Fractal Design Meshify 2 Compact – suverän uppföljare till Meshify C

Permalänk
Medlem

Byggde i detta häromdagen och det var ganska trevligt. Men medföljande fläktarna var ju inte nån höjdare, lät rätt risigt och kändes inte som att dom flyttade luft alls? Bytte ut till två 140mm Noctua jag hade kvar från förra bygget.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Velar som fan mellan Compact eller standard. Ganska mycket jag vill knöka in i chassit. Om någon kan hjälpa min beslutsångest så vore det guld värt.

Redigerar mycket video upp till 5.7k så har behov av mycket lagring. Tänkte använda bägge M.2 platserna men vill kunna använda två 4Tb HDD från en trasig NAS också.

Ser ut som det blir trångt framför PSU:n med hårddiskarna där, framförallt då jag vill montera en extra fläkt i fronten (fast kanske inte behövs?) Kommer behöva hyffsat rejäl PSU dessutom.

En annan farhåga är kylaren. Tänkte köra på en Noctua NH-D15 som enligt spec ska rymmas, men det är på det berömda så är osäker.

Vad tror ni om värmen. Med Ryzen 7 5900X, D15 kylaren, RTX 3070, 2 HDD och 850w PSU. Skulle det göra någon skillnad värmemässigt mellan Compact och det mera utrymmet i standard M2?

Permalänk
Skrivet av weenan:

Velar som fan mellan Compact eller standard. Ganska mycket jag vill knöka in i chassit. Om någon kan hjälpa min beslutsångest så vore det guld värt.

Redigerar mycket video upp till 5.7k så har behov av mycket lagring. Tänkte använda bägge M.2 platserna men vill kunna använda två 4Tb HDD från en trasig NAS också.

Ser ut som det blir trångt framför PSU:n med hårddiskarna där, framförallt då jag vill montera en extra fläkt i fronten (fast kanske inte behövs?) Kommer behöva hyffsat rejäl PSU dessutom.

En annan farhåga är kylaren. Tänkte köra på en Noctua NH-D15 som enligt spec ska rymmas, men det är på det berömda så är osäker.

Vad tror ni om värmen. Med Ryzen 7 5900X, D15 kylaren, RTX 3070, 2 HDD och 850w PSU. Skulle det göra någon skillnad värmemässigt mellan Compact och det mera utrymmet i standard M2?

Jag har själv en äldre PSU av större storlek (EVGA Supernova G2, 180mm djup), och har lagringsburen så långt fram det går. Med den konfigurationen är det redan ganska tight mellan bur och PSU, och jag är ytterst tveksam till att jag skulle kunna trycka bak buren tillräckligt mycket för att kunna få plats med en fläkt framför. Om du har ett av de modernare aggen med ett djup runt 150mm borde det dock inte vara några problem.

Apropå CPU-kylare hittade jag några builds på PCPartPicker med NH-D15 i Define 7 Compact, som borde ha identisk clearance för CPU-kylare. Här är ett exempel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av jberntsson:

Jag har själv en äldre PSU av större storlek (EVGA Supernova G2, 180mm djup), och har lagringsburen så långt fram det går. Med den konfigurationen är det redan ganska tight mellan bur och PSU, och jag är ytterst tveksam till att jag skulle kunna trycka bak buren tillräckligt mycket för att kunna få plats med en fläkt framför. Om du har ett av de modernare aggen med ett djup runt 150mm borde det dock inte vara några problem.

Apropå CPU-kylare hittade jag några builds på PCPartPicker med NH-D15 i Define 7 Compact, som borde ha identisk clearance för CPU-kylare. Här är ett exempel.

Tack jo jag har varit in där och kikat på lite olika builds.

Då Max GPU höjd i M2 Compact är 169mm och NH-D15 är 165mm, med max DDR4 höjd på 32mm så blir det väldigt begränsat med utbud av ram minnen.
Crusial Ballistix är tex 39mm. Det går att höja front fläkten på kylaren men då blir ju så klart totalhöjden på kylaren lika mycket extra. Så med Crusial Ballistix som ändå marknadsförs som low profile så blir det alltså kylaren 3mm för hög för M2 Compacts 169mm maxhöjd.

Det går så klart att lösa med en annan kylare som tex NH-D15s eller NH-U12A som bägge är nästan lika effektiva som D15. Eller med ännu lägre ram minnen som är svåra att hitta.

Fast jag velar ändå över M2 och M2 compact.

Jag kan rymma allt i compact men då finns det inget utrymme för några utsvävningar i framtiden. Och frågan är över luftflödet i M2 compact helt fullproppad med endast 2x140 frontfläktar och 1x120 utsugsfläkt. Kontra M2 i lagringsutförande med 3x140mm frontfläktar, 1x140mm utsugsfläkt och mer luftutrymme i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/92002?key=22cc6b546defdf352cf128ae38cfcaac

Hade tyvärr inga 140 mm-fläktar med hålbilden för 120 mm, så kunde inte göra ett strikt praktiskt test med den typen av montering. Jag tror dock att det borde fungera med dina Venturi-fläktar och en 120 mm-fläkt i mitten. Hoppas att det går att bedöma av bilden ovan!

Har nu bytt mitt Meshify C mot Meshify 2 Compact, kan meddela att det fungerar med en vanlig 140mm fläkt + 120mm fläkt + en 140mm fläkt med monteringshål för 120mm i fronten och med mina FD Venturi-fläktar räckte det med att jag byte ut två hörn för 120mm monteringshål.

Måste även säga att FD multibracket var totalt värdelös för montering av hårddisk i botten av chassit då jag var tvungen att ha kontakterna riktade mot nätaggregatet, med kontakterna riktade mot sidan som med den vanliga hårddiskburen var utrymmet för litet mot kanten/präglingen i stommen för att få in kontakterna på kablarna. Som tur är mitt nätaggregat bara 140mm djupt med nätaggregat på 160mm+ kan det bli riktigt tajt mellan kontakterna till hårddisken och nätaggregatet.

EDIT: det går även växla position mellan 140mm fläkten i botten och 120mm fläkten i mitten, det enda kravet för att få in två 140mm och en 120mm i fronten är att den övre 140mm fläkten går att förskjuta uppåt med hjälp av monteringshål för 120mm fläktstandard

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har nu bytt mitt Meshify C mot Meshify 2 Compact, kan meddela att det fungerar med en vanlig 140mm fläkt + 120mm fläkt + en 140mm fläkt med monteringshål för 120mm i fronten och med mina FD Venturi-fläktar räckte det med att jag byte ut två hörn för 120mm monteringshål.

https://i.postimg.cc/y8BkGk9T/DSC-0190.jpg
https://i.postimg.cc/cJkC6hzD/DSC-0191.jpg
https://i.postimg.cc/g2DnbmHb/DSC-0193.jpg
https://i.postimg.cc/bvwdzWmD/DSC-0194.jpg

Måste även säga att FD multibracket var totalt värdelös för montering av hårddisk i botten av chassit då jag var tvungen att ha kontakterna riktade mot nätaggregatet, med kontakterna riktade mot sidan som med den vanliga hårddiskburen var utrymmet för litet mot kanten/präglingen i stommen för att få in kontakterna på kablarna. Som tur är mitt nätaggregat bara 140mm djupt med nätaggregat på 160mm+ kan det bli riktigt tajt mellan kontakterna till hårddisken och nätaggregatet.

Vad bra att det funkade med fläktarna! Trist dock att multibracket-lösningen funkar sämre än Meshify C för bottenmonterad HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vad bra att det funkade med fläktarna! Trist dock att multibracket-lösningen funkar sämre än Meshify C för bottenmonterad HDD.

Med ett par distanser/brickor på ca 5mm och fyra längre skruvar till antingen hårddisken mot multibracketen eller mellan multibracketen till chassit så skall det gå att rotera det med kontakterna mot sidan och således få 4-5cm mer utrymme för nätaggregatet

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Velar som fan mellan Compact eller standard. Ganska mycket jag vill knöka in i chassit. Om någon kan hjälpa min beslutsångest så vore det guld värt.

Redigerar mycket video upp till 5.7k så har behov av mycket lagring. Tänkte använda bägge M.2 platserna men vill kunna använda två 4Tb HDD från en trasig NAS också.

Ser ut som det blir trångt framför PSU:n med hårddiskarna där, framförallt då jag vill montera en extra fläkt i fronten (fast kanske inte behövs?) Kommer behöva hyffsat rejäl PSU dessutom.

En annan farhåga är kylaren. Tänkte köra på en Noctua NH-D15 som enligt spec ska rymmas, men det är på det berömda så är osäker.

Vad tror ni om värmen. Med Ryzen 7 5900X, D15 kylaren, RTX 3070, 2 HDD och 850w PSU. Skulle det göra någon skillnad värmemässigt mellan Compact och det mera utrymmet i standard M2?

Kör med en D15S Chromax med en ensam fläkt tillsammans med en 120mm utsug i bakkant och en 140mm utsug i taket, maxar 65-67°C i cinebench multitrådat och 63-65°C i cinebench singeltrådat med min R9 5900X så jag ser inget större behov av att ha två fläktar på kylaren. Angående nätaggregat så skulle jag rekommendera ett med maxdjup på 160mm kanske upp mot 170mm om du skall behålla hårddiskburen och få in tre fläktar i fronten

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Kör med en D15S Chromax med en ensam fläkt tillsammans med en 120mm utsug i bakkant och en 140mm utsug i taket, maxar 65-67°C i cinebench multitrådat och 63-65°C i cinebench singeltrådat med min R9 5900X så jag ser inget större behov av att ha två fläktar på kylaren. Angående nätaggregat så skulle jag rekommendera ett med maxdjup på 160mm kanske upp mot 170mm om du skall behålla hårddiskburen och få in tre fläktar i fronten

Strålande. Har kikat lite på D15S också. Skulle man vilja ha lite mer effekt från den kan man ju alltid montera dit en till fläkt på den kylaren. Gillar att den även är förskjuten för att ge mer plats åt GPU:n. Skulle man ha för höga minnen går det ju att köra med en 120mm fläkt i som komplettering.

U12A borde ju funka också då den bara är 1-2 grader över D15S.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från en Define Mini Svart till denna i helgen och det kändes verkligen att det gått generationer av förbättringar emellan. Snyggare, smidigare och mer funktionellt!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

De medföljande chassifläktarna, är de PWM-modellen eller den vanliga? Finns väl både och i serien "Dynamic X2 GP-14" tror jag.

Förutsatte att det var PWM och satte upp så i BIOS för styrningen men de snurrar konstant nära 1000 varv så luktar ju att det inte är PWM. Kan heller inte ställa lägre än 60% power i BIOS om jag försöker styra dom manuellt och det motsvarar kanske 1000 varv, vad vet jag :-/

Permalänk
Skrivet av jokklas:

De medföljande chassifläktarna, är de PWM-modellen eller den vanliga? Finns väl både och i serien "Dynamic X2 GP-14" tror jag.

Förutsatte att det var PWM och satte upp så i BIOS för styrningen men de snurrar konstant nära 1000 varv så luktar ju att det inte är PWM. Kan heller inte ställa lägre än 60% power i BIOS om jag försöker styra dom manuellt och det motsvarar kanske 1000 varv, vad vet jag :-/

Inte PWM. Det ser du också på fläktkontakterna som har hål för tre stift istället för fyra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jokklas:

De medföljande chassifläktarna, är de PWM-modellen eller den vanliga? Finns väl både och i serien "Dynamic X2 GP-14" tror jag.

Förutsatte att det var PWM och satte upp så i BIOS för styrningen men de snurrar konstant nära 1000 varv så luktar ju att det inte är PWM. Kan heller inte ställa lägre än 60% power i BIOS om jag försöker styra dom manuellt och det motsvarar kanske 1000 varv, vad vet jag :-/

Dynamic X2 GP-14 har ett grundvarvtal på 1 000 RPM, så det ser ut som att styrningen inte fungerar via moderkortet. Har du ställt in i BIOS att styrningen ska ske via DC istället för PWM?

Permalänk
Medlem

Märklig historia men vad jag ställer in i chassi fans verkar inte spela någon roll.
Däremot säger mitt bios (ASUS b550-e rog strix gaming mobo) att det finns nån AIO Pump historia (som den även visar hastighet på, den viar N/A på chassifläktarna i bios monitor) så jag testade köra PWM på den och vips så kunde jag dra ner hastigheten på de två främre chassifläktarna.
Fattar ingenting.
Den bakre fläkten, som pumpar ut luft, tuffar dock på i sina 1000 varv verkar det som. Börjar fundera på hur man kan ha kopplat fläktar med mobo hos leverantören samt om jag skall öppna och följa lite vart främre två respektive den bakre chassi-fläkten faktiskt är kopplat mot. Antar moderkortets PWM-hubb är med på nåt vis. Även om jag inte kan styra bakre fläkten "smart" vore det najs att hårt sätta den på nåt lagom som är lite tystare

Övrigt: Jo jag har efter era inlägg testat ändra till DC på chassifläktarna men till ingen nytta. Inte så konstigt kanske iom med N/A på monitor-delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Märklig historia men vad jag ställer in i chassi fans verkar inte spela någon roll.
Däremot säger mitt bios (ASUS b550-e rog strix gaming mobo) att det finns nån AIO Pump historia (som den även visar hastighet på, den viar N/A på chassifläktarna i bios monitor) så jag testade köra PWM på den och vips så kunde jag dra ner hastigheten på de två främre chassifläktarna.
Fattar ingenting.
Den bakre fläkten, som pumpar ut luft, tuffar dock på i sina 1000 varv verkar det som. Börjar fundera på hur man kan ha kopplat fläktar med mobo hos leverantören samt om jag skall öppna och följa lite vart främre två respektive den bakre chassi-fläkten faktiskt är kopplat mot. Antar moderkortets PWM-hubb är med på nåt vis. Även om jag inte kan styra bakre fläkten "smart" vore det najs att hårt sätta den på nåt lagom som är lite tystare

Övrigt: Jo jag har efter era inlägg testat ändra till DC på chassifläktarna men till ingen nytta. Inte så konstigt kanske iom med N/A på monitor-delen

Har du compact modellen eller vanliga Meshify 2?
Standard Meshify 2 har en fläkt hub med både 3-pin och 4-pin anslutningar men headern den kopplas mot ska ställas som pwm i bios, även om du bara har 3-pin fläktar inkopplade på den.

Medföljande Fractal fläktar är 3-pin och om du kopplat dom direkt mot en fan header på moderkortet så måste du ställa den headern till DC i bios.

Permalänk
Medlem

Misstänker att de kopplat fläktarna lite märkligt. Det finns ju ingen AIO-kylare men det är den som visas snurra och jag kunde styra via på nåt sätt så jag får gå igenom varje fläkts koppling helt enkelt. Surt när man pyntat för det jobbet egentligen och behöver gå igenom allt i efterhand. Lättare när man gjort det själv

EDIT: Hittade felet när jag väl började följa tåtar. De hade kopplat bakre chassifläkten fel på Komplett. Nu fungerar det utmärkt att använda "hubben" för att styra samtliga chassifläktar utifrån given temp på exempelvis CPU.

EDIT2: Vilket program lägger skapligt med last på både CPU och GPU över mer än 3-4 minuter? Tänker mig att man kör något som tickar på i 10-20 minuter och då kan lyssna på hur saker beter sig ställt till hur hård belastning CPU respektive GPU får. Ger 3D Mark hyfsat vettig belastning åt båda håll?

Permalänk
Inaktiv

egentligen ganska tragiskt att detta case släpps 2021.. och fortfarande är aktuell 2022 när jag letar ny låda..

köpte mitt fractal meshify 2018..

zzz så otroligt tragiskt och patetiskt att alla schassi lådor ser precis likadana ut. oavsett format. jävla fyrkantiga lådor som bara tar massa jävla plats.

Kommer ni ihåg när skärmen på buken var standard? det gör jag, saknar den tiden..
Jag saknar även framtiden - då när man kan hänga upp sin dator som en tavla på väggen, utan att det är någon smegma 14is som har knullat på rbg och gjort någon flashig 'showcase' tavla.