Hur mycket pluggar ingenjörer?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pluggar ingenjörer?

Hej,

Detta inlägg är riktat mot samtliga nuvarande och färdigexaminerade ingenjörsstudenter.
Jag har nu sökt till "högskoleingenjör inom datateknik" och hoppas att jag kommer in på LiTH då jag bor ganska nära. Ska under senare år även lägga till en master om allt går som planerat

Så...hur många timmar i veckan lägger ni på studier (inkl. föreläsningar, lektioner, labbar m.m.). Har ni mycket tid till fritid? Jag vill främst höra från högskoleingenjörer men det kanske inte skiljer sig så mycket från civ.ing vad gäller antal timmar som läggs på studier, så allt är välkommet!

Har även hört rykten om att svårighetsgraden på utbildningen skiljer sig beroende på vilken skola man går på. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Universitetsstudier är på fulltid, så 40 timmar i veckan, sen justerar man baserat på kapacitet och ambitioner.

Det finns många som tar sig igenom på mestadels seminarier, föreläsningar och lite tentaplugg, andra får jobba mera. Det är en omöjlig fråga att svara på utan att veta någonting om dig och din kapacitet.

Permalänk
Medlem

Räkna med att det blir lite framtungt.
Jag pluggade rätt mycket i början men kunde ta det rätt lugnt andra och tredje året. Definitivt mer chill än att jobba. (efter första året, förutsatt att du inte får något efter dig, har du saker efter dig är det jobbigt hela tiden)

Men gå in med ambitionen att det är 40 timmar i veckan och när du klarat lite tentor osv så har du nog en bra uppfattning om hur mycket du känner att du behöver plugga.

Permalänk
Medlem

Mellan 12 till 70 timmar i veckan beroende på ambitionsnivå, kurs och hur nära tentan vi är.

Nu under distansstudierna är depression och studietrötthet vanligt och det många jag pratar med som säger att de bara kollat på föreläsningarna och gjort obligatoriska inlämningar. Det motsvarar kanske 10 timmar per vecka just nu.

Inför tentor och när kurserna är intressanta är det inte ovanligt att man sitter över tolv timmar sex/sju dagar i veckan.

Det varierar väldigt mycket.

Om du har disciplin och kan fokusera på studierna så kommer 40 timmar i veckan absolut vara tillräckligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manarky:

Definitivt mer chill än att jobba.

Sanning med modifikation. Beror på vilket jobb du har. Personligen saknar jag plugget, just för att det gav mig mer stimulans än nuvarande jobb gör.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vilka kurser du läser, låt ingen säga något annat. Läste numerisk analys i våras (6 HP). Hade 8h undervisning i veckan och sen tog inlämningen varje vecka ~10h för totalt 18h för endast 6Hp.

Jämförelsevis läste jag 2 kurser (totalt 15hp, konfigurationshantering + något annat) i höstas där jag la kanske Max 3h totalt i veckan på plugg och fick samtidigt högsta betyg i ena kursen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det varierar ofantligt stort mellan kurser. Jag går Civ -> ID på Umu och hade en kurs där jag lade ca 70timmar i veckan i typ 2-3 veckor. Som Ernesto säger så ska man beräkna 40h i veckan men kurserna jag hade Q1 lade jag kanske 10h i veckan (väldigt ostimulerande att sitta i lägenheten i över ett halvår).

Jag tycker programmeringen i C var rolig så den kursen var väldigt "snabb och enkel" för mig. Matten gav mig panikångest och tankar på att hoppa av, men i efterhand så är jag glad att jag höll fanan högt och tog mig igenom det (även om jag har en tenta jag måste klara innan höstterminen likt det Manarky nämnde så är jag optimistisk).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Väldigt olika. Beror väldigt mycket på ambitionsnivå, studieteknik och talang. T.ex. är det svårt att hamna under 32h i veckan om du vill få 5a i alla kurser om du inte är jäkligt bra på inlärning/går ett "slappt" program. Är inte jätteinsatt i just högskoleingenjör i datateknik men har gått ett ekvivalent program + master och valde man svåraste kurserna och siktade högt så var det en hel del helgarbete som krävdes vissa perioder. Samtidigt var det något lugnare under andra perioder där man kanske studerade 30h i veckan eller så. Skulle jag haft betyg 3 som mål hade jag nog klarat mig med närmare 20h/veckan i genomsnitt när jag hade god studievana. Men det tog något år eller två att klura ut vad som funkade bäst för mig.

Angående om det skiljer sig mellan lärosäten så gör det det garanterat. Bara lokalt där jag läste skiljde det sig milsvid beroende på vem som strukturerat kursen och område (mjuka kurser inom människa och datorinteraktions ansågs av många att vara "gratispoäng"). Vissa föreläsare gör det ganska enkelt att klara en kurs medan andra kräver betydligt djupare förståelse och har tuffare krav. Så jag skulle inte bli förvånad om både kvalitet och utmaningsnivå skiljer sig väsentligt mellan lärosäten för på pappret likvärdiga program. Ett tips är att inte vara rädd för kurser som ryktas vara jobbiga, om du nu har möjlighet att välja ibland. Det är ju när man blir utmanad som man lär sig. Däremot kanske du inte vill gå 3 st "dödskurser" under samma period.

Jag vill nog påstå att många kan klara dessa program väl om man lägger 40h/veckan och faktiskt lägger manken till. Mitt tips är att köra 8-17 varje dag tills första tentorna är avklarade så att du vet om du kan bromsa lite eller behöver öka. Man lär sig anpassa tempot efter ett tag.

Slutligen vill jag lägga till att betygen är rätt oviktiga i slutändan (men man måste förstås klara kurserna). Det är få företag som bryr sig om betyg och det är bättre att fokusera på att lära sig materialet grundligt och sitta med hobbyprojekt istället för att fokusera på att föreläsaren vill att man lär sig någon obskyr formel eller något du aldrig kommer komma ihåg. Ska du däremot doktorera kan betyg spela roll, särskilt om du vill doktorera utomlands. Det är även möjligt att betyg spelar roll om du ska jobba utomlands, men det kan jag inte bekräfta.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Slutligen vill jag lägga till att betygen är rätt oviktiga i slutändan (men man måste förstås klara kurserna). Det är få företag som bryr sig om betyg och det är bättre att fokusera på att lära sig materialet grundligt och sitta med hobbyprojekt istället för att fokusera på att föreläsaren vill att man lär sig någon obskyr formel eller något du aldrig kommer komma ihåg. Ska du däremot doktorera kan betyg spela roll, särskilt om du vill doktorera utomlands. Det är även möjligt att betyg spelar roll om du ska jobba utomlands, men det kan jag inte bekräfta.

Det du skriver stämmer i de flesta fall. Jag har dock märkt att betyg ofta används i standardiserade ansökningsutvärderingar. Desto mer strömlinjeformade och kvantitativa ansökningsprocesser blir, desto större roll spelar såna där värden som är lätta att kvantifiera och matcha. Nu senast sökte jag en tjänst som managementkonsult hos ett stort konsultbolag, och då ville de ha betyg från alla skolor jag gått på, inklusive grundskolan 😶

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vissa veckor satt jag och mina polare 20h och vissa andra veckor drog det närmare 80h, det gick i vågor det där i takt med tentor och inlämningar osv. Jag läste elektroteknik. Vissa läsperioder var absolut tyngre än andra, hjälper inte heller att man som mig tog på sig lite extrakurser ibland och läste parallellt.

Men jag tror du kommer in i det snabbt och ska inte oroa sig. Om man gör sitt för att sköta sig bra så kommer man undan med 40h/v.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |