Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av moelito:

Nja, en ICE har generellt en högre verkningsgrad under belastning, en elbil är mer linjar dvs du upplever betydligt större skillnad i förbrukning på en elbil om du belastar den hårt.

Min e-tron kan dra hutlösa mängder energi vid hård körning kombinerat med blött väglag och hård vind.

Med det sagt så har ju dock en elmotor ALLTID högre verkningsgrad än en ICE-motor, bara det att ICE är så kassa på låg belastning:-)

Tror du missförstår mig. Inget i mitt inlägg har att göra med jämförelse av verkningsgrad mellan ICE/el, det är att jämföra äpplen och apelsiner. Inte heller hur de påverkas av yttre faktorer.

Vad jag undrar är snarare hur verkningsgraden påverkas av hur man fördelar lasten över tid. För jag har i alla fall bilden sedan jag tog körkortet att det är mer kostsamt att i en ICE trycka plattan i mattan t.ex. när man är på påfart till en motorväg för att nå 110 asap och sedan hålla det, snarare än att accelerera lugnare så man precis når rimlig fart i tid till när man ska av påfarten.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tror du missförstår mig. Inget i mitt inlägg har att göra med jämförelse av verkningsgrad mellan ICE/el, det är att jämföra äpplen och apelsiner. Inte heller hur de påverkas av yttre faktorer.

Vad jag undrar är snarare hur verkningsgraden påverkas av hur man fördelar lasten över tid. För jag har i alla fall bilden sedan jag tog körkortet att det är mer kostsamt att i en ICE trycka plattan i mattan t.ex. när man är på påfart till en motorväg för att nå 110 asap och sedan hålla det, snarare än att accelerera lugnare så man precis når rimlig fart i tid till när man ska av påfarten.

Ja jo, i en ICE handlar det ju mångt och mycket om att ligga på sweet-spot i belastning. Plattan i mattan innebär ju att du passerar den:-) Men om du puttrar konstant i 30 i en ICE så kommer den dra mer per mil än om du marchar i 70.
I en elbil så drar den mindre i 30 eftersom motståndet är mindre. Där är det rätt linjärt.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Det kan du absolut få men du får då lägga på 25% moms på priset vilket blir mindre trevligt.
Ska du importera en bil skattefritt måste den vara 6 månader gammal och rullat minst 600mil om jag minns rätt.

Blir väl bra när alla tyskar som har leasat sin första elbil ska göra sig av med sin kärra om ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Nya varianterna finns redan i konfiguratorn på Polestar's hemsida. 👍
Grymt bra att utbudet breddas! Lite synd på utrustningen dock (tycker jag). Vad jag kan se är det Pilot-paket som krävs för adaptiv farthållare (40kkr) och sedan Plus-paketet för värmepump (50kkr). Nu får man ju såklart mer grejer också men just dessa två anser jag borde vara standardutrustning. 🤨

Först när jag såg detta så tänkte jag - vafan och var på väg att avbeställa min Enyaq men precis som du säger så måste man lägga till 90 000 samt bilförsäkring för att få en motsvarande Enyaq som jag har beställt och då blir Polestar 2 lite dyrare, puh det var nära att jag gjorde något i affekt!

Permalänk
Medlem

P2 max 18 mil extrem körning.

I bra tempo så var jag tvungen att släpa av efter 18 mil för att komma fram 19mil med en P2 (bilen stoppar vid 205 så fortfarande inget högt temp. ville kolla vad sämsta scenariot blev på sommaren) Om det är bra eller dåligt vet jag inte men en fin bil att köra är det.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på alla bilar med hundratals olika tillval och paket, lutar åt att köpa en tesla bara för att slippa den skiten.
Hur ekonomiskt kan det ens vara med så många varianter ,snittpriset hade säkert kunnat sjunka om man hade lagt in mycket mer i basmodellen istället ,men de tjänar kanske mer så här. Men kanske ytterligare en punkt där tesla kan revolutionera bilindustrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag är så trött på alla bilar med hundratals olika tillval och paket, lutar åt att köpa en tesla bara för att slippa den skiten.
Hur ekonomiskt kan det ens vara med så många varianter ,snittpriset hade säkert kunnat sjunka om man hade lagt in mycket mer i basmodellen istället ,men de tjänar kanske mer så här. Men kanske ytterligare en punkt där tesla kan revolutionera bilindustrin

Kia är rätt väl utrustad i grund och bara två paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Audi har redan börjat med att erbjuda dig att låsa upp features i efterhand, https://www.audi.se/se/web/sv/models/functions-on-demand.html...

Antar att tanken är att göra alla bilar "fullutrustade" från fabrik i framtiden för att sedan låta dig låsa upp saker efter hand eller som andrahandsägare

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Du kan köpa en Lynk och Co, inga val alls förutom färg och om man vill ha elbil eller hybrid.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dhanjel:

Standard range Single motor
64 kWh
224 hk
17.1-18.0 kWh/100 km
420-440 km
489.000 kr

Så, 419k efter bonus. F--n att man inte har råd, hade lätt köpt en annars.

Det var en på Facebook som skrev om just den här varianten. Det som gör den ännu lite intressantare är att dragkrok för 13 000 kronor, med godkänd dragvikt på 1500 kilo. Det måste vara första elbilen som får dra så mycket med ett pris på 432 000?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det tror jag, riktigt bra pris för den dragvikten egentligen även om paketen med saker man vill ha lägger på mycket på priset.
Ska bli intressant att se hur mycket priserna kommer pressas under 2021/2022.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Jag ser fördelen i det genom att man kan köpa en basutrustad bil utan att behöva lägga till en massa onödig extrautrustning som sedan kostar hutlöst mycket att åtgärda när den krånglar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Det tror jag, riktigt bra pris för den dragvikten egentligen även om paketen med saker man vill ha lägger på mycket på priset.
Ska bli intressant att se hur mycket priserna kommer pressas under 2021/2022.

Jag klarar mig nog utan värmepump, det fungerade ändå rätt bra med Model 3. Det jag kanske skulle sakna mest är nog adaptiv farthållare, men även det går att leva utan. Tror jag

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag klarar mig nog utan värmepump, det fungerade ändå rätt bra med Model 3. Det jag kanske skulle sakna mest är nog adaptiv farthållare, men även det går att leva utan. Tror jag

Jag skulle inte klara mig utan den adaptiva farthållaren. Tror jag Är nog den funktionen som jag använder mest i bilen som det är nu, och det är verkligen så bekvämt. Jag skulle inte köpa mig en ny bil utan det, iallafall.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag skulle inte klara mig utan den adaptiva farthållaren. Tror jag Är nog den funktionen som jag använder mest i bilen som det är nu, och det är verkligen så bekvämt. Jag skulle inte köpa mig en ny bil utan det, iallafall.

Jag håller med en sån otroligt bra funktion speciellt med traffic jam funktionalitet. Om jag skulle välja en Polestar 2 så är ju typ Pilot + Plus paketet ett måste för mig. Dom har tyvärr i mina ögon gjort en liten ful/smart paketering där man måste välja båda dessa paket för att få adaptiv farthållare samt värmepump (värme används oftare än man tror i en bil), bam! 90 000 dyrare och så tillkommer försäkring för 432 SEK/mån. Men om man endast är ute efter en vettig elbil utan en massa bling-bling så javisst.

Permalänk
Medlem

Polestar 2, long range single motor + Pilot + Plus paket, 1 500 mil/år = 564 000 SEK inkl. klimatbonus alt. privatleasing 6 505 SEK/mån inkl. klimatbonus + försäkring 432 SEK/mån.

Permalänk
Medlem

Jag måste sluta läsa denna tråd och skaffa mig ett liv;)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av joabor:

Jag håller med en sån otroligt bra funktion speciellt med traffic jam funktionalitet. Om jag skulle välja en Polestar 2 så är ju typ Pilot + Plus paketet ett måste för mig. Dom har tyvärr i mina ögon gjort en liten ful/smart paketering där man måste välja båda dessa paket för att få adaptiv farthållare samt värmepump (värme används oftare än man tror i en bil), bam! 90 000 dyrare och så tillkommer försäkring för 432 SEK/mån. Men om man endast är ute efter en vettig elbil utan en massa bling-bling så javisst.

Hittills har jag inte känt mig så imponerad med värmepump efter bytet från Model 3 till ID3, men visst, det kan ju minska energiförbrukningen vid halvlåga temperaturer. Men att det skulle vara värt 45 000 om det är det enda man vill ha från det paketet? Lite osäker på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hittills har jag inte känt mig så imponerad med värmepump efter bytet från Model 3 till ID3, men visst, det kan ju minska energiförbrukningen vid halvlåga temperaturer. Men att det skulle vara värt 45 000 om det är det enda man vill ha från det paketet? Lite osäker på det.

Mycket bra reflektion Plus paketet innehåller:

- Värmepump
- Panoramatak i glas med projicerad Polestar-symbol
- Harman Kardon Premium Sound
- WeaveTech Seats i Slate/Charcoal
- Uppvärmt baksäte, uppvärmd ratt och torkarblad
- Uppgraderad interiörsbelysning
- Trådlös mobilladdning 15W
- Matkassehållare
- Tonad bakruta

Permalänk
Medlem

Då var Audi Q4 Etron presenterad.

Q40E kändes som mest intressanta av dessa som ej kräver 4wd & vill åt max räckvidd istället.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210414/a...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Då var Audi Q4 Etron presenterad.

Q40E kändes som mest intressanta av dessa som ej kräver 4wd & vill åt max räckvidd istället.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210414/a...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Audi Q4 e-tron blir inte billig, tillbehörsbroschyren är på 70 sidor dock med lite najsa miljöbilder och så men ändå vilken röra! Kolla den norska broschyren https://www.audi.no/content/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-...

Permalänk
Medlem

Leveransbesked idag på ID4an. 2021-05-10 blir ihågkommet som dagen då man lämnade dinosaurieslukare bakom sig. ✌️

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Audi Q4 e-tron blir inte billig, tillbehörsbroschyren är på 70 sidor dock med lite najsa miljöbilder och så men ändå vilken röra! Kolla den norska broschyren https://www.audi.no/content/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-...

Q4 e-tron 50 quattro med Proline Advanced för 641900 exkl klimatbonus enligt AMS. Proline Advanced lär innehålla det mesta man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Q4 e-tron 50 quattro med Proline Advanced för 641900 exkl klimatbonus enligt AMS. Proline Advanced lär innehålla det mesta man vill ha.

Lite skeptisk till att den kommer att ha det mesta man vill ha, men låt oss se vad summan blir när det går att beställa bilen. Audi är ju inte direkt kända med att vara generösa med utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Lite skeptisk till att den kommer att ha det mesta man vill ha, men låt oss se vad summan blir när det går att beställa bilen. Audi är ju inte direkt kända med att vara generösa med utrustning.

Nä, blev lite besviken när jag upptäckte att min beställda e-tron 55 Proline saknar mugghållare bak. Man kan ju tycka att det borde vara standardutrustning på en sådan dyr bil.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Audi inte tog chansen att regga in lite högre dragvikt och kastade in ett lite större batteri för mer räckvidd så den skulle sticka ut lite mot id4/enyaq.

Ev6 ser nog starkast ut för mina behov i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Leveransbesked idag på ID4an. 2021-05-10 blir ihågkommet som dagen då man lämnade dinosaurieslukare bakom sig. ✌️

Spännande!
Har kört min ett par veckor nu, bilen är bättre på de flesta plan än jag tänkt mig. Speciellt mjukvaran som bashats hårt, har egentligen inga problem med den. Appen VW We Connect ID, är väldigt torftig, men skulle tro att den förbättras efterhand. ID4 kommer ju även få 170kW laddning rätt snart vilket är användbart för de som inte hemladdar. Sedan är det lite snålt att man inte fick fri laddning i ett år som ID3 fick, i de flesta fall hade det inte kostat VW så mycket. Just nu kostar Ionity med VW "avtal" som ingår i ID4:an 6,29 kr/kWh.
Kolla på Tesla Björns (YT) tester av ID4, jag tycker de är objektiva och intressanta, även om han missade någon bra funktion i genomgången av mjukvaran (eller om jag missade när han gick igenom...?)

Permalänk

Jag beställde en ID.3 Pro S Tour (77kWh) för 3 veckor sedan, väntar ivrigt efter uppdateringar på "Min Volkswagen". Enligt säljaren ska den tillverkas v.18-19 och preliminär levereras v.21-22. Då jag tycker dagens bilar rent generellt har tråkiga färgval (tjugoelva nyanser av grå..) blev det såklart en "Makena turquois" 😁.

Vi har nyss flyttat till ny lägenhet med ett tämligen litet parkeringsgarage (typ "fälla in sidospeglarna "-litet) så ID.3'an kommer passa perfekt, särskilt jämfört mot vår nuvarande kombi med svängradie av ett slagskepp! 😅

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Några faktiska intressanta el-bilar som är "väl-designade" enligt mig.

Hyundai IONIQ 5

Nissan Yriya

KIA EV6

Citroen e-C4