Permalänk

Hjälp med router

Asså jag behöver fan hjälp 😂 köpte en ny router idag då vår förra gick och dog. Routern är en rt-ac68u. Vi har nyligen fått fiber i vår lägenhet men kan fan inte koppla upp oss på internet. Är det någon som kan hjälpa mig, jag fattar nada vad som kan vara fel. Får bara meddelandet "Din isp:s DHCP fungerar inte som den ska"

Är det något uppenbart jag missar? Har testat koppla upp mig både via dator och telefon utan framgång

För övrigt är det comhem jag har som internet operatör

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara så att Comhem har låst ditt abonnemang till den gamla routerns MAC-adress. Har du den kvar kan du kolla om MAC-adressen står på undersidan på den gamla och lägga in den i din nya Asus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan vara så att Comhem har låst ditt abonnemang till den gamla routerns MAC-adress. Har du den kvar kan du kolla om MAC-adressen står på undersidan på den gamla och lägga in den i din nya Asus.

Ska testa det senare ikväll, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar hos comhem med fiber, men om ni har någon sorts router/modem från comhem så kanske ni måste slå på bridge mode i den.

Inställningen brukar ligga under "Internet", Bridge mode

Permalänk

Hitta detta lite snabbt

Börja med att ansluta din comhem-router och verifiera att anslutningen fungerar. Logga därefter in på ComHem-routern och klicka på WAN och välj att du vill använda bryggat läge. Starta om och anslut Asus-routern. Du kan nog också välja att stänga av WiFi/trådlöst i samma vev

Visa signatur

[Case: Fractal Design North] [CPU: Intel Core i7 13900k] [MB: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI] [RAM: 4x16GB DDR5 DDR5 7200MHz CL34 Vengeance ][PSU: Seasonic Vertex GX 1000W] [GPU: ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming] [SSD: 2x WD Black SN850X 2TB Gen 4][Monitor:AORUS FO48U, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G915][Mouse: Zowie EC2 Wireless, Logitech MX Master 3s][Headpohnes: Sennheiser HD650]