Svenska banker med/utan stöd för krypto

Permalänk

Var i kontakt med LF idag. Jag gjorde ett större köp av BTC för ett par månader sedan och ville igen inhandla lite mer BTC + andra kryptovalutor. Satt i kö och blev meddelad att "det är förbjudet pga penningtvätt" "om ditt tidigare köp har gått igenom så är det inget vi kan göra åt det, men se till att inte göra det igen bara för då kan vi stänga till LF konto" - Kändes mer som ett hot från deras sida om något.

Om jag nu vill casha ut mina BTC från Kraken, är det enklast då att göra som ni många säger att skapa ett revolut konto och göra följande.

Kraken > Revolut > Revolut > LF? (Antar att jag inte kan ta hela summen direkt utan måste ta små summor?)
Om jag anger min frus SEB konto på Kraken och sedan för SEPA överför pengarna till henne och hon sedan swishar mig, är det något som skulle fungera att göra?

PS. Eftersom detta kom som en chock så är jag på jakt att byta till SEB som accepterar kryptoköp och sälj.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem

Man måste betala skatt på kryptovalutor i Sverige enligt skatteverket, men om du vill få ut pengarna, då riskerar du istället att få hela ditt bankkonto uppsagt. Känns som att något måste förändras, varför skulle man vilja betala skatt för något som man ändå inte kan använda?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Man måste betala skatt på kryptovalutor i Sverige enligt skatteverket, men om du vill få ut pengarna, då riskerar du istället att få hela ditt bankkonto uppsagt. Känns som att något måste förändras, varför skulle man vilja betala skatt för något som man ändå inte kan använda?

Ja, tyvärr tror jag inte att skatteverket anser att det är deras problem att man kan få sitt konto fryst m.m. Skatteverket ska ju ha in sina pengar, oavsett om man har fått ut några kr till sin bank eller inte. I många fall gör man ju bara trades krypto till krypto och det ska ju också skattas

Permalänk

Jag är med att man måste betala skatt. Men frågan är mer, eftersom jag har LF är det ett bättre alternativ (för stunden) att skaffa revolut - föra över pengarna dit (om man måste) och sedan göra köp därifrån? Eller är det bättre att överföra pengarna till min fru som har SEB?

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Jag är med att man måste betala skatt. Men frågan är mer, eftersom jag har LF är det ett bättre alternativ (för stunden) att skaffa revolut - föra över pengarna dit (om man måste) och sedan göra köp därifrån? Eller är det bättre att överföra pengarna till min fru som har SEB?

Jag hade nog använt Revolut då och stannat utanför Sverige och fascist bankerna ala Swedbank och LF etc. De gömmer sig bakom påståenden om penningtvätt men det är nog snarare så att de är rädda för att tappa kunder om man går över helt till andra lösningar.

Swedbank som exempel blockerer överföringar på mer än 10K per dygn till Revolut. Vet inte hur det är med överöringar andra vägen. I kontakt med dem anger de "dålig säkerhet" som skäl för detta. Fick dessutom hem lite arga papper från dem för drygt 2 veckor sedan där de vill veta vad syftet med överföringarna är.

Har sedan dess öppnat konto hos SEB för både mig och min sambo och flyttat över alla våra banktjänster till dem. Hittills har jag haft absolut noll problem från deras sida. Både vad gäller att föra över pengar till Revolut men även att göra direkta överföringar till Binance från dem.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamus85:

Jag hade nog använt Revolut då och stannat utanför Sverige och fascist bankerna ala Swedbank och LF etc. De gömmer sig bakom påståenden om penningtvätt men det är nog snarare så att de är rädda för att tappa kunder om man går över helt till andra lösningar.

Swedbank som exempel blockerer överföringar på mer än 10K per dygn till Revolut. Vet inte hur det är med överöringar andra vägen. I kontakt med dem anger de "dålig säkerhet" som skäl för detta. Fick dessutom hem lite arga papper från dem för drygt 2 veckor sedan där de vill veta vad syftet med överföringarna är.

Har sedan dess öppnat konto hos SEB för både mig och min sambo och flyttat över alla våra banktjänster till dem. Hittills har jag haft absolut noll problem från deras sida. Både vad gäller att föra över pengar till Revolut men även att göra direkta överföringar till Binance från dem.

Tack, efter massa googlande så vet jag nu vart jag ska flytta mitt bolån och lönekonto till, Swedbank har trakasserat mig så mycket hela förra året och nu börjas det igen idag. Jag är så fullkomligt trött på det, och det handlar inte bara om crypto överföringar, utan alla överföringar, de undrar bland annat varför jag tog ett lån på 150 tusen som betalades ut till bilfirma, när jag ändå har så mkt pengar på Avanza, sen undrar de hur jag kan ha så mkt pengar på Avanza fast jag har bara en månadslön, nu ska jag alltså förklara för dem vilka aktier som gjort mina pengar i ISK på AVANZA. De har alltså redan fått utdrag på alla insättningar/uttag så de vet att jag gjort vinster på Avanza, men det räcker inte, utan exakt vilka aktier och hur mycket av varje jag gjort vinst. nu köpte jag även crypto för en större summa via Safello i förrgår och såklart 2 dagar senare kommer de med krav om inte bara den transaktionen, utan en massa andra. Det känns som att har de en gång varit på en så slutar de sedan aldrig. När du väl har förklarat allt för dem och de säger OK så pustar man ut, för att sedan bara efter några månader få en lång lista med krav på förklaringar och underlag.
Förra året fick jag svara på kundkännedom 4 gånger. ofta var det samma transaktioner som besvarats, men pga de byter handläggare ofta så accepterar de inte att det gjorts utan vill ha svar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Tack, efter massa googlande så vet jag nu vart jag ska flytta mitt bolån och lönekonto till, Swedbank har trakasserat mig så mycket hela förra året och nu börjas det igen idag. Jag är så fullkomligt trött på det, och det handlar inte bara om crypto överföringar, utan alla överföringar, de undrar bland annat varför jag tog ett lån på 150 tusen som betalades ut till bilfirma, när jag ändå har så mkt pengar på Avanza, sen undrar de hur jag kan ha så mkt pengar på Avanza fast jag har bara en månadslön, nu ska jag alltså förklara för dem vilka aktier som gjort mina pengar i ISK på AVANZA. De har alltså redan fått utdrag på alla insättningar/uttag så de vet att jag gjort vinster på Avanza, men det räcker inte, utan exakt vilka aktier och hur mycket av varje jag gjort vinst. nu köpte jag även crypto för en större summa via Safello i förrgår och såklart 2 dagar senare kommer de med krav om inte bara den transaktionen, utan en massa andra. Det känns som att har de en gång varit på en så slutar de sedan aldrig. När du väl har förklarat allt för dem och de säger OK så pustar man ut, för att sedan bara efter några månader få en lång lista med krav på förklaringar och underlag.
Förra året fick jag svara på kundkännedom 4 gånger. ofta var det samma transaktioner som besvarats, men pga de byter handläggare ofta så accepterar de inte att det gjorts utan vill ha svar igen.

Du skojar väll? Låter som gamla DDR (Kommunistiska ÖstTyskland).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du skojar väll? Låter som gamla DDR (Kommunistiska ÖstTyskland).

Jo detta är helt sant, man känner sig rätt maktlös, men sålänge man har en lön och lever av den så får man inga problem, det är bara om du råkar ha investerat dig till större pengar som det blir problem, eller om du gör minsta lilla konstiga grejer som att skicka lite pengar till familjemedlem som tydligen är att tvätta pengar i deras ögon. eller köper lite crypto. men när man då gett svar så borde man ju få leva vidare sitt liv utan att bli fortsatt trakasserad gång på gång. Mitt intryck är med att vi är på väg mot ett helt kommunistiskt europa, det är som att de inte lärt sig ett dugg av historien. Vet att jag inte är ensam om dessa problem så det är väl en liten tröst, nu försökte jag öppna SEB konto för 10 minuter sedan, med bankid. Gick ej igenom, måste gå till kontor stod det.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Du skojar väll? Låter som gamla DDR (Kommunistiska ÖstTyskland).

Nej. Han skojar inte. Jag har varit kund hos Swedbank / Sparbanken Nord I nästan 30 års tid.

Jag har alltid haft mitt lönekonto där. Jag har tagit lån till mina bilar. Till mina boenden och till renoveringar och alltid betalat dessa punktligt och utan problem.

Men under de senaste åren har den här banken blivit helt rabiat. Man får knappt sätta in kontanter hos dem utan att de ska ha en 5 sidor lång redogörelse för vars de kommer ifrån (Läs som jag sålde en 20 år gammal bil för 5000 och begjärde inte kvitto för detta).

Detta samt några andra händelser var det som tillslut blev droppen som fick bägaren att rinna över så att jag flyttade allt.

Skrivet av pokerproffset:

Jo detta är helt sant, man känner sig rätt maktlös, men sålänge man har en lön och lever av den så får man inga problem, det är bara om du råkar ha investerat dig till större pengar som det blir problem, eller om du gör minsta lilla konstiga grejer som att skicka lite pengar till familjemedlem som tydligen är att tvätta pengar i deras ögon. eller köper lite crypto. men när man då gett svar så borde man ju få leva vidare sitt liv utan att bli fortsatt trakasserad gång på gång. Mitt intryck är med att vi är på väg mot ett helt kommunistiskt europa, det är som att de inte lärt sig ett dugg av historien. Vet att jag inte är ensam om dessa problem så det är väl en liten tröst, nu försökte jag öppna SEB konto för 10 minuter sedan, med bankid. Gick ej igenom, måste gå till kontor stod det.

Ho Ho du. Då har du inte varit med om allt med denna cirkus bank. Min sambo jobbar på en restaurang som köksansvarig. I November och December månad hade de det väldigt kämpigt pga pandemin. Så min sambo samt de andra medarbetarna fick lönen utbetald över 4 veckor så 4 ggr totalt. Inga problem då vi har det stadigt här hemma ekonomiskt.

Men vad tror du Sparbanken Nord gör? Jo de skickar ut kundkännedoms blanketter till henne och markerar att de behöver veta vad dessa totalt 8 betalningar är. Trots att det på konto klart och tydligt står att det är "Lön-1 företagsnamnhär"

Den här banken är inget annat än en stor fars.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

Jag har investerat sedan mitten av 2017 och har klarat mig än så länge när det gäller förföljelse, troligtvis för att det är mindre summor över lång tid det handlar om. Men det lär bli spännande när man ska casha ut sjusiffriga belopp i framtiden. Vi ser penningtvättsskandaler regelbundet i nyheterna men nåde dig som Svensson att försöka investera dina sönderskattade pengar du knåpat ihop.

https://www.expressen.se/dinapengar/birgitte-bonnesen-atalas-...

Anyway, det jag skulle säga var att Trijo har gjort en undersökning med ett par partier om krypto.

https://news.trijo.co/nyheter/stor-enkat-det-tycker-de-svensk...

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Man blir ju verkligen lite rädd när man läser om Swedbanks gestapofasoner.
Jag har Swedbank och har inte haft problem än.
Jag har fortfarande kvar mitt Nordeakonto som jag inte använder, jag fu derar på att göra alla mina kryptoaffärer genom dem istället.
Någon som haft problem med Nordea?

Jag har fört över alla kryptotillgångarna till Revolut nu. Dum som jag var köpte jag krypto dagrna innan nedgången 🙄 snygg timing 😄
Det jag undrar är om beskattningen på vinsten när man säljer av krypto på Revolut. Sköts informationen till skattemyndigheterna av Revolut, typ som när man säljer fonder på Avanza?
Exempel: jag säljer Ether för 11k och vinsten är 10% totalt för mina ether. Är det 30% på tusenlappen jag tjänat? Rapporteras detta till skattemyndigjeterna eller måste jag själv skicka in detta?
Man måste ju uppge var man betalar skatt på revolut så någon anledning till det finns det ju.

Har tänkt att hålla mina krypto minst två år till, men jag vill förstå hur jag skall göra när man vill casha ut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra

jag skulle börja läsa här:

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Jag tolkar det som att du själv måste rapportera på en K4-bilaga på samma sätt som om du köpt eller sålt aktier (inte fonder) i en vanlig depå.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Man blir ju verkligen lite rädd när man läser om Swedbanks gestapofasoner.
Jag har Swedbank och har inte haft problem än.
Jag har fortfarande kvar mitt Nordeakonto som jag inte använder, jag fu derar på att göra alla mina kryptoaffärer genom dem istället.
Någon som haft problem med Nordea?

Jag har fört över alla kryptotillgångarna till Revolut nu. Dum som jag var köpte jag krypto dagrna innan nedgången 🙄 snygg timing 😄
Det jag undrar är om beskattningen på vinsten när man säljer av krypto på Revolut. Sköts informationen till skattemyndigheterna av Revolut, typ som när man säljer fonder på Avanza?
Exempel: jag säljer Ether för 11k och vinsten är 10% totalt för mina ether. Är det 30% på tusenlappen jag tjänat? Rapporteras detta till skattemyndigjeterna eller måste jag själv skicka in detta?
Man måste ju uppge var man betalar skatt på revolut så någon anledning till det finns det ju.

Har tänkt att hålla mina krypto minst två år till, men jag vill förstå hur jag skall göra när man vill casha ut.

Vet inte hur det funkar med Revolut men svenska banker är skyldiga att rapportera in till Skatteverket om man satt in summor större än 150 000 på ett år. Utöver det kan Skatteverket begära ut information från både exchanges och banker men än så länge verkar det inte som dom gjort det då det inte verkar vara någon som fått brev från Skatteverket om skippade skattebetalningar.

Men ja, 30% på vinsten som du för in på K4 blankett vid deklaration om du håller den riktiga krypton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om skatteverket misstänker udda uttag från PayPal kan de begära ut all historik.

Nyfiken vad som anses vara ”normalt” eller ”udda”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Kan svara för mig själv. Jag laddar mitt Revolut-konto med mitt Komplett Bank eller Norwegian kreditkort. Valutaväxlar och för över till Coinbase från Revolut. Min ”vanliga svenska bank” ser inget mer än att jag betalar min kreditkortsräkningar och dessutom är den vägen den billigaste ut avgiftssynpunkt också.

Hur gör du åt andra hållet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanxion:

Hur gör du åt andra hållet då?

Föredrar "andra sidan" så flyttar sällan tillbaka pengar. De gångerna jag gjort det så har jag sålt på Coinbase Pro, fört över EUR till Revolut och sedan gjort en SEPA-överföring till mitt SEB-konto. Brukar ta ett dygn ungefär.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Föredrar "andra sidan" så flyttar sällan tillbaka pengar. De gångerna jag gjort det så har jag sålt på Coinbase Pro, fört över EUR till Revolut och sedan gjort en SEPA-överföring till mitt SEB-konto. Brukar ta ett dygn ungefär.

Jag förstår hur ska jag gå tillväga för att flytta ca 1MSEK i vinster från NFT:er till mitt bank konto? 😆 det blir ju minst 100tsk i månaden….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanxion:

Jag förstår hur ska jag gå tillväga för att flytta ca 1MSEK i vinster från NFT:er till mitt bank konto? 😆 det blir ju minst 100tsk i månaden….

Föreslår att du väntar med ev uttag tills du når 4-5 miljoner och kan folkbokföra dig i annat land som ex: Schweiz och där öppna ett bankkonto dit du gör insättningarna.
Sitter i knepig sits själv med lite krypto som man snart kan pensionera sig på...men jag har möjligheten att bosätta mig i Arizona så just nu lutar det 30% åt Schweiz och 70% åt US.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanxion:

Jag förstår hur ska jag gå tillväga för att flytta ca 1MSEK i vinster från NFT:er till mitt bank konto? 😆 det blir ju minst 100tsk i månaden….

Det skulle jag tro är ett problem utanför krypto också att helt plötsligt får en insättning på 1MSEK från utlandet, prata med din bank och var beredd på att visa "proof of funds" så bör det inte vara några problem, såvida det inte är en av bankerna som uttryckligen är mot krypto.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Vet inte hur det funkar med Revolut men svenska banker är skyldiga att rapportera in till Skatteverket om man satt in summor större än 150 000 på ett år. Utöver det kan Skatteverket begära ut information från både exchanges och banker men än så länge verkar det inte som dom gjort det då det inte verkar vara någon som fått brev från Skatteverket om skippade skattebetalningar.

Hej!
Är du verkligen säker på det där med rapporteringskrav på 150.000kr per år (?).

Nu handlar mitt inlägg inte om kryptovalutor, utan om svenska bankers ökade kontrollbehov över tid, vilket jag inte tycker är nått positivt. Man ska väl få göra vad man vill för sina pengar (som är lagligt så klart), men så verkar det inte vara nu för tiden, verkar vara bankens kontrollerade pengar även om de är på mitt konto..

2015 skulle jag köpa en drönare, DJI Phantom 3 Pro från en hobbybutik i Tyskland, då märker jag att jag inte kan utföra en banköverföring dit på 8400kr för att funktionen "utlandsbetalning" är avstängd trots att jag inte stängt av den eller bett om att stänga av den...? Fick ringa banken och bli intervjuad med inspelning om vad jag skulle göra med pengarna, varför jag skulle skicka 8400kr till Tyskland. Det blev så klart godkänt, men tycker det kändes rätt sjukt ändå. Hade hobbybutiken tagit VISA, Mastercard eller nått annat så hade det inte varit någon kontroll.

Jag har jobbat en hel del i Norge sen 2010 och satt över flera hundratusen till mitt konto hos Swedbank genom åren. Det har aldrig varit något snack om rapportering kring det? Frågade faktiskt min bankkontakt om detta en gång för kanske 8 år sen (så det kan ju ha ändrats sen dess).
Svaret var att de är skyldiga att rapportera om det var över 150.000kr per transaktion, alltså inte per år.
Samtidigt nämnde dom att de vet att jag jobbar i Norge så jag gissar att de är mindre "misstänksamma" då det kommer större överföringar då och då. Men det hade troligen inte hade gått så bra att överföra 149.000kr per dygn i ett år till Swedbank för det haha!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Nu kommer frågor från en riktig nybörjare på detta. Jag har valt att ta hjälp av min systerson för att investera lite i NFT's. Han har haft ganska stor lycka med det och gjort sig en del pengar så han får äran att förvalta mina småslantar jag lagt in. Om nu lyckan står mig bi och jag får loss några 10-tusingar. Hur får jag dessa till medel som man kan handla för på nätet i vanliga webshoppar- och eller vanliga butiker via VISA/Mastercard? Jag har, tyvärr vad jag kan läsa mig till här, Swedbank som vanlig bank. Va händer om man säljer och för över från Coinbase -> Paypal -> Swedbank? Är man rökt direkt? Jag har ingen egen plånbok online osv utan bara mitt Paypal och Swedbank och det skulle vara skönt att slippa skapa konton på SEB/Danske bank osv. Kommer ju inte röra sig om 100tusentals kronor utan bara lite extra tillskott i lekkontot.

Hur gör ni som faktiskt tar ut pengar ur crypto?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Nu kommer frågor från en riktig nybörjare på detta. Jag har valt att ta hjälp av min systerson för att investera lite i NFT's. Han har haft ganska stor lycka med det och gjort sig en del pengar så han får äran att förvalta mina småslantar jag lagt in. Om nu lyckan står mig bi och jag får loss några 10-tusingar. Hur får jag dessa till medel som man kan handla för på nätet i vanliga webshoppar- och eller vanliga butiker via VISA/Mastercard? Jag har, tyvärr vad jag kan läsa mig till här, Swedbank som vanlig bank. Va händer om man säljer och för över från Coinbase -> Paypal -> Swedbank? Är man rökt direkt? Jag har ingen egen plånbok online osv utan bara mitt Paypal och Swedbank och det skulle vara skönt att slippa skapa konton på SEB/Danske bank osv. Kommer ju inte röra sig om 100tusentals kronor utan bara lite extra tillskott i lekkontot.

Hur gör ni som faktiskt tar ut pengar ur crypto?

Jag hade testat Revolut, dom har Instant SEPA stöd till och från Coinbase så pengarna är inne på kontot inom nån minut och Revolut har gratis betalkort som du kan spendera pengarna med. Om du inte vill föra över dom till din Svenska bank dvs.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag hade testat Revolut, dom har Instant SEPA stöd till och från Coinbase så pengarna är inne på kontot inom nån minut och Revolut har gratis betalkort som du kan spendera pengarna med. Om du inte vill föra över dom till din Svenska bank dvs.

tack för info, vill ha så smidig hantering som möjligt och slippa föra över pengar hit och dit osv. Ska kika på Revolut.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Föreslår att du väntar med ev uttag tills du når 4-5 miljoner och kan folkbokföra dig i annat land som ex: Schweiz och där öppna ett bankkonto dit du gör insättningarna.
Sitter i knepig sits själv med lite krypto som man snart kan pensionera sig på...men jag har möjligheten att bosätta mig i Arizona så just nu lutar det 30% åt Schweiz och 70% åt US.

Schweitz är ett dyrt land. Portugal är billigt och populärt i kryptokretsar..
https://cointelegraph.com/news/portugal-slowly-becoming-a-hav...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Schweitz är ett dyrt land. Portugal är billigt och populärt i kryptokretsar..
https://cointelegraph.com/news/portugal-slowly-becoming-a-hav...

Har för mig Sverige sagt upp skatteavtalet med Portugal från och med i år?
Det innebär väl att är man svensk medborgare men bor i Portugal ska man ändå skatta på sin inkomst och utdelningar i Sverige?
Kikade själv på Portugal förra året men avfärdade det när jag hörde om ändrade skattevillkor.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tyskland sägs vara hyfsat OK. Ingen skatt vid försäljning av kryptovalutor som man har ägt längre än ett år.

Permalänk
Medlem

El Salvador, Malta, Dubai, Puerto rico är ställen som krypto rika människor brukar hänga på.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Har för mig Sverige sagt upp skatteavtalet med Portugal från och med i år?
Det innebär väl att är man svensk medborgare men bor i Portugal ska man ändå skatta på sin inkomst och utdelningar i Sverige?
Kikade själv på Portugal förra året men avfärdade det när jag hörde om ändrade skattevillkor.

Berör väl bara svenska inkomster, typ svensk pension eller investeringar i Sverige. Utländska inkomster kan inte beskattas i Sverige om du inte bor i Sverige.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Har ingen egen erfarenhet av dem men sett en del folk avråda från Lunar Bank åtminstone.

Annars har du ju en väl beprövad plattform, Binance. De har Visa kort som du kan använda överallt.

Har utan problem handlat för upp till 10K med det på byggvaruhus för att utnyttja min 5% cashback etc.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4