Permalänk

föra över m2 disk i nytt moderkort

Hej.

Jag ska byta ut moderkort (& processor) nu och har en m2 disk i den gamla som jag vill föra över.
Måste jag formatera om den eller kan jag sätta över den som den är och fortsätta med t.ex windows på nya moderkortet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ja du kan lägga över den utan att installera om.
Mycket möjligt att Windows ber dig aktivera WIndows igen dock. Har du OEM borde det inte gå. Har du retail lices är det inga problem.
Du kan stöta problem om du har otur med den nya hårdvaran o Windows inte konfigurerar om sig ordentligt. Men det funkade bra för mig iaf.
Gick från gammal Intel till Nytt AMD system.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

Hej.

Jag ska byta ut moderkort (& processor) nu och har en m2 disk i den gamla som jag vill föra över.
Måste jag formatera om den eller kan jag sätta över den som den är och fortsätta med t.ex windows på nya moderkortet?

Tack på förhand

Du kan behöva '' återupptäcka'' volymen, i annat fall det bara att konfigurera det som boot disk i bios

Permalänk
Medlem

Vill du göra det enklare att flytta över Windows-licensen kan du knyta den till ditt Microsoft-konto på den gamla datorn först.

I övrigt hanterar Windows 10 normalt sådana saker bra, även om jag personligen normalt installerar om Windows om jag gör stora förändringar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q