan klikar fast med magneterna för det ska bli tätt.

Jag tittade först på en amerikansk version med cirkulära armar som såg väldigt bra ut, dock sjukt dyr och känns för svårt för mig att lösa snyggt.

Men vi får se hur det blir, risken är att det kommer fungera smidigt att "klicka" dit skyddet manuellt så man struntar i att bygga en automatisk lösning.

allra helst skulle jag vilja skära ut ett spår med en hiss så skyddet blivit som en elektrisk fönsterhiss på en bil, men jag tror frugan stryper mig om jag börjar såga stora hål i väggen igen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Fick hem dom nya switcharna idag, dom var mycket mindre än jag trodde dom skulle vara, (ca 10cm)
bara för att testa så anslut jag switchen med tp kabel, till min förvåning visade det sig att den inte bara gick att driva med PoE den driver även minst 3 enheter med PoE (utan egen psu)
med andra ord väldigt flexibelt att både kunna driva själva switchen + 3 andra enheter utan att behöva använda en psu till den.

Nu ska jag förvisso köra fiber till dom så jag måste använda psu för att driva både den och dom två saker som ska anslutas med PoE, men jag tänker det kan vara en flexible produkt för någon som behöver driva flera PoE enheter från 1 kabel och saknar uttag för ström tex på en vind till PoE kameror osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

dagens "smart" sak blev två automatiska kranar. tyvärr beställde jag dom lite fort, det ska tydligen finnas en version med Blåtand med, å andra sidan läste jag instruktionen och tolkar det som det ska det finnas en trådlös mottagare i dessa med så man kanske kan få in dom i HA ändå

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

ställde in ringklockan till telefonen idag samt la in den i HA och nrv, jäklar vilken skillnad denna är mot min ring pro, responsen är omedelbar, bra ljud och inga fler störande kry Wolf för solen lyser på den.
På ring pro fick jag stänga av rörelse avkänning för då den började blinka varje kväll av solen.

Tanken är att jag ska montera den ordentligt till helgen, jag tror dock det får bli en utanpåliggande montering med tanke på att jag kanske vill byta den om något/några år.

nu ska man bara fundera ut en ringklocka på insida med, å andra sidan skulle jag ju kunna använda plattorna som sitter på väggen hmm få nog nog testa hur det blir.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av hunterxx:

Köpt en billig gammal Automower 220 att ha i sommarhuset. Den klipper bra men jag är inte direkt nöjd med schemaläggningsfunktionerna eller att inte kunna övervaka den från distans. Så jag satte in ett USR-WIFI232-B2 + antenn i den vilket låter mig styra den i OpenHAB via Node-RED. I dag klipper den dagtid förutsatt att vi inte är hemma samt att väderprognosen tillåter det. Funderar över möjligheten att göra den mer driftsäker, exempelvis att alltid återvända hem för laddning tidigare samt fuktsensor i gräsmattan för att avgöra om det är för fuktigt för att gå ut (då det finns risk att den fastnar i en sluttning).
Blev betydligt billigare än att köpa en Automower 420. Dessutom kan jag nå den över nästan hela tomten.

Har en Acetec avfuktare med en manöverpanel för styrningen. Någon som testat koppla sig in i en sådan? Skulle sitta fint få in även den i OpenHAB.

Vad är OpenHab?

Har en köksfläkt jag måste ta i tu med. Fick för mig att skaffa en med riktig resturangstuk, den är cool (grotesk) men displayen hamnade högst upp i takhöjd (250). Bara jag som når den. Och nu har den till råga på allt buggat ur och displayen visar bara knasiga tecken när man trycker på den.

Kan väl inte vara så svårt att koppla den till typ en ESP32? Jag kan nog få till styrning av strömmen via PWM, men vad behövs mer för att hantera strömstyrkan? Har provat någon gång med en liten lysdiod som man kopplar direkt till ESP32 som då förstås går på 3v. Men om det är 12/24 eller 220?

Permalänk

Håller på att fixa en automatisk öppnare till den integrerade diskmaskinen. Jag har börjat jobba med på tok för klena stegmotorer vilket har gjort det onödigt krångligt.

Nu är tanken en enkel gasfjäder (bakluckemodell) som balanseras med neodymmagnet så att den ynka kraft stegmotorerna orkar med ska orka knuffa upp luckan. Kommer fungera (ett tag i alla fall) men vart ett jkl bängel:

Har en energimätande plugg på diskmaskinen och motorn går på när förbrukningen i princip stannar när programmet är klart enl en automation i HA. Har inte fått magneterna ännu, men har provat med lite manuellt motstånd och då fungerade det faktiskt klockrent.

Men tänkte fråga, någon här som har koll på vad det finns för vettiga stegmotorer med lite mer kraft i? Jag kommer aldrig röra sånt där skräp något mer som syns på bilden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Vad är OpenHab?

Det är plattform för hemautomatisering, precis som Home Assistant.
https://www.openhab.org/docs/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Vad är OpenHab?

Har en köksfläkt jag måste ta i tu med. Fick för mig att skaffa en med riktig resturangstuk, den är cool (grotesk) men displayen hamnade högst upp i takhöjd (250). Bara jag som når den. Och nu har den till råga på allt buggat ur och displayen visar bara knasiga tecken när man trycker på den.

Kan väl inte vara så svårt att koppla den till typ en ESP32? Jag kan nog få till styrning av strömmen via PWM, men vad behövs mer för att hantera strömstyrkan? Har provat någon gång med en liten lysdiod som man kopplar direkt till ESP32 som då förstås går på 3v. Men om det är 12/24 eller 220?

https://www.bildtagg.se/file/bgbr30c1lh7hwtgfiumwmeg

det går ju använda 0-10v med en qubino om den är starkare än 100w, är den under 100w kan du även använda flush dimmer på primärsidan, (minns jag rätt kan dom hantera 12v/24v och 220v) då kan du ju ha en fast skärm som du både styr fläkten med och naturligtvis kan styra andra saker med.

fibaro har en lösningen med sin implant som är gjord för att styra "dumma" saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Håller på att fixa en automatisk öppnare till den integrerade diskmaskinen. Jag har börjat jobba med på tok för klena stegmotorer vilket har gjort det onödigt krångligt.

Nu är tanken en enkel gasfjäder (bakluckemodell) som balanseras med neodymmagnet så att den ynka kraft stegmotorerna orkar med ska orka knuffa upp luckan. Kommer fungera (ett tag i alla fall) men vart ett jkl bängel:
https://www.bildtagg.se/file/gaz8bxnepmchxhbogp1vxux

Har en energimätande plugg på diskmaskinen och motorn går på när förbrukningen i princip stannar när programmet är klart enl en automation i HA. Har inte fått magneterna ännu, men har provat med lite manuellt motstånd och då fungerade det faktiskt klockrent.

Men tänkte fråga, någon här som har koll på vad det finns för vettiga stegmotorer med lite mer kraft i? Jag kommer aldrig röra sånt där skräp något mer som syns på bilden...

nu är jag skitdåligt på denna typ men
funkar det inte med en växlad stegmotor, går ju får skit starka, jag har köpt ett par på aliexpress som funkar bra.
dom jag har köpt har den följt med en liten kontroller så man även kan ställa hastigheten steglöst.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Håller på att fixa en automatisk öppnare till den integrerade diskmaskinen. Jag har börjat jobba med på tok för klena stegmotorer vilket har gjort det onödigt krångligt.

Nu är tanken en enkel gasfjäder (bakluckemodell) som balanseras med neodymmagnet så att den ynka kraft stegmotorerna orkar med ska orka knuffa upp luckan. Kommer fungera (ett tag i alla fall) men vart ett jkl bängel:
https://www.bildtagg.se/file/gaz8bxnepmchxhbogp1vxux

Har en energimätande plugg på diskmaskinen och motorn går på när förbrukningen i princip stannar när programmet är klart enl en automation i HA. Har inte fått magneterna ännu, men har provat med lite manuellt motstånd och då fungerade det faktiskt klockrent.

Men tänkte fråga, någon här som har koll på vad det finns för vettiga stegmotorer med lite mer kraft i? Jag kommer aldrig röra sånt där skräp något mer som syns på bilden...

Kanske ett rc servo, som är små och kan dra runt en del, duger?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Skrivet av aragon:

det går ju använda 0-10v med en qubino om den är starkare än 100w, är den under 100w kan du även använda flush dimmer på primärsidan, (minns jag rätt kan dom hantera 12v/24v och 220v) då kan du ju ha en fast skärm som du både styr fläkten med och naturligtvis kan styra andra saker med.

fibaro har en lösningen med sin implant som är gjord för att styra "dumma" saker.

Stort tack (verkligen)!

Jag skaffar en Z-wave sticka om det behövs, men går det egentligen att använda vilken dimmer som helst (som tål belastningen)? Är dock lite sugen på att prova implant, verkar ganska cool. Kan man köra Fibaro med en sticka till HA eller behöver man deras egen hubb?

Fläkten är 220v, typ 160w men kör den aldrig på Max.

Permalänk
Skrivet av aragon:

nu är jag skitdåligt på denna typ men
funkar det inte med en växlad stegmotor, går ju får skit starka, jag har köpt ett par på aliexpress som funkar bra.
dom jag har köpt har den följt med en liten kontroller så man även kan ställa hastigheten steglöst.

Är det typ någon sådan här?
SEK 447.71 5% Off | NMRV030 worm gearbox speed reduction geared NEMA23 57HS stepper motor CNC kit with single output shaft 14mm
https://a.aliexpress.com/_mK4iz6Z

Jag har ju försökt dreva upp de jag hade men blev ingen stor vinst, stor del av vinsten förlorades uppenbarligen på vägen (kugghjulen av plywood är ju långt ifrån optimala), men det blir ju inte fråga om någon egentlig kraft i förhållande till typ lyfta kilo. Skulle nog orka spela upp ett kg men knappast två.

Skrivet av BananaFace:

Kanske ett rc servo, som är små och kan dra runt en del, duger?

Går det att få en sådan att gå tillbaka till en exakt startposition? Helt enkelt styra med hyfsad precision? Kan inte mycket om detta, men verkar vara fördelen med stegmotorer.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19054953" userid="29398" name="OlaSvanberg"]
Är det typ någon sådan här?
SEK 447.71 5% Off | NMRV030 worm gearbox speed reduction geared NEMA23 57HS stepper motor CNC kit with single output shaft 14mm
https://a.aliexpress.com/_mK4iz6Z

Jag har ju försökt dreva upp de jag hade men blev ingen stor vinst, stor del av vinsten förlorades uppenbarligen på vägen (kugghjulen av plywood är ju långt ifrån optimala), men det blir ju inte fråga om någon egentlig kraft i förhållande till typ lyfta kilo. Skulle nog orka spela upp ett kg men knappast två.

denna typen är det jag använt, dom är riktigt starka, nu körde jag dock mina med en lösning med trampets gängad stav för att hissa en större ställning med mörkläggningsgardin, där var dom knappt ansträngda, jag kan inte tänka mig att dom inte skulle orka din vikt.

https://www.aliexpress.com/item/4000004952187.html?spm=a2g0s....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Stort tack (verkligen)!

Jag skaffar en Z-wave sticka om det behövs, men går det egentligen att använda vilken dimmer som helst (som tål belastningen)? Är dock lite sugen på att prova implant, verkar ganska cool. Kan man köra Fibaro med en sticka till HA eller behöver man deras egen hubb?

Fläkten är 220v, typ 160w men kör den aldrig på Max.
https://www.bildtagg.se/file/i50zc3mqyvxsy0l3qxko1lh

nja, det är viktigt du kollar vad dom hanterar för last, i med det är en motor (fläkt) kan lasten vid start vara jäkligt hög, det är inte många moduler som fixar denna typ av induktiv last (dom flesta klarar bara resistiv last)

qubino flush dimmer fixar som sagt 100w om lasten är induktiv (om jag minns rätt), så i ditt fall kanske du i stället skulle gå på qubinos 0-10v lösning, något att tänka på här är att qubinos 0-10v lösning inte är riktigt 0-10v dvs om din fläkt bryter vis 0.3v så kommer du behöva sätta ett litet motstånd, (qubino går bara till 0.8 om jag minns rätt)

z-wave kan du köra på alla kontrollers så länge det är inom samma region, däremot är det inte alla kontroller som stödjer alla funktioner enheter har, köp en begagnad vera plus så är det inga problem med qubino eller en fibaro. (jag gav 200kr sist) (vera har bäst integration med ha, fibaros är bra med. bäst stöd för enheter är nog z-way med razberry dock har vera och fibaro bra stöd med och är mycket snabbare och stabilare särskilt om du ska köra dom mot ha. fibaros implant funkar på flera hubbar men tex vera behöver man manuellt ställa in den (eller vänta lite, det ringer i bakhuvudet att den lades till i senaste mjukvaran som kom för dryga veckan sedan)

ska du inte fortsätta med smarthusaker utan bara ha enskilda, då vet i sjutton om du inte ska kolla på annan lösning, (z-wave jobbar bäst med många enheter som meashar signalen)

tänk sedan på att denna kåpan är i stål, stål blockar trådlösa signaler löjligt bra, med andra ord kommer du nog får tänka ut hur du ska placera modulen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

nja, det är viktigt du kollar vad dom hanterar för last, i med det är en motor (fläkt) kan lasten vid start vara jäkligt hög, det är inte många moduler som fixar denna typ av induktiv last (dom flesta klarar bara resistiv last)

qubino flush dimmer fixar som sagt 100w om lasten är induktiv (om jag minns rätt), så i ditt fall kanske du i stället skulle gå på qubinos 0-10v lösning, något att tänka på här är att qubinos 0-10v lösning inte är riktigt 0-10v dvs om din fläkt bryter vis 0.3v så kommer du behöva sätta ett litet motstånd, (qubino går bara till 0.8 om jag minns rätt)

z-wave kan du köra på alla kontrollers så länge det är inom samma region, däremot är det inte alla kontroller som stödjer alla funktioner enheter har, köp en begagnad vera plus så är det inga problem med qubino eller en fibaro. (jag gav 200kr sist) (vera har bäst integration med ha, fibaros är bra med. bäst stöd för enheter är nog z-way med razberry dock har vera och fibaro bra stöd med och är mycket snabbare och stabilare särskilt om du ska köra dom mot ha. fibaros implant funkar på flera hubbar men tex vera behöver man manuellt ställa in den (eller vänta lite, det ringer i bakhuvudet att den lades till i senaste mjukvaran som kom för dryga veckan sedan)

ska du inte fortsätta med smarthusaker utan bara ha enskilda, då vet i sjutton om du inte ska kolla på annan lösning, (z-wave jobbar bäst med många enheter som meashar signalen)

tänk sedan på att denna kåpan är i stål, stål blockar trådlösa signaler löjligt bra, med andra ord kommer du nog får tänka ut hur du ska placera modulen.

Tack! Hur ska man tänka med volten egentligen, om fläkten är 220v, vad avser 0-10v egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Tack! Hur ska man tänka med volten egentligen, om fläkten är 220v, vad avser 0-10v egentligen?

0-10v är endast för styrning, dvs tänk att du har en fläktkontroller
på denna går man då in med 230v och ut med 230v till fläkten, kontrollen har två extra sladdar med 0-10v signal styrning.
0-10v styr då utgående v tex sätter jag 0-10v signalen till 5v betyder det att den bara ger 115v till fläkten.

Nu bör det dock redan finns någon form av styrning på fläkten så med lite tur kanske du kan koppla in dig där i stället
och använda befintlig styrning, ett annat exemel är att använda torrkontakt, det betyder att signalen som går in går ut med samma värde, och drivs vanligen med 12 eller 24v tex qubino har versioner med detta, "den ersätter den befintliga knappen/vredet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

0-10v är endast för styrning, dvs tänk att du har en fläktkontroller
på denna går man då in med 230v och ut med 230v till fläkten, kontrollen har två extra sladdar med 0-10v signal styrning.
0-10v styr då utgående v tex sätter jag 0-10v signalen till 5v betyder det att den bara ger 115v till fläkten.

Nu bör det dock redan finns någon form av styrning på fläkten så med lite tur kanske du kan koppla in dig där i stället
och använda befintlig styrning, ett annat exemel är att använda torrkontakt, det betyder att signalen som går in går ut med samma värde, och drivs vanligen med 12 eller 24v tex qubino har versioner med detta, "den ersätter den befintliga knappen/vredet)

Aha, då fattar jag. Har massa zigbee enheter, skulle den här fungera tror du? Eller är 200W för capacitive load lite klent?
https://www.sunricher.com/zigbee-with-neutral-or-no-neutral-w...

Edit: Inser att jag har en SmartThings Hub hemma med stöd för Z-wave. Är ju bara å plugga i den!