Svenska banker med/utan stöd för krypto

Permalänk
Skrivet av Lazerhawk:

Är det någon som vet någon bank som funkar i nuläget? Jag blev uppringd av Länsförsäkringar efter att jag köpt med swish på BTCX och trustly på Trijo och medelandet var "en gång till och vi blockar allt". Otroligt frustrerande. Jag vågar inte heller testa riktigt eftersom att jag har ALLT hos LF, inklusive pensionssparande, företagskonto plus i princip hela familjen och släkten. Det får väl bli ISK och certifikat istället även om det inte känns lika bra.. Finns det någon annan väg man kan gå? Via Pay Pal eller Forex?

=(

Jag gillar hur du svär din lojalitet till en bank som behandlar dig skitdåligt 😂
Om du inte har bollarna att byta så får du väl hålla dig till ISK? Valours bitcoin zero och Polkadot rekommenderas.

Permalänk
Skrivet av Lazerhawk:

Är det någon som vet någon bank som funkar i nuläget? Jag blev uppringd av Länsförsäkringar efter att jag köpt med swish på BTCX och trustly på Trijo och medelandet var "en gång till och vi blockar allt". Otroligt frustrerande. Jag vågar inte heller testa riktigt eftersom att jag har ALLT hos LF, inklusive pensionssparande, företagskonto plus i princip hela familjen och släkten. Det får väl bli ISK och certifikat istället även om det inte känns lika bra.. Finns det någon annan väg man kan gå? Via Pay Pal eller Forex?

=(

Danske Bank har rent av sagt att dom inte har något emot krypto och att dom behandlar det på samma sätt som alla andra transaktioner, så det är nog en bra början att kolla.

https://danskebank.com/se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/news/...

Själv har jag nyligen blivit kund hos SEB av samma anledning då Danske Bank inte hade kommit ut med sitt statement vid det tillfället, har då kunnat sätta in en större summa utan några frågor samt skickade en liten summa för att verifiera mitt konto hos SEB på Coinbase, var dock tvungen att ringa in för att göra den överföringen.

Permalänk
Medlem

SEB om krypto:
https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-fragor-svar-om-bitco...

”Argumentet att bitcoin skulle utgöra ett hot mot och konkurrera ut vanliga banker är en missuppfattning. Det finns inga teoretiska hinder för vanliga banker att erbjuda konton, lån och andra banktjänster i bitcoin på precis samma sätt som man redan gör i alla andra valutor. Faktum är att en sådan utveckling inte är omöjlig i framtiden om kryptovalutor växer till att bli mer spridda och använda av bredare grupper i samhället. Till en början kommer nog banksektorns involvering i kryptovalutamarknaden antagligen företrädesvis att handla om att erbjuda investeringsprodukter i kryptovalutor.”

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Jag gillar hur du svär din lojalitet till en bank som behandlar dig skitdåligt 😂
Om du inte har bollarna att byta så får du väl hålla dig till ISK? Valours bitcoin zero och Polkadot rekommenderas.

Man behöver inte byta. Inga problem att ha flera banker, se det gärna som en säkerhet ifall en bank har strul med driften tex.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Man behöver inte byta. Inga problem att ha flera banker, se det gärna som en säkerhet ifall en bank har strul med driften tex.

Glömde skriva men är detta jag gjort, har kvar min gamla bank för allt vardagligt som lön och betalningar osv samt öppnat nytt konto hos SEB just för krypto delen, och skulle de bli nå tjorv hos SEB så blir det att öppna konto hos Danske Bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

SEB om krypto:
https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-fragor-svar-om-bitco...

”Argumentet att bitcoin skulle utgöra ett hot mot och konkurrera ut vanliga banker är en missuppfattning. Det finns inga teoretiska hinder för vanliga banker att erbjuda konton, lån och andra banktjänster i bitcoin på precis samma sätt som man redan gör i alla andra valutor. Faktum är att en sådan utveckling inte är omöjlig i framtiden om kryptovalutor växer till att bli mer spridda och använda av bredare grupper i samhället. Till en början kommer nog banksektorns involvering i kryptovalutamarknaden antagligen företrädesvis att handla om att erbjuda investeringsprodukter i kryptovalutor.”

Oj, en bank som har relativt seriösa och hyfsat sanna svar om kryptovalutor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

SEB om krypto:
https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-fragor-svar-om-bitco...

”Argumentet att bitcoin skulle utgöra ett hot mot och konkurrera ut vanliga banker är en missuppfattning. Det finns inga teoretiska hinder för vanliga banker att erbjuda konton, lån och andra banktjänster i bitcoin på precis samma sätt som man redan gör i alla andra valutor. Faktum är att en sådan utveckling inte är omöjlig i framtiden om kryptovalutor växer till att bli mer spridda och använda av bredare grupper i samhället. Till en början kommer nog banksektorns involvering i kryptovalutamarknaden antagligen företrädesvis att handla om att erbjuda investeringsprodukter i kryptovalutor.”

Jag är imponerad, vi har alltså en bank som är kompetent och hänger med i utvecklingen. Blir nog att gå med framöver.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga här. Har någon här gjort större uttags-transaktioner? Säg att man sitter inne med ett par miljoner på Kraken, investeringar, inga skumma grejer.

Hur får jag ut dessa pengar till ett svensk bankkonto utan att riskera att pengarna blir fryst. Är livrädd för att ta ut pengarna till en bank bara för att få kontot nedsläckt efter att man läst ett antal skräckexempel online.

Vilken bank hade ni vänt er till? Nordea, SEB eller någon annan bank?

Har Swedbank idag och dom behandlar ungefär krypto som ett bombhot. Kommer inte flytta en krona till swedbank som kommer från exchange då alla verkar ha stora problem med just swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag har en fråga här. Har någon här gjort större uttags-transaktioner? Säg att man sitter inne med ett par miljoner på Kraken, investeringar, inga skumma grejer.

Hur får jag ut dessa pengar till ett svensk bankkonto utan att riskera att pengarna blir fryst. Är livrädd för att ta ut pengarna till en bank bara för att få kontot nedsläckt efter att man läst ett antal skräckexempel online.

Vilken bank hade ni vänt er till? Nordea, SEB eller någon annan bank?

Har Swedbank idag och dom behandlar ungefär krypto som ett bombhot. Kommer inte flytta en krona till swedbank som kommer från exchange då alla verkar ha stora problem med just swedbank.

Jag hade nog vänt mig till en bank och öppnat med en dialog och vara beredd på att både skatta för vinsten och redovisa vart de kommer ifrån. För att bara tro att du kan föra in ett par miljoner i det svenska systemet utan att någon märker är en dum tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag hade nog vänt mig till en bank och öppnat med en dialog och vara beredd på att både skatta för vinsten och redovisa vart de kommer ifrån. För att bara tro att du kan föra in ett par miljoner i det svenska systemet utan att någon märker är en dum tanke.

Det är klart jag skattar för vinsten. Och jag bryr mig inte om någon märker, pengarna är lagliga så dom får märka om dom vill. Det jag är rädd för är att bli rånad av banken. Har läst om personer som fått sina konton och pengar helt frysta.

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Jag har en fråga här. Har någon här gjort större uttags-transaktioner? Säg att man sitter inne med ett par miljoner på Kraken, investeringar, inga skumma grejer.

Hur får jag ut dessa pengar till ett svensk bankkonto utan att riskera att pengarna blir fryst. Är livrädd för att ta ut pengarna till en bank bara för att få kontot nedsläckt efter att man läst ett antal skräckexempel online.

Vilken bank hade ni vänt er till? Nordea, SEB eller någon annan bank?

Har Swedbank idag och dom behandlar ungefär krypto som ett bombhot. Kommer inte flytta en krona till swedbank som kommer från exchange då alla verkar ha stora problem med just swedbank.

Har inte läst om någon som tagit ut så pass stora summor. Hade det varit jag hade jag först och främst öppnat ett konto hos en bank som inte ser krypto som pesten själv, typ Swedbank. Danske Bank har ju skrivit i ett pressmeddelande att dom hanterar krypto transaktioner på precis samma sätt som allt annat så hade kanske börjat där, har själv öppnat konto hos SEB och tagit ut ~100k från Kraken utan frågor.

Sen då du öppnar nytt konto får du ju svara på frågor, bl.a om du kommer sätta in pengar från utlandet, hur mycket ungefär och varifrån dom kommer komma från. Så då jag öppnade konto hos SEB så svarade jag ärligt på summor samt att det kommer från Krypto. Efter det hade jag nog även ringt in och frågat exakt hur man ska gå tillväga då det gäller så pass stora summor samt förberett dom på att det kommer trilla in större summor.

Sist men inte minst hade jag delat upp insättningarna i mindre summor, dels för att vara säker på att man skickar rätt samt ifall det blir nå tjorv att banken bestämmer sig för att frysa och undersöka vars pengarna kommer ifrån så blir inte 100% av dina pengar frysta. Sen är jag rätt säker på att banken inte bara kan frysa och stänga ett konto utan att låta dig flytta dom pengar som finns först (förutom om dom kommer fram till att det är 100% säkert att det är tvättade pengar eller illegala pengar), utan man får en viss tid att flytta över dina pengar till annan bank och oftast så är det bara insättningen i sig som dom fryser medans dom undersöker vars pengarna kommer ifrån och skickar tillbaka dom ifall dom inte vill ta emot dom samt ger en varning att du inte får försöka göra fler såna insättningar. Skulle du då fortsätta göra insättningar så kan du till slut få ditt konto stängt.

Permalänk
Medlem

Även om det finns fullgoda bankalternativ i ex. Tyskland så hade jag behövt ett svenskt bankkonto där de godtar avyttring av kryptovalutor som källa till pengarna. För större belopp än någon tusenlapp hit och dit. Jag hör både SEB och Danske Bank här- vilka hade varit säkrast att flytta till? Och vilken bank är bäst i överlag om jag vill flytta allt från min nuvarande? Det som talar emot SEB är att de inte har en explicit linje som Danske Bank har (bortsett från artikeln länkad ovanför), men det som talar emot Danske Bank är att de fortfarande verkar ha en ganska tolkningsbar och restriktiv hållning gentemot kryptovalutor. Eller läser jag in något som inte är där?

Permalänk
Medlem

Har funkat bra för mig med Nordea.

Permalänk
Skrivet av Krpto:

Även om det finns fullgoda bankalternativ i ex. Tyskland så hade jag behövt ett svenskt bankkonto där de godtar avyttring från kryptovalutor som källa till pengarna. För större belopp än någon tusenlapp hit och dit. Jag hör både SEB och Danske Bank här- vilka hade varit säkrast att flytta till? Och vilken bank är bäst i överlag om jag vill flytta allt från min nuvarande? Det som talar emot SEB är att de inte har en explicit linje som Danske Bank har (bortsett från artikeln länkad ovanför), men det som talar emot Danske Bank är att de fortfarande verkar ha en ganska tolkningsbar och restriktiv hållning gentemot kryptovalutor. Eller läser jag in något som inte är där?

Om du vill vara så säker som möjligt innan du gör någonting så är ju det bästa att höra av sig och säga exakt vad tanken är och vara öppen med det. Annars är det ju i dagens samhälle inte svårt att bli kund hos banker, t.ex hos SEB så gör du allt med BankID. Så om du inte vill ringa runt och fråga är det ju bara öppna konto, testa föra över och blir det problem så säger du bara upp dig som kund hos dom.

I mitt fall med SEB var jag väldigt öppen, när man blir kund hos dom får man svara på en hel del frågor bl.a om du kommer ta in pengar från utlandet samt från vad pengarna kommer ifrån och då svarade jag ärligt att det är krypto som jag kommer sätta in från utlandet samt att huvudsaken med kontot var att använda för att sätta in pengar från krypto. Men detta var ju i våras och har inte testat sätta in nå mer pengar sen dess så man vet ju inte om något ändrats.

När det gäller Danske Bank så skriver dom iaf att dom inte gör någon skillnad på krypto transaktioner och andra transaktioner, sen om dom lever upp till det eller inte är ju en annan femma. Kan ju lika gärna vara så att dom säger en sak men när det kommer till kritan så kommer dom börja tjorva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Om du vill vara så säker som möjligt innan du gör någonting så är ju det bästa att höra av sig och säga exakt vad tanken är och vara öppen med det. Annars är det ju i dagens samhälle inte svårt att bli kund hos banker, t.ex hos SEB så gör du allt med BankID. Så om du inte vill ringa runt och fråga är det ju bara öppna konto, testa föra över och blir det problem så säger du bara upp dig som kund hos dom.

I mitt fall med SEB var jag väldigt öppen, när man blir kund hos dom får man svara på en hel del frågor bl.a om du kommer ta in pengar från utlandet samt från vad pengarna kommer ifrån och då svarade jag ärligt att det är krypto som jag kommer sätta in från utlandet samt att huvudsaken med kontot var att använda för att sätta in pengar från krypto. Men detta var ju i våras och har inte testat sätta in nå mer pengar sen dess så man vet ju inte om något ändrats.

När det gäller Danske Bank så skriver dom iaf att dom inte gör någon skillnad på krypto transaktioner och andra transaktioner, sen om dom lever upp till det eller inte är ju en annan femma. Kan ju lika gärna vara så att dom säger en sak men när det kommer till kritan så kommer dom börja tjorva.

Tack! Ja- lutar mot SEB. Men ska nog ringa och fråga dem som sagt. Jag kommer vara ärlig med allt, men det sista jag önskar är krångel med överföringar och pengar som fastnar (även fast allt är 100% lagligt såklart). Detta kan ju i och för sig mitigeras genom att man fortfarande för över till en explicit kryptovänlig tysk bank och sedan överför till ens svenska bankkonto, då slipper pengarna studsa tillbaka till en marknadsplats där de riskerar fastna (vilket verkar varit fallet tidigare i tråden).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehrw:

Idag har jag pratat med Jeanette Ordenes - Operativt Ansvarig på Länsförsäkringar.
Hon konfirmerar att Länsförsäkringar har tagit ett centralt beslut och blockerar nu "allt" som är relaterat till kryptovalutor med ursäkten för penningtvättslagen samt "stor risk för brottslighet".

Hur kan det vara en fråga om penningtvätt när du redan har pengarna på kontot på deras bank? Menar banken att pengarna plötsligt blir svarta bara för att du gör en utlandsbetalning eller vadå? Skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Hur kan det vara en fråga om penningtvätt när du redan har pengarna på kontot på deras bank? Menar banken att pengarna plötsligt blir svarta bara för att du gör en utlandsbetalning eller vadå? Skrattretande.

Verkligen skrattretande. De generaliserar helt och blockar allt. Lättast för dem. Av deras kunder är det bara en minoritet som håller på med kryptos. Nöjd kund hos SEB idag. Funkat perfekt där!

Permalänk
Medlem

En bekants bekant typ sitter med runda slängar 8 miljoner på Kraken bland annat.
Ska bli jäkligt spännande att följa hans process för att få ut pengarna med tanke på att en annan knappt kan ta ut ett par tusen utan krångel.

Tror han ska flytta utomlands för att slippa skatt snart.
Är det möjligt? Måste man inte skatta om man tjänat pengarna som boende i Sverige?
För mig låter det väldigt konstigt att man inte skulle skatta på vinsten utan bara kan flytta till valfritt paradis och casha ut allt där? Inte för att jag ska tipsa skattemasen men mest nyfiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krpto:

Tack! Ja- lutar mot SEB. Men ska nog ringa och fråga dem som sagt. Jag kommer vara ärlig med allt, men det sista jag önskar är krångel med överföringar och pengar som fastnar (även fast allt är 100% lagligt såklart).

Ja, visst är det så. Håll oss uppdaterade. Ska bli intressant att höra vad de säger till dig. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

En bekants bekant typ sitter med runda slängar 8 miljoner på Kraken bland annat.
Ska bli jäkligt spännande att följa hans process för att få ut pengarna med tanke på att en annan knappt kan ta ut ett par tusen utan krångel.

Får väl höra av sig till skatteverket och beskriva problematiken, kanske dags att dom implementerar Bitpay som betalnignsalternativ om de vill få in några pengar från kryptovinster! Då kan iaf skatten lösas, spendera pengarna verkar ju sen folk lösa ofta genom att skaffa kort osv som kan laddas via krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Ja, visst är det så. Håll oss uppdaterade. Ska bli intressant att höra vad de säger till dig. Lycka till.

Jag har öppnat ett konto hos SEB men får ändå se hur jag gör framgent. Min nuvarande huvudbank tillåter marknadsplatser godkända av FI, så för att ha allt på det säkra så kanske jag eventuellt ändå kör med en svensk kryptobörs. Mest för att slippa trubbel med större belopp, även om avgiften är högre än exempelvis Kraken. Dock är det definitivt en krångligare process jämfört med exempelvis Kraken eller Coinbase som bara har en knapp man kan trycka på ifall man vill sälja belopp upp till €100k.

Skrivet av Calma:

En bekants bekant typ sitter med runda slängar 8 miljoner på Kraken bland annat.
Ska bli jäkligt spännande att följa hans process för att få ut pengarna med tanke på att en annan knappt kan ta ut ett par tusen utan krångel.

Tror han ska flytta utomlands för att slippa skatt snart.
Är det möjligt? Måste man inte skatta om man tjänat pengarna som boende i Sverige?
För mig låter det väldigt konstigt att man inte skulle skatta på vinsten utan bara kan flytta till valfritt paradis och casha ut allt där? Inte för att jag ska tipsa skattemasen men mest nyfiken.

Jo, han kan flytta och direkt ta ut pengarna. Men endast ifall han inte har någon väsentlig anknytning till Sverige längre, annars är han skatteskyldig här. Ifall han har partner och barn kvar i landet så är det exempelvis en anknytning som är svår att komma ifrån om inte alla flyttar med honom... Annars är det också att man behöver vänta minst 5 år innan man kan flytta tillbaka till Sverige, före det så är det nästan garanterat att Skatteverket kommer tvinga en betala skatten om man flyttar tillbaka. Återkom gärna hur det går för honom att plocka ut miljonerna dock, särskilt om det är till svensk bank.

Permalänk
Skrivet av Calma:

En bekants bekant typ sitter med runda slängar 8 miljoner på Kraken bland annat.
Ska bli jäkligt spännande att följa hans process för att få ut pengarna med tanke på att en annan knappt kan ta ut ett par tusen utan krångel.

Tror han ska flytta utomlands för att slippa skatt snart.
Är det möjligt? Måste man inte skatta om man tjänat pengarna som boende i Sverige?
För mig låter det väldigt konstigt att man inte skulle skatta på vinsten utan bara kan flytta till valfritt paradis och casha ut allt där? Inte för att jag ska tipsa skattemasen men mest nyfiken.

Det handlar om att bryta alla band med Sverige, vara skriven i utlandet några år. SEN kan man casha ut skattefrit om man då bor i tex portugal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Det handlar om att bryta alla band med Sverige, vara skriven i utlandet några år. SEN kan man casha ut skattefrit om man då bor i tex portugal.

Varför just Portugal?
Har hört fler nämna just Portugal och Crypto i samma andetag.
Finns det några speciella orsaker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Varför just Portugal?
Har hört fler nämna just Portugal och Crypto i samma andetag.
Finns det några speciella orsaker?

Portugal har ingen skatt på krypto. Finns även Tyskland som har skattefritt om man hållt krypton i mer än ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Portugal har ingen skatt på krypto. Finns även Tyskland som har skattefritt om man hållt krypton i mer än ett år.

Tack för svar.
Ett fint land i övrigt. Grattis alla krypto miljonärer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Varför just Portugal?
Har hört fler nämna just Portugal och Crypto i samma andetag.
Finns det några speciella orsaker?

Notera att Portugal har haft lite för trevliga skattelagar för svenska regeringen, så Sverige har sagt upp dubbelbeskattningsavtalet med dem och tänker nu försöka förhandla ett nytt. Detta handlade i första hand om skatt på tjänstepensioner, inte krypto. Att det inte finns ett dubbelbeskattningsavtal kan göra saker lite mer komplicerade med just det landet än med andra länder. Så gör din hemläxa innan du flyttar.

Samma sak gäller Grekland.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/03/regeringen...

https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/upps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Portugal har ingen skatt på krypto. Finns även Tyskland som har skattefritt om man hållt krypton i mer än ett år.

Tyskland, som jag känner till, är ett paradis för alla som tvättar pengar. När DDR gick i kk, så etablerade sig maffian där. EU verkar hittills se mellan fingrarna. Tysk lagstiftning är komplex pga alla olika delstater.

Permalänk

Det verkar som att SEB är allas bästa tips/val eller? Hur är deras mobilapp undrar jag då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundsinmysalt:

Det verkar som att SEB är allas bästa tips/val eller? Hur är deras mobilapp undrar jag då också?

Om du är bekväm med att bara handla till och från svenska marknadsplatser, ex. Trijo, BTCX så fungerar även Skandia då de explicit godtar marknadsplatser godkända av Finansinspektionen. En av få banker med en relativt tydlig linje, även om den inte är helt positiv.

Permalänk
Skrivet av Krpto:

Om du är bekväm med att bara handla till och från svenska marknadsplatser, ex. Trijo, BTCX så fungerar även Skandia då de explicit godtar marknadsplatser godkända av Finansinspektionen. En av få banker med en relativt tydlig linje, även om den inte är helt positiv.

Jag använder Binance.