Skrivet av FlytPojken:
Skillnaden är att reglerna tvingar dig att lämna utrymme. Oavsett om föraren vill eller inte. Så man måste alltså flytta på sig, för att lämna utrymme. Därför om vi återgår till "safe move" som du påstår att alla förare bryr sig om. Så säger jag som i mitt senaste inlägg, att förarna bryr sig om reglerna, det är de som gör de någorlunda safe. Föraren framför har möjlighet till att bryta mot reglerna och åka på bestraffning.
Du missförstår skillnaden mellan att "lämna utrymme" och på att "flytta sig åt sidan". Det är två helt olika saker. Dessutom irrelevant eftersom Bottas lämnar utrymme.
Skrivet av FlytPojken:
Det är din åsikt. Jag tycker det är lika dumt att man endast baserar sin åsikt på hur den torra linje ser ut och bortser från alla andra faktorer.
Det finns inga andra faktorer att ta hänsyn till annat än hur den givna situationen ser ut.
Skrivet av FlytPojken:
Jag kan inte riktigt förstå hur detta tankesätt är rimligt. Hur mycket kan man blunda för? Om vi ser omkörningar på exakt samma ställe borde vi rimligtvis kunna jämföra omkörningarna. Det hade kunnat vara en Alpine vs Alfa. Då kan man se om Alfan med DRS har tillräckligt med fart för att gå förbi. Nu fick vi ju se att Russel med DRS är uppe i växellådan på en Mercedes. Vilket vi aldrig har sett förut.
Man behöver inte "blunda för något" här. Ja, det hade lika gärna kunnat vara en Alpine och en Alfa. Hade de gjort exakt samma sak vid exakt samma tillfälle på exakt samma plats på banan hade förmodligen exakt samma sak hänt och det hade fortfarande varit bilen som kommer bakifrån och får sladd som har orsakat kraschen.
Skrivet av FlytPojken:
Jag säger återigen att ALLA förstår hur DRS funkar och kan avgöra om bilen bakom har den fartskillnaden som krävs. Därför vet förarna att det är lönlöst att försvara mot en snabbare bil och DRS NÄR avståndet till nästa kurva är för långt. Vilket vi ser i varenda lopp att de snabbare bilarna redan passerar innan start och mål. Så nej det har inget med ditt fotbolls exempel att göra.
Fast det är ju inte lönlöst att försvara eftersom det endast finns en torr linje på banan vid det läget, vilket är den enda linjen man bör ligga på om man bryr sig om att ha traction nog att inte spinna, vilket Bottas gör. Det finns alltså inget egentligt omkörningstillfälle om man inte är duktig nog att köra om på utsidan, vilket Russel inte är. Sen kan man säga att det hade varit onödigt av Bottas att aktivt försöka försvara sig mot omkörningen vilket är en HELT annan diskussion, och inte har med saken att göra eftersom att Bottas inte försvarar sig.
Skrivet av FlytPojken:
Det är din åsikt. Jag tycker han är för långt upp i växellådan. Hur mycket tidigare behöver Russel vara nära Bottas för att inte behöva åka hjul mot hjul tycker du?
Jag skulle säga att det är en beskrivning av situationen, inte en åsikt. Hur mycket tidigare? Ptja, hade han haft fart nog att göra det tidigare på raksträckan hade det sannolikt varit en säkrare omkörning eftersom banan är bredare där och inte svänger. Han hade också haft alternativet att spara lite på gaspedalen och trycka sig om till vänster EFTER kurvan vilket han också hade haft fart nog att göra, och därmed få innerspåret in i nästa kurva vilket hade gjort det väldigt svårt för Bottas att försvara sig (vilket är något han hade gjort OM Russel försökte köra om in i kurvan, vilket alltså INTE är fallet här, för att förtydliga).
Skrivet av FlytPojken:
Beroende på vilken bana, var på banan, temp osv. Så är det inte säkert att den torra linjen matchar med racing line.
Den torra linjen är per definition racing line eftersom det är den snabbaste vägen att ta sig runt banan. Racing line är inte samma sak som det F1 2020 visar i grafik om du slår på det hjälpmedlet. Det är inte en definierad del av banan som aldrig ändrar sig. Det är ett begrepp för den linje som förarna kommer ta för att så snabbt som möjligt köra ett varv. Den blir extra tydlig när det börjar torka eftersom racinglinjen kommer bli torr mycket snabbare än den del av banan där ingen kör.
Skrivet av Icetec:
Jag tror att du har missuppfattat helt och hållet vad "the racing line är" och vad det betyder. Att påstå att förare skiter i att det finns ett torrt spår på banan och istället drar på full gas med slicks på våt asfalt för att "det är ju the racing line" stämmer absolut inte, eftersom att man sannolikt kommer spinna bakhjulen genom att dra full gas på våt asfalt med slicks på bilen. Har du hört den förut?
The racing line är den bästa vägen att ta genom banan och förändras lite beroende på hur banan ser ut. Den bästa vägen genom banan är den vägen som de flesta F1-förare kommer ta. Där de flesta bilar åker kommer vattnet försvinna snabbast, vilket ger en torr linje. Bottas är på "the racing line", inte Russel. Ja, förutom just precis innan Russel krockar in i Bottas då, för då dyker han snabbt till vänster (av linjen) för att försöka undvika.
Skrivet av FlytPojken:
Nu lägger du orden i munnen på mig. Racing line är höger om vita linjen. Därför är det stor sannolikhet att den är någorlunda torr. Speciellt om alla förare har bytt till slicks. Därför är det inte alls orimligt att göra en attack.
Se ovan, och massvis av tidigare svar, för en förklaring av vad racing line betyder. Hade det varit helt torrt hade man kört till höger om den vita linjen, ja, eftersom det ger snabbast väg genom kurvan. Eftersom det är snabbast väg genom kurvan betyder det att flest bilar kör där, vilket gör att det är mest gummirester där. Detta är en fördel om du kör när det är torrt eftersom det ger ÄNNU mer grepp än om du kör på torr asfalt. När det är blött så vill man INTE köra där, eftersom gummirester på banan gör att det blir extra halkigt vilket blir ännu mer tydligt om du har slicks, eftersom att det då blir glashalt. Därav väljer folk att köra innanför det som hade varit racelinjen i det torra, men som nu alltså inte är det längre.
Skrivet av FlytPojken:
Bottas är vid tillfället på "the racing line". Efter pitexit line så är det Russel som är på "the racing line". För att Bottas ska kunna fortsätta på "the racing line" måste han mer höger men då har Russel kört in i honom.
Bottas är på racelinjen. Russel är utanför den, på den glashala asfalten med gummirester på (som HADE varit linjen, förutsatt att det var torrt, vilket det inte är)
Skrivet av FlytPojken:
Det går ju inte att argumentera om du inte läser. Hela min åsikt bygger på att Russel ligger i Bottas växellåda JÄÄÄVLIGT långt innan en kurva. Med all erfarenhet vi har av DRS har vi en ganska bra känsla om fartskillnaden är tillräckligt stor och ifall banpositionen när man är bredvid bilen man kör om, är tillräcklig. Jag förtydligar då återigen.
Ex 1. Bil 1 åker i 290 och bil 2 i 330. Om bil 2 är bredvid bil 1 och det är 1km kvar av raksträckan så är det en ganska självklar omkörning.
Ex 2. Bil 1 åker i 300 och bil 2 i 305. Om bil 2 aldrig når upp till växellådan innan bromszon så är det ganska svårt att köra om. Om det inte är Ricciardo dyk.
Ja, jag vet att du menar det, men det spelar ingen roll. Det är det jag försöker förklara för dig. Det spelar ingen roll vad fartskillnaden mellan bilarna är när det ändå inte går att köra om utanför den torra linjen eftersom det är för halt.
Jag får intrycket av att du är ett ganska nytt fan av F1 och det är absolut inget fel med det och det är inte min mening att försöka låta nedsättande eller så, men du har en rätt fundamental missförståelse för hur racing och F1 fungerar i praktiken och vad som är ett förväntat beteende.
Skrivet av FlytPojken:
Jag är genuint intresserad när ni anser att Russel skulle behöva vara jämnsides för att sannolikheten för omkörningen är mycket stor?
Det spelar som sagt ingen roll hur stor "sannolikheten" är för en omkörning när du försöker säga att föraren framför är skyldig att vika av och släppa förbi den bakom. Det finns inget sånt tillfälle. Var det hög sannolikhet att Russel hade kunnat köra om Bottas här? Ja, givet hastighetsskillnaden borde han utan problem kommit förbi. Gjorde han det? Nej, han körde ut på halkig asfalt och kraschade istället. Hade han kunnat undvika det genom att göra andra val? Ja. Gjorde Bottas något fel som låg kvar på racinglinjen? Nej.