Efter windows update så startar inte min dator länge

Permalänk
Medlem

Efter windows update så startar inte min dator länge

Min stationära installerade idag en windows update som krävde en omstart. Sagt och gjort och gick ifrån datorn. När jag senare kom tillbaka och startade den igen så får jag bara blue screen direkt när windows ska laddas in. Koden som visas är 0x000021a. När jag sedan försöker starta den igen så går den in i "reperationsläget" bara. Den hittar inga fel och väljer jag då att starta om så blir det bara samma sak igen.

Är det bara att installera om windows helt och hållet eller kan det gå att rädda? Sitter just nu och försöker återställa till en återställningspunkt.

Kör Windows 10 med senaste uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Du kan försöka gå in i felsäkert läge och därefter göra en windows återställning till en tidigare punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Du kan försöka gå in i felsäkert läge och därefter göra en windows återställning till en tidigare punkt.

Jag testade detta nu, återställde till en punkt igår men jag får fortfarande samma fel tyvärr. Ser att det numera även finns ett alternativ att plocka bort senaste uppdateringen så jag testar det nu istället.

Edit: nope det gick inte heller.

Har backup på allt viktigt men har ingen direkt lust att installera om massa program, inställningar etc.

Permalänk
Medlem

Gör det någon skillnad om du kör följande kommando i safe mode?

sfc /scannow

Annars verkar denna sida ha lite potentiellt vettig information:

https://neosmart.net/wiki/0xc000021a/

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q