Moderkort med 32 SATA-portar för mining dyker upp i Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Denna förklaring låter mycket som en självändamål, lite cirkulärt resonemang. Frågan är vilken faktiskt problem som valutan löser. När det gäller decentraliserade system för lagring, tjänster, och kommunikation så verkar det väldigt omständigt.

Så ifall google hade börjat erbjuda dig pengar för att upplåta lagring på din telefon hade du inte övervägt att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Valuta har också en stor påverkan på välmåendet, finns en koppling till att de flesta försöker lämna relativ eller verklig fattigdom.

"Stop being poor", helt enkelt.

Ja, och pengarna jag gjort på mitt grafikkort är helt klart ett plus i kanten - trots att jag inte är fattig.

Skrivet av Qziny:

Jag föreslår att Ni läser på lite i området kring blockkedjeteknik.
Det handlar inte bara om virtuella pengar som man helt plötsligt "får". Utan man håller faktiskt igång ett helt nätverk och bidrar med sin datorkraft, som man sedan får betalt för genom den valutan som är kopplad till den tekniken.
Går kanske att göra mer energieffektivt, visst... Men att kalla det för "slöseri"... Beror på hur man ser på det.

Precis, det bidrar till att hålla igång nätverken för decentraliserade finansiella system. Energieffektiviteten kommer säkert lösas med tiden, i takt med att det utvecklas. Det är en relativt ny företeelse med mycket som kan förbättras.

Skrivet av leafbranch:

Vem spelar 24/7 med full energiåtgång? Dessutom har "seriösa" miners ofta många fler komponenter per person.

Förmodligen ingen, men vem bryter krypto med full energiåtgång? Hur ser energiåtgången ut för Steam och all trafik det genererar? Alla servrar för onlinespel? Streaming?

Ska vi nu börja mäta det är det läge att bestämma hur stor energiåtgång som är okej. Hur mycket, eller snarare lite, energi får man göra av med för att kunna sätta sig på höga hästar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Människor, mer specifikt deras hjärnor, används för mining, Matrix style, med plugg i nacken. Eller varför inte Warhammer 40K style.

Om det är min hjärna som ska kopplas upp tror jag inte att man kan skapa särskilt många Chia. Mitt minne är inte det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ska vi nu börja mäta det är det läge att bestämma hur stor energiåtgång som är okej. Hur mycket, eller snarare lite, energi får man göra av med för att kunna sätta sig på höga hästar?

Fattar aldrig denna logik. Känns som lite whataboutism. Det kanske finns mer alternativ än att alla stryper strömanvändning eller ingen. Jag tror väldigt lite handlar om att sitta på en hög häst. Serverhallar huserar ju sällan bara gamingtjänster och ibland används dess värme för att värma bostäder. Det går säkert att göra mer men det är alltid något. Ingen som bara gejmar drar lika mycket ström som en miner som minar med gpuer. Inte ens i närheten.

Jag säger ej att alla ska sluta mina men en kan kritisera energianvändningen från mining utan att sitta på en hög häst. I slutändan har vi inte infrastruktur eller strömproduktion för att alla ska kunna mina heller men det är ju ett problem som ingår i hela klimat vs energi debatten och där är ju mining långt ifrån ända boven.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av aliassund:

Frågan är vilken faktiskt problem som valutan löser.

Att kunna hålla shady businees utanför myndigheters insyn/påverkan? "Follow the money". Det finns ju en anledning till varför t.ex. ransomware utpressar i cryptovaluta.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Chia låter som något kinesiska staten hittat på.
Jag kommer aldrig någonsin handla med Chia.

Chiafrön är praktiska

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sweclockers hypar chia rätt bra. Har aldrig hört om det utanför swec. Finns det ens, altså är det live? Vad är det som skulle vara bra med chia utöver att det käkar upp all ens lagringsutrymme?

Sweclockers behöver öka lönsamheten och har därför precis satt upp en datorpark byggd på alla recensionsdelar och alla recenserade hårddiskar. Behövs bara lite extra hype kring Valutan för att cashen ska rulla in!

Permalänk
Medlem

Mining kan suga.. Men en hel del intressant hårdvara utvecklas ju som konsekvens av det. Det lär ju komma nåt chassi som passar utmärkt till det moderkortet och det låter ju intressant för en ren filserver

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vänta bara, det blir nog världsomspännade torka och högtryck utan vind förrutom en envis sirocco som belägger solpaneler med damm. Sexdubbla priset på el borde dämpa hysterin lite i att spekulera i pyramidspelen.

Det löser även elbils hysterin och med lite tur ser det till att ta bort den kommande höjningen av bränslepriserna som kommer till hösten (Bara fördelar här) men så tänker jag steget längre och ser att elräkningen kommer bli 6ggr dyrare för alla och inser att det inte är en rimlig lösning.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Chia låter som något kinesiska staten hittat på.
Jag kommer aldrig någonsin handla med Chia.

Chinese Intelligence Agency?

Skrivet av DasIch:

Ja, och pengarna jag gjort på mitt grafikkort är helt klart ett plus i kanten - trots att jag inte är fattig.

Precis, alla som kan och förstår möjligheterna och riskerna men ändå ser en vinst i det tycker jag gott att borde prova. Skulle själv göra det men varit för upptagen senaste tiden med främst jobb och nu känns det lite sent att sätta igång. Satte ihop en dator som var tänkt att användas för detta, när den inte användes för annat, samt eventuellt min primära dator, när jag är på jobbet/jobbar.

Skrivet av anon218488:

Om det är min hjärna som ska kopplas upp tror jag inte att man kan skapa särskilt många Chia. Mitt minne är inte det bästa.

Hahaha.

Hade någon längre utläggning, som jag tog bort, om att någon undrar vart Sven på lagret tagit vägen och där svaret antingen var att han sagt upp sig för att att använda sin gärna i ett beräkningskluster, alternativt att en svart skåpbil stannat och kidnappat honom, i bästa Syndicate-stil och nu finns uppkopplad i något hemligt lager någonstans.

Skrivet av hasenfrasen:

Att kunna hålla shady businees utanför myndigheters insyn/påverkan? "Follow the money". Det finns ju en anledning till varför t.ex. ransomware utpressar i cryptovaluta.

Så länge människan/människoliknande varelser utfört illegal verksamhet har man använt de betalmedel som funnits och varit lämpligast att använda. Ersätt kryptovaluta med 500 kornorssedlar, dollar, guld, bärnsten, pärlor, snäckor och allt man kan tänkas använda för att betala för för sig.

Kryptovalutan är inte omöjlig att spåra, men kontanter är i det närmaste det.

Skrivet av Acobra:

Det löser även elbils hysterin och med lite tur ser det till att ta bort den kommande höjningen av bränslepriserna som kommer till hösten (Bara fördelar här) men så tänker jag steget längre och ser att elräkningen kommer bli 6ggr dyrare för alla och inser att det inte är en rimlig lösning.

Amish Paradise.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Acobra:

elräkningen kommer bli 6ggr dyrare för alla och inser att det inte är en rimlig lösning.

Mina 820 kWh i kvartalet dvs 55 i månaden blir 330. Det är två pizzor + STÖL. Jag behöver gå ned i vikt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FierceBrosnan:

Fattar aldrig denna logik. Känns som lite whataboutism. Det kanske finns mer alternativ än att alla stryper strömanvändning eller ingen. Jag tror väldigt lite handlar om att sitta på en hög häst. Serverhallar huserar ju sällan bara gamingtjänster och ibland används dess värme för att värma bostäder. Det går säkert att göra mer men det är alltid något. Ingen som bara gejmar drar lika mycket ström som en miner som minar med gpuer. Inte ens i närheten.

Jag säger ej att alla ska sluta mina men en kan kritisera energianvändningen från mining utan att sitta på en hög häst. I slutändan har vi inte infrastruktur eller strömproduktion för att alla ska kunna mina heller men det är ju ett problem som ingår i hela klimat vs energi debatten och där är ju mining långt ifrån ända boven.

Värme från mining kan också användas till uppvärmning precis som gamingtjänster och annat.
Vilken slutanvändare som förbrukar mest ström beror helt och hållet på vilken skala det handlar om, finns ju många som bara använder ett eller ett par undervoltade kort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Mina 820 kWh i kvartalet dvs 55 i månaden blir 330. Det är två pizzor + STÖL. Jag behöver gå ned i vikt.

330 i månaden och straxt under 1k i kvartalet så det tickar på. Antar att du inte har nätavgiften med i det där för där kommer de öka på med (om jag minns rätt så justerar de på överföringsavgiften efter elpriset där med)

När man börjar jämföra priser i hur många pizzor och öl man får för en viss summa så kanske man borde se över sitt pizza konto lite mer som när man var liten och räknade i antal bugg man fick för några kronor xD

Stackars alla med Direktverkande el i husen säger jag bara. Tror alla blir tvingade att bo i lägenheter då och då höjs priserna där med... Blir en ond cirkel bara

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det med gaming då? Snacka om slöseri med energi att köra strömtörstiga gamingriggar bara för meningslöst nöje. Sen ska vi ju inte ens tala om alla gamingrelaterade tjänster...

Alla ni som gafflar om energislöseri kommer få er önskan hörd förr eller senare, när det blir nya straffskatter på datorkomponenter.

Jag är ingen gamer själv i någon större utsträckning, men det innebär inte att jag tycker hela den ekonomin bakom är meningslös.

Gaming ger något att göra åt människor varav en del kanske inte har mycket annat att glädjas över. Är det meningslöst?

Personers spelintresse driver utvecklare på spelbolag. Dessa människor har jobb inom deras passion (förhoppningsvis) och genom sitt arbete har de mat på bordet. Är det meningslöst?

Strävan efter att få en bättre spelupplevelse driver en utveckling av bättre hårdvara vilket gör att industrier kan fortsätta att få kontrakt och ha tillverkning av dessa komponenter. Arbetarna där har fortsatt jobb. Är det meningslöst?

Återförsäljarna av komponenter kan ha fortsatt verksamhet och därmed överleva. Meningslöst? Nej jag tycker inte det.

Det faktum att folk gillar att spela har en hel kedja av effekter och händelser bakom sig som dels möjliggör ATT de kan göra det men som också är svaret på varför de för det, och ingen har någon rätt att pissa på folk som gillar att fördriva sin fritid med vad de tycker är kul.

Mining däremot. Ja, det finns positiva aspekter bakom den övergripande filosofin i denna typ av ekonomi.

Men folk är inte dummare än att de flesta fattar att majoriteten minear för sin egen personliga vinnings skull. Där det är möjligt att göra pengar kommer folk göra detta.
Vad gör de flesta när de minat ihop sin lilla hög med låtsaspengar, jo de växlar ut dem till verkliga pengar.

Visst har tanken slagit mig att prova på mining själv. Men jag bestämde mig tidigt för att avstå, eftersom det för de flesta människor bottnar i någonting jag inte tycker om. Nämligen girighet.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Jag är ingen gamer själv i någon större utsträckning, men det innebär inte att jag tycker hela den ekonomin bakom är meningslös.

Gaming ger något att göra åt människor varav en del kanske inte har mycket annat att glädjas över. Är det meningslöst?

Personers spelintresse driver utvecklare på spelbolag. Dessa människor har jobb inom deras passion (förhoppningsvis) och genom sitt arbete har de mat på bordet. Är det meningslöst?

Strävan efter att få en bättre spelupplevelse driver en utveckling av bättre hårdvara vilket gör att industrier kan fortsätta att få kontrakt och ha tillverkning av dessa komponenter. Arbetarna där har fortsatt jobb. Är det meningslöst?

Återförsäljarna av komponenter kan ha fortsatt verksamhet och därmed överleva. Meningslöst? Nej jag tycker inte det.

Det faktum att folk gillar att spela har en hel kedja av effekter och händelser bakom sig som dels möjliggör ATT de kan göra det men som också är svaret på varför de för det, och ingen har någon rätt att pissa på folk som gillar att fördriva sin fritid med vad de tycker är kul..

Och hur energislukande är inte tillverkningen av hårdvara? Tänk att mining hade varit mycket mindre om det inte vore för att gamers drivit på utvecklingen av GPU;er - en utveckling och tillverkning som kostat enorma resurser.

Citat:

Mining däremot. Ja, det finns positiva aspekter bakom den övergripande filosofin i denna typ av ekonomi.

Men folk är inte dummare än att de flesta fattar att majoriteten minear för sin egen personliga vinnings skull. Där det är möjligt att göra pengar kommer folk göra detta.
Vad gör de flesta när de minat ihop sin lilla hög med låtsaspengar, jo de växlar ut dem till verkliga pengar.

Visst har tanken slagit mig att prova på mining själv. Men jag bestämde mig tidigt för att avstå, eftersom det för de flesta människor bottnar i någonting jag inte tycker om. Nämligen girighet.

Självklart sker mining för sin egen personliga vinnings skull. Tror du folk sitter och gejmar av altruistiska skäl? Du menar alltså att ingen har rätt att pissa på folks val av nöje, men det är tydligen helt okej att pissa på folk som genom ekonomiska medel försöker förbättra sin tillvaro? Eskapism bra, investera pengar dåligt. Mmkay.

För övrigt är kryptovaluta lika mycket låtsaspengar som fiat-valuta.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera kodsnacks avsnitt från ett par veckor sedan om blockkedjeteknik för att förstå den och potentiella tillämpningar bättre: https://kodsnack.se/412/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Fattar aldrig denna logik. Känns som lite whataboutism. Det kanske finns mer alternativ än att alla stryper strömanvändning eller ingen. Jag tror väldigt lite handlar om att sitta på en hög häst. Serverhallar huserar ju sällan bara gamingtjänster och ibland används dess värme för att värma bostäder. Det går säkert att göra mer men det är alltid något. Ingen som bara gejmar drar lika mycket ström som en miner som minar med gpuer. Inte ens i närheten.

Jag säger ej att alla ska sluta mina men en kan kritisera energianvändningen från mining utan att sitta på en hög häst. I slutändan har vi inte infrastruktur eller strömproduktion för att alla ska kunna mina heller men det är ju ett problem som ingår i hela klimat vs energi debatten och där är ju mining långt ifrån ända boven.

Poängen är att det är som att klaga på folk som kör bensinbilar medan man själv brummar runt i en diesel. Visst går det att diskutera vilket som är den största miljöboven men faktum är att inget av det är bra. I fråga om mining hade det inte ens varit vad det är idag om det inte vore för gamers. Spel är en enorm marknad som drivit på utvecklingen av hårdvara, särskilt GPU;er.

Ska man vara konsekvent i sin kritik av energianvändningen får man allt inbegripa gaming i den kritiken också. Plus en massa andra industrier.

Faktum är att mänsklig aktivitet förbrukar energi. Drar man det till sin spets finns det bara två alternativt. Antingen upphöra med all mänsklig aktivitet eller bygga infrastruktur och strömproduktion anpassat för det. Mining utgör 0.5% av den totala strömförbrukningen så för lägret som hatar människor finns det väl angelägna saker att fokusera på.

Nu tror jag förvisso att det i första hand handlar om att vissa är sura för att de inte lyckats köpa det grafikkort de vill ha, så därför är miners onda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och hur energislukande är inte tillverkningen av hårdvara? Tänk att mining hade varit mycket mindre om det inte vore för att gamers drivit på utvecklingen av GPU;er - en utveckling och tillverkning som kostat enorma resurser.

Ursäkta men VA!?
Hade det inte varit för tillgången på relativt kapabel hårdvara redan i dagsläget, hade ju folk inte kunnat mina i den omfattningen som sker idag!??

Skrivet av DasIch:

Självklart sker mining för sin egen personliga vinnings skull. Tror du folk sitter och gejmar av altruistiska skäl? Du menar alltså att ingen har rätt att pissa på folks val av nöje, men det är tydligen helt okej att pissa på folk som genom ekonomiska medel försöker förbättra sin tillvaro? Eskapism bra, investera pengar dåligt. Mmkay.

För övrigt är kryptovaluta lika mycket låtsaspengar som fiat-valuta.

Problemet med ditt argument i det du kallar fiat-valuta (vilket är att dra det till extrema ytterligheter, vilket verkar vara vanligt med folk som argumenterar på den här nivån..)

.. är ju att det är den såkallade fiat-valutan som gäller i verkligheten, och iallafall än så länge, är den valuta som folk får betalt i och handlar med. Dvs riktiga pengar kort sagt.

Det jag störde mig på med ditt tidigare inlägg där du rackade ner på "gamers" och verkade mena på att de inte har något existensberättigande, är att det verkade utstråla ett hat och en missunsamhet som gränsar till fanatism.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Problemet med ditt argument i det du kallar fiat-valuta (vilket är att dra det till extrema ytterligheter, vilket verkar vara vanligt med folk som argumenterar på den här nivån..)

Eh, hur är det en extrem ytterlighet att kalla det fiat-valuta? Vi talar om valuta utgiven av staten som inte är backad av någon fysisk vara, såsom guld eller silver, utan endast av att staten går i god för den och anser det vara lagliga betalmedel. Det är definitionen av fiat-valuta.

Citat:

.. är ju att det är den såkallade fiat-valutan som gäller i verkligheten, och iallafall än så länge, är den valuta som folk får betalt i och handlar med. Dvs riktiga pengar kort sagt.

Kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum går att handla med, även om det inte är lika utbrett som för fiat. Riktiga pengar alltså.

Citat:

Det jag störde mig på med ditt tidigare inlägg där du rackade ner på "gamers" och verkade mena på att de inte har något existensberättigande, är att det verkade utstråla ett hat och en missunsamhet som gränsar till fanatism.

Jag har inte rackat ner på gamers utan du läser vad jag skriver som fan läser bibeln. Vad jag rackar ner på är dubbelmoralen och de haltande resonemangen hos de som kritiserar krypto. Min egen inställning till det hela är att jag hoppas produktionen ökar snabbt så folk kan köpa hårdvara till vad de nu vill göra med den - om det så är gaming, kryptobrytning eller moderna konstinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eh, hur är det en extrem ytterlighet att kalla det fiat-valuta? Vi talar om valuta utgiven av staten som inte är backad av någon fysisk vara, såsom guld eller silver, utan endast av att staten går i god för den och anser det vara lagliga betalmedel. Det är definitionen av fiat-valuta.

Kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum går att handla med, även om det inte är lika utbrett som för fiat. Riktiga pengar alltså.

Jag har inte rackat ner på gamers utan du läser vad jag skriver som fan läser bibeln. Vad jag rackar ner på är dubbelmoralen och de haltande resonemangen hos de som kritiserar krypto. Min egen inställning till det hela är att jag hoppas produktionen ökar snabbt så folk kan köpa hårdvara till vad de nu vill göra med den - om det så är gaming, kryptobrytning eller moderna konstinstallationer.

Eh, jag är nog inte den enda som reagerat på vad du skriver, så det gäller väl de flesta av oss isåfall.
Jag har sagt mitt och har inte mycket att tillägga i frågan. Ha en bra dag.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Ursäkta men VA!?
Hade det inte varit för tillgången på relativt kapabel hårdvara redan i dagsläget, hade ju folk inte kunnat mina i den omfattningen som sker idag!??

Exakt min poäng i stycket du citerade.

Skrivet av Peter77:

Eh, jag är nog inte den enda som reagerat på vad du skriver, så det gäller väl de flesta av oss isåfall.
Jag har sagt mitt och har inte mycket att tillägga i frågan. Ha en bra dag.

Såvida du inte är en tankeläsare är du inte i en position att tala för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte rackat ner på gamers utan du läser vad jag skriver som fan läser bibeln. Vad jag rackar ner på är dubbelmoralen och de haltande resonemangen hos de som kritiserar krypto. Min egen inställning till det hela är att jag hoppas produktionen ökar snabbt så folk kan köpa hårdvara till vad de nu vill göra med den - om det så är gaming, kryptobrytning eller moderna konstinstallationer.

Jag är nyfiken vad som menas med dubbelmoral här? För att få kritisera kryptovaluta (eller egentligen vad som helst) så ska en leva med 0 klimatavtryck annars är man en hycklare?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Jag är nyfiken vad som menas med dubbelmoral här? För att få kritisera kryptovaluta (eller egentligen vad som helst) så ska en leva med 0 klimatavtryck annars är man en hycklare?

Dubbelmoral: "Kryptobrytning är rent energislöseri" - kör Crysis 8 timmar om dagen medan gamingriggen drar 650W från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dubbelmoral: "Kryptobrytning är rent energislöseri" - kör Crysis 8 timmar om dagen medan gamingriggen drar 650W från väggen.

Fast underhållning (för att inte tala om kultur) får ju kosta, det är mycket värre när någon tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Det handlar inte om själva valutan i sig. Det är en liten del av det hela, tycker jag. Det handlar som sagt om blockkedjetekniken som man hjälper till att hålla igång. Det finns otaliga appar som bygger på ethereums kedjeteknik och andra tekniska under som också drivs via dessa nätverk. Dvs håller man igång ett helt decentraliserat system, som inte ägs av någon enskild aktör (t ex google/amazon osv) utan det sprids ut på den stora massan och som betalning för att hålla igång detta får man en ETH som är direkt kopplad till deras teknik.
Sen finns det såklart andra valutor som påstår sig vara bättre och andra som är sämre - och hör och häpna, andra valutor som använder sig utav ethereums nät men är en helt egen valuta..... Ja, det finns en inflation på valutor helt enkelt.
Men själva grundtanken och tänket bakom det hela, dvs lite åt "p2p" hållet, är inte så dum. Jag tror personligen att det är framtiden allt eftersom den stora massan inser vad det handlar om och INTE vill ha all sin information på centrala servrar någonstans där en multimiljardär äger allt t ex. Jag tror att framtida IT-appar och system delvis kommer ligga på dessa nät.

Näten hålls såklart igång av att man som betalning dels får en del av transaktionssumman men också får helt nya ETH. Priset i sin tur drivs per automatik upp ju fler som har intresse för valutan och ju fler som använder sig av nätverket = gör det än mer värt att minea. Så som Ni säger, när det kommer fler miners och svårighetsgraden ökar kommer inflationen i valutan göra att det fortsatt är värt. Dessutom ändrar nätägarna dynamiskt transaktionsavgifterna för att hålla igång sitt nät och därmed göra det värt för miners, eftersom allt bygger på dem... (då får miners per automatik mer betalt, eftersom transaktionsavgiften går till dem).

Enkelt förklarat är det så det funkar. Så att tro att det är en fluga och en valuta som någon hittat på och satt ett fantasifullt värde på, som sedan skjutit i höjden... Det är helt fel!

Tack för utförligt svar! I kombination med ditt första svar så tolkar jag det som att kryptovalutorna är i princip tidsbegränsade (eftersom folk hellre går över till andra kryptovalutor som ger högre avkastning) och den stora drivkraften är avkastningen.
En uppföljningsfråga: "Dessutom ändrar nätägarna dynamiskt transaktionsavgifterna för att hålla igång sitt nät" så vem är ägare av t.ex. bitcoin och sätter transaktionsavgifterna och då även samlar in dem och distribuerar? Det känns hyfsat centraliserat om man har en ägare till nätet?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Så ifall google hade börjat erbjuda dig pengar för att upplåta lagring på din telefon hade du inte övervägt att göra det?

Om det var menat som en liknelse så haltar den. Om Google betalar mej för min lagring så har jag en telefon med för mycket minne och om de gör det så ser de ett värde i lagringen som de kan sälja vidare. Om de hypotetiskt sagt att de vill köpa lagring och spara slumpmässig data där som ingen kommer att använda sig av hade jag varit mer tveksam då det inte finns är värdeskapande för någon annan, vare sig person, samhälle eller för företag.

Nu var min fråga ställd att provocera lite, jag förstår att där finns poänger med blockchains men det stör att man måste bränna så mycket energi för att skapa ett sådant system som dessutom säkerligen kommer att ersättas av något bättre där det inte finns ett nyttovärde i den skapade valutan mer än just valutan. Ska det verkligen behövas?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Eh, hur är det en extrem ytterlighet att kalla det fiat-valuta? Vi talar om valuta utgiven av staten som inte är backad av någon fysisk vara, såsom guld eller silver, utan endast av att staten går i god för den och anser det vara lagliga betalmedel. Det är definitionen av fiat-valuta.

Kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum går att handla med, även om det inte är lika utbrett som för fiat. Riktiga pengar alltså.

Jag har inte rackat ner på gamers utan du läser vad jag skriver som fan läser bibeln. Vad jag rackar ner på är dubbelmoralen och de haltande resonemangen hos de som kritiserar krypto. Min egen inställning till det hela är att jag hoppas produktionen ökar snabbt så folk kan köpa hårdvara till vad de nu vill göra med den - om det så är gaming, kryptobrytning eller moderna konstinstallationer.

Det är mänskligt att fokusera på sina egna behov. Att medlemmar här på Sweclockers är arga förstår jag. Brist på grafikkort pga miners som ska ha 10-20-30kort. I och med att de tjänar pengar på det, så blir det omöjligt att tävla i en marknadsekonomi. Nu blir det brist på hårddiskar för att folk ska farma Chias. Det är ju ett enormt slöseri med hårdvara, men visst.. jag har 30TB ledigt som jag inte använder och då känns det naturligt att använda det till att generera pengar.

Hobbyfarming/mining är ju bara bra för blockkedjan. Det är betydligt värre för de som kör storskaligt. Att ha en farm med 200PiB är ju dåligt för blockkedjan. Fiatvaluta har ju befolkningen lärt sig att inte lita. Fråga bara argentinarna. Deras besparingar har ju blivit värdelösa för att deras centralbank trycker upp en massa sedlar utan att öka produktivitet. Det är därför stater hatar crypto. Staten har inte kontroll över värdet och alla som ens försöker konkurrera med den officiella valutan blir ett hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast underhållning (för att inte tala om kultur) får ju kosta, det är mycket värre när någon tjänar pengar.

Det blir inte mycket till diskussionsforum om en måste uppnå vissa godtyckliga uppsatta mål IRL för att få förmedla sin åsikt. Jag tycker mest det blir en tråkig ton. Besides vem med fast jobb nöter crysis 8h om dagen? Ifall det nu spelar någon roll.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

ni kan väl komma överens om att ni inte är överens iaf 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Jag är nyfiken vad som menas med dubbelmoral här? För att få kritisera kryptovaluta (eller egentligen vad som helst) så ska en leva med 0 klimatavtryck annars är man en hycklare?

Skrivet av Sveklockarn:

Fast underhållning (för att inte tala om kultur) får ju kosta, det är mycket värre när någon tjänar pengar.

Skrivet av anon333222:

Det är mänskligt att fokusera på sina egna behov. Att medlemmar här på Sweclockers är arga förstår jag. Brist på grafikkort pga miners som ska ha 10-20-30kort. I och med att de tjänar pengar på det, så blir det omöjligt att tävla i en marknadsekonomi. Nu blir det brist på hårddiskar för att folk ska farma Chias. Det är ju ett enormt slöseri med hårdvara, men visst.. jag har 30TB ledigt som jag inte använder och då känns det naturligt att använda det till att generera pengar.

Hobbyfarming/mining är ju bara bra för blockkedjan. Det är betydligt värre för de som kör storskaligt. Att ha en farm med 200PiB är ju dåligt för blockkedjan. Fiatvaluta har ju befolkningen lärt sig att inte lita. Fråga bara argentinarna. Deras besparingar har ju blivit värdelösa för att deras centralbank trycker upp en massa sedlar utan att öka produktivitet. Det är därför stater hatar crypto. Staten har inte kontroll över värdet och alla som ens försöker konkurrera med den officiella valutan blir ett hot.

Något som jag tror många missförstår när man prata om kryptomining därtill är att jag skulle gissa att de flesta som ägnar sig åt det på en skala lägre än att de har ett bolag med en kyld lokal och eget nätavtal sannolikt gör det huvudsakligen för att de är intresserade- tror inte det är många som känner att det bara är jobb och stret men att de gör det ändå för att få in cash.

Grafikkort och spelhårdvara generellt hör även till en kategori som annars innehåller saker som smartphones där jag ofta känner typ "hur i helvete kan detta vara så billigt" vilket jag tror är en sak som rör till i frågan också. Med den oerhörda beräkningskraft som vår spelhårdvara har, är det inte lite sjukt hur att en bra spelrigg ändå bara kostat något i stil med ett par veckor på ett hotell eller en bra cykel?

Top-end korten just nu- DVS 3080/6800XT och uppåt är vansinnigt kraftfull hårdvara, det är nästan lite konstigt hur den har lyckats vara så tillgänglig för vanliga dödliga så länge. Jag skulle vilja påstå att något annat alltid skulle ha kommit fram som erbjuder ersättning för att använda den massiva mängden beräkningskraft som sitter idle större delen av dagarna. Man kan fundera på varför det är just kryptovalute som slutligen fångade upp det hela och inte något i stil med folding@home, men det kanske behövdes att en valuta etablerades först för att skapa ett basvärde för beräkningskraft som sedan plattformar som folding@home kan existera på.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200