Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tankar kring äldre speldator till barnen och vrålande fläktar

Permalänk
Medlem

Tankar kring äldre speldator till barnen och vrålande fläktar

Barnen har en kombinerad HTPC/Spelburk med i7 870, Radeon HD6670 1GB DDR3, 8GB 1333 RAM på Gigabyte-P55 USB3. Spelar typ Trackmania och andra enklare spel i 1280x720 på 32” TV.

Nu har jag kommit över en ”budget”-speldator som är ett par år nyare än ovanstående. Den har AMD FX6300, så 2 kärnor till och lite högre klockfrekvens, ett Gainward GTX 650 Ti 2GB, 8GB 1600-RAM på en Asus M5A7BL-M LX3-bräda.

Barnen kommer framöver att spela spel typ Minecraft, som kanske gör sig bättre i 1920x1080. Kanske Fortnite. (Uppe för diskussion, annars spelar barnen Nintendo mest)

Det råder ju ingen tvekan om att den stora skillnaden är grafikkortet, som ju är lätt att flytta mellan burkarna. CPU räknar jag som hugget som stucket, trots två extra kärnor på AMDn. RAM tänker jag spelar mindre roll. Att ASUS-kortet, otroligt nog, saknar USB3-portar spelar också mindre roll då jag har ett PCIE-kort med USB3 att sätta i.

Då jag har en bra setup på i7-burken med Linux som dual-boot och bättre moderkort för att koppla in IDE-enheter etc vill jag helst att ”speldatorn” som jag fått ska fortsätta var speldator även om det nog blir en del film på den.

Tänker jag rätt att AMD FX6300 i spel är ungefär likvärdig med den äldre Core i7 870? Kör nog båda stock.

Dock, nu har jag ju PROBLEM med speldatorn. Den låter som fan. Chassit, ett Zalman Z9 Plus, har 4 fläktar, 3 tycks gå att styra via reglage på chassifront. Grafikkortet har 1 fläkt, CPUn har stockkylare (4 ledare). CPUn ligger på 2300rpm konstant. Allt är jättesvalt helt i onödan. Vid spelande är ljudnivå inte så noga, men i idle eller filmtittande vill man ju att datorn ska vara så tyst som möjligt. Försökte få ner GPU-hastigheten till 30% mha Afterburner, trodde jag misslyckats tills jag drog upp den till 100% och möttes av ett dammsugarvrål.

Så, min plan är denna:

* Koppla ur 2 chassifläktar. Ha kvar 2 st som är kopplade till vredet så jag kan köra dem på minimalt, vilket är illa nog. 1 blåser in i fronten, 1 blåser ut därbak.

* Tejpa för allt jämra onödigt mesh på Chassit, det måste läcka mer ljud än luft där.

* Kolla om det går att köra GPU på mindre än 30% fläkt, kanske om man redigerar BIOS på nåt sätt? Det är främst i idle GPUn stör, när man spelar för fullt får man nog stå ut.

* CPUn kvarstår som problem. Inställningarna i BIOS tycks CPU-fläkt ge tusan i. Speedfan fick jag inte heller fason på. Hittar inga program fråbn ASUS som funkar på gamla moderkort och nya operativsystem. 2300 rpm vid idle är ju fånigt.

Vill inte lägga ut en extra spänn i onödan, då förfelas tanken med att barnen skulle få en ”gratis” speldator som jag sätter ihop för skojs skull. Måste dock sägas att jag är sugen på att köpa både CPU-kylare och fläktlös GPU.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Fläktkontroller för ett par hundringar?
https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontro...

Alternativt gör som quizzet idag påminde om: Koppla fläkten på 5 eller 7 volt rakt mot PSU:t istället för via moderkortet, och se om den blir tystare när den snurrar långsammare.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om quizzet, kände mig gammal och rutinerad när jag gjorde det Kan ju testa att köra en av chassifläktarna på 5v istället för 12, tror mig ha läst att kontrollern i chassit går ner till 7 och det är lite högt.
Noctuas fläktkontroller kan ju vara ett alternativ, har en billigare variant i min "huvuddator" till den enda chassifläkten som kör på ca 900 rpm, det räcker gott.

Men jag blir galen på CPUn, hur kan den (eller snarare moderkortet) tycka att 2300rpm är lagom? *Tittar* 32C idlar processorn i nu, till vilken nytta? Fast nu var rpm bara 2100, så den verkar gå att justera på något sätt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7