Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det var för att det inte fanns något regelverk för det förrän nu.

Nja, det är nog inte en helt rättvisande beskrivning. Pandemrix skulle i grunden hanteras via den ordinarie läkemedelsförsäkringen och det är alltjämt en öppen fråga där:
https://lff.se/pandemrix-och-narkolepsi-uppdatering-15/

Här är det alltså fråga om att lyfta ut saken på grund av den avvikande situationen. Läkemedelsförsäkringen har ställt ut detta pressmeddleande:
https://lff.se/wp-content/uploads/2021/04/Pressmeddelande_202...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Du kommer med långa utläggningar som egentligen inte svarar på kärnfrågan. Vad som alltså händer om alla beter sig som dig, om alla utanför riskgrupperna väntar med vaccinering till 2023, är att pandemin fortsätter. Mer komplicerat än så är det inte. Pandemin fortsätter tills dess man når flockimmunitet den naturliga vägen eller tills man äntligen fått vaccinerat folk. När pandemin fortsätter så för det då med sig en hel del av både lidande och kostnader. Nu kommer det inte att bli så, bättre folk hanterar problemet utan din hjälp.

Jag skrev detta i mitt tidigare inlägg, men skriver detta igen: Nej pandemin kommer inte att fortsätta. Vaccinerar vi riskgrupperna så kommer det räcka. Jag har svarat på den frågan med källhänvisningar till studier från universitet och institut, till europeiska pandemiplaner, och internationella upprop för en sundare pandemibekmtning underskrivna av tiotusentals läkare och forskare och nästan 1 miljon människa. Du bemöter detta med svepande "pandemin fortsätter, mer komplicerat är det inte". Varför får vi aldrig se några källor till dina påståenden?

Skrivet av anon214822:

Sedan är ditt beteende korkat även ur strikt egoistiskt synvinkel. Även som ung och frisk tar du en större risk med viruset än med vaccinet. Om du nu inte misstror FHM, varför då inte följa deras rekommendationer? Dom har bra mycket bättre koll än vad du har.

FHM ger allmäna råd, och vet mycket väl om att 100% av en befolkning inte behöver vaccineras för att nå målet med flockimmunitet och besegra pandemin, inte ens 80% enligt studier från Israel och Storbritannien. Men FHM behöver ge enkla och tydliga budskap till folket. Detta är svepande rekommendationer för att nå flockimmuniteten, inte individuella råd efter varje enskild människas förutsättningar.
FHM ger inte enskilda råd. Det finns 10 miljoner enskilda råd att ge angående vaccinering i Sverige. Vissa livsnödvändiga, vissa helt onödiga.

För bara 2 månader sedan rekommenderade FHM AstraZeneca till alla unga.
2009 rekommenderade FHM (SMI) Pandeminrix till alla (Narkolepsiskandalen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nja, just näringsintag och lämplig mängd träning är ju vad elitidrottare behöver vara väldigt duktiga på för att kunna prestera på den nivån de gör. Och båda de sakerna, tillsammans med goda sömnvanor (vilket också krävs för att kunna prestera på elitnivå) är vad 1177 rekommenderar för att stärka sitt immunförsvar. Så för att sätta din poäng i perspektiv så gör elitidrottare mycket av, och är duktiga på, det som brukar förknippas med ett starkt immunförsvar, så det finns ingenting som tyder på att de skulle ha sämre immunförsvar än någon annan.

Det kanske stämmer att dom inte har sämre immunförsvar än någon annan. Men jag skulle vilja påstå att folk har ganska dåliga immunförsvar så vi får hoppas att dom har bättre.
För övrigt så har jag, på grund av dödsångest och intresse, lagt ganska mycket tid på att forska om kosthåll och näring. Gissar på runt 1000 timmar.

Jag har sett många exempel på elitidrottares dieter och det är inte alla som äter särskilt näringsrikt. Speciellt de som går på vegandieter. De innehåller ofta mycket protein och energi från tomma kolhydrater.
Det beror såklart också på vad man som idrottare försöker uppnå och det beror såklart på vilken idrott man sysslar med och så vidare.

Googlar man lite så kan man hitta studier som visar att elitidrottare har sämre immunförsvar på grund av hård träning.
Men som vanligt när det kommer till kost, näring och träning så finns det lika många studier som visar det motsatta.

Hur som helst så TROR jag inte elitidrottare har bättre immunförsvar än folk flest som jag som sagt tror redan har ganska dåliga immunförsvar, vilket jag bara baserar på egen erfarenhet, inte forskning.
Om du tror det motsatta så är det helt okej och jag tror aldrig att vi kommer att komma fram till någon sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Du beter dig egoistiskt..
Sedan är ditt beteende korkat...

Återigen mycket personangrepp, trist.

Du utgår ju hela tiden i dina egoism-anklagelser ifrån ett hypotetiskt scenario som aldrig inträffat: Att vi inte uppnår flockimmunitet för att -ingen- utanför riskgrupp frivilligt vill vaccinera sig.

Det finns många kvar inom riskgrupp att vaccinera i Sverige. Vi kan nå flockimmunitet redan där. Dessutom finns sannolikt flera miljoner utanför riskgrupp som med stor entusiasm längtar till att få vaccinera sig.
Som bedömer att riskerna med vaccinet är värda att ta framför att få Covid-19. Det är en helt okej bedömning, så länge de är glada och nöjda och gör det helt frivilligt, och känner sig säkrare än innan.

Jag gör baserat på hur jag känner min egen kropp, och de studier jag läst om hur corona påverkar unga och friska som ej är i riskgrupp - en annan bedömning för mig individuellt, och om vi når flockimmunitet enligt ovan så är ju ingen skada skedd för någon och alla är nöjda. Jag ser inte problemet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Återigen mycket personangrepp, trist.

Du utgår ju hela tiden i dina egoism-anklagelser ifrån ett hypotetiskt scenario som aldrig inträffat: Att vi inte uppnår flockimmunitet för att -ingen- utanför riskgrupp frivilligt vill vaccinera sig.

Det finns många kvar inom riskgrupp att vaccinera i Sverige. Vi kan nå flockimmunitet redan där. Dessutom finns sannolikt flera miljoner utanför riskgrupp som med stor entusiasm längtar till att få vaccinera sig.
Som bedömer att riskerna med vaccinet är värda att ta framför att få Covid-19. Det är en helt okej bedömning, så länge de är glada och nöjda och gör det helt frivilligt, och känner sig säkrare än innan.

Jag gör baserat på hur jag känner min egen kropp, och de studier jag läst om hur corona påverkar unga och friska som ej är i riskgrupp - en annan bedömning för mig individuellt, och om vi når flockimmunitet enligt ovan så är ju ingen skada skedd för någon och alla är nöjda. Jag ser inte problemet?

Det är för att du är egocentrisk som du inte ser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det är för att du är egocentrisk som du inte ser problemet.

Att avvakta vaccin som ej genomgått full prövning kan du få kalla egocentrisk om du vill, men konsekvensen av detta påverkar ju i det här fallet ingen negativt.

Det vore förstås en helt annan sak om någon blev lidande av mitt beslut. Som trenden ser ut kommer vi dock uppnå flockimmunitet och knäcka pandemin på helt frivillig basis, eftersom så många vill vaccinera sig och känner sig nöjdare och tryggare med vaccinet.

Jag tycker man ska ha respekt för läkemedel som inte genomgått sin fulla prövning, och att detta ska tillåtas vara del i debatten - utan påhopp, personangrepp och fördomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Att avvakta vaccin som ej genomgått full prövning kan du få kalla egocentrisk om du vill, men konsekvensen av detta påverkar ju i det här fallet ingen negativt.

Det vore förstås en helt annan sak om någon blev lidande av mitt beslut. Som trenden ser ut kommer vi dock uppnå flockimmunitet och knäcka pandemin på helt frivillig basis, eftersom så många vill vaccinera sig och känner sig nöjdare och tryggare med vaccinet.

Jag tycker man ska ha respekt för läkemedel som inte genomgått sin fulla prövning, och att detta ska tillåtas vara del i debatten - utan påhopp, personangrepp och fördomar.

Du vill avvakta men tycker att alla i riskgrupp ska ta det så att du ska slippa?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Återigen mycket personangrepp, trist.

Jag kritiserar ditt beteende, av vad som framkommit här av dina inlägg, inte din person. Det är skillnad. Du kanske är världens schysstaste och allmänt bästaste person, jag vet inte, men ditt beteende vad gäller vaccinering tycker jag är egoistiskt. Det får du tåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du vill avvakta men tycker att alla i riskgrupp ska ta det så att du ska slippa?

Nej. Jag tycker att de som är i riskgrupp ska ta det så att de kan vara säkra.
Jag känner mig säker utan vaccin. Om jag var i riskgrupp skulle jag ta vaccinet så snart jag kunde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Jag känner mig säker utan vaccin.

Och dom som inte kan ta vaccin? Ska dom känna sig osäkra för att du känner dig säker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Nej. Jag tycker att de som är i riskgrupp ska ta det så att de kan vara säkra.
Jag känner mig säker utan vaccin. Om jag var i riskgrupp skulle jag ta vaccinet så snart jag kunde.

Fast du säger ju emot dig själv just nu, du skrev nyss "avvakta vaccin som ej genomgått full prövning" samtidigt som du tycker det är okej att människor i riskgrupp som i sådana fall är känsligare ska ta det.

Utifrån ditt synsätt så tolkar jag det som du tycker det är okej att jag och andra som faktiskt är i riskgrupp ska offra oss för din skull.

Jag tycker det är ett typexempel på någon som är egocentrisk.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast du säger ju emot dig själv just nu, du skrev nyss "avvakta vaccin som ej genomgått full prövning" samtidigt som du tycker det är okej att människor i riskgrupp som i sådana fall är känsligare ska ta det.

Utifrån ditt synsätt så tolkar jag det som du tycker det är okej att jag och andra som faktiskt är i riskgrupp ska offra oss för din skull.

Jag tycker det är ett typexempel på någon som är egocentrisk.

Nej, du missförstår mig fullständigt, eller så har jag varit otydlig. Jag säger inte emot mig själv, men det kanske blir såhär när det är svar på svar på svar. Jag förtydligar:

* Jag argumenterar för att vaccin ska vara helt frivilligt för ALLA människor, även riskgrupp. Ingen ska mot sin vilja behöva ta vaccinet, eller känna social press.

* Jag hade en (vad jag trodde var) undeförstådd premiss i min argumentation att de flesta i riskgrupp vill(e) ta vaccinet. Främst eftersom de har fördelaktigast nytta/risk-ratio. Och eftersom de redan gjort det, helt frivilligt. Jag har också jättesvårt att se scenariot där många multisjuka 70-åringar med stor risk för allvarlig Covid-19 - känner sig tvungna och sedemera tar vaccinet i enda syfte att rädda 35-åriga friska från nästäppa. Jag var därför inte övertydlig.

* Jag vill under inga omständigheter att någon ska ta vaccinet för mig, det vore mycket onödigt eftersom jag inte alls är orolig för Covid-19.

* Om jag istället var i riskgrupp skulle jag bedöma att nyttan övervägde risken angående vaccinet. Jag skulle hellre ta vaccinet med dess risker, än Covid-19 med dess risker.

* Uppnår vi rent hypotetiskt inte flockimmunitet på helt frivillig basis, är jag beredd att ifrågasätta mitt ställningstagande. Det blir en helt annan diskussion eftersom ingenting pekar åt det hållet. Tvärtom pekar allt på att vi på fullständigt frivillig basis, utan tvång, uppnår flockimmunitet. Och då får precis alla som de vill, vilket för mig är något positivt, som jag inte förstår käbblet kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och dom som inte kan ta vaccin? Ska dom känna sig osäkra för att du känner dig säker?

För att besvara det måste vi veta:
1. Vilka är dessa? Som vill men alltså är för sjuka(?) för att kunna ta/överleva en vaccination, men som samtidigt är ute och rör sig i samhället och har stor risk att få covid?

2. Hur många är dessa? (relevant för att räkna ut hur många vi ska vaccinera för att skydda denna grupp, och hur mycket biverkningar denna vaccinerade grupp då kan tänkas få)

Återkom med detta så vi har något att gå på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

För att besvara det måste vi veta:
1. Vilka är dessa? Som vill men alltså är för sjuka(?) för att kunna ta/överleva en vaccination, men som samtidigt är ute och rör sig i samhället och har stor risk att få covid?

2. Hur många är dessa? (relevant för att räkna ut hur många vi ska vaccinera för att skydda denna grupp, och hur mycket biverkningar denna vaccinerade grupp då kan tänkas få)

Återkom med detta så vi har något att gå på

Det finns allergiker som inte kan ta det. Bara för att du inte är påläst ska du låta bli att ta vaccin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Nej, du missförstår mig fullständigt, eller så har jag varit otydlig. Jag säger inte emot mig själv, men det kanske blir såhär när det är svar på svar på svar. Jag förtydligar:

* Jag argumenterar för att vaccin ska vara helt frivilligt för ALLA människor, även riskgrupp. Ingen ska mot sin vilja behöva ta vaccinet, eller känna social press.

* Jag hade en (vad jag trodde var) undeförstådd premiss i min argumentation att de flesta i riskgrupp vill(e) ta vaccinet. Främst eftersom de har fördelaktigast nytta/risk-ratio. Och eftersom de redan gjort det, helt frivilligt. Jag har också jättesvårt att se scenariot där många multisjuka 70-åringar med stor risk för allvarlig Covid-19 - känner sig tvungna och sedemera tar vaccinet i enda syfte att rädda 35-åriga friska från nästäppa. Jag var därför inte övertydlig.

* Jag vill under inga omständigheter att någon ska ta vaccinet för mig, det vore mycket onödigt eftersom jag inte alls är orolig för Covid-19.

* Om jag istället var i riskgrupp skulle jag bedöma att nyttan övervägde risken angående vaccinet. Jag skulle hellre ta vaccinet med dess risker, än Covid-19 med dess risker.

* Uppnår vi rent hypotetiskt inte flockimmunitet på helt frivillig basis, är jag beredd att ifrågasätta mitt ställningstagande. Det blir en helt annan diskussion eftersom ingenting pekar åt det hållet. Tvärtom pekar allt på att vi på fullständigt frivillig basis, utan tvång, uppnår flockimmunitet. Och då får precis alla som de vill, vilket för mig är något positivt, som jag inte förstår käbblet kring.

Dels så är det ju frivilligt. Mig veterligen har ingen tvingats ta vaccinet så det är en ickediskussion i sammanhanget.

Själv har jag väntat i flera månader nu på att få vaccinera mig. Trots att jag vill och är i riskgrupp så har jag fortfarande inte fått det. Jag vet inte varför. Det är just därför som det är viktigt att alla som får faktiskt vaccinerar sig, så att jag och andra som ännu inte fått ska kunna leva ett mer normalt liv, vilket vi inte kan i dagsläget. Dock verkar många inte vilja förstå det. Jag är förbannat trött på att sitta isolerad här hemma och inte kunna göra det ni andra tycker är självklart, just för att ni inte vill ta något ansvar.

Sedan är jag också ganska trött på att så många låst in sig i begreppet "flockimmunitet" och gömmer sig bakom det.

Jag vill också kunna gå på puben men där sitter ju alla de som inte tycker sig behöva vaccinera sig. Det är det saken ytterst handlar om.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det finns allergiker som inte kan ta det. Bara för att du inte är påläst ska du låta bli att ta vaccin?

Ok, hur många är dessa, som är i riskgrupp, och vill ta Covid-19 vaccin men inte kan för de är allergiska mot de verksamma ämnena i samtliga 4 vaccin? Om dessa tex utgör mer än 20-30% av befolkningen så att vi inte kan nå flockimmunitet pga detta, så är det intressant att diskutera.

Permalänk
Inaktiv

Kollade upp lite statistik för åldersgruppen 20-39 år. I denna åldersgruppen är det rätt liten förekomst av riskfaktorer som fetma, diabetes eller högt blodtryck. Det är alltså i allt väsentligt unga och friska det handlar om.

I denna gruppen har hittills runt 500 personer krävt intensivvård. Dödligheten ligger på 4-7%. Hittar ingen statistik på de som överlevt men fått bestående skador på lungor och/eller hjärna men har man intensivvårdats så har man fått en rejäl smäll.

Vad jag vet om AstraZeneca-vaccinet så har man i Sverige registrerat 4 fall av allvarliga blodproppar varav 2 med dödlig utgång. Så vitt jag vet har man inga alls sådana fall av Pfizer/Moderna-vaccinet. Så även om blodproppar av AZ-vaccinet skulle vara lika vanliga bland 20-39 år som bland de äldre, som det mest har använts på, så innebär fortfarande AZ-vaccinet en kraftig riskminimering. Nu kommer den gruppen inte att få AZ-vaccinet, man använder Pfizer/Moderna på den gruppen och då ser det ju bara ännu bättre ut som riskhantering för denna gruppen.

Så att som ung och frisk säga att man klarar sig utan vaccinet, det är bara skitsnack. Riktigt. Jävla. Korkat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Ok, hur många är dessa, som är i riskgrupp, och vill ta Covid-19 vaccin men inte kan för de är allergiska mot de verksamma ämnena i samtliga 4 vaccin? Om dessa tex utgör mer än 20-30% av befolkningen så att vi inte kan nå flockimmunitet pga detta, så är det intressant att diskutera.

Nej, du avgör inte vad som är intressant att diskutera.
Du är egocentrisk och bryr dig bara om dig själv, det har framgått tydligt i dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Dels så är det ju frivilligt. Mig veterligen har ingen tvingats ta vaccinet så det är en ickediskussion i sammanhanget.

Själv har jag väntat i flera månader nu på att få vaccinera mig. Trots att jag vill och är i riskgrupp så har jag fortfarande inte fått det. Jag vet inte varför. Det är just därför som det är viktigt att alla som får faktiskt vaccinerar sig, så att jag och andra som ännu inte fått ska kunna leva ett mer normalt liv, vilket vi inte kan i dagsläget. Dock verkar många inte vilja förstå det. Jag är förbannat trött på att sitta isolerad här hemma och inte kunna göra det ni andra tycker är självklart, just för att ni inte vill ta något ansvar.

Sedan är jag också ganska trött på att så många låst in sig i begreppet "flockimmunitet" och gömmer sig bakom det.

Jag vill också kunna gå på puben men där sitter ju alla de som inte tycker sig behöva vaccinera sig. Det är det saken ytterst handlar om.

Tycker ärligt talat att det är fördjävligt att du inte erbjudits vaccin än om du är i riskgrupp. Men ett annorlunda ställningstagande från mig hade tyvärr inte kunnat hjälpa dig, är långt efter dig på priolistan (Lägsta prio (FAS4)). Men är det egentligen så många på puben som blivit erbjudna vaccin än då? Nere på min sylta skulle jag (baserat på senaste besök, strax innan covid) tippa på att kanske är en handfull av stammisarna (röda näsor) som är över 65 (och därmed fått erbjudandet).

FAS 1, FAS2, FAS3 omfattar riskgrupper. FAS4 övriga frivilliga.
Googlade lite:
"FAS 3: Personer i åldern 18–59 år, inklusive gravida, med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan) samt gravida som är över 35 år eller har ett BMI över 30.". Är det den du hoppas på?

Ändå stor respekt för din frustration. Skulle gladeligen pröjsa mer i skatt för att snabbare få ut vaccinerbjudande till alla riskgrupper än vi mäktat med i landet. Fast antar att den frågan snarare handlar om storpolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Men vilka "andra" är det som ska skyddas? Alla riskgrupper får vaccin först av alla. Alla icke-riskgrupp som vill ha vaccin får ta det också helt fritt och utan kostnad. Det är enligt FHM "ytterst ovanligt" att en vaccinerad blir svårt sjuk.

Nej du, jag tillhör riskgrupp å fick min 1:a dos den 21/4 å det kallar jag inte att få vaccin först, därför borde ordet "riskgrupp" slopas i detta land.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Tycker ärligt talat att det är fördjävligt att du inte erbjudits vaccin än om du är i riskgrupp. Men ett annorlunda ställningstagande från mig hade tyvärr inte kunnat hjälpa dig, är långt efter dig på priolistan (Lägsta prio (FAS4)). Men är det egentligen så många på puben som blivit erbjudna vaccin än då? Nere på min sylta skulle jag (baserat på senaste besök, strax innan covid) tippa på att kanske är en handfull av stammisarna (röda näsor) som är över 65 (och därmed fått erbjudandet).

FAS 1, FAS2, FAS3 omfattar riskgrupper. FAS4 övriga frivilliga.
Googlade lite:
"FAS 3: Personer i åldern 18–59 år, inklusive gravida, med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan) samt gravida som är över 35 år eller har ett BMI över 30.". Är det den du hoppas på?

Ändå stor respekt för din frustration. Skulle gladeligen pröjsa mer i skatt för att snabbare få ut vaccinerbjudande till alla riskgrupper än vi mäktat med i landet. Fast antar att den frågan snarare handlar om storpolitik.

Nu ser det väl knappast likadant ut på alla pubar? Dock tog jag bara det som ett exempel, vi kan ta bowlinghallen, badhuset, bilträffarna osv. som fler exempel. Efter att ha suttit hemma och inte kunnat jobba eller göra något skoj på ett helt år så börjar det kännas ganska tröstlöst, och jag är långt från ensam om detta. Därför blir jag ganska uppgiven när jag läser om människor som FÅR ta vaccinet men väljer avstå för "jag är inte rädd" eller "jag vill inte ha det vaccinet" osv. Egoistiskt är det och inget annat. Jag är inte så pigg på Modernas vaccin pga att jag också är multiallergiker men är det det jag blir erbjuden så tar jag det och hoppas på att det går bra. Situationen är sådan att jag tar den risken hellre än att tvingas vänta i kanske flera månader till. Förstår du då varför det sticker i ögonen när någon som kan och får ta vaccinet väljer att inte göra det av någon anledning?

Jag hör till FAS 3, på fler punkter än en. Varför jag inte får någon tid är obegripligt, trots att jag påminde VC om det när beskedet kom om att fas 3 startade. Jag kan inte boka tid var som helst eftersom jag inte har åldern inne och är därför hänvisad till min VC.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@snraway Har du nåt annat argument än "vill inte vara försökskanin" till att du inte vill ta vaccinet?

För du slängde dig med ett uttryck om "skandal" gällande pandemrix, det känns inte så lite överdrivet. Har du faktiskt läst på ordentligt om vad man faktiskt tror var orsaken till narkolepsin, hur stor risken var i % samt risken för narkolepsi av själva sjukdomen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nej du, jag tillhör riskgrupp å fick min 1:a dos den 21/4 å det kallar jag inte att få vaccin först, därför borde ordet "riskgrupp" slopas i detta land.

Då har du ju blivit prioriterad före alla i FAS4 som är icke-riskgruppen. Däremot fick du efter multisjuka, 90-åringar och boende på särskilt boende. FAS1, FAS2 och FAS3 är alla riskgrupper, med på olika nivåer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Då har du ju blivit prioriterad före alla i FAS4 som är icke-riskgruppen. Däremot fick du efter multisjuka, 90-åringar och boende på särskilt boende. FAS1, FAS2 och FAS3 är alla riskgrupper, med på olika nivåer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Jag har Diabetes typ 1 + högt blodtryck men det med högt blodtryck tog dom väl bort innan. Enligt länken finns det kvar men dom där FHM vet ju inte om dom är skitnödiga eller törstiga. Fyller 58 nästa månad.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kollade upp lite statistik för åldersgruppen 20-39 år. I denna åldersgruppen är det rätt liten förekomst av riskfaktorer som fetma, diabetes eller högt blodtryck. Det är alltså i allt väsentligt unga och friska det handlar om.

I denna gruppen har hittills runt 500 personer krävt intensivvård. Dödligheten ligger på 4-7%. Hittar ingen statistik på de som överlevt men fått bestående skador på lungor och/eller hjärna men har man intensivvårdats så har man fått en rejäl smäll.

Vad jag vet om AstraZeneca-vaccinet så har man i Sverige registrerat 4 fall av allvarliga blodproppar varav 2 med dödlig utgång. Så vitt jag vet har man inga alls sådana fall av Pfizer/Moderna-vaccinet. Så även om blodproppar av AZ-vaccinet skulle vara lika vanliga bland 20-39 år som bland de äldre, som det mest har använts på, så innebär fortfarande AZ-vaccinet en kraftig riskminimering. Nu kommer den gruppen inte att få AZ-vaccinet, man använder Pfizer/Moderna på den gruppen och då ser det ju bara ännu bättre ut som riskhantering för denna gruppen.

Så att som ung och frisk säga att man klarar sig utan vaccinet, det är bara skitsnack. Riktigt. Jävla. Korkat.

Är ju just olika riskfaktorer som gör att många av dom som blir sjuk i den åldersgruppen behöver sjukvård och just fetma är väl en av dom större av dessa. Men visst, det finns en del med ett immunförsvar som är dåligt utrustat för att möta det här viruset, en del är nedärvt.

Majoriteten av dom som dör i covid är multisjuka, och i regel i samband med väldigt hög ålder.

Och intensivvård behöver inte betyda respirator eller liknande heller, så dom allra flesta klarar sig undan långdragna biverkningar. I regel hamnar man på IVA direkt man har dålig syresättning, och ofta räcker det med syrgas.

Visst man behöver inte gå och slicka på knapparna i hissen bara för att man är ung och frisk, men man behöver heller inte gå runt och vara rädd. Hade jag själv inte jobbat inom vården så hade jag skippat vaccinet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu ser det väl knappast likadant ut på alla pubar? Dock tog jag bara det som ett exempel, vi kan ta bowlinghallen, badhuset, bilträffarna osv. som fler exempel. Efter att ha suttit hemma och inte kunnat jobba eller göra något skoj på ett helt år så börjar det kännas ganska tröstlöst, och jag är långt från ensam om detta. Därför blir jag ganska uppgiven när jag läser om människor som FÅR ta vaccinet men väljer avstå för "jag är inte rädd" eller "jag vill inte ha det vaccinet" osv. Egoistiskt är det och inget annat. Jag är inte så pigg på Modernas vaccin pga att jag också är multiallergiker men är det det jag blir erbjuden så tar jag det och hoppas på att det går bra. Situationen är sådan att jag tar den risken hellre än att tvingas vänta i kanske flera månader till. Förstår du då varför det sticker i ögonen när någon som kan och får ta vaccinet väljer att inte göra det av någon anledning?

Jag hör till FAS 3, på fler punkter än en. Varför jag inte får någon tid är obegripligt, trots att jag påminde VC om det när beskedet kom om att fas 3 startade. Jag kan inte boka tid var som helst eftersom jag inte har åldern inne och är därför hänvisad till min VC.

Jag förstår det, sen så tillhör jag en grupp som kommer erbjudas vaccinet långt långt efter dig. Detta är ändå en bärande del av min poäng. Jag kommer sist i listan, och för mig själv är det en större risk att ta vaccinet än att få coronan. Även om jag tog den risken i augusti skulle det tyvärr inte kunna hjälpa dig idag.

Däremot att du känner dig tvungen att ta vaccinet för din egen skull, men egentligen inte vill pga att du också är orolig för biverkningar, det är en ny position i tråden som jag har stor respekt för.

Jag har argumenterat här mot flera som anser att att vaccinen är totalt ofarliga och riskfria, och att alla som inte fattade detta är slut i huvudet. Ur det (+ samhället) utläser jag att det finns en stor frivillig vaccinations-vilja, och mycket låg oro. Min argumentation och position bygger på detta, att nästan alla i riskgrupp och stor del av övriga befolkningen frivilligt och väldigt gärna vill vaccinera sig, att det gör dom mer lyckliga, mindre oroliga, och känner sig mer fria. Och då det ur mitt perspektiv är omvänt, så tänker jag att win-win. Bra att vi alla kan bli glada.

Men ATT vi har dessa olika förutsättningar i just denna krisen, det är orättvist. Det köper jag alla dagar: Att det triggar om man är i den sitsen du är och det sitter nån snubbe med en jävla lax på huvet på Sweclockers å argumenterar ur en mer tursam position i frågan. Jag ska överväga starkt om jag ska lägga ner diskussionen, inte för att jag tycker jag har fel i sak (risk/nytta per åldersgrupp), utan för att det kan finnas andra som läser här ur din position, som då blir nedtryckta. Denna orättvisa kommer alltid då också överskugga själva sakargumenten (fullt rimligt).

Jag är också multiallergiker kan väl tilläggas, så hajjar hur mkt det suger. Angående det btw så kan jag tipsa om att kolla upp om du kan få genomgå Immunoterapi ("Allergivaccination", 48 sprutor). Jag har gått på detta ett bra tag, och det kommer hjälpa dig mycket om du idag äter mycket Allegra typ.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kollade upp lite statistik för åldersgruppen 20-39 år. I denna åldersgruppen är det rätt liten förekomst av riskfaktorer som fetma, diabetes eller högt blodtryck. Det är alltså i allt väsentligt unga och friska det handlar om.

I denna gruppen har hittills runt 500 personer krävt intensivvård. Dödligheten ligger på 4-7%. Hittar ingen statistik på de som överlevt men fått bestående skador på lungor och/eller hjärna men har man intensivvårdats så har man fått en rejäl smäll.

Vad jag vet om AstraZeneca-vaccinet så har man i Sverige registrerat 4 fall av allvarliga blodproppar varav 2 med dödlig utgång. Så vitt jag vet har man inga alls sådana fall av Pfizer/Moderna-vaccinet. Så även om blodproppar av AZ-vaccinet skulle vara lika vanliga bland 20-39 år som bland de äldre, som det mest har använts på, så innebär fortfarande AZ-vaccinet en kraftig riskminimering. Nu kommer den gruppen inte att få AZ-vaccinet, man använder Pfizer/Moderna på den gruppen och då ser det ju bara ännu bättre ut som riskhantering för denna gruppen.

Så att som ung och frisk säga att man klarar sig utan vaccinet, det är bara skitsnack. Riktigt. Jävla. Korkat.

Exempel: Män & Kvinnor 18-39år, ej riskgrupp.
Risk att dö i covid: 0.00017%
Risk att dö av vaccin: 0.00049%
Vaccinet har 288% högre risk än Covid-19 för icke-riskgrupper, 18-39år.

Beräkning:
De senaste 16 månaderna har 5 avlidit av Covid-19 i gruppen 18-39år, utan riskgrupp, och 278 personer i denna grupp har hamnat på IVA pga Covid-19. Det finns 2920873st i åldersgruppen i landet.
Risk: 0.00017% (5/2920873)
Källa: SIR

202204st i denna grupp har fått minst 1 dos vaccin. Med 12% av alla 31844 biverkningsrapporter hittills handlagda av Läkemedelsverket har vi 1 avliden (Pfizer/BioNtech).
Risk: 0.00049% (1/202204)

Osäkerhetsfaktorer:
* Det saknas statistik på hur många i åldersgruppen 18-39år, utan riskgrupp, som dött av Covid-19 utan att först hamna på IVA - Här tillkommer nog några dödsfall för Covid, troligtvis ändå marginellt baserat på annan statistik som finns.
* Bara 12% av bivverkningsrapporterna har handlagts - här tillkommer nog dödsfall för vaccinet.
* Bara 7% av åldersgruppen 30-39 har vaccinerats - här kan det gå åt båda hållen.

Vaccinet har även en okänd osäkerhetsfaktor för nya biverkningar pga de förkortade Fas-3 studierna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

för mig själv är det en större risk att ta vaccinet än att få coronan.

Var har du fått det ifrån?

Skrivet av snraway:

Beräkning:
De senaste 16 månaderna har 5 avlidit av Covid-19 i gruppen 18-39år, utan riskgrupp, och 278 personer i denna grupp har hamnat på IVA pga Covid-19. Det finns 2920873st i åldersgruppen i landet.
Risk: 0.00017% (5/2920873)

Så kan man ju inte räkna 🤣

Permalänk
Avstängd

Fixar man inte flockimmunitet i större delen av världen så kommer vi inte bli av med muterade versioner av viruset. Vaccinerar man inte även i fattigare länder så är risken stor att vi inte har en chans att bli av med viruset då nyare mutationer kommer sprida sig om och om i världen.
Lägg till att det finns alltför många vaccin"skeptiker" i rikare länder så ger vi faktiskt viruset en fighting chance. Här gäller det att inte vara ego.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Exempel: Män & Kvinnor 18-39år, ej riskgrupp.
Risk att dö i covid: 0.00017%
Risk att dö av vaccin: 0.00049%
Vaccinet har 288% högre risk än Covid-19 för icke-riskgrupper, 18-39år.

Beräkning:
De senaste 16 månaderna har 5 avlidit av Covid-19 i gruppen 18-39år, utan riskgrupp, och 278 personer i denna grupp har hamnat på IVA pga Covid-19. Det finns 2920873st i åldersgruppen i landet.
Risk: 0.00017% (5/2920873)
Källa: SIR

202204st i denna grupp har fått minst 1 dos vaccin. Med 12% av alla 31844 biverkningsrapporter hittills handlagda av Läkemedelsverket har vi 1 avliden (Pfizer/BioNtech).
Risk: 0.00049% (1/202204)

Osäkerhetsfaktorer:
* Det saknas statistik på hur många i åldersgruppen 18-39år, utan riskgrupp, som dött av Covid-19 utan att först hamna på IVA - Här tillkommer nog några dödsfall för Covid, troligtvis ändå marginellt baserat på annan statistik som finns.
* Bara 12% av bivverkningsrapporterna har handlagts - här tillkommer nog dödsfall för vaccinet.
* Bara 7% av åldersgruppen 30-39 har vaccinerats - här kan det gå åt båda hållen.

Vaccinet har även en okänd osäkerhetsfaktor för nya biverkningar pga de förkortade Fas-3 studierna.

Så alla i gruppen 18-39 har haft covid? Annars är ju dina siffror helt galna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3