Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Aha ok, men plex är det något man har på sin mobil ?

Du installerar plex-tjänsten på nasen och sedan motsvarande app i telefonen

Permalänk
Vila i frid

Nejdå så svårt är det inte, du behöver bara säga ordet PLEX så blir det automagiskt installerat på både server och klient.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Nejdå så svårt är det inte, du behöver bara säga ordet PLEX så blir det automagiskt installerat på både server och klient.

Okej men skrev ni inte förut att servern inte har något å göra med visning av filmer ?

En fråga till som jag märker nu är, jag kan connecta med min raspberry pi enhet i mitt hemma lan som inte är på samma lan som nasen när jag har openvpn igång. Det känns konstigt och osäkert. Skall det vara så ?

Permalänk
Vila i frid

Över WebDav har servern inget med filmvisning att göra annat än att det tillåter en klient kan läsa filer från servern. För att du ska få mest nytta och glädje av NAS'en och förstå dess möjligheter och begränsningar är det en god idé att läsa någon 101. Synology har forum där de flesta frekvent ställda frågorna redan besvarats. Din OpenVPN-anslutna mobil har tillgång till ditt hemmanätverk precis som vilken annan enhet som är ansluten till ditt lokala nätverk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av forcevision:

Okej men skrev ni inte förut att servern inte har något å göra med visning av filmer ?

En fråga till som jag märker nu är, jag kan connecta med min raspberry pi enhet i mitt hemma lan som inte är på samma lan som nasen när jag har openvpn igång. Det känns konstigt och osäkert. Skall det vara så ?

Du behöver en klient som kan spela upp filen medan den laddas om det ska fungera. Jag använder inte den klienten du refererar till, så har ingen aning om hur den fungerar. Rekommenderar PlayerXtreme eller VLC.

Du kryssade i en ruta i OpenVPN inställningarna att clienten skulle få tillgång till NAS'ens LAN. Det är det som gör att du kan få tillgång till andra enheter på ditt nätverk. Vill du bara komma åt själva NAS'en så tror jag inte den inställningen behövs. Prova utan.

Sedan kan jag bara hålla med om att det är dags för dig att läsa på lite. Du bara klickar runt i dina program utan att förstå eller ta reda på vad du håller på med. Då kan du också få resultat som du kanske inte väntat dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du behöver en klient som kan spela upp filen medan den laddas om det ska fungera. Jag använder inte den klienten du refererar till, så har ingen aning om hur den fungerar. Rekommenderar PlayerXtreme eller VLC.

Du kryssade i en ruta i OpenVPN inställningarna att clienten skulle få tillgång till NAS'ens LAN. Det är det som gör att du kan få tillgång till andra enheter på ditt nätverk. Vill du bara komma åt själva NAS'en så tror jag inte den inställningen behövs. Prova utan.

Sedan kan jag bara hålla med om att det är dags för dig att läsa på lite. Du bara klickar runt i dina program utan att förstå eller ta reda på vad du håller på med. Då kan du också få resultat som du kanske inte väntat dig.

Jepp, hittade själv vlc som funkar kanon. Nja detta som är skumt plus jag hittade inget svar när jag sökte på just detta med raspberry pi:n
Raspberry pi:n är inte i samma nätverk alls som nasen. Jag sitter på mitt wifi här hemma och raspberry pi:n är också i mitt nätverk här hemma. Nasen står på ett annat ställe, men jag kommer åt raspberry pi:n här hemma när jag kopplat upp mig på nasens openvpn. Då går trafik fortfarande brevid vpn:en. Känns osäkert. Försökte hitta info på nätet men hittade inget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av forcevision:

Jepp, hittade själv vlc som funkar kanon. Nja detta som är skumt plus jag hittade inget svar när jag sökte på just detta med raspberry pi:n
Raspberry pi:n är inte i samma nätverk alls som nasen. Jag sitter på mitt wifi här hemma och raspberry pi:n är också i mitt nätverk här hemma. Nasen står på ett annat ställe, men jag kommer åt raspberry pi:n här hemma när jag kopplat upp mig på nasens openvpn. Då går trafik fortfarande brevid vpn:en. Känns osäkert. Försökte hitta info på nätet men hittade inget.

Jaha. Varför känns det osäkert? Du är väl uppkopplad på samma nätverk som Pi'n? Ansluter du till ett nätverk bakom en router/brandvägg så är du trusted.

Det som normalt händer när du kopplar upp en VPN är att den används för alla adresser utom de som kan nås direkt. Dvs du kan alltid nå det lokala nätverket. Detta finns det förmodligen en inställning för i din VPN-klient.

Ytterligare en anledning att faktiskt läsa på om grejerna du försöker använda.

Edit: Och nu när jag kollade tillbaka så ser jag att Hasenfrasen faktiskt tipsade dig om detta innan.

Skrivet av hasenfrasen:

Jag ser nu att "Export" skapar en OVPN som inte per automatik omdirigerar default gateway över VPN-tunneln.
Du lär redigera .OVPN filen på mobilen och ändra:
# redirect-gateway def1
till
redirect-gateway def1

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!