Fredagsfokus 15: Intels krokiga väg till 10 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 15: Intels krokiga väg till 10 nanometer

Vägen till 10 nanometer har varit allt annat än spikrak för Intel. Just detta är i fokus när Jacob och Anton gör Fredagsfokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra fredagsfokus.
Fattar däremot inte varför jag är först att kommentera 2h efter att nyheten släppts.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tråkiga som var när det var varannan ledare på GPU-racet så sålde ju ändå Nvidia 60-80% av kretsarna... så inte så hälsosamt ändå kan jag tycka

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hACmAn:

Bra fredagsfokus.
Fattar däremot inte varför jag är först att kommentera 2h efter att nyheten släppts.

Tror att folk kanske är i chock för att det var så professionellt och insiktsfullt så att de inte ens kan förmå sig att kommentera?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Tråkiga som var när det var varannan ledare på GPU-racet så sålde ju ändå Nvidia 60-80% av kretsarna... så inte så hälsosamt ändå kan jag tycka

Bättre än att de säljer 80-90% i alla fall

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Bra fredagsfokus.
Fattar däremot inte varför jag är först att kommentera 2h efter att nyheten släppts.

Tror samtliga blev ställda av alla fuktiga memes! Skämt åsido är det alltid uppskattat med fredagsfokus och fredagspanel

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Ska det inte vara "Fredagsfokus 14"?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av OldComputer:

Ska det inte vara "Fredagsfokus 14"?

https://www.sweclockers.com/artikel/31591-fredagsfokus-14-sma...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Tack för detta Fredagsfokus! Spelar ingen roll hur mycket man _vet_ , är alltid något nytt och intressant att lyssna på ( kanske inte för @yoshman dock ) men Kul med Jacob oxå

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

bra fredagsfokus väntar bara på sapphire lake själv ice lake & rocket lake e ju bara en parantes, amd vore intressant utifall deras moderkort vore annat än ett medioker kopia av intels mellanklasskort , wrx80 va ju intressant men kom på tok försent & fortfarande bara pci-e 4 som var nåt annars inget nytt där intels workstation kort var /är helt överlägsna innan wrx80 kom (pratar moderkort & allt på dessa ) visst amd har 64 kärnor oxå ointressant för mig som privatperson & ryzen är inte alls intressant men vem vet nästa sockel med am5 eller threadripper versionen kanske kan va nåt , men med amd s moderkort historia så är jag ytterst tveksam.
Men som sagt gillar fredagsfokus & fredagspanel ha en bra helg MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

bra fredagsfokus väntar bara på sapphire lake själv ice lake & rocket lake e ju bara en parantes, amd vore intressant utifall deras moderkort vore annat än ett medioker kopia av intels mellanklasskort , wrx80 va ju intressant men kom på tok försent & fortfarande bara pci-e 4 som var nåt annars inget nytt där intels workstation kort var /är helt överlägsna innan wrx80 kom (pratar moderkort & allt på dessa ) visst amd har 64 kärnor oxå ointressant för mig som privatperson & ryzen är inte alls intressant men vem vet nästa sockel med am5 eller threadripper versionen kanske kan va nåt , men med amd s moderkort historia så är jag ytterst tveksam.
Men som sagt gillar fredagsfokus & fredagspanel ha en bra helg MVH Arne

Intels HEDT (x299, socket 2066) maxar på 18 kärnor, 256GB ram, PCIe3, 48 PCIe banor, ...

Även ganska grundläggande moderkort för threadripper 3000 fullständigt krossar alla dessa parametrar.

Jag vet inte vad du mäter, men att kalla AMD efter på plattformnivå låter för mig helt absurt

Permalänk
Medlem

AMD

Skrivet av Ase:

bra fredagsfokus väntar bara på sapphire lake själv ice lake & rocket lake e ju bara en parantes, amd vore intressant utifall deras moderkort vore annat än ett medioker kopia av intels mellanklasskort , wrx80 va ju intressant men kom på tok försent & fortfarande bara pci-e 4 som var nåt annars inget nytt där intels workstation kort var /är helt överlägsna innan wrx80 kom (pratar moderkort & allt på dessa ) visst amd har 64 kärnor oxå ointressant för mig som privatperson & ryzen är inte alls intressant men vem vet nästa sockel med am5 eller threadripper versionen kanske kan va nåt , men med amd s moderkort historia så är jag ytterst tveksam.
Men som sagt gillar fredagsfokus & fredagspanel ha en bra helg MVH Arne

Skulle tro att moderkortstillverkare idag och framåt är betydligt mer intresserade att tillverka kvalitetskort till AMDs processorer än de var tidigare och framtidens moderkort kommer förmodligen att vara kvalitetsberoende efter vad de kostar än vem som skall använda dem även om man kan tycka att de börjar bli väl dyra i toppskiktet.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intels HEDT (x299, socket 2066) maxar på 18 kärnor, 256GB ram, PCIe3, 48 PCIe banor, ...

Även ganska grundläggande moderkort för threadripper 3000 fullständigt krossar alla dessa parametrar.

Jag vet inte vad du mäter, men att kalla AMD efter på plattformnivå låter för mig helt absurt

Folk gillar att glömma minus när det gäller vad pci-e går till på platser, sen lagringsmedia vad har amd m.2 å sata inget thunderbolt inget u.2 eller u.3 eller nån annan lösning. Som sagt som mediokra mellanklasskort men hoppas på nåt nytt med nästa socket wrx 80 var intressat för mig men kom ut för sent mvh
P.s jag vet att de har pci-e 4 så behöver inget svar om det det ersätts ju även av amd till pci-e 5 snart

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Skulle tro att moderkortstillverkare idag och framåt är betydligt mer intresserade att tillverka kvalitetskort till AMDs processorer än de var tidigare och framtidens moderkort kommer förmodligen att vara kvalitetsberoende efter vad de kostar än vem som skall använda dem även om man kan tycka att de börjar bli väl dyra i toppskiktet.
Mvh Paul

Håller med om priset å håller tummarna att nästa socket generation från amd kommer med nåt intressant även lagringsmässigt MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Folk gillar att glömma minus när det gäller vad pci-e går till på platser, sen lagringsmedia vad har amd m.2 å sata inget thunderbolt inget u.2 eller u.3 eller nån annan lösning. Som sagt som mediokra mellanklasskort men hoppas på nåt nytt med nästa socket wrx 80 var intressat för mig men kom ut för sent mvh
P.s jag vet att de har pci-e 4 så behöver inget svar om det det ersätts ju även av amd till pci-e 5 snart

Finns såklart adapters, men behöver du just U.x så är inte AMD så bra val helt klart. Dock tycker jag nog ECC och annat är ännu viktigare.

Med alla fria PCIe4-banor kan man ju sätta i godtyckligt RAID-kort med sjuk prestanda om man vill, men kan hålla med att det är synd att det inte är inbyggt i moderkorten

Permalänk
Medlem

Intels väg är fortsatt exakt sig likt.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns såklart adapters, men behöver du just U.x så är inte AMD så bra val helt klart. Dock tycker jag nog ECC och annat är ännu viktigare.

Med alla fria PCIe4-banor kan man ju sätta i godtyckligt RAID-kort med sjuk prestanda om man vill, men kan hålla med att det är synd att det inte är inbyggt i moderkorten

Har fullt på alla mina pci-e platser på båda datorer m.2 tar bort ytterligare möjlighet för expansion, de moderkort jag har, har stöd för ecc minnen på mina workstationkort väntar med uppdatering i vilket fall tills det är pci-e 5 & ddr 5 innan nytt köp. Thunderbolt vill jag ha pga att jag då kan använda både till mac & pc Det är väl bara några få threadripper eller ryzen som har certifierat stöd för ecc sen saknas det som sagt nåt nytt i lagringsväg på amd sidan, som jag skrev i en annan tråd hoppas på någon ny kontakt för backplane för lagring av m.2 tex med pci-e5 16 banors-kontakt & ta bort m.2 från moderkorten & ersätt med u.3 & då går det ju även ta bort alla sata kontakter & behöver man bakåtkompabilitet så går det ju alltid att ansluta 4st sata till en u.2.
Får se nästa år vad som erbjuds i nuläget sapphire lake som är det intressanta för mig men sneglar på vad amd kommer med oxå.
Har absolut ingen nytta av fler kärnor har 18 & 18 båda runt 5 ghz 128gb minne på den ena & 64 på den andra (speldatorn), mac 6 kärnor & 64gb im(bara för universal audios luna ) server 14 kärnor & ecc +raid 10 & blandat m.2 1st, intel 750 1,5 tb +alla gammla sata ssd er samsung 940 osv + en hög vanliga hd ca 60tb , utan ser lagringsmöjlighet & annats som betydligt viktigare för att få ett fullt bra fungerande system.

Visa signatur

Arne Berg