Brist på lagringsenheter nalkas till följd av ny kryptovaluta

Permalänk
Medlem

Man va i helvete... när ska idiotin ta slut!?

Permalänk
Medlem

Är det bara brytningen som kräver utrymme? Eller även lagringen efteråt i "plånboken"?

Snart kommer de på någon valuta som bryts i nätverkskort, raidkort, ljudkort osv.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Dagens kryptovalutor är verkligen en jävla skam.

Miljöförstörande resursslöseri av högsta rang, pyramidspel, svarta pengar och idiotisk spekulations ekonomi inbakat i en jävla hög av skit.

Man kan ju undra varför MP inte gör nåt åt detta 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag är hyfsat övertygad om att de flesta som minear cryptovalutor skiter fullständigt i de ekonomiska aspekterna i det hela bortom möjligheten att just nu tjäna lätta pengar på det. De har inte för avsikt att se bitcoin eller något annat som ett alternativt betalmedel - de ser det som en investering som ger bra avkastning eftersom priserna fortsätter öka.
Det handlar till stor del om folks girighet. Sedan finns det säker en lite skara som ser detta ur ett annat perspektiv som du lägger fram men jag tycker du ger mänskligheten lite väl mycket cred. Folk är egoister och här kan folk tjäna pengar så då gör de det.

Självklart är det pengarna som är drivfaktorn till att folk minear, precis som så mycket annat här i världen. Det är väl ingen som gräver efter guld i naturen för skojs skull?

Sen finns de folk som spenderar lite el på att köra sin egen bitcoin node till ingen vinning. Kanske för att de gillar iden om ett ekonomiskt system uppbackat av energi, kryptografi och matematik istället för centralbanker? och med alla fördelar som kommer därtill.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av g147:

Självklart är det pengarna som är drivfaktorn till att folk minear, precis som så mycket annat här i världen. Det är väl ingen som gräver efter guld i naturen för skojs skull?

Sen finns de folk som spenderar lite el på att köra sin egen bitcoin node till ingen vinning. Kanske för att de gillar iden om ett ekonomiskt system uppbackat av energi, kryptografi och matematik istället för centralbanker? och med alla fördelar som kommer därtill.

Folk är sura här för att det är brist på grafikkort. Men BTC mine:as med ASICs nu. Det verkar som varenda gamer har blivit en miljöhjälte nu. Det bästa för alla vore väl att man skiter i att köpa grafikkortet eller datorn. Jordens resurser tar ju slut. Himla många idealister här, men handen på hjärtat. Hade ni brytt er om det inte varit brist i pandemin. Lika mycket som det har varit brist på webbkameror beror det på miners. Behovet ökade och Nvidia/AMD hängde inte med helt enkelt. Då riktas fokus på miners. Nä, jag har ingen farm. Blev erbjuden att haka på för 3-4 år sen. Men kände att de pengar var inte för mig att tjäna.

Det som kommer ut här är helt enkelt den svenska avundsjukan. Hade ni varit först och tjänat 10000usd. Då hade ni också varit tysta. Hade varit kul om man var ekonomiskt oberoende. Köpt upp alla kort i ampere-serien. Dumpat det i Sergels torg och kört över med en bulldozer. Filmat och lagt upp på youtube. Det hade varit slöseri:P

Permalänk

Möjligt att mining är fel sätt att gå för att få en valuta som är billig, snabb och har möjlighet att betalas med var man än befinner sig i världen. Man skulle slippa växlingskurser osv.

Men när dom använder grafikkort som skulle kunnat användas till nått så viktigt som nöjesspelande då blir det livat 😆.

Den som betalar bäst är den som får hårdvaran så illa är det nog dessvärre (håller mig utanför båda sidor men förstår inte frustrationen att in få loss dom där sista 20-50fpsen som ändra inte gör någon skillnad).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Angelkiller:

Möjligt att mining är fel sätt att gå för att få en valuta som är billig, snabb och har möjlighet att betalas med var man än befinner sig i världen. Man skulle slippa växlingskurser osv.

Men när dom använder grafikkort som skulle kunnat användas till nått så viktigt som nöjesspelande då blir det livat 😆.

Den som betalar bäst är den som får hårdvaran så illa är det nog dessvärre (håller mig utanför båda sidor men förstår inte frustrationen att in få loss dom där sista 20-50fpsen som ändra inte gör någon skillnad).

Snarare alla scalpers i samband med mining som man får damp på. Komponentscalpandet kunde lika gärna ha varit till något annat ändamål än mining - sjukt frustrerande oavsett för oss så kallade icke-scalpers/vanliga konsumenter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Fiat valuta är ju största scammen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag menar. Crypto gör ju ändå något för mänskligheten. Vad gör ni gamers som slösar El och tid och lägger beslag på ett grafikkort istället för att låta BTC, ETH mine:as.

Vart är downvote knappen när man behöver den?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jag trodde detta var ett första april skämt men kom på att det var den 18 april...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Ja nej, global uppvärming är fullt på g, men mina på!

Blir roligt om det finns några historierböcker att läsa sen i framtiden.

Mamma, vad var det sista strået som fick planeten att totalvurpa egentligen?
Jo eehh, folk ville tjäna lite pengar så de medvetet förstörde atmosfären för att kunna köpa skins i sina favoritspel.

vi överlever nog ska du se

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om det var tragiskt innan så vet ja inte vad det är nu....otroligt iaf....

Skrivet av Kilroy:

Dagens kryptovalutor är verkligen en jävla skam.

Miljöförstörande resursslöseri av högsta rang, pyramidspel, svarta pengar och idiotisk spekulations ekonomi inbakat i en jävla hög av skit.

Ja får en känsla att du planerade att köpa en hårddisk inom en nära framtid..? 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hmm,, Det är kanske en bra nyhet.
Hårddiskar är ju lite på nedgång, så detta kan ju hålla fabrikerna igång istället för att läggas ned. Och resultatet av storskalig produktion är ju ofta lägre priser. Dessutom så verkar det ju som att detta ställer lite krav på tillförlitlighet och sånt, så det blir ju lite incitament för tillverkarna att inte smyga in SMR tex på enheterna. (host VD host) Hårddiskar är ju betydligt enklare att tillverka, jämfört med GPU'er, så det är ju mycket lättare att rampa upp.

Fast sen kan man ju undra om Chia är vettigt... Hade det varit en slags cloud service så hade det ju gjort nytta, men det verkar inte vara det. Så det är ju en bra anledning att klaga på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Man kan ju undra varför MP inte gör nåt åt detta 👀

Så mycket makt har de inte

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Återigen, jag pratar om dom idag framstående kryptovalutorna, framförallt bitcoin.
Att försvara en specifik sak och alla dom problemen kring den med en allmänna saker kring kryptovaluter missar poängen.

Kryptovalutor kan fungera på många olika sätt, "miningen" kan t.ex. kopplas till att göra vettiga och konstruktiva vetenskapliga uträkningar i samband med det hela för att bara ta ett av ett närmast oändligt antal olika sätt att göra det bättre på.

Dagens stora kryptovalutor är av ondo och jag tycker dom förtjänar enkelspårig kritik.

Konceptet som sådant är jag rätt neutral till, men så som kryptomarknaden ser ut idag är jag väldigt enkelspårigt negativ till.
Eller nej, inte enkelspårigt, flerspårigt!
För det är så jävla destruktivt på så många olika sätt.

Jag försvarade inte den här 'chia' grejen på något vis. Tvärt om verkar den helt meninglös och opportunistisk. Han där cohen försöker hitta en nisj där han kan lura in potentiellt miljardtals människor som inte kan ett smack om crypto och inte har hårdvara eller kunskap för att mina annat men som vill "hoppa på tåget".

Men förstår dock inte varför du är så emot krypto generellt. Är det för att du har svårt att hitta ett grafikkort att spela på just idag? Jag är jätteglad att jag kan skicka pengar internationellt istället för att be bankerna om lov och sen betala hutlösa summor för det. Likaså att jag kan ha resurser som är utanför bankernas och statens kontroll. Sist men inte minst så finns det ju faktiskt olikt svenska kronor och us dollars en rent praktisk potential för att man handlar med faktiskt värde. Visserligen är nästan allt i utvecklingstadiet men t.ex golem som ligger på ethereum kjedjan där får ju varje token ett faktiskt värde i form av beräkningskraft. Altså har den ett konkret värde till skillnad mot fiat valutor och dogecoin.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kite:

Varför inte ta ett par sekunder och tänka på varför så många ser en fördel med fritt rörlig kryptovaluta kontra de olika statskontrollerade valutorna?
Problemet ligger där, alltså i de ständigt värdeminskande kronor, dollar, yen, rubel och pesetas mm. De saknar/saknade den trygga grund som BTC har i egenskap av att vara den dominerande fria, okontrollerade, betalningsmetoden som ingen stat kan jiddra med av kortsiktiga politiska anledningar osv.

Ju fler som är med och minar (och i förlängningen verifierar transaktionerna åt) desto bättre och säkrare. De ”enda” risken med BTC är att det skulle kunna bli färre som är med och minar/verifierar, då kan den gå samma väg som de gamla värdetappande betalmedlen. Så om man investerar i BTC så bör man också ordna och underhålla lite egen beräkningskraft, för att det ska kunna fortsätta vara okontrollerat/decentraliserat.

Lyckas man förmedla detta till BTC-användare och de kan förstå värdet i decentraliseringen så kan BTC vara ett mycket bättre alternativt, även miljömässigt, än Fiat-valutorna vi kör på idag.
Rörligheten vi ser hos BTC idag planar ut när vi slutar behöva de gamla statskontrollerade pengarna.
Om man summerar alla nationers energiåtgång för all deras valuta-styrning samt allt arbete och system för att prångla ut papperspengar och dessas hantering, borde det rimligtvis vida överstiga energimängderna som går åt för verifieringar och de åren som är kvar då man fortfarande kan mina BTC.
Så, nej, jag tror du skriker på fel bov.
BTC är en lösning på motsvarande problem, hos Fiatvalutorna. Någon har försökt lura dig, och du har gått på det.

Skitsnack, anta att du belånat ett hus med Bitcoin, när det vara ganska nytt...
Valutorna är åt helvete för instabila.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Encrypt This!! *Censored* 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skitsnack, anta att du belånat ett hus med Bitcoin, när det vara ganska nytt...
Valutorna är åt helvete för instabila.

Nej, men hade man köpt Bitcoin för 10:- när det var nytt så hade man haft ett hus för 10 spänn idag.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Ja hoppas skiten kraschar, jäkla miljöförstöring.

Permalänk
Medlem

Kanske man .kan börja bryta med alla uppkopplade saker hemma, tex kyl/frys och disk/tvättkaskin och kanske till och med brödrosten.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA:Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Det kan möjligtvis vara det mest korkade jag läst på flera veckor... Hur kommer man ens på iden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Men förstår dock inte varför du är så emot krypto generellt.

Flera gånger säger jag rakt ut att jag inte har något emot krypto generellt utan hur dom stora valutorna idag fungerar, framförallt bitcoin.
Så jag förstår inte hur du, och andra, kan fortsätta tolka det jag säger så.
Jag säger det rakt ut i inlägget du citerar!

Skrivet av anon56869:

Är det för att du har svårt att hitta ett grafikkort att spela på just idag?

Nej, det är verkligen inget problem för mig.
Och det är märkligt att du läser in det när jag pratar om helt andra saker.

1. Det drar en jävla massa energi helt i onödan:

https://www.bbc.com/news/technology-56012952

https://www.forbes.com/sites/davidrvetter/2021/04/06/bitcoin-...

https://techxplore.com/news/2021-03-bitcoin-electricity-googl...

https://www.theguardian.com/technology/2021/apr/07/china-bitc...

Och då har dom inte ens räknat på och tittat på kostnaderna för hårdvaran i sig.

2. Pyramidspel och spekulationsdrivkrafterna.

Dom som var med tidigt på tåget vill få med så många som möjligt för att driva upp priserna, värdet i sig är mest baserat på spekulation och det är rätt destruktivt.

Jämför t.ex. med bostadsmarknaden idag i eftertraktade städer där det mer handlar om investeringar än om någonstans att bo och hur destruktivt det är för samhället i stort, men lönsamt för ett fåtal.

Skrivet av anon56869:

Jag är jätteglad att jag kan skicka pengar internationellt istället för att be bankerna om lov och sen betala hutlösa summor för det. Likaså att jag kan ha resurser som är utanför bankernas och statens kontroll.

Det är delvis väldigt positivt, men den delen väger inte upp alla negativa aspekter med hur det faktiskt ser ut idag.

Det finns mängder med mer effektiva alternativ till hur det kan göras, att det är så destruktivt och kostsamt som det är idag när det inte alls behöver vara det är anledningen till varför jag är så negativ.

Alla positiva saker du tar upp har ingenting med det jag kritiserar att göra.

Permalänk
Medlem

Tror inte på att förbjuda mining kommer att leda nånvart, man behöver bara titta på pirater för att se att det inte hade någon skillnad, för det hittades alltid en genväg eller lösning.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och då har dom inte ens räknat på och tittat på kostnaderna för hårdvaran i sig.

Dom som var med tidigt på tåget vill få med så många som möjligt för att driva upp priserna, värdet i sig är mest baserat på spekulation och det är rätt destruktivt.

Du kan posta dina dödförklaringar till eftervärlden här:
https://99bitcoins.com/bitcoin-obituaries/

https://danhedl.medium.com/pow-is-efficient-aa3d442754d3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

Du kan posta dina dödförklaringar till eftervärlden här:
https://99bitcoins.com/bitcoin-obituaries/

Jag har inte postat något om dödförklaringar, tvärtom.
Jag önskar att bitcoin var döende, men det är det inte.

Det där är dock ett bra exempel och vidareutveckling på vad jag pratar om med spekulationsproblematik.

Trams som inte förstår poängen och som argumenterar utifrån ett ideologiskt perspektiv utan hänsyn till miljö och dom begränsade naturresurser vi faktiskt har.

Om en tar hans perspektiv och drar det till sin spets i relation till vad jag pratar om så är det ingen skillnad på ett grafikkort som drar 1watt per tflop eller 1KW per tflop.

För att försöka vara ännu tydligare.

Allt bra som folk pratar om att bitcoin gör skulle gå att göra långt mer energieffektivt.

Så varför är det inte negativt att det drar så mycket energi?

Sen är hela perspektivet han har med att spekulationsekonomi är någonting bra något som ideologiskt skiljer oss åt.

EDIT: För att inte tala om tramset kring fusionskraft osv.

Men det absolut tydligaste exemplet på att det han pratar om är trams är följande:

Citat:

Bitcoin is already doing something immensely useful for society (mining wouldn’t be profitable if it wasn’t)

Det finns mängder med saker som är lönsamma men destruktiva för samhället.
Om en som han har ett så nyliberalt perspektiv att allt som är lönsamt för individer är bra för det globala samhället och utgår ifrån det så kommer en tolka saker på ett sätt som är verklighetsfrånvänt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Som jag såg på Reddit, i vissa länder med låg elkostnad och låga löner kan individer försörja sig på mining och behöver inte jobba alls. Argentina var ett exempel i det fallet. Lär ju gälla även större delen av Asien. Man förstår hur improduktivt och trasigt samhället blir av detta, konstigt dock att inte fler förstår det.

Har du länk till denna reddit-tråd?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

Men det är ju just för att dagens valutor INTE fungerar som du har bostadsbubblor och crypto växer fram.

Skrivet av Kilroy:

Flera gånger säger jag rakt ut att jag inte har något emot krypto generellt utan hur dom stora valutorna idag fungerar, framförallt bitcoin.
Så jag förstår inte hur du, och andra, kan fortsätta tolka det jag säger så.
Jag säger det rakt ut i inlägget du citerar!

Nej, det är verkligen inget problem för mig.
Och det är märkligt att du läser in det när jag pratar om helt andra saker.

Jämför t.ex. med bostadsmarknaden idag i eftertraktade städer där det mer handlar om investeringar än om någonstans att bo och hur destruktivt det är för samhället i stort, men lönsamt för ett fåtal.

Det är delvis väldigt positivt, men den delen väger inte upp alla negativa aspekter med hur det faktiskt ser ut idag.

Det finns mängder med mer effektiva alternativ till hur det kan göras, att det är så destruktivt och kostsamt som det är idag när det inte alls behöver vara det är anledningen till varför jag är så negativ.

Alla positiva saker du tar upp har ingenting med det jag kritiserar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Men det är ju just för att dagens valutor INTE fungerar som du har bostadsbubblor och crypto växer fram.

Hur många gånger ska jag behöva säga det, min kritik är inte gentemot kryptovalur i sig, utan hur dom fungerar och slösar med resurser idag.

Och hur dess upplägg idag inte löser problemet med spekulationsekonomin utan bara bidrar till det.

Permalänk
Medlem

Bra att alla här tänker på miljön och aldrig köper mer elektronikprylar än vad de behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Bra att alla här tänker på miljön och aldrig köper mer elektronikprylar än vad de behöver

Och åker kollektivt samt säger nej till att äga bil (mc ska vi inte ens nämna). Dags för fler att ta ansvar för miljön.

Edit: Detta var ett sarkastiskt inlägg. Jag tycker vi ska hitta sätt att tillåta folk att leva som dem vill. Inte begränsa oss själva.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |