Svenska banker med/utan stöd för krypto

Permalänk
Medlem

Svenska banker med/utan stöd för krypto

Hej!

Det verkar tyvärr som att vissa banker har slutat stödja köp av krypto. Vissa banker spärrar kortköp, medans andra banker helt nekar SEPA-betalningar både till och från konton.

Jag tänkte därför att det kunde vara bra att ha en dedikerad tråd för vilka banker som tillåter krypto. Tanken är att jag ska hålla denna trådstart uppdaterad (hoppas det är möjligt att redigera långt i efterhand?), då bankerna kontinuerligt ändrar sina villkor och spärrar krypto utan att informera sina kunder.

I början blir tråden väldigt tom, då jag endast har erfarenhet av Länsförsäkringar, men jag uppdaterar tråden dagligen när det kommer in ny information.

Banker som spärrar kortköp av krypto:
- Länsförsäkringar (Coinbase, Binance, Kraken)
- ICA Banken (Binance #19069585 )

Banker som spärrar insättningar/uttag från exchanges:
- Länsförsäkringar (Binance, Kraken)
- ICA Banken (Binance #19069585 )

Banker som tillåter kortköp av krypto:

Banker som tillåter insättningar/uttag från exchanges:
- Nordea (Binance #19067843, #19070682 )
- SEB (Kraken #19069461, #19070682 )

---

Tips på att få ut pengar trots att din bank spärrar uttag från exchanges:

1. PayPal. Coinbase har stöd för att skicka pengar till ditt PayPal-konto. Därifrån kan du ta ut pengar till ditt bankkonto.
2. Revolut. Gör uttaget från exchange till ditt Revolut-konto. Därifrån kan du ta ut pengar till ditt bankkonto via SEPA.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om skatteverket misstänker udda uttag från PayPal kan de begära ut all historik.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Idag har jag pratat med Jeanette Ordenes - Operativt Ansvarig på Länsförsäkringar.
Hon konfirmerar att Länsförsäkringar har tagit ett centralt beslut och blockerar nu "allt" som är relaterat till kryptovalutor med ursäkten för penningtvättslagen samt "stor risk för brottslighet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om skatteverket misstänker udda uttag från PayPal kan de begära ut all historik.

Absolut, och bankerna har också rätt att begära redovisning. Vi försöker inte undvika skatt här. Tvärtom, det blir svårt att betala in skatt om man inte kan ta ut sina pengar!

Skrivet av ehrw:

Idag har jag pratat med Jeanette Ordenes - Operativt Ansvarig på Länsförsäkringar.
Hon konfirmerar att Länsförsäkringar har tagit ett centralt beslut och blockerar nu "allt" som är relaterat till kryptovalutor med ursäkten för penningtvättslagen samt "stor risk för brottslighet".

Var det Länsförsäkringar eller Handelsbanken du pratade med? Tyckte mig läsa att du skrev Handelsbanken i det inlägg jag har länkat till i trådstarten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sälj och köp dina krypto privat, enklare blir det inte.. Lite som att sälja något på blocket, Finns hur många många sidor som helst där folk köper och säljer utan mellanhänder.
Ta ut små summor gång på gång är mitt tips.

Sen är man som "kund" bara ute efter värdeökningen så köp Värdepapper på krypto istället via typ Avanza (ISK konto) så är det extrem lite skatt och fullt legitimt och inget bök alls med skatter eller svidande avgifter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sälj och köp dina krypto privat, enklare blir det inte.. Lite som att sälja något på blocket, Finns hur många många sidor som helst där folk köper och säljer utan mellanhänder.
Ta ut små summor gång på gång är mitt tips.

Sen är man som "kund" bara ute efter värdeökningen så köp Värdepapper på krypto istället via typ Avanza (ISK konto) så är det extrem lite skatt och fullt legitimt och inget bök alls med skatter eller svidande avgifter.

Det här är ju lite off-topic egentligen, då tråden främst handlar om vilka banker som spärrar/inte spärrar krypto. Avanza är inte direkt något alternativ när man vill hantera annan krypto än dom "allra största". Det finns enorm vinst att finna i DeFi, vilket inte går med Avanza. Är man bara intresserad av värdeökningen på BTC och liknande så fungerar det.

Att köpa och sälja krypto privat är relativt osmidigt, men långt ifrån omöjligt. Localbitcoins är ett alternativ. Ibland vill man dessutom ta ut större summor och då blir det desto svårare. Det ska inte behöva vara krångligt att ta ut pengar - därav denna tråd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Bra initiativ.

Jag kan tillägga att Länsförsäkringar inte bara spärrar SEPA från Binance, utan även SEPA från N26 vilka inte har något med krypto att göra.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det här är ju lite off-topic egentligen, då tråden främst handlar om vilka banker som spärrar/inte spärrar krypto. Avanza är inte direkt något alternativ när man vill hantera annan krypto än dom "allra största". Det finns enorm vinst att finna i DeFi, vilket inte går med Avanza. Är man bara intresserad av värdeökningen på BTC och liknande så fungerar det.

Att köpa och sälja krypto privat är relativt osmidigt, men långt ifrån omöjligt. Localbitcoins är ett alternativ. Ibland vill man dessutom ta ut större summor och då blir det desto svårare. Det ska inte behöva vara krångligt att ta ut pengar - därav denna tråd.

Pekade mest på alternativen med ISK och privat för att slippa skattesmällen på 30%, vilket blir svårt när du tar det via din bank. Så bara tips

Ironiskt dok att man skulle vilja blanda in banker i något som är gjort för att slipper bankerna

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Pekade mest på alternativen med ISK och privat för att slippa skattesmällen på 30%, vilket blir svårt när du tar det via din bank. Så bara tips

Ironiskt dok att man skulle vilja blanda in banker i något som är gjort för att slipper bankerna

Absolut, tips är välkomna förstås!

Gällande bankerna så är allt inte alltid svart eller vitt. Bara för att man föredrar ett decentraliserat system så innebär det inte att man vägrar allt vad heter banker. I dagens läge så sitter ganska många på något grafikkort som dom minar med och då får man "skattesmällen" ändå, och då kan det säkert vara intressant ifall deras bank tillåter uttag eller inte.

Men absolut, det är rätt ironiskt. Man får se det som en slags övergångsperiod.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

jag har en del krypto på etoro som jag köpte för ca 1,5år sen då betalade jag med kort från Länsförsäkringar, dessa är nu uppe i ca 200k i värde...

så ni menar att jag inte kan få tillbaka cashen till mitt Länsförsäkringar konto om jag vill sälja nu? måste jag ha ett annat konto?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

jag har en del krypto på etoro som jag köpte för ca 1,5år sen då betalade jag med kort från Länsförsäkringar, dessa är nu uppe i ca 200k i värde...

så ni menar att jag inte kan få tillbaka cashen till mitt Länsförsäkringar konto om jag vill sälja nu? måste jag ha ett annat konto?

Högst troligt att du inte kan ta ut pengarna till ditt konto hos Länsförsäkringar. Mitt senaste uttag från i tisdags förra veckan (27/4) finns fortfarande inte på mitt konto. Jag har kontaktat Binance.

Risken är därmed väldigt stor att dina pengar hamnar i "limbo" eller - i bästa fall - återbetalas till ditt konto hos Etoro (troligtvis med en kostnad på minst 300kr enligt LF).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Högst troligt att du inte kan ta ut pengarna till ditt konto hos Länsförsäkringar. Mitt senaste uttag från i tisdags förra veckan (27/4) finns fortfarande inte på mitt konto. Jag har kontaktat Binance.

Risken är därmed väldigt stor att dina pengar hamnar i "limbo" eller - i bästa fall - återbetalas till ditt konto hos Etoro (troligtvis med en kostnad på minst 300kr enligt LF).

ofan.. men har som nån skrev ett konto på Revolut så man kan kanske sätta där först o sen potionera ut till länsförsäkringar

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

ofan.. men har som nån skrev ett konto på Revolut så man kan kanske sätta där först o sen potionera ut till länsförsäkringar

Att skicka till Revolut är inga problem i dagsläget. Tror inte det är några problem med uttag från Revolut till Länsförsäkringar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Högst troligt att du inte kan ta ut pengarna till ditt konto hos Länsförsäkringar. Mitt senaste uttag från i tisdags förra veckan (27/4) finns fortfarande inte på mitt konto. Jag har kontaktat Binance.

Risken är därmed väldigt stor att dina pengar hamnar i "limbo" eller - i bästa fall - återbetalas till ditt konto hos Etoro (troligtvis med en kostnad på minst 300kr enligt LF).

Jag fick kontakta Länsförsäkringar för att få ett referensnr på återbetalningen. De sa att de skickat tillbaka pengarna. Då behöver Binance det nummret för att sätta tillbaka pengarna till ditt konto. Jag väntar just nu på Binance support ska svara. Avdelningen som sköter detta hade ca 6h väntetid.

Permalänk
Medlem

Jag har Nordea och har lyckats ta euro via Sepa från Binance utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har Nordea och har lyckats ta euro via Sepa från Binance utan problem.

När var ditt senaste uttag från Binance till Nordea?

Skrivet av ehrw:

Jag fick kontakta Länsförsäkringar för att få ett referensnr på återbetalningen. De sa att de skickat tillbaka pengarna. Då behöver Binance det nummret för att sätta tillbaka pengarna till ditt konto. Jag väntar just nu på Binance support ska svara. Avdelningen som sköter detta hade ca 6h väntetid.

Jag ringer LF nu, är i 30min kö. Jag gjorde, som nämnt, uttaget från Binance i tisdags förra veckan (27/4). Tror det var i fredags jag ringde (kan varit torsdags), dvs. 2-3 arbetsdagar senare. Uttag har tidigare gått samma dag, beroende på tid, därför tyckte jag att två dagar var lång tid.

Kvinnan jag pratade med då sa att hon inte såg någon inkommande överföring. Jag frågade specifikt om penningtvättslagen och hon sa något om att om något sånt händer så "får dom upp det direkt och kontaktar kund på en gång". Hon såg inte heller något sådant för mig. Hon bad mig kontakta Binance eftersom det var Binance som hade gjort överföringen.

I verkligheten så hade dom troligtvis spärrat insättningen och skickat tillbaka, men utan att informera mig och tydligen ut an att informera deras medarbetare om att det är något dom gör.

Är nu ute efter referensnumret du nämnde och sitter i telefonkö.

Gällande Binance så hänvisade deras kundtjänst mig till denna länk: https://www.binance.com/en/my/risk/bcb-appeal

Det verkade lite skumt först, eftersom formuläret verkar gälla insättningar TILL Binance, men jag fyllde i det ändå och beskrev ärendet. Kundtjänsten svarade specifikt att om uttaget inte hade kommit fram så skulle man använda den länken ändå. Efter att ha fyllt i och skickat in så kan jag inte göra ändringar eller skicka in en ny, utan måste vänta på respons från Binance först, vilket dom påstår tar 3-7 arbetsdagar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om skatteverket misstänker udda uttag från PayPal kan de begära ut all historik.

Ska bli kul när de granskar alla svenska onlyfans "kändisar" som tjänar "hundratusentals" kronor på sina onlyfans 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När var ditt senaste uttag från Binance till Nordea?

Idag, fungerade perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Idag, fungerade perfekt.

Super, då uppdaterar jag första inlägget med den informationen. Du har inte råkat köpa krypto med kort nyligen och kan bekräfta att det fungerar (eller inte) med kort från Nordea?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ska bli kul när de granskar alla svenska onlyfans "kändisar" som tjänar "hundratusentals" kronor på sina onlyfans 😂

Inga problem det löser sig ska du se.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Bra tråd, blir intressant att följa. Har skrivit till min bankkontakt på Swedbank och frågat hur dom ställer sig till insättningar som kommer från krypto exchanges då jag planerar att sätta in senare i sommar en summa.

Skrivet av Marcusk:

Idag, fungerade perfekt.

Får man fråga hur stora summor vi snackar om på ett ungefär? Tänker om något sånt kan spela roll på om det går igenom eller inte.

Permalänk
Medlem

Har någon provat casha ut till Avanza eller Nordnet?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Har någon provat casha ut till Avanza eller Nordnet?

Aldrig gjort det själv, såvitt jag förstått så behöver man höra av sig till kundtjänst för att få IBAN och referens hos Avanza. Om nån har provat så är jag också nyfiken på hur det gick.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Har inte haft några som helst bekymmer med SEB att både skicka och ta ut pengar från en större exchange. Däremot har jag fått veta under denna vecka att personer jag känner som velat föra över pengar från Skandiabanken eller Swedbank har blivit nekade.

I princip vart dom hänvisade till samma anledningar som denna länk

- https://news.trijo.co/nyheter/sa-staller-sig-svenska-storbank...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Banker som spärrar kortköp av krypto:
- Länsförsäkringar (Coinbase, Binance)
- Handelsbanken (#19067542)

Handelsbanken var fel i det länkade inlägget, det skulle vara Länsförsäkringar. Se #19068452

Permalänk

Fick nu bekräftat av en bankchef på Länsförsäkringar att nu gällande regler för kryptovaluta (blockering) har börjat gälla nyligen, och antagligen implementerats som tidigast för ett par veckor sedan.

Det vill säga, uppgifter om genomförda transaktioner äldre än två veckor gäller antagligen inte längre.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ska bli kul när de granskar alla svenska onlyfans "kändisar" som tjänar "hundratusentals" kronor på sina onlyfans 😂

Man kanske skulle söka jobb hos Skatteverket som granskare...

Permalänk
Medlem

Det är härligt att se hur bankerna styr över småinvesterares tillgångar, trots att jag har skattat, bifogat underlag på ursprung samt varit kund i över 15 år... så är det för jobbigt att godkänna transaktionen. Får nog börja använda Swish och målvakter istället... som busarna gör

Själv förde jag över drygt 12k SEK som en transaktion (SEPA) i februari från Binance till LF som test (hälften av magiska summan 25k) och det gick bra då. Nu verkar det vara kört.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Körde över 4K via SEPA från SEB-> kraken. Inga problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Absolut, och bankerna har också rätt att begära redovisning. Vi försöker inte undvika skatt här. Tvärtom, det blir svårt att betala in skatt om man inte kan ta ut sina pengar!

Nej, och ännu mer sjukt är att om jag köpt BTC för 10 000 kr, och det sedan ökat låt oss säga till 60 000 kr, och jag sålt och sedan direkt köpt Ethereum för dessa 60 000 kr, utan att ta ut fiat emellan, skall jag ha skattat 15 000 kr på detta i fiat, trots att de aldrig existerat.

Helt bisarrt

Lägg därtill att Ethereum kanske gått ner till 20 000 kr någon månad senare