Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Fick nyss meddelande om kommande leverans från Elgiganten. Köpet av Returnal för 499 kr gick alltså igenom

Visa signatur

R7 9800X3D - Asrock X870E Nova Wifi - RTX 5080 - 64 GB DDR5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joqqe:

Fick nyss meddelande om kommande leverans från Elgiganten. Köpet av Returnal för 499 kr gick alltså igenom

Samma här.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Joqqe:

Skrivet av anon5930:

Samma här.

Ni får berätta vad ni tycker om spelet sen

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Will do!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Skrivet av anon5930:

Samma här.

Kul för er! Perkele också att man skulle missa det erbjudandet. Får se om det blir något litet priskrig butikerna emellan på fysiska versionen efter release.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Will do ...too.
Försöker allmänt hålla förväntningarna nere, ville egentligen invänta recensionerna men blev för svårt att låta bli för det priset.

Levererar spelet på utforskande och historik/lore i spelvärlden blir det nog ett högt betyg för mig. Gillar titlar som spelet verkar referera till, iallafall delvis. Så ganska spännande.

Skrivet av Quenya:

Kul för er! Perkele också att man skulle missa det erbjudandet. Får se om det blir något litet priskrig butikerna emellan på fysiska versionen efter release.

Jo, jag är lite förvånad att Elgiganten höjde priset faktiskt. De brukar sänka priset på lanseringstitlar och misstag prismässigt brukar inte vara så vanligt vad jag själv sett. Sedan att Power matchade priset.

Värt att hålla koll på priserna ifall det börjar röra sig imorgon eller till veckan. Kan ju också hända att begagnade spel dyker upp redan efter helgen också. Eller se om man kan hitta något bra pris digitalt via utländsk PSN eller liknande då.

Edit: Leverans till postlåda, nu när jag tog närmare titt. Såg ut att vara leverans med Bring till ICA innan, det brukar ta tid.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Will do ...too.
Försöker allmänt hålla förväntningarna nere, ville egentligen invänta recensionerna men blev för svårt att låta bli för det priset.

Levererar spelet på utforskande och historik/lore i spelvärlden blir det nog ett högt betyg för mig. Gillar titlar som spelet verkar referera till, iallafall delvis. Så ganska spännande.

Inväntar recensioner också och börjar ångra att man inte köpte spelet för det priset. Några recensioner har läkt och spelet har fått väldigt bra score av dom sidorna.

Senaste trailern:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Undrar om Webhallen haft extra tryck på Returnal eller om de bara fått in relativt få exemplar? Brukar alltid vara 50+ i webblager på spel innan de släpps.

Jämför med Pokémon Snap som också kommer imorgon:

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Undrar om Webhallen haft extra tryck på Returnal eller om de bara fått in relativt få exemplar? Brukar alltid vara 50+ i webblager på spel innan de släpps.
https://lambdan.se/img/shellfish/20210429-123941.04.jpg

Jämför med Pokémon Snap som också kommer imorgon:
https://lambdan.se/img/shellfish/20210429-124415.82.jpg

De skulle nog kunna klämma in en hundring eller två och få till 1000kr/spel. Webhallen är ju en sån där butik med fanatiska kunder som köper oavsett pris ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De skulle nog kunna klämma in en hundring eller två och få till 1000kr/spel. Webhallen är ju en sån där butik med fanatiska kunder som köper oavsett pris ändå.

Får man en achievement för det så

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Tyckte det var kusligt (!) bra spel, vet inte om jag vågar spela om i VR pga hjärtattack-varning men ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElMunneco:

Skapa en amerikansk psn konto och välj en stat där de inte betalar skatt för digitala varor så kommer de kosta 590 kronor.
Jävligt värt eftersom de kan vara pris skillnader på 100 - 200 t.o.m på rea. Men brukar alltid köpa nya spel som kostar alldeles för mycket i den svenska psn store via den amerikanska. Rekommenderar starkt, handla smart!

Har du nått tips på hur du skapade ett amerikansk psn konto, vilken region osv ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/YGdDvFvwbuY

Tyckte det var kusligt (!) bra spel, vet inte om jag vågar spela om i VR pga hjärtattack-varning men ja...

Kommer aldrig igen spela skräck-spel i VR efter jag körde RE7. Tycker om skräckspel och film men i VR blev det en helt annan upplevelse, en väldigt vidrig upplevelse haha 😆

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Kommer aldrig igen spela skräck-spel i VR efter jag körde RE7. Tycker om skräckspel och film men i VR blev det en helt annan upplevelse, en väldigt vidrig upplevelse haha 😆

Alien: Isolation är en mindre behaglig upplevelse med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Oj oj oj, nu nere på blott 697 kr hos Power!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon här har hunnit lira Returnal, men ni som har, tycker ni det är värt pengarna? Sett en del nu och hört positiv feedback så är grymt sugen, och 70$(ca 590kr) är ju inte superdyrt jämfört med vad butiker i Sverige tar.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Uncharted serien? Har den där Collection att ta mig igenom och 1an var rätt bra förutom några plattformssektioner (framförallt lianer). 2an var inte lika bra med någon miljon hejdukar man skulle plöja sig igenom samt en otroligt frustrerande bossfight i slutet (kräktes på skiten). 3an är mycket snällare och har en bra story men samtidigt är det hela tiden samma sak man gör. Kan inte säga att jag ser fram emot att lira vidare när jag väl sätter mig framför PS5an. Har dessutom 4an men tror den är lite annorlunda än trilogin?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Vad tycker ni om Uncharted serien? Har den där Collection att ta mig igenom och 1an var rätt bra förutom några plattformssektioner (framförallt lianer). 2an var inte lika bra med någon miljon hejdukar man skulle plöja sig igenom samt en otroligt frustrerande bossfight i slutet (kräktes på skiten). 3an är mycket snällare och har en bra story men samtidigt är det hela tiden samma sak man gör. Kan inte säga att jag ser fram emot att lira vidare när jag väl sätter mig framför PS5an. Har dessutom 4an men tror den är lite annorlunda än trilogin?

Jag gillar serien, 1an och Vita-versionen betydligt mindre pga massa irriterande kontroller-gimmicks. Remastern till PS4 bör ha tagit bort detta i Uncharted 1.

Spelen är överlag väldigt lika, du dödar tusentals fiender med ett leende på läpparna. 4an och dess spinoff skiljer sig mer, på överlag bra sätt. Själv gillar jag denna speltyp och önskar se mer sådanna titlar. Utforska mer eller mindre mytomspunna miljöer över hela världen. Indiana Jones och Lara Croft, typ.

Dock vill jag se enhancements för titlarna. 60/120Hz hade varit bra nog för mig för att spela igenom serien en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kvalitetsmässigt tycker jag serien är hyfsat jämn, men ja, det blir ju mycket pangande mellan plattformandet. Skulle ranka spelen som så att:

1. UC2

2. UC1

3. UC4

4. UC3

...uppenbarligen skiljer det sig spelare till spelare

4an är väl mer av samma fast mer polerat (dock låst till 30 fps som det är nu). På ett sätt liknar den trean med fokus på Drake och relationerna till hans närmaste. Övernaturliga element slopades dock i den här delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tyckte 4 var mycket bättre än de andra. Men min favorit är faktiskt The Lost Legacy. Det är ganska kort men väldigt gott.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag gillar serien, 1an och Vita-versionen betydligt mindre pga massa irriterande kontroller-gimmicks. Remastern till PS4 bör ha tagit bort detta i Uncharted 1.

Spelen är överlag väldigt lika, du dödar tusentals fiender med ett leende på läpparna. 4an och dess spinoff skiljer sig mer, på överlag bra sätt. Själv gillar jag denna speltyp och önskar se mer sådanna titlar. Utforska mer eller mindre mytomspunna miljöer över hela världen. Indiana Jones och Lara Croft, typ.

Dock vill jag se enhancements för titlarna. 60/120Hz hade varit bra nog för mig för att spela igenom serien en gång till.

Det körs faktiskt i 60fps, dock tyvärr bara i 1080p men med AA som iofs inte är den bästa. Om jag skulle välja mellan Lara Croft och Uncharted så vinner nog Lara i min bok. Samtidigt är Lara spelen nyare och givetvis snyggare och hur världen är uppbyggd gör en del.

Skrivet av Joqqe:

Kvalitetsmässigt tycker jag serien är hyfsat jämn, men ja, det blir ju mycket pangande mellan plattformandet. Skulle ranka spelen som så att:

1. UC2

2. UC1

3. UC4

4. UC3

...uppenbarligen skiljer det sig spelare till spelare

4an är väl mer av samma fast mer polerat (dock låst till 30 fps som det är nu). På ett sätt liknar den trean med fokus på Drake och relationerna till hans närmaste. Övernaturliga element slopades dock i den här delen.

Störde du dig inte på sista bossen i 2an?

Attans, du har rätt i att det är låst till 30fps i single player. Det var ett stort minus såvida inte motion blur är bra implementerat (som i GoW). Jag råkade nog kika på multiplayer som körs i 1080p/60fps.

Skrivet av lambdan:

Jag tyckte 4 var mycket bättre än de andra. Men min favorit är faktiskt The Lost Legacy. Det är ganska kort men väldigt gott.

Visste inte ens att Lost Legacy fanns, bra tips, tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Skrivet av anon5930:

Samma här.

Hur blev ni meddelade? Jag har inte fått nånting och på min order står det:

Orderstatus:?CC_ProductLineStatus.SAP_CAR.delivery_status.NOT_DELIVERED:Not delivered?

Leveransinformation:
Standardleverans till ombud | Beräknad leverans fredag 30/04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Attans, du har rätt i att det är låst till 30fps i single player. Det var ett stort minus såvida inte motion blur är bra implementerat (som i GoW). Jag råkade nog kika på multiplayer som körs i 1080p/60fps.

Har spelat igenom del 2 ett par gånger, så det handlar nog om att jag vant mig Man har iofs inte så mycket utrymme att röra sig på. Kan tänka mig att det var jobbigare första gången!

Skrivet av Squallie:

Orderstatus:?CC_ProductLineStatus.SAP_CAR.delivery_status.NOT_DELIVERED:Not delivered?

Det kom notiser från PostNord- och "Mina Paket"-apparna, så ta ner någon av dessa om du inte har det

EDIT: Såg nu att du fått besked (?), gött isf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Har spelat igenom del 2 ett par gånger, så det handlar nog om att jag vant mig Man har iofs inte så mycket utrymme att röra sig på. Kan tänka mig att det var jobbigare första gången!

Det kom notiser från PostNord- och "Mina Paket"-apparna, så ta ner någon av dessa om du inte har det

EDIT: Såg nu att du fått besked (?), gött isf!

Okej får göra det!

Nä leveransinformationen har stått sådär sen jag la ordern tror jag så inget besked pga den raden.

edit: mina paket appen säger att det kom fram för halvtimme sen så det verkar lösa sig, tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Jag nötte 4an rejält vid lanseringen. Plockade trophies, allt som inte var MP ska ha plockats, inklusive att spela igenom hela spelet på 6 timmar eller vad det var. Inget man bör göra första genomspelningen dock.

Skrivet av Mocka:

Det körs faktiskt i 60fps, dock tyvärr bara i 1080p men med AA som iofs inte är den bästa. Om jag skulle välja mellan Lara Croft och Uncharted så vinner nog Lara i min bok. Samtidigt är Lara spelen nyare och givetvis snyggare och hur världen är uppbyggd gör en del.

Visste inte ens att Lost Legacy fanns, bra tips, tack!

De tidigare kördes kanske i 60 FPS men 4an gjorde det inte och fick aldrig någon enhancement till PS4 Pro heller. Värt att spela igenom ändå men hade gärna sett iallafall 60 FPS till PS5 men 120 om möjligt. Min B7V klarar 1080p i 120Hz så jag brukar föredra det om jag får alternativet faktiskt. 60Hz är inte snabbt nog när man kommer från 100+ på PC, för mig iallafall.

Men om några av spelen iallafall fixar 60 FPS så blir det nog kanske att dra igång på PS5 i helgen om mitt Returnal nu kommer på måndagen.

Frågan var inte ställd till mig men jag minns nog sista bossen i 1an som värst. Och dåliga minnen av sista området i 3an. Båda var lite åt "slänga PS3 genom fönstret"-irriterande. Minns inte riktigt om jag upplevde PS4-samlingen bättre dock.

Lost Legacy rekommenderas varmt om man gillar Uncharted 4. Mycket öppet och fantastiska miljöer. Man spelar inte som Nathan men för mig var inte det en nackdel. Bör spelas efter Uncharted 4, annars är det inte som att storyn direkt hänger ihop i framförallt Uncharted 1-3.

Skrivet av Squallie:

Leveransinformation:
Standardleverans till ombud | Beräknad leverans fredag 30/04

Såg sådär buggigt ut även för mig, men likt ovanför fick jag meddelande både via Postnord och Mina Paket. Ser inte ut som spelet kommer fram idag utan istället måndag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Okej får göra det!

Nä leveransinformationen har stått sådär sen jag la ordern tror jag så inget besked pga den raden.

edit: mina paket appen säger att det kom fram för halvtimme sen så det verkar lösa sig, tack!

Vart i landet bor du på ett ungefär? Min uppdaterades senast i Göteborg och ska upp till Hälsingland. Nu skickas den på annat sätt än paket men där brukar det vara ett gott tecken om paketet nått Örebro under natten. 99,99% chans för leverans dagen efter i dessa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Har du nått tips på hur du skapade ett amerikansk psn konto, vilken region osv ?

Googla fram en adress till ett bibliotek eller liknande i en delstat som inte har tax. T ex Delaware. Och registrera ett konto med den adressen. Men om du ska spendera pengar så funkar inte svenskt kort. Då får du köpa koder för påfyllning till US psn konto på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vart i landet bor du på ett ungefär? Min uppdaterades senast i Göteborg och ska upp till Hälsingland. Nu skickas den på annat sätt än paket men där brukar det vara ett gott tecken om paketet nått Örebro under natten. 99,99% chans för leverans dagen efter i dessa fall.

Jag bor i stor Stockholm och paketet var på sista sorteringsstället vid 5 imorse.

Såg att det stod levererat till brevlåda inne på postnord och mycket riktigt där låg den.