Permalänk
Avstängd

Köpa ny gaming laptop

Tja

Sålde en laptop igår
Tänkte köpa denna istället. Kör mycket nya spel.
Behöver inte köra allt på ultra inställningar.
Den har 16 gb ram minne. Blir ue denna bra?

https://www.tech-critter.com/review-asus-tuf-gaming-fx505d-ry...

rubrik förtydligad /Mod
Permalänk

60hz=60fps är du nöjd med 60 fps så är den bra nog dom flesta människor märker inte skillnad mellan 60 och 120 fps.

Den du länkade har bara 8gb ram vilket är för lite du behöver 16 gb.

Permalänk
Avstängd

Det beror på vad du får betala för den då processorn är av en äldre modell. Men visst, om du som du säger inte behöver spela på max. Två i familjen har den där fast med GTX1650 och de är väldigt nöjda.

Permalänk
Medlem

Tror många märker skillnad på 60 och 120 Hz, det gäller att man nyttjar 120 Hz-panelen dock om hårdvaran mäktar att komma upp i 100+ fps.
Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

60hz=60fps är du nöjd med 60 fps så är den bra nog dom flesta människor märker inte skillnad mellan 60 och 120 fps.

Den du länkade har bara 8gb ram vilket är för lite du behöver 16 gb.

De flesta märker skillnad mellan 60 och 120 hz, de flesta märker skillnad mellan 60 och 120 fps, speciellt i FPS spel. Annars var det rätt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mistlurker:

60hz=60fps är du nöjd med 60 fps så är den bra nog dom flesta människor märker inte skillnad mellan 60 och 120 fps.

Den du länkade har bara 8gb ram vilket är för lite du behöver 16 gb.

Jag köpte den på blocket som har 120hz och den har 16 gb ram minne. Så hz är lika med fps?

Permalänk
Avstängd

Läste att cpun kan göra att man inte får ut lika mycket fps alltså en bottleneck. Går det att fixa på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpan30:

Jag köpte den på blocket som har 120hz och den har 16 gb ram minne. Så hz är lika med fps?

Nej. FPS är hus snabbt spelet går, Hz är hur många gånger bildskärmen uppdateras per sekund. Du måste inte ha 120FPS för att du har en skärm som kan köra 120Hz, även om det kan vara trevligt.

Och processorn är långsammare än Ryzen 4xxx-serien. Går inte att göra något åt direkt.

Hurivida datorn är bra handlar mest om hur mycket du betalade för den och vad du hade förut.

Permalänk
Avstängd

Någon som har denna laptop som kan säga något om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

De flesta märker skillnad mellan 60 och 120 hz, de flesta märker skillnad mellan 60 och 120 fps, speciellt i FPS spel. Annars var det rätt

Håller med till stor del, men skulle vilja omformulera det vidare på detta viset: Sitter man med 60Hz så tycker man det är helt okej. Och tänker att "man märker ändå ingen skillnad".

Har man däremot suttit med 120-144Hz ett tag och sedan får känna på 60Hz igen, ja det är skillnad!

Höll på att bli galen bara på muspekarens flimrande i Windows, när jag testade att gå ner på 60Hz from 144Hhz på spellaptopens skärm.

Så, tror att de flesta som säger att man märker ingen skillnad, har bara suttit med 60Hz och inget annat. Jag var en av dom som tänkte precis samma sak, tills jag provade något annat

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Har inte laptopen ifråga så kan inte säga något konkret på så sätt, däremot har jag en annan laptop fast med i7 9750H men med samma grafikkort. Och den är vass och klarar det mesta. Däremot vet jag ingenting om hur cpu:n i din tänkta laptop lirar ihop med den gpu:n. Jag kan faktiskt inte Ryzen så bra (läs inte alls) så jag vet inget hur de presterar eller står sig mot intel vid samma antal kärnor osv.

Det beror lite på vad du får ge för den. Som jämförelse kan jag nämna att jag gav 7k för min begagnad (ca 18 månader gammal) men då med i7 9750H och gtx 1660 ti mobile. Hade lite tur också efterrsom motsvarande hårdvara i andra datorer (acer nitro 5 osv) låg på 8k och uppåt beg.

Men som sagt, hänger väl på vad du får ge för den. Skulle tro att priset till stor del viktas på vad det sitter för GPU i och mindre på vad det sitter för CPU, tyvärr kanske man ska säga då folk i tråden verkar vara av åsikten att cpu:n är "sådär" och där säger jag varken emot eller håller med, jag vet helt enkelt inte.

Kanske inte var super-relevant svar men ville bara bidra lite.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Nej. FPS är hus snabbt spelet går, Hz är hur många gånger bildskärmen uppdateras per sekund. Du måste inte ha 120FPS för att du har en skärm som kan köra 120Hz, även om det kan vara trevligt.

Och processorn är långsammare än Ryzen 4xxx-serien. Går inte att göra något åt direkt.

Hurivida datorn är bra handlar mest om hur mycket du betalade för den och vad du hade förut.

Skrivet av Simpan30:

Jag köpte den på blocket som har 120hz och den har 16 gb ram minne. Så hz är lika med fps?

Hz är frekvens, men när man talar om frekvens när det gäller skärm så anger de hur många bilder per sekund som skärmen klarar att leverera, och bilder per sekund översatt blir fps. Dock är krävs det ju hårdvara som klarar att leverera tillräcklig med prestanda för att mata skärmen men bilder i lagom tempo.

Summa summarum så kan en 120Hz skärm visa 120 bilder per sekund dvs 120 fps förutsatt att hårdvaran och mjukvaran stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

60hz=60fps är du nöjd med 60 fps så är den bra nog dom flesta människor märker inte skillnad mellan 60 och 120 fps.

Den du länkade har bara 8gb ram vilket är för lite du behöver 16 gb.

klart man ser skillnad, är som natt och dag.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Hz är frekvens, men när man talar om frekvens när det gäller skärm så anger de hur många bilder per sekund som skärmen klarar att leverera, och bilder per sekund översatt blir fps. Dock är krävs det ju hårdvara som klarar att leverera tillräcklig med prestanda för att mata skärmen men bilder i lagom tempo.

Visst, men 120fps =! 120Hz. Har man en skärm som klarar 120Hz betyder inte det att spelen måste gå i 120FPS.