Permalänk
Skrivet av Icetec:

Att en omkörning lyckas är ju dock till 100% beroende på att man inte tappar kontrollen över sin egen bil och kraschar. Och en omkörning som till 100% är beroende av att personen du försöker köra om snällt flyttar på sig och släpper förbi dig är inte en omkörning som borde göras.

Nej, alla förare bryr sig om att det är en safe move. Det är liksom det du måste göra. Men jag tror att det som fundamentalt skiljer våra vyer på detta är att du (felaktigt) tycker att Bottas medvetet styr ut åt höger FÖR ATT klämma till Russel, som en del av hans försvar mot omkörningen.

Min vy, och det som faktiskt händer, är att Bottas helt enkelt följer racinglinjen som är den torra delen av banan, eftersom att han är på slicks och det är lätt att vurpa om du kör på blöt asfalt med omönstrade däck. Något som Russel något ögonblick senare visar, när han kör över på den våta delen av banan + lite gräs, och tappar kontrollen över sin bil. Hade Bottas tryckt ut Russel, d.v.s. inte lämnat plats åt honom till höger, så hade det varit en annan femma. Men så är alltså inte fallet. Det finns gott om utrymme att åka förbi på, och Bottas "försvarar" ö.h.t. inte den omkörningen. Han håller bara exakt samma linje som han hade kört annars.

Din lösning på detta som jag förstår det är att Bottas viker av från racinglinjen, över till det blöta till vänster, och släpper förbi honom som om Bottas hade blåflagg eller att han hade fått teamorder att släppa förbi. Det är en helt orimlig bild av situationen. Man släpper inte förbi någon som man racear mot bara för att den personen har DRS på dig.

Ja det är svårt att köra förbi någon om man kraschar.

Håller verkligen inte med. Återigen, Ricciardo dyker på insidan och tvingar föraren på utsidan att lyfta av och ge plats. Sen har du Rosberg vs Hamilton Austria. Rosberg behöver 100% flytta på sig om Hamilton ska lyckas med sin omkörning.

Det finns inget som heter safe move när bilen som är framför kan reagera på olika sätt. Det är därför man har regeln att no moving under braking. För att föraren bakom inte ska råka ut för oförutsedda rörelser som leder till krasch.

Lite komiskt att du försöker läxa upp någon i en diskussion om vad som är fair racing, men använder ord i diskussionen som "felaktigt", "faktiskt händer". Lägg av tack.

Jag tycker inte han styr ut, han passerar den vita linjen. Om Russel säger att han tolkar de som ett försök till att pressa ut honom så litar jag på att det var Russels uppfattning i bilen, i den stunden, i den hastigheten. Alla har rätt till deras upplevelse.

Bottas kan inte följa raceline för att en Russel utan nerver hade varit på raceline i den positionen. Man kan inte påstå att det fanns gott om utrymme för Russel och samtidigt säga att Bottas är på raceline. Det utrymmet som finns, är ju raceline. Raceline är ju höger sida vita linjen och ut ur pitexit markeringen. Så om Bottas hade varit på raceline så hade han glidit ut mer åt höger om det inte var en bil bakom. Det finns ingen möjlighet att försvara raceline. Det vill säga ditt påstående att Bottas "följer exakt samma linje som han hade kört annars" stämmer ju inte. Det är inte så att raceline är mitt på vita linjen.

Lösningen är enkel och som alla andra förare förstår. Man försvarar inte onödigt nära(hjul mot hjul) om bilen bakom är mycket snabbare och det är långt kvar till kommande sväng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ja det är svårt att köra förbi någon om man kraschar.

Håller verkligen inte med. Återigen, Ricciardo dyker på insidan och tvingar föraren på utsidan att lyfta av och ge plats. Sen har du Rosberg vs Hamilton Austria. Rosberg behöver 100% flytta på sig om Hamilton ska lyckas med sin omkörning.

Du får länka till dessa exempel om du vill använda dem som referens. Jag är villig att sätta pengar på att de sker in i en kurva däremot, vilket inte är fallet här.

Skrivet av FlytPojken:

Det finns inget som heter safe move när bilen som är framför kan reagera på olika sätt. Det är därför man har regeln att no moving under braking. För att föraren bakom inte ska råka ut för oförutsedda rörelser som leder till krasch.

Absolut. Hur mycket bromsar Bottas tror du, på vad som i praktiken är en raksträcka? Att han är "moving" beror på att vägen svänger lite och att han måste följa efter den för att inte åka av.

Skrivet av FlytPojken:

Lite komiskt att du försöker läxa upp någon i en diskussion om vad som är fair racing, men använder ord i diskussionen som "felaktigt", "faktiskt händer". Lägg av tack.

Det är för att reda ut skillnaden på att köra längs en linje utan att släppa förbi någon, och på att tränga ut någon när man aktivt försvarar sin position vilket du verkar tycka att det handlar om men som inte stämmer.

Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker inte han styr ut, han passerar den vita linjen. Om Russel säger att han tolkar de som ett försök till att pressa ut honom så litar jag på att det var Russels uppfattning i bilen, i den stunden, i den hastigheten. Alla har rätt till deras upplevelse.

Ja absolut, men Russels upplevelse spelar ingen roll eftersom Bottas de facto inte styr ut, inte tränger ut honom, lämnar massvis av plats och följer den torra linjen på banan. Den vita linjen är totalt irrelevant.

Skrivet av FlytPojken:

Bottas kan inte följa raceline för att en Russel utan nerver hade varit på raceline i den positionen. Man kan inte påstå att det fanns gott om utrymme för Russel och samtidigt säga att Bottas är på raceline. Det utrymmet som finns, är ju raceline. Raceline är ju höger sida vita linjen och ut ur pitexit markeringen. Så om Bottas hade varit på raceline så hade han glidit ut mer åt höger om det inte var en bil bakom. Det finns ingen möjlighet att försvara raceline. Det vill säga ditt påstående att Bottas "följer exakt samma linje som han hade kört annars" stämmer ju inte. Det är inte så att raceline är mitt på vita linjen.

Racing line är den linje som bilar tar genom en kurva. Jag förstår inte vad du pratar om.

Titta på den här videon. Slå på 0,25 uppspelningshastighet.
https://youtu.be/vjdwQDXxrfY?t=18

Ser du att det finns en mörk del av asfalten, och en ljusare del av asfalten i mitten av banan? Ser du att Bottas följer den ljusa delen? Det är för att den är torr, och för att det andra är fuktigt. Att just den specifika biten av banan är torr är för att det är där alla bilar kör. Därför att det är racing line.

Skrivet av FlytPojken:

Lösningen är enkel och som alla andra förare förstår. Man försvarar inte onödigt nära(hjul mot hjul) om bilen bakom är mycket snabbare och det är långt kvar till kommande sväng.

Bottas försvarar inte ö.h.t. vilket jag åter igen understryker är det fundamentala missförståndet. Han följer racing line, vilket han hade gjort oavsett om Russel var där eller inte. Han rör inte på sig i respons till att Russel är bakom, han rör sig för att följa den torra delen av banan som finns i mitten. Det finns mycket utrymme till höger om honom om Russel vill köra om där, men den delen av banan är fuktig. Båda bilarna har helt släta däck på bilen, vilka har väldigt lite fäste på blöt asfalt. Av den anledningen väljer Bottas att ligga kvar på den torra delen av banan, och av den anledningen (att Russel väljer att åka ut på det blöta, till och med så pass långt att han eventuellt är på gräset trots att det inte hade behövts) så spinner Russel och kraschar båda bilarna.

Om du klickar på länken ovan och ser på filmen från 0:18 i 0,25 hastighet så kommer du se och höra att Russels bakhjul börjar spinna i princip i samma ögonblick som han kommer över på den våta asfalten. Att tro att Bottas själv ska åka över dit och flytta sig från racinglinjen för att släppa förbi Russel är som sagt helt orimligt att förvänta sig.

Du kan även se på det där klippet att det enda hållet som Bottas faktiskt rycker åt, är vänster (bort från Russel).

Det är för mig helt obegripligt hur man kan få detta till något annat än 100% Russels fel. Jag hade också bedömt det som en racingincident, men det är ju uppenbart vem det är som orsakade kraschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Detta är varför F1 inte har varit kul sen Senna dog. Friskt vågat, hälften vunnit är det som gäller.

Klart man inte ska göra något direkt farligt som att köra in i någon med flit, men ingen minns en fegis heller.

Är man inte beredd att krascha och eventuellt dö varje gång man sätter sig i bilen så har man inget på banan att göra.

Ser man en lucka, så tar man den, annars kan man inte kalla sig en racerförare.

Fan vad osmakligt sagt

Visa signatur

<3

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Du får länka till dessa exempel om du vill använda dem som referens. Jag är villig att sätta pengar på att de sker in i en kurva däremot, vilket inte är fallet här.

Absolut. Hur mycket bromsar Bottas tror du, på vad som i praktiken är en raksträcka? Att han är "moving" beror på att vägen svänger lite och att han måste följa efter den för att inte åka av.

Vad har de med ditt påstående att alla bryr sig om "safe moves"? Gäller inte ditt påstående att "en omkörning som till 100% är beroende av att personen du försöker köra om snällt flyttar på sig och släpper förbi dig är inte en omkörning som borde göras." för kurvor då?

Skrivet av Icetec:

Det är för att reda ut skillnaden på att köra längs en linje utan att släppa förbi någon, och på att tränga ut någon när man aktivt försvarar sin position vilket du verkar tycka att det handlar om men som inte stämmer.

För att bedöma vad som räknas "att köra längs en linje utan att släppa förbi någon" vs "att tränga ut någon när man aktivt försvarar sin position". Så tittar jag på hur resterande fält har agerat i samma position för att göra en bedömning.

Då ser jag att förarna som haft en bil på utsidan har valt att placera sin bil till vänster om vita linjen. Om Bottas då går över den linjen och därmed agerar annorlunda än de andra förarna, så tycker jag inte det kan räknas som "normal placering av bil" alltså din definition "köra längs en linje".

Skrivet av Icetec:

Ja absolut, men Russels upplevelse spelar ingen roll eftersom Bottas de facto inte styr ut, inte tränger ut honom, lämnar massvis av plats och följer den torra linjen på banan. Den vita linjen är totalt irrelevant.

Hur kan inte Russels upplevelse spela någon roll? Om Russel räknar med "gentlemens agreement" och i denna kontexten betyder de, vänster om linjen. Om Bottas sedan korsar den linjen så har jag full förståelse för att Russel blir rädd och nervös, vilket KAN leda till korrigering av ratten som vi såg.

Skrivet av Icetec:

Racing line är den linje som bilar tar genom en kurva. Jag förstår inte vad du pratar om.

Titta på den här videon. Slå på 0,25 uppspelningshastighet.
https://youtu.be/vjdwQDXxrfY?t=18

Ser du att det finns en mörk del av asfalten, och en ljusare del av asfalten i mitten av banan? Ser du att Bottas följer den ljusa delen? Det är för att den är torr, och för att det andra är fuktigt. Att just den specifika biten av banan är torr är för att det är där alla bilar kör. Därför att det är racing line.

Jag ser den torra linjen i klippet ja. Det är inte racing line. På vissa ställen av banan så kommer den torra linjen och racing line vara identiska. Den torra linjen där, är inte racing line. Man vill vara så nära racing line som möjligt och vid vissa förhållanden tar de längre tid för den att bli torr.

Skrivet av Icetec:

Bottas försvarar inte ö.h.t. vilket jag åter igen understryker är det fundamentala missförståndet. Han följer racing line, vilket han hade gjort oavsett om Russel var där eller inte. Han rör inte på sig i respons till att Russel är bakom, han rör sig för att följa den torra delen av banan som finns i mitten. Det finns mycket utrymme till höger om honom om Russel vill köra om där, men den delen av banan är fuktig. Båda bilarna har helt släta däck på bilen, vilka har väldigt lite fäste på blöt asfalt. Av den anledningen väljer Bottas att ligga kvar på den torra delen av banan, och av den anledningen (att Russel väljer att åka ut på det blöta, till och med så pass långt att han eventuellt är på gräset trots att det inte hade behövts) så spinner Russel och kraschar båda bilarna.

Om du klickar på länken ovan och ser på filmen från 0:18 i 0,25 hastighet så kommer du se och höra att Russels bakhjul börjar spinna i princip i samma ögonblick som han kommer över på den våta asfalten. Att tro att Bottas själv ska åka över dit och flytta sig från racinglinjen för att släppa förbi Russel är som sagt helt orimligt att förvänta sig.

Du kan även se på det där klippet att det enda hållet som Bottas faktiskt rycker åt, är vänster (bort från Russel).

Det är för mig helt obegripligt hur man kan få detta till något annat än 100% Russels fel. Jag hade också bedömt det som en racingincident, men det är ju uppenbart vem det är som orsakade kraschen.

Det är här åsikterna går isär. Bottas följer den torra linjen. Russel attackerar racing line. Det är därför jag hela tiden påstår att alla förare på gridden hade attackerat, för att det är racing line. Man skiter i att den inte är torr. Att det är racing line gör att man ännu mer satsar för en overtake. Med slipstream och DRS kommer kommer Russel att vara före. Den torra linjen blir så småningom den så kallade racing line och vid den tidpunkten(ju närmre kurvan vi kommer) är Russel förbi.

Du behöver inte kalla det försvara, men när den torra linjen är på väg att bli racing line som någon annan har bättre förutsättningar att ta, då är min åsikt att det räknas mer som försvar än att "köra längs en linje".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ja det är svårt att köra förbi någon om man kraschar.

Håller verkligen inte med. Återigen, Ricciardo dyker på insidan och tvingar föraren på utsidan att lyfta av och ge plats. Sen har du Rosberg vs Hamilton Austria. Rosberg behöver 100% flytta på sig om Hamilton ska lyckas med sin omkörning.

Det finns inget som heter safe move när bilen som är framför kan reagera på olika sätt. Det är därför man har regeln att no moving under braking. För att föraren bakom inte ska råka ut för oförutsedda rörelser som leder till krasch.

Lite komiskt att du försöker läxa upp någon i en diskussion om vad som är fair racing, men använder ord i diskussionen som "felaktigt", "faktiskt händer". Lägg av tack.

Jag tycker inte han styr ut, han passerar den vita linjen. Om Russel säger att han tolkar de som ett försök till att pressa ut honom så litar jag på att det var Russels uppfattning i bilen, i den stunden, i den hastigheten. Alla har rätt till deras upplevelse.

Bottas kan inte följa raceline för att en Russel utan nerver hade varit på raceline i den positionen. Man kan inte påstå att det fanns gott om utrymme för Russel och samtidigt säga att Bottas är på raceline. Det utrymmet som finns, är ju raceline. Raceline är ju höger sida vita linjen och ut ur pitexit markeringen. Så om Bottas hade varit på raceline så hade han glidit ut mer åt höger om det inte var en bil bakom. Det finns ingen möjlighet att försvara raceline. Det vill säga ditt påstående att Bottas "följer exakt samma linje som han hade kört annars" stämmer ju inte. Det är inte så att raceline är mitt på vita linjen.

Lösningen är enkel och som alla andra förare förstår. Man försvarar inte onödigt nära(hjul mot hjul) om bilen bakom är mycket snabbare och det är långt kvar till kommande sväng.

Jag har följt dina inlägg och jag får intrycket av att du saknar kunskap och erfarenhet om racing och enkla regler.

Pratar du om Rosberg vs Hamilton i Österrike där Rosberg inte ens svänger in mot apex? Rosberg var inte ens intresserad av att svänga in mot apex. Solklart regelbrott och han blev straffad. Rosberg behövde inte "100 % flytta på sig" för att Hamilton skulle köra om. Han behövde bara följa reglerna. Denna situation är inte ens jämförbar med varken ett dyk på insidan a la Riccardo eller Bottas vs GR. De sistnämnda är helt skilda situationer där ingen av förarna tvingar en annan bil av banan medvetet eller begår regelbrott.

Givetvis finns grundregeln om att inte flytta sig under braking. Detta gör dock inte Bottas. Jag förstår inte varför du fortsätter ta upp det i inlägg efter inlägg.

Jag förstår inte heller ditt stycke om raceline. Det är redan fastställt att Bottas lämnade nog med utrymme och höll sin linje. Bara för att en bil bakom kommer med DRS och vissa delar av banan är blöt betyder givetvis inte det att Bottas har någon skyldighet att ge bort hela den torra linjen till GR. Men jag får intrycket att det är just vad du tycker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vad har de med ditt påstående att alla bryr sig om "safe moves"? Gäller inte ditt påstående att "en omkörning som till 100% är beroende av att personen du försöker köra om snällt flyttar på sig och släpper förbi dig är inte en omkörning som borde göras." för kurvor då?

Jo. Jag ser inte motsättningen. Det är skillnad på att lämna utrymme, och på att flytta på sig och släppa förbi någon. Bottas lämnar utrymme här. Det han däremot inte gör är att åka till vänster för att släppa förbi Russel som om han hade blivit blåflaggad.

Skrivet av FlytPojken:

För att bedöma vad som räknas "att köra längs en linje utan att släppa förbi någon" vs "att tränga ut någon när man aktivt försvarar sin position". Så tittar jag på hur resterande fält har agerat i samma position för att göra en bedömning.

Det är dumt. Kolla på videon istället och se hur Bottas agerar.

Skrivet av FlytPojken:

Då ser jag att förarna som haft en bil på utsidan har valt att placera sin bil till vänster om vita linjen. Om Bottas då går över den linjen och därmed agerar annorlunda än de andra förarna, så tycker jag inte det kan räknas som "normal placering av bil" alltså din definition "köra längs en linje".

Det spelar ingen roll var någon annan har valt att placera sin bil vid ett annat tillfälle i racet i en annan situation. Det som spelar roll är att det finns ett torrt spår på banan som Bottas kör på, och han behöver inte (och bör inte) köra åt sidan för att släppa förbi någon som kommer bakifrån som han tävlar mot. Det är som att förvänta sig att ett bottenlag i fotboll ska sluta krångla och bara släppa in mål med flit, för att "de kommer ändå förlora". Det är inte så det funkar. Det här är en tävling med målet att korsa linjen framför andra bilar.

Skrivet av FlytPojken:

Hur kan inte Russels upplevelse spela någon roll? Om Russel räknar med "gentlemens agreement" och i denna kontexten betyder de, vänster om linjen. Om Bottas sedan korsar den linjen så har jag full förståelse för att Russel blir rädd och nervös, vilket KAN leda till korrigering av ratten som vi såg.

För att Bottas inte behöver bry sig om vad Russel tänker om att han kör rakt fram på banan som en normal människa. Om Russel ser det som läskigt så kanske han inte ska köra F1 ö.h.t. Fast nu säger jag inte att han tycker det är läskigt, han gjorde en rejäl tabbe bara och missbedömde vart han kunde placera sin bil, och orsakade därmed en krock.

Skrivet av FlytPojken:

Jag ser den torra linjen i klippet ja. Det är inte racing line. På vissa ställen av banan så kommer den torra linjen och racing line vara identiska. Den torra linjen där, är inte racing line. Man vill vara så nära racing line som möjligt och vid vissa förhållanden tar de längre tid för den att bli torr.

Den torra delen av banan är per definition racing line, eftersom att den är torr p.g.a. att det är där som bilarna kör. När du dessutom kör med slicks på en våt bana så är den torra linjen ÄNNU mer racing line, eftersom risken att spinna bakhjulen är väldigt hög på den våta delen. Detta kan man se i videon jag länkade genom att observera hur Russel kör över på det våta, med slicks, och spinner sin bil rakt in i Bottas.

Skrivet av FlytPojken:

Det är här åsikterna går isär. Bottas följer den torra linjen. Russel attackerar racing line. Det är därför jag hela tiden påstår att alla förare på gridden hade attackerat, för att det är racing line. Man skiter i att den inte är torr. Att det är racing line gör att man ännu mer satsar för en overtake. Med slipstream och DRS kommer kommer Russel att vara före. Den torra linjen blir så småningom den så kallade racing line och vid den tidpunkten(ju närmre kurvan vi kommer) är Russel förbi.

Jag tror att du har missuppfattat helt och hållet vad "the racing line är" och vad det betyder. Att påstå att förare skiter i att det finns ett torrt spår på banan och istället drar på full gas med slicks på våt asfalt för att "det är ju the racing line" stämmer absolut inte, eftersom att man sannolikt kommer spinna bakhjulen genom att dra full gas på våt asfalt med slicks på bilen. Har du hört den förut?

The racing line är den bästa vägen att ta genom banan och förändras lite beroende på hur banan ser ut. Den bästa vägen genom banan är den vägen som de flesta F1-förare kommer ta. Där de flesta bilar åker kommer vattnet försvinna snabbast, vilket ger en torr linje. Bottas är på "the racing line", inte Russel. Ja, förutom just precis innan Russel krockar in i Bottas då, för då dyker han snabbt till vänster (av linjen) för att försöka undvika.

Skrivet av FlytPojken:

Du behöver inte kalla det försvara, men när den torra linjen är på väg att bli racing line som någon annan har bättre förutsättningar att ta, då är min åsikt att det räknas mer som försvar än att "köra längs en linje".

Detta argument bygger fortfarande på den fullständigt vansinniga tanken att Bottas borde ha kört åt sidan för att släppa genom en rival när hela poängen med tävlingen är att han ska ligga så långt fram som möjligt. Bottas behöver ö.h.t. inte göra någonting för att underlätta för Russel att köra om honom. Det finns ingen "gentlemen's agreement" om att ligga till vänster om linjen, eller att väja för en motståndare så att denne inte ska tycka att det är läskigt att köra om och sen krocka. Det enda som finns överenskommet (och inte bara som en muntlig gentlemen's agreement, utan i reglerna) är att du måste lämna en bilbredd åt folk som försöker köra om och inte bara trycka ut dem från banan vilket Bottas också gör (till och med lite mer än en bilbredd)

Permalänk
Medlem

Vad gäller Bottas spårval kan jag inte se annat än att han kör ett helt vanligt spår. Det är också normalt att börja glida ut åt höger, över den vita linjen, just där han gör det för att placera bilen bra för inbromsningen och vänstersvängen som kommer. Att Bottas sen kör där det är som torrast gör det än mindre konstigt.

Jämför med Lewis Hamilton på torr bana.

Permalänk
Skrivet av Flipper:

Jag har följt dina inlägg och jag får intrycket av att du saknar kunskap och erfarenhet om racing och enkla regler.

Pratar du om Rosberg vs Hamilton i Österrike där Rosberg inte ens svänger in mot apex? Rosberg var inte ens intresserad av att svänga in mot apex. Solklart regelbrott och han blev straffad. Rosberg behövde inte "100 % flytta på sig" för att Hamilton skulle köra om. Han behövde bara följa reglerna. Denna situation är inte ens jämförbar med varken ett dyk på insidan a la Riccardo eller Bottas vs GR. De sistnämnda är helt skilda situationer där ingen av förarna tvingar en annan bil av banan medvetet eller begår regelbrott.

Givetvis finns grundregeln om att inte flytta sig under braking. Detta gör dock inte Bottas. Jag förstår inte varför du fortsätter ta upp det i inlägg efter inlägg.

Jag förstår inte heller ditt stycke om raceline. Det är redan fastställt att Bottas lämnade nog med utrymme och höll sin linje. Bara för att en bil bakom kommer med DRS och vissa delar av banan är blöt betyder givetvis inte det att Bottas har någon skyldighet att ge bort hela den torra linjen till GR. Men jag får intrycket att det är just vad du tycker?

Tråkigt att du känner så. Jag tycker att jag har varit mycket tydlig med vad jag baserar mina åsikter på. Vilka grundläggande premisser jag har. Mitt intryck är att du inte förstår dem och det är tråkigt, jag kan inte göra något åt de liksom.

Precis, Rosberg var inte intresserad av att svänga. Hamilton skiter i om det är ett safe move eller inte. Rosberg ska följa reglerna vilket gör att det borde vara safe. Men vi såg ju Rosberg ignorera reglerna, vilket betyder att förarna inte har någon garanti att det är safe. Regelboken säger en sak men föraren i bilen som blir omkörd har en egen vilja.

Tar vi dyk på insidan. Det står i reglerna att man inte får flytta sig under braking. Men återigen har föraren på utsidan en egen vilja och kan svänga in. Så när Ricciardo dyker hoppas han på att bilen framför följer reglerna. Han skiter i om de är safe.

Slutsatsen är alltså att vi har regler som ger en viss trygghet om vad som anses vara "safe move". Föraren bakom gör en attack och hoppas att bilen framför följer reglerna, svårare än så är det inte. Oftast så handlar de om hur nära bakomliggande bil är för att reglerna ska börja gälla.

Jag tar upp det inlägg efter inlägg på grund av att Russel är enligt mig, så pass nära Bottas, att reglerna för omkörning bör gälla. När reglerna för omkörning gäller så lämnar man space. Vad anses vara tillräckligt med space då? Det beror helt på situationen och därför väljer jag att titta på liknande situationer. Då ser jag att alla förare håller sig till vänster om vita linjen förutom Bottas. Tydligen så anser resten av fältet att vänster om vita linjen, är lagom med space när man har en bil på utsidan.

I med du kritiserar mina kunskaper om racing, så förstår jag inte hur du inte kan särskilja racing line och den torra linjen. Så om du har så bra kunskaper så förklara för mig var racing line och den torra linjen går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Att vara Hamilton är att spela på easy mode. Bilen är löjligt bra och rubber band effekt så fort man tappar ett varv. 3 bilar framför kör av dessutom.

Men backade Hamilton inte upp på banan? Får man göra så?

Hamilton har oftast bedömts efter en egen regelbok. Men skickligt att inte fastna i sanden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

F1 inte kul sen Senna dog? Äsch, det där är skitsnack och din personliga åsikt Jag kan hålla med om att DRS omkörningar inte är det bästa eller roligaste eller argumentera mot att äldre bilarna lät bättre och lite annat.

Men racingen är fortfarande fantastisk i mina ögon. Det är mer och bättre kameror, kameravinklar, behind the scenes footage och en härlig blandning av talangfulla (undantaget MazeBin) unga stjärnskott. Verstappen, Leclerc, Norris, Sainz, Gasly är fantastiskt roliga att följa och nu har vi även Michael Schumachers son. Perez, Vettel, Ricciardo, det finns en förare för vem som helst att gilla.

Kollade enstaka lopp runt 2016-2017 och tog en paus för att kika nu, de här två loppen har varit otroligt underhållande att titta på. Mclaren är verkligen på upptåg och Red Bull har en fantastisk motor. Så återigen, jag tror inte att du genuint faktiskt menar F1 inte är kul, den där åsikten hör nästan hemma i forumposten "Plats för lite gubbgnäll"

Min F1TV prenumeration är bland mina bästa pengar jag har spenderat, kikar igenom alla fina race man missat och har sett en del från 2012, 2016, 2017. Produkionskvalitén har verkligen exponentiellt ökat, det hela leder faktiskt till att det är bättre och roligare att följa F1 än någonsin

Vad bra att du tycker så! Jag håller med om att allting runtomkring blivit bättre. Men "racingen" är enligt mig sämre.

2021 verkar hittills vara lite mera spännande dock.

Skrivet av DasIch:

Jag kan tycka det är en positiv utveckling av sporten att den inte sker med livet som insats alls till samma grad som den gjorde förr. Att det varit över 20 år mellan Ayrton Sennas död och nästa dödsolycka i Formel 1 ser jag som ett gott betyg.

Senna gjorde ju annars en del direkt farliga saker med flit, som han sen rationaliserade med att "ser man en lucka så...".

Ja alltså det är inte "döden" i sig som jag förespråkar. Utan att de körde närmare "gränsen". Och när man kör så nära gränsen är det oundvikligt med olyckor. Senna i sin Lotus i regn var en syn för gudarna!

Lyssnar man på äldre förare så var de väl medvetna de kunde dö varje gång de satte sig i bilen, men att de ändå valde att köra. Den känslan smittar av sig och gör att man sitter som på nålar även hemma i soffan.

Skrivet av Cappe97:

Fan vad osmakligt sagt

Nej, det är inte osmakligt att vara av en annan åsikt än du.

Bara alla vet var de ger sig in på och det är frivilligt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Att vara Hamilton är att spela på easy mode. Bilen är löjligt bra och rubber band effekt så fort man tappar ett varv. 3 bilar framför kör av dessutom.

Men backade Hamilton inte upp på banan? Får man göra så?

Skrivet av Tempel:

Hamilton har oftast bedömts efter en egen regelbok. Men skickligt att inte fastna i sanden.

Man får backa om det är säkert, vilket det var. Man får dock absolut inte backa i pitlane

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det är ju precis det jag säger. En normal förare ger space till en snabbare bil. Russel hade DRS och slipstream. Om Lando Norris anser att det är värt att låta Hamilton passera mycket längre ner på raksträckan, borde Bottas låtit Russel passera tidigare.

Med den skillnaden att Bottas sitter i en bättre bil och kommer ta tillbaka platsen från Russel och inte riskerade att tappa ytterligare. Så med din logik borde Russel inte ens försökt köra om och riskera nått...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Man får backa om det är säkert, vilket det var. Man får dock absolut inte backa i pitlane

Säkert? Våt bana och det var ju ändå en plats där en förare som är så pass erfaren och inte känd för att göra misstag som Hamilton körde av...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Säkert? Våt bana och det var ju ändå en plats där en förare som är så pass erfaren och inte känd för att göra misstag som Hamilton körde av...

Resonemanget var väl att eftersom teamet höll honom uppdaterad om avsaknaden av trafik så ansågs det vara säkert.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Jo. Jag ser inte motsättningen. Det är skillnad på att lämna utrymme, och på att flytta på sig och släppa förbi någon. Bottas lämnar utrymme här. Det han däremot inte gör är att åka till vänster för att släppa förbi Russel som om han hade blivit blåflaggad.

Skillnaden är att reglerna tvingar dig att lämna utrymme. Oavsett om föraren vill eller inte. Så man måste alltså flytta på sig, för att lämna utrymme. Därför om vi återgår till "safe move" som du påstår att alla förare bryr sig om. Så säger jag som i mitt senaste inlägg, att förarna bryr sig om reglerna, det är de som gör de någorlunda safe. Föraren framför har möjlighet till att bryta mot reglerna och åka på bestraffning.

Skrivet av Icetec:

Det är dumt. Kolla på videon istället och se hur Bottas agerar.

Det är din åsikt. Jag tycker det är lika dumt att man endast baserar sin åsikt på hur den torra linje ser ut och bortser från alla andra faktorer.

Skrivet av Icetec:

Det spelar ingen roll var någon annan har valt att placera sin bil vid ett annat tillfälle i racet i en annan situation. Det som spelar roll är att det finns ett torrt spår på banan som Bottas kör på, och han behöver inte (och bör inte) köra åt sidan för att släppa förbi någon som kommer bakifrån som han tävlar mot. Det är som att förvänta sig att ett bottenlag i fotboll ska sluta krångla och bara släppa in mål med flit, för att "de kommer ändå förlora". Det är inte så det funkar. Det här är en tävling med målet att korsa linjen framför andra bilar.

Jag kan inte riktigt förstå hur detta tankesätt är rimligt. Hur mycket kan man blunda för? Om vi ser omkörningar på exakt samma ställe borde vi rimligtvis kunna jämföra omkörningarna. Det hade kunnat vara en Alpine vs Alfa. Då kan man se om Alfan med DRS har tillräckligt med fart för att gå förbi. Nu fick vi ju se att Russel med DRS är uppe i växellådan på en Mercedes. Vilket vi aldrig har sett förut.

Jag säger återigen att ALLA förstår hur DRS funkar och kan avgöra om bilen bakom har den fartskillnaden som krävs. Därför vet förarna att det är lönlöst att försvara mot en snabbare bil och DRS NÄR avståndet till nästa kurva är för långt. Vilket vi ser i varenda lopp att de snabbare bilarna redan passerar innan start och mål. Så nej det har inget med ditt fotbolls exempel att göra.

Skrivet av Icetec:

För att Bottas inte behöver bry sig om vad Russel tänker om att han kör rakt fram på banan som en normal människa. Om Russel ser det som läskigt så kanske han inte ska köra F1 ö.h.t. Fast nu säger jag inte att han tycker det är läskigt, han gjorde en rejäl tabbe bara och missbedömde vart han kunde placera sin bil, och orsakade därmed en krock.

Det är din åsikt. Jag tycker han är för långt upp i växellådan. Hur mycket tidigare behöver Russel vara nära Bottas för att inte behöva åka hjul mot hjul tycker du?

Skrivet av Icetec:

Den torra delen av banan är per definition racing line, eftersom att den är torr p.g.a. att det är där som bilarna kör. När du dessutom kör med slicks på en våt bana så är den torra linjen ÄNNU mer racing line, eftersom risken att spinna bakhjulen är väldigt hög på den våta delen. Detta kan man se i videon jag länkade genom att observera hur Russel kör över på det våta, med slicks, och spinner sin bil rakt in i Bottas.

Beroende på vilken bana, var på banan, temp osv. Så är det inte säkert att den torra linjen matchar med racing line.

[quote postid="19042117" userid="30997" name="Icetec"]
Jag tror att du har missuppfattat helt och hållet vad "the racing line är" och vad det betyder. Att påstå att förare skiter i att det finns ett torrt spår på banan och istället drar på full gas med slicks på våt asfalt för att "det är ju the racing line" stämmer absolut inte, eftersom att man sannolikt kommer spinna bakhjulen genom att dra full gas på våt asfalt med slicks på bilen. Har du hört den förut?

The racing line är den bästa vägen att ta genom banan och förändras lite beroende på hur banan ser ut. Den bästa vägen genom banan är den vägen som de flesta F1-förare kommer ta. Där de flesta bilar åker kommer vattnet försvinna snabbast, vilket ger en torr linje. Bottas är på "the racing line", inte Russel. Ja, förutom just precis innan Russel krockar in i Bottas då, för då dyker han snabbt till vänster (av linjen) för att försöka undvika.
Nu lägger du orden i munnen på mig. Racing line är höger om vita linjen. Därför är det stor sannolikhet att den är någorlunda torr. Speciellt om alla förare har bytt till slicks. Därför är det inte alls orimligt att göra en attack.

Bottas är vid tillfället på "the racing line". Efter pitexit line så är det Russel som är på "the racing line". För att Bottas ska kunna fortsätta på "the racing line" måste han mer höger men då har Russel kört in i honom.

Skrivet av Icetec:

Detta argument bygger fortfarande på den fullständigt vansinniga tanken att Bottas borde ha kört åt sidan för att släppa genom en rival när hela poängen med tävlingen är att han ska ligga så långt fram som möjligt. Bottas behöver ö.h.t. inte göra någonting för att underlätta för Russel att köra om honom. Det finns ingen "gentlemen's agreement" om att ligga till vänster om linjen, eller att väja för en motståndare så att denne inte ska tycka att det är läskigt att köra om och sen krocka. Det enda som finns överenskommet (och inte bara som en muntlig gentlemen's agreement, utan i reglerna) är att du måste lämna en bilbredd åt folk som försöker köra om och inte bara trycka ut dem från banan vilket Bottas också gör (till och med lite mer än en bilbredd)

Det går ju inte att argumentera om du inte läser. Hela min åsikt bygger på att Russel ligger i Bottas växellåda JÄÄÄVLIGT långt innan en kurva. Med all erfarenhet vi har av DRS har vi en ganska bra känsla om fartskillnaden är tillräckligt stor och ifall banpositionen när man är bredvid bilen man kör om, är tillräcklig. Jag förtydligar då återigen.

Ex 1. Bil 1 åker i 290 och bil 2 i 330. Om bil 2 är bredvid bil 1 och det är 1km kvar av raksträckan så är det en ganska självklar omkörning.

Ex 2. Bil 1 åker i 300 och bil 2 i 305. Om bil 2 aldrig når upp till växellådan innan bromszon så är det ganska svårt att köra om. Om det inte är Ricciardo dyk.

Jag är genuint intresserad när ni anser att Russel skulle behöva vara jämnsides för att sannolikheten för omkörningen är mycket stor?

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Med den skillnaden att Bottas sitter i en bättre bil och kommer ta tillbaka platsen från Russel och inte riskerade att tappa ytterligare. Så med din logik borde Russel inte ens försökt köra om och riskera nått...

Det verkar som du har mycket bra svenska och tyvärr kan inte jag skryta med det. Jag ska försöka göra mitt bästa så du förstår.

Min logik är att en snabbare bil bakom oavsett märke, det vill säga med högre hastighet. Om fartskillnaden mellan bilarna är mycket hög så bör inte den långsammare bilen riskera att blockera den snabbare bilen.

Bottas sitter i en bättre bil. Men bara för man sitter i en bättre bil behöver man nödvändigtvis inte köra fort. Se bara på Gasly och Albon. Därför pratar man om "racepace".

Det är inte alls säkert att Bottas hade kunnat köra om Russel. Att han borde kunna och gör är inte samma sak, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

I med du kritiserar mina kunskaper om racing, så förstår jag inte hur du inte kan särskilja racing line och den torra linjen. Så om du har så bra kunskaper så förklara för mig var racing line och den torra linjen går.

Det är här åsikterna går isär. Bottas följer den torra linjen. Russel attackerar racing line. Det är därför jag hela tiden påstår att alla förare på gridden hade attackerat, för att det är racing line. Man skiter i att den inte är torr. Att det är racing line gör att man ännu mer satsar för en overtake.

Icetec har redan förklarat, vilket du fortfarande inte verkar förstå.

Racing line är förenklat den snabbaste linjen runt en bana. Den varierar givetvis beroende på bil, däck, vägförhållanden m.m.

När det är torrt är racing line i princip längst ut till höger i T1 braking zone eftersom att det innebär en linje genom första kurvorna som medför att du kan öppna upp kurvorna och ta med dig högst fart.

Formel 1 bilar sliter oerhört på sina däck och lämnar däckrester på banan. När banan blir blöt och Inter/Wet däck används kommer inte racing line att vara samma linje som när banan är torr. Vatten + däckrester = halt. Därför kör inte bilarna längre längst ut till höger inför T1 eftersom det finns massor av däckrester. De kommer placera bilarna närmare mitten inför T1, vilket var precis vad som hände.

När banan torkar upp kommer det bildas en torr linje där bilarna har kört. Om en bil byter till slicks betyder det givetvis att racing line är den torra linjen eftersom den är snabbast och bilen har mest grepp där. Om du kör med slicks är givetvis inte racing line den blöta delen av banan till höger inför T1. På grund av tidigare däckrester och vatten är det glashalt och en risk att köra där.

Ovanstående är fundamentala kunskaper om racing i vått och torrt, vilket du saknar.

Men din logik verkar du tycka att bilarna borde ta samma linje i vått och torrt. Du verkar vidare ha uppfattningen att om t.ex. GR faktiskt hade tagit sig förbi Bottas och eventuellt haft en ostörd linje nästa varv. Då borde han ha kört ut på det blöta igen inför T1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Resonemanget var väl att eftersom teamet höll honom uppdaterad om avsaknaden av trafik så ansågs det vara säkert.

Det var ju Hamilton så då är det säkert

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Skillnaden är att reglerna tvingar dig att lämna utrymme. Oavsett om föraren vill eller inte. Så man måste alltså flytta på sig, för att lämna utrymme. Därför om vi återgår till "safe move" som du påstår att alla förare bryr sig om. Så säger jag som i mitt senaste inlägg, att förarna bryr sig om reglerna, det är de som gör de någorlunda safe. Föraren framför har möjlighet till att bryta mot reglerna och åka på bestraffning.

Varför måste man flytta på sig? Ja, man måste lämna en bilbredds utrymme om man har någon bredvid... men om man har någon bredvid så fanns ju det utrymmet i första läget.
Effekten är då snarast att man inte får trycka den andra av banan än att man ska flytta på sig. Man får hålla undan lite och kanske inte helt kan hålla idealspåret om det fortsätter in under den andra bilen, men inte mer än så.

Skrivet av FlytPojken:

Jag säger återigen att ALLA förstår hur DRS funkar och kan avgöra om bilen bakom har den fartskillnaden som krävs. Därför vet förarna att det är lönlöst att försvara mot en snabbare bil och DRS NÄR avståndet till nästa kurva är för långt. Vilket vi ser i varenda lopp att de snabbare bilarna redan passerar innan start och mål. Så nej det har inget med ditt fotbolls exempel att göra.

Så det är lönlöst att försvara (eller ens hålla en normal linje) eftersom den andra bilen utan problem kan köra om förutsatt att man flyttar på sig? Och därför måste man flytta sig?
Det känns som lite av ett cirkelresonemang, det här...

Det är väl helt upp till bilen framför om de har andra prioriteringar än att försvara sin position och väljer att ge upp den kampen?

Skrivet av FlytPojken:

Det är din åsikt. Jag tycker han är för långt upp i växellådan. Hur mycket tidigare behöver Russel vara nära Bottas för att inte behöva åka hjul mot hjul tycker du?

Vad är fel med att de åker hjul mot hjul när de nu faktiskt gör upp om position? Här tycker jag att resonemanget är mycket oklart.

Skrivet av FlytPojken:

Det går ju inte att argumentera om du inte läser. Hela min åsikt bygger på att Russel ligger i Bottas växellåda JÄÄÄVLIGT långt innan en kurva. Med all erfarenhet vi har av DRS har vi en ganska bra känsla om fartskillnaden är tillräckligt stor och ifall banpositionen när man är bredvid bilen man kör om, är tillräcklig. Jag förtydligar då återigen.

Ex 1. Bil 1 åker i 290 och bil 2 i 330. Om bil 2 är bredvid bil 1 och det är 1km kvar av raksträckan så är det en ganska självklar omkörning.

Ex 2. Bil 1 åker i 300 och bil 2 i 305. Om bil 2 aldrig når upp till växellådan innan bromszon så är det ganska svårt att köra om. Om det inte är Ricciardo dyk.

Jag är genuint intresserad när ni anser att Russel skulle behöva vara jämnsides för att sannolikheten för omkörningen är mycket stor?

Russell hade farten och om hela banan varit torr så hade jag förstått resonemanget bättre, då hade ju Russell kunnat ta typ vilket spår som helst.
Men här känns det som att du ignorerar omständigheterna som både gjorde att omkörningen inte var given på förhand och som i slutänden ledde till kraschen.

Vi är tillbaka i cirkelresonemanget jag nämnde tidigare. Du säger att omkörningen är given OM Bottas flyttar på sig, men om det är ett krav för att omkörningen ska vara given så är den ju inte alls given.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det verkar som du har mycket bra svenska och tyvärr kan inte jag skryta med det. Jag ska försöka göra mitt bästa så du förstår.

Min logik är att en snabbare bil bakom oavsett märke, det vill säga med högre hastighet. Om fartskillnaden mellan bilarna är mycket hög så bör inte den långsammare bilen riskera att blockera den snabbare bilen.

Bottas sitter i en bättre bil. Men bara för man sitter i en bättre bil behöver man nödvändigtvis inte köra fort. Se bara på Gasly och Albon. Därför pratar man om "racepace".

Det är inte alls säkert att Bottas hade kunnat köra om Russel. Att han borde kunna och gör är inte samma sak, eller hur?

I praktiken menar du att Bottas skulle bromsat för att släppa förbi för på nått annat sätt kan man inte tolka släppa förbi mer än han redan gjorde. Han blockade inte Russel. Han höll sin linje som han var så illa tvungen att hålla på tämligen kalla slicks och bara racingline torr. Då finns det ett alternativ för Bottas kvar och det var att bromsa... Russel håller ut för mycket och hamnar med högersidan i rejält vått före och det syns tydligt på sprayen från högra framhjulet precis innan han snurrar och det är ingen annan än han själv som placerat bilen där. Ett tydligt tecken på otålighet och dumdristighet. Russels uttalande om att det var hans fel efteråt tyder på att han blivit rejält uppläxad och visad på felen han gjorde. Förhoppningsvis är han en bättre förare och värderar situationer bättre i framtiden.

Nu är det givetvis spekulationer, visst är Bottas ingen Verstappen i regn men banan var upptorkande och han satt på slicks, att han hade haft bättre racepace i återstoden av racet är troligt om han hade inte blivit utkraschad av Russel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Skillnaden är att reglerna tvingar dig att lämna utrymme. Oavsett om föraren vill eller inte. Så man måste alltså flytta på sig, för att lämna utrymme. Därför om vi återgår till "safe move" som du påstår att alla förare bryr sig om. Så säger jag som i mitt senaste inlägg, att förarna bryr sig om reglerna, det är de som gör de någorlunda safe. Föraren framför har möjlighet till att bryta mot reglerna och åka på bestraffning.

Du missförstår skillnaden mellan att "lämna utrymme" och på att "flytta sig åt sidan". Det är två helt olika saker. Dessutom irrelevant eftersom Bottas lämnar utrymme.

Skrivet av FlytPojken:

Det är din åsikt. Jag tycker det är lika dumt att man endast baserar sin åsikt på hur den torra linje ser ut och bortser från alla andra faktorer.

Det finns inga andra faktorer att ta hänsyn till annat än hur den givna situationen ser ut.

Skrivet av FlytPojken:

Jag kan inte riktigt förstå hur detta tankesätt är rimligt. Hur mycket kan man blunda för? Om vi ser omkörningar på exakt samma ställe borde vi rimligtvis kunna jämföra omkörningarna. Det hade kunnat vara en Alpine vs Alfa. Då kan man se om Alfan med DRS har tillräckligt med fart för att gå förbi. Nu fick vi ju se att Russel med DRS är uppe i växellådan på en Mercedes. Vilket vi aldrig har sett förut.

Man behöver inte "blunda för något" här. Ja, det hade lika gärna kunnat vara en Alpine och en Alfa. Hade de gjort exakt samma sak vid exakt samma tillfälle på exakt samma plats på banan hade förmodligen exakt samma sak hänt och det hade fortfarande varit bilen som kommer bakifrån och får sladd som har orsakat kraschen.

Skrivet av FlytPojken:

Jag säger återigen att ALLA förstår hur DRS funkar och kan avgöra om bilen bakom har den fartskillnaden som krävs. Därför vet förarna att det är lönlöst att försvara mot en snabbare bil och DRS NÄR avståndet till nästa kurva är för långt. Vilket vi ser i varenda lopp att de snabbare bilarna redan passerar innan start och mål. Så nej det har inget med ditt fotbolls exempel att göra.

Fast det är ju inte lönlöst att försvara eftersom det endast finns en torr linje på banan vid det läget, vilket är den enda linjen man bör ligga på om man bryr sig om att ha traction nog att inte spinna, vilket Bottas gör. Det finns alltså inget egentligt omkörningstillfälle om man inte är duktig nog att köra om på utsidan, vilket Russel inte är. Sen kan man säga att det hade varit onödigt av Bottas att aktivt försöka försvara sig mot omkörningen vilket är en HELT annan diskussion, och inte har med saken att göra eftersom att Bottas inte försvarar sig.

Skrivet av FlytPojken:

Det är din åsikt. Jag tycker han är för långt upp i växellådan. Hur mycket tidigare behöver Russel vara nära Bottas för att inte behöva åka hjul mot hjul tycker du?

Jag skulle säga att det är en beskrivning av situationen, inte en åsikt. Hur mycket tidigare? Ptja, hade han haft fart nog att göra det tidigare på raksträckan hade det sannolikt varit en säkrare omkörning eftersom banan är bredare där och inte svänger. Han hade också haft alternativet att spara lite på gaspedalen och trycka sig om till vänster EFTER kurvan vilket han också hade haft fart nog att göra, och därmed få innerspåret in i nästa kurva vilket hade gjort det väldigt svårt för Bottas att försvara sig (vilket är något han hade gjort OM Russel försökte köra om in i kurvan, vilket alltså INTE är fallet här, för att förtydliga).

Skrivet av FlytPojken:

Beroende på vilken bana, var på banan, temp osv. Så är det inte säkert att den torra linjen matchar med racing line.

Den torra linjen är per definition racing line eftersom det är den snabbaste vägen att ta sig runt banan. Racing line är inte samma sak som det F1 2020 visar i grafik om du slår på det hjälpmedlet. Det är inte en definierad del av banan som aldrig ändrar sig. Det är ett begrepp för den linje som förarna kommer ta för att så snabbt som möjligt köra ett varv. Den blir extra tydlig när det börjar torka eftersom racinglinjen kommer bli torr mycket snabbare än den del av banan där ingen kör.

Skrivet av Icetec:

Jag tror att du har missuppfattat helt och hållet vad "the racing line är" och vad det betyder. Att påstå att förare skiter i att det finns ett torrt spår på banan och istället drar på full gas med slicks på våt asfalt för att "det är ju the racing line" stämmer absolut inte, eftersom att man sannolikt kommer spinna bakhjulen genom att dra full gas på våt asfalt med slicks på bilen. Har du hört den förut?

The racing line är den bästa vägen att ta genom banan och förändras lite beroende på hur banan ser ut. Den bästa vägen genom banan är den vägen som de flesta F1-förare kommer ta. Där de flesta bilar åker kommer vattnet försvinna snabbast, vilket ger en torr linje. Bottas är på "the racing line", inte Russel. Ja, förutom just precis innan Russel krockar in i Bottas då, för då dyker han snabbt till vänster (av linjen) för att försöka undvika.

Skrivet av FlytPojken:

Nu lägger du orden i munnen på mig. Racing line är höger om vita linjen. Därför är det stor sannolikhet att den är någorlunda torr. Speciellt om alla förare har bytt till slicks. Därför är det inte alls orimligt att göra en attack.

Se ovan, och massvis av tidigare svar, för en förklaring av vad racing line betyder. Hade det varit helt torrt hade man kört till höger om den vita linjen, ja, eftersom det ger snabbast väg genom kurvan. Eftersom det är snabbast väg genom kurvan betyder det att flest bilar kör där, vilket gör att det är mest gummirester där. Detta är en fördel om du kör när det är torrt eftersom det ger ÄNNU mer grepp än om du kör på torr asfalt. När det är blött så vill man INTE köra där, eftersom gummirester på banan gör att det blir extra halkigt vilket blir ännu mer tydligt om du har slicks, eftersom att det då blir glashalt. Därav väljer folk att köra innanför det som hade varit racelinjen i det torra, men som nu alltså inte är det längre.

Skrivet av FlytPojken:

Bottas är vid tillfället på "the racing line". Efter pitexit line så är det Russel som är på "the racing line". För att Bottas ska kunna fortsätta på "the racing line" måste han mer höger men då har Russel kört in i honom.

Bottas är på racelinjen. Russel är utanför den, på den glashala asfalten med gummirester på (som HADE varit linjen, förutsatt att det var torrt, vilket det inte är)

Skrivet av FlytPojken:

Det går ju inte att argumentera om du inte läser. Hela min åsikt bygger på att Russel ligger i Bottas växellåda JÄÄÄVLIGT långt innan en kurva. Med all erfarenhet vi har av DRS har vi en ganska bra känsla om fartskillnaden är tillräckligt stor och ifall banpositionen när man är bredvid bilen man kör om, är tillräcklig. Jag förtydligar då återigen.

Ex 1. Bil 1 åker i 290 och bil 2 i 330. Om bil 2 är bredvid bil 1 och det är 1km kvar av raksträckan så är det en ganska självklar omkörning.

Ex 2. Bil 1 åker i 300 och bil 2 i 305. Om bil 2 aldrig når upp till växellådan innan bromszon så är det ganska svårt att köra om. Om det inte är Ricciardo dyk.

Ja, jag vet att du menar det, men det spelar ingen roll. Det är det jag försöker förklara för dig. Det spelar ingen roll vad fartskillnaden mellan bilarna är när det ändå inte går att köra om utanför den torra linjen eftersom det är för halt.

Jag får intrycket av att du är ett ganska nytt fan av F1 och det är absolut inget fel med det och det är inte min mening att försöka låta nedsättande eller så, men du har en rätt fundamental missförståelse för hur racing och F1 fungerar i praktiken och vad som är ett förväntat beteende.

Skrivet av FlytPojken:

Jag är genuint intresserad när ni anser att Russel skulle behöva vara jämnsides för att sannolikheten för omkörningen är mycket stor?

Det spelar som sagt ingen roll hur stor "sannolikheten" är för en omkörning när du försöker säga att föraren framför är skyldig att vika av och släppa förbi den bakom. Det finns inget sånt tillfälle. Var det hög sannolikhet att Russel hade kunnat köra om Bottas här? Ja, givet hastighetsskillnaden borde han utan problem kommit förbi. Gjorde han det? Nej, han körde ut på halkig asfalt och kraschade istället. Hade han kunnat undvika det genom att göra andra val? Ja. Gjorde Bottas något fel som låg kvar på racinglinjen? Nej.

Permalänk
Skrivet av Flipper:

Icetec har redan förklarat, vilket du fortfarande inte verkar förstå.

Racing line är förenklat den snabbaste linjen runt en bana. Den varierar givetvis beroende på bil, däck, vägförhållanden m.m.

När det är torrt är racing line i princip längst ut till höger i T1 braking zone eftersom att det innebär en linje genom första kurvorna som medför att du kan öppna upp kurvorna och ta med dig högst fart.

Formel 1 bilar sliter oerhört på sina däck och lämnar däckrester på banan. När banan blir blöt och Inter/Wet däck används kommer inte racing line att vara samma linje som när banan är torr. Vatten + däckrester = halt. Därför kör inte bilarna längre längst ut till höger inför T1 eftersom det finns massor av däckrester. De kommer placera bilarna närmare mitten inför T1, vilket var precis vad som hände.

När banan torkar upp kommer det bildas en torr linje där bilarna har kört. Om en bil byter till slicks betyder det givetvis att racing line är den torra linjen eftersom den är snabbast och bilen har mest grepp där. Om du kör med slicks är givetvis inte racing line den blöta delen av banan till höger inför T1. På grund av tidigare däckrester och vatten är det glashalt och en risk att köra där.

Ovanstående är fundamentala kunskaper om racing i vått och torrt, vilket du saknar.

Men din logik verkar du tycka att bilarna borde ta samma linje i vått och torrt. Du verkar vidare ha uppfattningen att om t.ex. GR faktiskt hade tagit sig förbi Bottas och eventuellt haft en ostörd linje nästa varv. Då borde han ha kört ut på det blöta igen inför T1.

Du säger själv att det varierar beroende på bil, däck vägförhållande m.m.
Sedan för du ett resonemang som är antingen eller.

Du hör väl själv hur förarna diskuterar om det är dags för slicks eller inte. Där alla vill tajma den perfekta tidpunkten.

Det kommer absolut inte vara lika torrt överallt på banan och det är det som teamen och förarna överväger. Fördelarna att ha slicks på de snabba partierna är bättre, sedan får man köra långsammare där det inte är lika torrt.

Att mittenlinjen är torrast betyder att flest bilar har kört där. Men om man såg loppet så har man sett att det har körts en del på höger sida linjen(inte allra längst ut). Därför kan man inte påstå att allt utanför torra linjen är is på DETTA partiet. Behöver jag nämna att alla som varit i depån har kört på höger sida? Vilket alla har klarat galant då man höll ratten stilla. Så att påstå att höger sida skulle vara is är missvisande.

Så att en förare med DRS och slipstream skulle på något sätt tänka att höger sida om vita linjen är NO-GO, är att överdriva.

Nej jag säger inte att man ska upp på kurbs i T1. Men att vänster hjul ska ligga på mittenlinjen eller till höger om den. Jag kan säga att de bättre förarna är de som ligger på gränsen mellan det torra partiet och racing line.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi dödar diskussionen om Bottas v Russell här och nu. Russell har tagit på sig att det var hans fel, men att han önskade att Bottas gjorde annorlunda i incidenten. FIA har reglerat det som en race incident och således är det redan historia.

Det börjar bli lite hett i diskussionsfältet tycker jag. Kan en moderator hålla med?

Nu återgår vi till vanligt F1-snack tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag tycker att vi dödar diskussionen om Bottas v Russell här och nu. Russell har tagit på sig att det var hans fel, men att han önskade att Bottas gjorde annorlunda i incidenten. FIA har reglerat det som en race incident och således är det redan historia.

Det börjar bli lite hett i diskussionsfältet tycker jag. Kan en moderator hålla med?

Nu återgår vi till vanligt F1-snack tycker jag!

Ja tack !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

https://www.youtube.com/watch?v=M6csYnCUDXM

Kan nog vara sevärt, har inte kikat själv ännu men han brukar vara insatt och vettig.

Bra och korrekt analys av situationen. Och för att avsluta diskussionen så föreslår jag att FlytPojken (och alla intresserade) kollar på klippet och lyssnar på snubben till vänster. Antagligen mer erfaren och bättre på att avgöra detta än någon här.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Varför måste man flytta på sig? Ja, man måste lämna en bilbredds utrymme om man har någon bredvid... men om man har någon bredvid så fanns ju det utrymmet i första läget.
Effekten är då snarast att man inte får trycka den andra av banan än att man ska flytta på sig. Man får hålla undan lite och kanske inte helt kan hålla idealspåret om det fortsätter in under den andra bilen, men inte mer än så.

Det som du säger med, "om man har någon bredvid", är vad jag menar med att en snabbare bil bakom kommer. Russel kommer vara bredvid förutsatt att han inte korrigerar. Då menar jag precis som du säger, att Bottas helt enkelt inte kan hålla idealspåret.

Skrivet av evil penguin:

Så det är lönlöst att försvara (eller ens hålla en normal linje) eftersom den andra bilen utan problem kan köra om förutsatt att man flyttar på sig? Och därför måste man flytta sig?
Det känns som lite av ett cirkelresonemang, det här...

Det är väl helt upp till bilen framför om de har andra prioriteringar än att försvara sin position och väljer att ge upp den kampen?

Det är inte så jag menar. En tillräckligt mycket snabbare bil, kan utan problem köra om oavsett vad bilen framför gör. Man kan gå ur idealspåret, åka förbi, svänga in i idealspåret igen. Bilen framför kan också försöka täcka för ett dyk på insidan a la Ricciardo. Men en snabbare bil kommer att passera så fort att bilen framför kan gå tillbaka i idealspåret för kurvan. Det liksom textbook DRS. Ingen förare försvarar i denna sitsen.

Är det jämnare bilar så resulterar det oftast i hjul mot hjul in i kurvan. Här försvaras det till 100%.

Så jag påstår att Russel hade så pass mycket mer fart än Bottas att Russel hade varit en billängd före Bottas in i T1.

Skrivet av evil penguin:

Vad är fel med att de åker hjul mot hjul när de nu faktiskt gör upp om position? Här tycker jag att resonemanget är mycket oklart.

Det är absolut inget fel med hjul mot hjul. Jag älskar att de kör hjul mot hjul, som VER vs HAM i T1. Men är man uppe vid växellådan så långt innan kurvan, så kommer det aldrig bli hjul mot hjul i kurvan. Det är hela min poäng.

Skrivet av evil penguin:

Russell hade farten och om hela banan varit torr så hade jag förstått resonemanget bättre, då hade ju Russell kunnat ta typ vilket spår som helst.
Men här känns det som att du ignorerar omständigheterna som både gjorde att omkörningen inte var given på förhand och som i slutänden ledde till kraschen.

Vi är tillbaka i cirkelresonemanget jag nämnde tidigare. Du säger att omkörningen är given OM Bottas flyttar på sig, men om det är ett krav för att omkörningen ska vara given så är den ju inte alls given.

Din åsikt är att omkörningen inte var given. Jag säger att omkörningen är given UTAN att Bottas flyttar på sig. Russel hade endast behövt hålla sina händer stilla. Han hade tillräckligt med speed. Sen att det hade varit hjul mot hjul ungefär vid pitexit och Russel seglat förbi strax efter.

Jag ignorerar att högersidan om vita linjen är IS. Varför gör jag det? Jo för att bilar har kört där innan, alla som varit i depå har kört där. Att man inte kan göra större rattutslag på det underlaget är jag helt med på. Men man kan absolut köra där om man har nerver och stabila händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Din åsikt är att omkörningen inte var given. Jag säger att omkörningen är given UTAN att Bottas flyttar på sig. Russel hade endast behövt hålla sina händer stilla. Han hade tillräckligt med speed. Sen att det hade varit hjul mot hjul ungefär vid pitexit och Russel seglat förbi strax efter.

Jag ignorerar att högersidan om vita linjen är IS. Varför gör jag det? Jo för att bilar har kört där innan, alla som varit i depå har kört där. Att man inte kan göra större rattutslag på det underlaget är jag helt med på. Men man kan absolut köra där om man har nerver och stabila händer.

Är själva idén här att det är så helt och hållet Russells fel att det gick åt fanders att man ska bortse från det faktiska utfallet och istället resonera utifrån hur lätt Russell kunde köra om där på utsidan och att det därför var meningslöst att inte göra det lättare för Russell att köra om eftersom det fanns en risk att han skulle schabbla även om det var så lätt?

Det känns som ett snårigt och bakvänt resonemang, men om det är nånting åt det hållet som du menar så börjar jag iaf förstå vad du säger, även om jag inte håller med om slutsatsen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av anon115183:

Bra och korrekt analys av situationen. Och för att avsluta diskussionen så föreslår jag att FlytPojken (och alla intresserade) kollar på klippet och lyssnar på snubben till vänster. Antagligen mer erfaren och bättre på att avgöra detta än någon här.

Den blev länkad tidigt i diskussionen och jag har sett den flera gånger.

De tar inte upp mitt huvudargument som är att Russel hade varit förbi om han INTE korrigerat.

De säger också klart och tydligt att Russel hade varit förbi om det varit torrt, ÄVEN med korrigeringen han gjorde.
Han till vänster säger också att han vill se denna typen av racing, vilket jag översätter som att ALLA förare hade gått för denna attacken. Så pass bra var luckan.

Om man påstår att han varit förbi i torrt med korrigeringen, känns det för mig rimligt att han varit förbi i halvtorrt utan korrigeringen. Vi har sett onboard 100 gånger, och Russel hade bra plats till höger. Så det allra blötaste och den vita linjen var inte i spel, OM Russel hade haft stabila händer.

Ni hävdar att det är så pass blött, att gå ifrån torra linjen är en MEGA risk. Jag hävdar att nej det är ingen MEGA risk på detta stället. På grund av att det är snustorrt för halva bilen(vänster hjul), bilar från depån har kört där och man håller ratten stabilt.
Ett exempel på MEGA risk hade varit om Bottas lagt sig på utsidan innan Russel är vid växellådan. Hade Russel sedan valt innerspåret så hade greppet där varit mycket mycket lägre och hade Russel bromsat försent i sådant läge hade man vattenplanat rakt fram i gruset.

Tar vi sedan ett större perspektiv. Det är inte ett dåligt move bara för att Russel inte lyckades. Vissa förare är sämre på att köra om än andra. Jag kan garantera att Torpedo hade klarat den omkörningen och inte korrigerat ratten. Pierre Gasly hade klarat den.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Är själva idén här att det är så helt och hållet Russells fel att det gick åt fanders att man ska bortse från det faktiska utfallet och istället resonera utifrån hur lätt Russell kunde köra om där på utsidan och att det därför var meningslöst att inte göra det lättare för Russell att köra om eftersom det fanns en risk att han skulle schabbla även om det var så lätt?

Det känns som ett snårigt och bakvänt resonemang, men om det är nånting åt det hållet som du menar så börjar jag iaf förstå vad du säger, även om jag inte håller med om slutsatsen.

Nu börjar det likna nått. Ja du börjar förstå mig helt rätt.

På grund av att Bottas inte gjorde det lättare för Russel att passera så riskerade han nerverna hos Russel. Så det faktiskt utfallet blev ju att Russels nerver inte pallade trycket. Vem är den största förloraren på att Russel "chokeade", jo Bottas. Bottas lyckades skrämma Russel som hade en given omkörning. Båda är förlorare men återigen Bottas sitter i en Mercedes.

Det är helt okej att du inte håller med. Uppskattar enormt mycket att du tar in nya perspektiv

Permalänk
Medlem

Men nu får ni väl ge er grabbar. Rätt uppenbart att ingen sida kommer ge sig Skriv av det som en "racing-incident" precis som FIA gjorde.