Intel Core i5-11400F – ett bra val för prismedvetna gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vi kommer nog att få se denna rekommenderas i många budgetbyggen framöver!

Även om budgeten är 100000:- ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Även om budgeten är 100000:- ?

Antagligen 5000kr grafikkort minst ssd 1000kr nätagg 700kr burk 700kr kvar finns drygt 2500kr vilket inte räcker till mer än detta.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ratatosk:

BFB?

Prisvärd CPU för övrigt.

Bang For the Buck.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Du kommer inte hitta en bättre kombo om du inte vill köpa sämre grafikkort men varför göra det när prollen inte lär flaska spelen du kör med 10k - 15k spannet?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av My2nd:

Hur var temperaturerna? Rocket-Lake har ju haft ett rykte om att gå löjligt varmt.

Kör man den enligt Intels specfikation blir den fesljummen. Låser man upp strömbudgeten blir den varmare (drar ~135 W istället för 65 W vid flertrådad last), men verkligen inte svårhanterbart för en tornkylare i 300-400 kronors-klassen.

Skrivet av BritishTeaparty:

Helt orealistiskt att den presterar så där bra med en stock kylare. Intel tjänar verkligen på att "reviewers" I data pressen har orealistiska kylare för en budget proccesor. Intel har ju gått och designat sina CPUer helt runt att roffa åt sig enorma mängder ström. Går det att komma i närheten av resultaten för Intel processorer om de bara har en stockkylare som majoriteten av alla användare har.

Det beror på vilka resultat du syftar på. Resultaten som körs enligt Intels specifikation för strömbudget är fullt hanterbara med stockkylaren. Med upplåst strömbudget behöver man något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bang For the Buck.

Ok, trodde det var nåt nytt skitspel från Dice

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Väldigt retligt att i5-11400F är 6c12t likt i7-8700K, men torskar mot denna typ 4 år gamla CPU i energieffektivitet trots att den marknadsförs som en snäll 65W TDP CPU där den borde kunna uppföra sig kan man tycka, men inte nog med det så är 11400F en ny arkitektur som marknadsförts bl.a för en högre energieffektivitet, men skenar iväg ändå o får mindre gjort per Watt än 8700K i många fall.
...Inget verkar riktigt ha blivit rätt med Cypress Cove, mer än kanske prislappen i just low-end segmentet.

Tråkigt, men tack för en bra recension ändå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BritishTeaparty:

Helt orealistiskt att den presterar så där bra med en stock kylare. Intel tjänar verkligen på att "reviewers" I data pressen har orealistiska kylare för en budget proccesor. Intel har ju gått och designat sina CPUer helt runt att roffa åt sig enorma mängder ström. Går det att komma i närheten av resultaten för Intel processorer om de bara har en stockkylare som majoriteten av alla användare har.

Sanning med modifikation det där.

Sitter själv på en 11600K och en Hyper 212 BE, en kylare för drygt 400 kronor med andra ord. Kör processorn med Asus Enhanched Core-tjosan inställd i BIOS, vilket effektivt ger mig 4.6-4.85GHz på samtliga kärnor. När jag benchat systemet i TimeSpy har max temps landat på 82c under CPU-delen av testet.

Nog för att Intels 11-serie går varm, men i5.orna går med enkelhet att hålla inom rimliga ramar med instegsmodeller av kylare också utan större problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det är så galet att ha Totalpoäng eftersom det endast är ett av två (snart tre) möjliga alternativ tillverkare. Lika galet som att i GPU-tester endast testa med ett ett av två möjliga fabrikat och redovisa Totalpoäng. Endast Physic (CPU) och Graphic (GPU) borde redovisas för dessa tester.

Permalänk
Medlem

Är minnekontrollern helt upplåst på dessa? Alltså, kan man vrida upp minneklock obegränsat?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Sanning med modifikation det där.

Sitter själv på en 11600K och en Hyper 212 BE, en kylare för drygt 400 kronor med andra ord. Kör processorn med Asus Enhanched Core-tjosan inställd i BIOS, vilket effektivt ger mig 4.6-4.85GHz på samtliga kärnor. När jag benchat systemet i TimeSpy har max temps landat på 82c under CPU-delen av testet.

Nog för att Intels 11-serie går varm, men i5.orna går med enkelhet att hålla inom rimliga ramar med instegsmodeller av kylare också utan större problem.

82c med en hyper 212
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Låter som bekväma temps, det många säkert inte tänker på om de väljer att leva med dem temperaturena är att moderkortetena slits ut mycket snabbare med den dubbla effekten och det som tillkommer med det. Många kommer säkert fastna med att deras moderkort överhettas och klockar ner cpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foooozty:

Antagligen 5000kr grafikkort minst ssd 1000kr nätagg 700kr burk 700kr kvar finns drygt 2500kr vilket inte räcker till mer än detta.

Tror du missade en nolla i inlägget du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Tror du missade en nolla i inlägget du citerade.

Ajdå missade den men då är väl inte frågan relevant då 100 000 inte är ett budgetbygge i gemene mans ögon 😆

Permalänk
Medlem

Bra test och mycket prestanda per krona

Om ni inte redan gjort och jag missat; Skulle ni inte kunna skriva en kort artikel om det här med strömbudget och hur man går till väga? Är det något man ska tänka på (kylning etc.) eller är det bara in i BIOS och låsa upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Bra test och mycket prestanda per krona

Om ni inte redan gjort och jag missat; Skulle ni inte kunna skriva en kort artikel om det här med strömbudget och hur man går till väga? Är det något man ska tänka på (kylning etc.) eller är det bara in i BIOS och låsa upp?

Jag håller med. Det står på så många ställen att dom ändrar strömbudgeten, men få beskriver exakt hur och vad en bör tänka på.
Inte ens sidor som gör tester och pratar om det bemödar sig med att berätta det.

Det är många gånger enormt tacksamt med beskrivningar på youtube. Se ändringarna i bios och någon som berättar.

Ni på sweclockers är vana vid att göra videos, så varför inte göra en kort video till era tester med vilka inställningar ni använder?
Det blir en video på max 5min.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte se någon mening med att köpa varken moderkort eller processor för spel i dagsläget när grafikkort är en bristvara, kanske kunde sweclockers istället testa lite budget hårdvara för server bruk åt privatpersoner som vill sätta upp egen server för diverse bruk men inte vill skuldsätta sig i resten av livet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vi kommer nog att få se denna rekommenderas i många budgetbyggen framöver!

Blir nog inte riktigt några budget byggen på ett tag framöver med tanke på grafikkorts bristen och att priserna på dom har gått upp ganska mycket vilket gör att kostnaden blir detsamma som man förut fick betala för ett lite dyrare bygge.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SCORPIUS:

Jag håller med. Det står på så många ställen att dom ändrar strömbudgeten, men få beskriver exakt hur och vad en bör tänka på.
Inte ens sidor som gör tester och pratar om det bemödar sig med att berätta det.

Det är många gånger enormt tacksamt med beskrivningar på youtube. Se ändringarna i bios och någon som berättar.

Ni på sweclockers är vana vid att göra videos, så varför inte göra en kort video till era tester med vilka inställningar ni använder?
Det blir en video på max 5min.

Det där låter som en toppenbra ide tycker jag. Problemet jag kan tänka mig är att det ser så pass olika ut bios beroende på tillverkare men även olika modeller från samma tillverkare så frågan är hur stor hjälp det är egentligen. Jag skulle kalla mig för en ganska van "bios-rattare" men det är inte helt ovanligt att man får fundera både en och två gånger var de olika sakerna finns och heter i bios. Risken är att man skapar mer förvirring än vad man hjälper....

MEN, några enkla inställningar och tänket bakaom de olika inställningarna för energi och minneen kan man säkert göra på några olika varianter av moderkort. Kan vara ett kanonbra inslag för de som är lite mer nybörjare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul med kompetenta, billigare proppar. Vi får se om AMD har tillräcklig kapacitet att kontra utanför OEM-segmentet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Varsågod, du hittar det på sidan 62 i Manualen

Detta värmer mig att se. Sweclockers när vi är som bäst för varandra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kör man den enligt Intels specfikation blir den fesljummen. ...

Den låga effektförbrukningen var vad som förvånade mig mest i testet. Vore intressant att veta om den medföljande kylaren också duger att hålla prestandan vid samma nivå utan att den låter som en hårtork.

Jag hade gärna sett en (utökad?) utvärdering i form av direkt duell mellan Core i5-11400F och Ryzen 5 3600, som är närmsta konkurrent från AMD.
Båda på moderkort av billigare modell och nyttjandes medföljande kylare.

Några reflexioner och funderingar:
Prestandamässigt (i spel) hamnar denna (med låst strömbudget) ungefär halvvägs mellan R5 3600 och R5 5600X. (Skiljer ca 10% upp/ner.) Priset (med moderkort och kylare inräknat) ligger i paritet med R5 3600.
- Om planen är att köpa CPU (med moderkort) för att behålla den tills den inte längre duger så blir i5-11400F det givna alternativet.

Vad finns för utvecklingspotential framöver för de olika alternativen?
Köper man en Ryzen 5 3600 med vettigt (B550) moderkort nu kan man (om behov uppstår) byta den mot en Ryzen 9 5950X (eller ännu ej lanserad vassare CPU?) om ett år eller så, vilket ger närmast dubblerad prestanda i produktivitet.
Vad finns för uppgraderingsmöjligheter med Core i5-11400F och B560? En Core i9-10850K ger ökad produktivitetsprestanda, men inte i paritet med Ryzen 9 och med större krav på effektmatning och kylning. Kommande Core i9 med bättre prestanda och effektivitet till samma plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Även om budgeten är 100000:- ?

Out of range exception thrown. Din budgetvariabel har överskridit utrymmet för Tbudgetbyggen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Kör man den enligt Intels specfikation blir den fesljummen. Låser man upp strömbudgeten blir den varmare (drar ~135 W istället för 65 W vid flertrådad last), men verkligen inte svårhanterbart för en tornkylare i 300-400 kronors-klassen.

Det beror på vilka resultat du syftar på. Resultaten som körs enligt Intels specifikation för strömbudget är fullt hanterbara med stockkylaren. Med upplåst strömbudget behöver man något bättre.

Nu har jag aldrig testat själv, men det jag hört är att en bättre kylare än stock ändå är bättre för en 11400F eller liknande, eftersom turbofrekvenserna då kan bli högre? Och dessutom blir ganska högljudd.

Permalänk
Medlem

Jag körde på denna till nya datorn, mycket nöjd med dess prestanda

Då ska man bara få tag på ett grafikkort.. lättare sagt än gjort..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BritishTeaparty:

82c med en hyper 212
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Låter som bekväma temps, det många säkert inte tänker på om de väljer att leva med dem temperaturena är att moderkortetena slits ut mycket snabbare med den dubbla effekten och det som tillkommer med det. Många kommer säkert fastna med att deras moderkort överhettas och klockar ner cpun.

Min kompis ligger på omkring 75 grader (efter en vända Cinebench R20) på en Ryzen 5800X med Noctua NH-D15 om det hjälper på något sätt.
Jag ligger en aning högre själv med lite sämre kylare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pv2b:

Nu har jag aldrig testat själv, men det jag hört är att en bättre kylare än stock ändå är bättre för en 11400F eller liknande, eftersom turbofrekvenserna då kan bli högre? Och dessutom blir ganska högljudd.

Om processorn körs enligt specifikation vid 65 W är det ingen nämnvärd skillnad i turbofrekvenser mellan stockkylaren och mer kompetenta lösningar, eftersom det är strömbudgeten som bromsar ner klockfrekvenserna snarare än temperaturerna. Med upplåst strömbudget blir det dock satans varmt med stockkylaren, ihop med en öronbedövande ljudnivå, så där behövs mer ordentliga doningar.

Permalänk
Medlem

Köpte detta till min server/htpc för netflix, plex och lite ftp och backup.. Får dock inte ut nått ljud i hdmi till förstärkaren och de suger.
Men jag kanske förhastade mej och inte läste på nog, sjuk fart nu med 2.5gbit nätverk mot servern iallafall.
Sjuk prestanda för pengarna, lipar nästan att jag köpte mej en 10700K @5ghz till gamingdatorn för denna är nästan lika bra

Intel Core i5-11400 Processor
MSI Z590 PRO WIFI moderkort
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1649:- på NoN i kombination med ett B560M för 999:- på komplett är det ett kanonerbjudande just nu.

Du hittar hur man låser upp strömbudgeten på sidan 24 i Manualen för ASUS TUF GAMING B560M-PLUS moderkort 999kr på komplett (Ord. pris 1 590kr)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Så, 16GB 3200MHz Corsair 871kr och moderkort B560M 999 på komplett, samt 11400F på netonnet för 1649kr.

Totalt 3519kr för en kombo som i UL-läge får 217fps i snitt på de 12 testade spelen i 1080P, mot 10700K som får 222fps, och 5600x som får 228fps och det med ett RTX3090.
Med långsammare grafikkort blir ju skillnaden ännu mindre.

De som märker skillnad på 217 och 228fps får gärna räcka upp en hand

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Även om budgeten är 100000:- ?

Bygger du ofta i denna prisklass? Eller bygger du lite mer påkostat ibland också?

Skrivet av Foooozty:

Antagligen 5000kr grafikkort minst ssd 1000kr nätagg 700kr burk 700kr kvar finns drygt 2500kr vilket inte räcker till mer än detta.

Håller med om att det är en start på ett budgetbygge, sen är ju vissa i en annan liga vad gäller budget.