Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Det är många som har fått stora problem efter att ha haft även mild sjukdom av Corona. Blodproppar, stroke, problem med andningen mm. Det är problem som inte försvinner. Man får nog värre bieffekter av Corona än vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Min kollega i 30års ålder fick covid och hade rinnande näsa som enda symptom, Han kommer inte vaccinera sig för han blir inte sjuk av det.

Alla reagerar olika på det och de flesta klarar av det utan vaccin.

Men han kan sprida smittan vidare till andra som riskerar att bli allvarligt sjuka.

Permalänk
Medlem

Jag är riskgrupp och sitter och väntar på att få min spruta i fas 3. Vill verkligen ha den nu, om inte annat så för "peace of mind". Har diskuterat med min fru en hel del, och funderat över det här med Narkolepsi-fallen när vi massvaccinerades sist.

Det har ju rapporterats ganska mycket om "narkolepsi-barnen" under åren. Tror att mycket skeptisism i sverige kan bero på den dåliga hanteringen med de biverkningarna. Jag tror att om svenska staten tagit sitt ansvar, och sett till att dessa offer för vaccineringen fått ordentligt stöd i resten av sina liv (för deras liv är kraftigt påverkade), så hade folk känt en större trygghet nu.

I det fallet skulle ju hela befolkningen också vaccinera sig och alla uppmanades att göra det av svenska staten. När då dessa biverkningar kom fram för ett antal barn och ungdomar vars framtid nu är mer eller mindre är förstörd, och svenska staten gör allt de kan för att slippa ta ansvar, så blir ju resultatet att folk känner sig mer motvilliga nu när det är dags igen. Tror många tänker "kolla på dem, de får klara sig själva med en ordentlig funktionsvariation, och har fått kämpa för varenda uns av stöd från svenska staten". Sen kanske det inte ens är statens ansvar egentligen utan läkemedelsbolagets, men det spelar ingen roll. Den gängse uppfattningen är att "staten sa åt oss att vaccinera oss".

Tror alltså att om staten bitit i sura äpplet och satt undan ett antal miljoner för dessa offer tidigare, så hade kanske uppfattningen om vaccin varit lite mindre skeptisk ute i stugorna, eller iaf att det finns ett skyddsnät under om det skiter sig.

Kanske läser in för mycket i det då vi personligen känner en familj vars barn drabbats av detta, men har ju även läst om det i tidningarna titt som tätt, så jag tror absolut att det finns i svenska folkets medvetande iaf.

Jag själv och min fru kan ju inte vänta på att få vaccinet mot covid, men om det handlar om min 13-åriga dotter så vill jag nog se fler studier, tyvärr. Tror iaf att det finns en genuin rädsla, som man kunde ha motverkat genom att skicka andra signaler redan för 10 år sedan.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men det är ju här det blir spännande, de flesta verkar ju ändå överens om att det är betydligt större risk att få bieffekter av Covidinfektion än att få det av vaccinet oavsett ålder. Så om man nu försöker riskminimera så är väl det rimliga att vaccinera sig så fort som möjligt, även om man inte fullt ut litar på vaccin?

Varför är den potentiella risken (som vid det här laget får ses som ytterst försumbar) med bieffekter av vaccin så mycket mer skrämmande än den konstaterade risken av infektionen?

Det många glömmer i det resonemanget är att man vid vaccinering garanterat utsätts för den lilla risk som finns, medan det inte är garanterat att man blir smittad av covid19. Vet man att man lever isolerat och smittoriskminimerat, så ser riskberäkningen annorlunda ut jämfört med befolkningen som helhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skrämmande att många fortfarande inte förstår vad Covid är för sjukdom (och nej jag förstår inte allt själv heller)

Det värsta är att många går omkring utan symptom och smittar äldre där 1% av smittade över 70 dör. Det är en riktig hög siffra.
Även om man själv inte träffar nån som är över 70, kan den man sitter bredvid bussen etc göra det.
Det är därför man även som ung ska vaccinera sig.

Den första SARS var ett dåligt virus på grund att värden blev snabbt sjuk och inte hann smitta andra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sars_(sjukdom)

Vad tror ni händer om vi skulle få en kombination av Covid och SARS? (bägge är coronavirus) det kanske skulle vara en halv miljon döda i Sverige vid det här laget. Samtidigt skulle väl folk då ta det på allvar och vara mer försiktiga och isolera sig.

Ett stort fel från FMH är att man inte hade obligatorisk husarrest i två veckor för de som kom från utlandet. De skulle även isolerats på flygplatsen och skickats hem i smittsäkra taxis/bilar.

Det hade varit ett litet pris, att vara fridomsberövad i sitt hem. Det hade kunnat rädda många liv.

I hela Kina har endast 4600 dött och i Sverige har vi 13000. I Kina isolerade sig befolkningen självmant i början av utbrottet för de mindes SARS. (vilken aldrig spreds i Sverige även om vi hade några fall som kom från utlandet)
Man har även masstestat i områden där det blossat upp.

Om de flesta är vaccinerade tror jag på minimalt med covid i Sverige i höst. Det kommer även gå ner naturligt i sommar.
UV, värme och alkohol och klor dödar viruset. Tror även torr luft är ett plus. Det verkar gå sämre för rika varma länder med mycket AC.

Tycker det är bra med handhygien, något vi även hade innan covid. Jag misstänker att hygienen är sämre i Indien och Brasilien m.fl. Munskydd i lokaltrafik och inomhus på offentliga platser hade varit bra om vi börjat tidigare med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Min kollega i 30års ålder fick covid och hade rinnande näsa som enda symptom, Han kommer inte vaccinera sig för han blir inte sjuk av det.

Alla reagerar olika på det och de flesta klarar av det utan vaccin.

Mycket felaktigheter här.

1) Din kollega kom inte nödvändigtvis lindrigt undan för att hans kropp har "världens bästa immunförsvar", det kan lika gärna vara ren dum tur, orsakat av att viruset satte sig i näsan/svalget och inte spreds vidare.
Han kanske inte fick världens största laddning med antikroppar heller då hans infektion var så lindrigt, och nästa gång han blir sjuk sätter sig viruset i lungorna och han får ärrade lungor, eller ännu värre, hamnar på IVA. Då är det en klen tröst att han knappt blev sjuk första gången, och då känns nog vaccinet inte som en dum idé.

2) Han kan fortfarande sprida det vidare då han inte säkert vet att han har utvecklat antikroppar. Personen han sprider det vidare till kanske inte klarar sig lika lindrigt undan.

3) Dom flesta klarar sig utan vaccin, absolut, men onödigt många dör eller får bestående biverkningar, plus vi hade kunnat eliminera belastningen på vår redan före pandemin överarbetade sjukvård.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tog min första dos igår. Är i riskgrupp. Lite ont i armen bara som enda bieffekt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

I hela Kina har endast 4600 dött och i Sverige har vi 13000. I Kina isolerade sig befolkningen självmant i början av utbrottet för de mindes SARS. (vilken aldrig spreds i Sverige även om vi hade några fall som kom från utlandet)
Man har även masstestat i områden där det blossat upp.

Det krävs inte särskilt kritiskt tänkande att förstå att det antagligen dött hundratusentals fler i Kina i Covid än vad de rapporterar utåt. Bara i Wuhan pratas det om att 10x den siffran dött.
Med tanke på att tusentals personer fick resa in och ut ur Wuhan under spring festival i Februari 2020 (och inte minst ut och in fram till lockdown - med tanke på att Wuhan är en av Kinas största resehubbar) så är det dessutom helt omöjligt att viruset inte spridits ut i landet. Läkarvården och infrastrukturen på landsbygden i Kina är också väldigt bristfällig, milt uttryckt.

Eller köper du att det dog 241 personer på tiananmen square och att merparten var soldater? eller att Kina inte godtyckligt frihetsberövar miljoner uigurer?

En av tjusningarna med att vara en kommunistisk diktatur. Man bestämmer och kontrollerar allt, även medier och alla institut.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Min kollega i 30års ålder fick covid och hade rinnande näsa som enda symptom, Han kommer inte vaccinera sig för han blir inte sjuk av det.

Alla reagerar olika på det och de flesta klarar av det utan vaccin.

Exakt. Men det är såna människor som utan tvekan kan smitta det vidare till folk som blir allvarligt sjuka som påföljd.
Därför bör även de friskaste vaccinera sig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Exakt. Men det är såna människor som utan tvekan kan smitta det vidare till folk som blir allvarligt sjuka som påföljd.
Därför bör även de friskaste vaccinera sig.

Trams finns inga vetenskapliga belägg för att en person som både har varit sjuk och antagligen både har antikroppar och t-cellsimmunitet och dessutom inte är sjuk längre skulle vara någon smittrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelll:

Det krävs inte särskilt kritiskt tänkande att förstå att det antagligen dött hundratusentals fler i Kina i Covid än vad de rapporterar utåt. Bara i Wuhan pratas det om att 10x den siffran dött.
Med tanke på att tusentals personer fick resa in och ut ur Wuhan under spring festival i Februari 2020 (och inte minst ut och in fram till lockdown - med tanke på att Wuhan är en av Kinas största resehubbar) så är det dessutom helt omöjligt att viruset inte spridits ut i landet. Läkarvården och infrastrukturen på landsbygden i Kina är också väldigt bristfällig, milt uttryckt.

Eller köper du att det dog 241 personer på tiananmen square och att merparten var soldater? eller att Kina inte godtyckligt frihetsberövar miljoner uigurer?

En av tjusningarna med att vara en kommunistisk diktatur. Man bestämmer och kontrollerar allt, även medier och alla institut.

I Nordkorea har det inte dött nån enligt heeelt oberoende statlig Nordkoreansk media

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

För att förstå kontexten av mitt svar vill jag bara först vara tydlig med att jag inte är emot att människor vaccinerar sig frivilligt, jag är däremot för att det ska vara ett fritt val utan direkta eller indirekta tvång. Jag ser därför denna fråga som ett hypotetiskt scenario, då jag tror att många vill vaccinera sig frivilligt, av olika orsaker.

Svaret på frågan är att vi ändå kommer uppnå flockimmunitet långt innan 2023. Flockimmunitet uppnår man enligt forskning när ~50-~70% har antikroppar (beroende på urbaniseringsgrad). Sannolikt närmar vi oss redan nu detta tal: I stockholm har ~20% vanliga antikroppar och utöver detta har 30% av befolkningen (riskgrupper) tagit sin första spruta. Vidare har vi T-cells immunitet som i studier redan i Maj 2020 låg på 30%.
Att vi under en tid redan sett en snabbt ökande immunitet i samhället kanske också kan förklara de relativt låga dödstal i förhållande till hög smittspridning vi just nu har. Har inte någon studie varken för eller emot det, så är öppen för andra teser (kraftigt förbättrad vård kan nog också påverka). ~82% av de som blev inlagda på IVA i April 2021 tillhörde en riskgrupp så vaccineringen av dessa grupper är ju inte heller klar.

Att Flockimmunitet är ett välfungerande koncept samtidigt som man ger rejält skydd åt riskgrupper (vaccin el dyl) är en linje som förordas av bland annat 35 svenska medicinska forskare, ~600 vårdanställda inom det svenska projektet Läkaruppropet, samt den linje många europeiska länder har i sina nationella pandemiplaner. Även The Great Barrington Declaration förordar Flockimmunitet. 14000 forskare inom medicin, 43000 vårdanställda (samt 787000 medborgare) har skrivit under det som redan står i pandemiplanerna.

Jag misstror inte FHM, men tycker jag gav ett bra svar på den frågan i mitt förra inlägg, och detta inlägg är redan odrägligt långt så jag hänvisar dit

Du kommer med långa utläggningar som egentligen inte svarar på kärnfrågan. Vad som alltså händer om alla beter sig som dig, om alla utanför riskgrupperna väntar med vaccinering till 2023, är att pandemin fortsätter. Mer komplicerat än så är det inte. Pandemin fortsätter tills dess man når flockimmunitet den naturliga vägen eller tills man äntligen fått vaccinerat folk. När pandemin fortsätter så för det då med sig en hel del av både lidande och kostnader. Nu kommer det inte att bli så, bättre folk hanterar problemet utan din hjälp.

Du beter dig egoistiskt och det skall du skämmas för. Jag vill inte att vaccination skall vara påtvingat men jag tycker att den som beter sig egoistiskt skall vara beredd på att bli kritiserad för det.

Sedan är ditt beteende korkat även ur strikt egoistiskt synvinkel. Även som ung och frisk tar du en större risk med viruset än med vaccinet. Om du nu inte misstror FHM, varför då inte följa deras rekommendationer? Dom har bra mycket bättre koll än vad du har.

Min rekommendation är att du knallar in på närmaste intensivvårdsavdelning, tittar runt lite på hur pigga och glada patienterna är, inklusive de som är unga och var friska, sätter dig ner vid personalens fikabord och lägger ut dina tankar för dom. Du kommer att få en reaktion ...

Permalänk
Lego Master

Sambon som jobbar i hemtjänsten fick sin första spruta för några veckor sen, avvaktar fortfarande bokning av andra tillfället. Själv väntar jag på fas 4 eller 5 eller när fan det blir att vi helt vanliga svennebanan medelsvensson kritvit kränkt man ska få sprutan.

Tänker hoppa på tåget direkt åtminstone, ser ingen som helst anledning att fortsätta riskera att utsätta andra för smitta och dåliga utsikter bara för jag själv inte ligger i riskgrupp direkt.

Jag vill kunna gå på krogen, krama slumpmässiga främlingar, slicka på lyktstolpar och skrika åt pensionärer precis som vanligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Trams finns inga vetenskapliga belägg för att en person som både har varit sjuk och antagligen både har antikroppar och t-cellsimmunitet och dessutom inte är sjuk längre skulle vara någon smittrisk.

"Inga belägg" säger du?
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-immunit...

They also warned that people with so-called natural immunity - acquired through having had the infection - may still be able carry the SARS-CoV-2 coronavirus in their nose and throat and could unwittingly pass it on.

Det finns dessvärre folk som insjuknat som inte utvecklar antikroppar. Dessa personer kan både bli smittade igen och smitta vidare. Sedan att de personerna blir allvarligt sjuka nästa gång är extremt osannolikt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelll:

Det krävs inte särskilt kritiskt tänkande att förstå att det antagligen dött hundratusentals fler i Kina i Covid än vad de rapporterar utåt. Bara i Wuhan pratas det om att 10x den siffran dött.
Med tanke på att tusentals personer fick resa in och ut ur Wuhan under spring festival i Februari 2020 (och inte minst ut och in fram till lockdown - med tanke på att Wuhan är en av Kinas största resehubbar) så är det dessutom helt omöjligt att viruset inte spridits ut i landet. Läkarvården och infrastrukturen på landsbygden i Kina är också väldigt bristfällig, milt uttryckt.

Eller köper du att det dog 241 personer på tiananmen square och att merparten var soldater? eller att Kina inte godtyckligt frihetsberövar miljoner uigurer?

En av tjusningarna med att vara en kommunistisk diktatur. Man bestämmer och kontrollerar allt, även medier och alla institut.

Fast jag var där själv i Beijing i början av utbrottet. Aldrig blev jag hotat eller tvingad av något överväsende. Många butiker blev länsade på mat för att folk bunkrade mat hemma. Många restauranger har gått i konkurs i Kina p.g.a Covid och att de inte har samma stödpaket som vi har i Sverige.

Tro mig Sverige har skött det här RIKTIGT dåligt. Kolla bara på våra grannländer.

På flygplatsen i Beijing kollade om man hade feber två gånger. Alla hade munskydd på planet och åt i skift. De kollande även tempen på planet. När man kom till Sverige ingenting. Kunde lämnat ut infoblad där man "rekommenderat" att resenärer skulle hålla sig hemma ett par veckor.
Arbetade självmant hemifrån ifall jag skulle blivit smittad.

Låter konstigt att tusentals reste in och ut från Wuhan under lockdown. Såpass konstigt att jag inte tror dig.

Jag tänker inte blanda mig in i politik och försvarar inte Kina.
Min poäng var att folks respekt och rädsla för viruset var en helt annan.

Uigurer är en muslimsk befolkning i Kina där många vägrar lära sig mandarin eller jobba.
Har utfört diverse terrorattentat både i Xinjiang och på andra ställen. Men det visste ni ju redan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_China

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mono:

Tog min första dos igår. Är i riskgrupp. Lite ont i armen bara som enda bieffekt.

Sambon tog sin första i morse, nu ligger hon i soffan med influensasymtom och ont i armen så det kan verkligen slå olika. Hon är ingen riskgrupp som det talas om men tydligen tillhör hon någon iallafall. Hon är 44 år och jag som är 47 har inte fått någon spruta. Lär nog få vänta några veckor till minst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

tänk på att staten inte kommer hjälpa er ekonomiskt ifall ni får mindre roliga bi effekter av vaccinet. värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

tänk på att staten inte kommer hjälpa er ekonomiskt ifall ni får mindre roliga bi effekter av vaccinet. värt att tänka på.

Det där är inget annat än lögn.

"Den statliga ersättningen ska uppgå till de belopp som följer av skadeståndslagen, dock högst 10 miljoner kronor per person."

Det är på väg och gäller från vaccinationsdatumet:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/01/staten-tec...

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/03/ersattning...

Förtydligande.
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det många glömmer i det resonemanget är att man vid vaccinering garanterat utsätts för den lilla risk som finns, medan det inte är garanterat att man blir smittad av covid19. Vet man att man lever isolerat och smittoriskminimerat, så ser riskberäkningen annorlunda ut jämfört med befolkningen som helhet.

Inte alls glömt, invägt i riskbedömningen. Det är oavsett om du tror att du inte kan bli smittad eller inte.

Samma process som människor som tror att de aldrig kommer förolyckas i trafiken för att de själva både överskattar sin egen förmåga men framför allt helt missar att det spelar ingen roll hur bra de de möter andra människor i trafiken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte alls glömt, invägt i riskbedömningen. Det är oavsett om du tror att du inte kan bli smittad eller inte.

Samma process som människor som tror att de aldrig kommer förolyckas i trafiken för att de själva både överskattar sin egen förmåga men framför allt helt missar att det spelar ingen roll hur bra de de möter andra människor i trafiken.

Du har fel, men det är inte konstigt. Många har svårt att förstå hur totalt det går att isolera sig eftersom det inte är möjligt i deras liv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast jag var där själv i Beijing i början av utbrottet. Aldrig blev jag hotat eller tvingad av något överväsende. Många butiker blev länsade på mat för att folk bunkrade mat hemma. Många restauranger har gått i konkurs i Kina p.g.a Covid och att de inte har samma stödpaket som vi har i Sverige.

Tro mig Sverige har skött det här RIKTIGT dåligt. Kolla bara på våra grannländer.

På flygplatsen i Beijing kollade om man hade feber två gånger. Alla hade munskydd på planet och åt i skift. De kollande även tempen på planet. När man kom till Sverige ingenting. Kunde lämnat ut infoblad där man "rekommenderat" att resenärer skulle hålla sig hemma ett par veckor.
Arbetade självmant hemifrån ifall jag skulle blivit smittad.

Låter konstigt att tusentals reste in och ut från Wuhan under lockdown. Såpass konstigt att jag inte tror dig.

Jag tänker inte blanda mig in i politik och försvarar inte Kina.
Min poäng var att folks respekt och rädsla för viruset var en helt annan.

Uigurer är en muslimsk befolkning i Kina där många vägrar lära sig mandarin eller jobba.
Har utfört diverse terrorattentat både i Xinjiang och på andra ställen. Men det visste ni ju redan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_China

Jag håller med dig till 100% Jag har sagt det hela tiden att Sverige har och sköter det hela otroligt dåligt jämfört med andra länder. Jag förde fram mina tankar i den andra coronatråden och blev rejält påhoppad av folk som helt och hållet höll på FHM.

I Sverige på stan bland annat är det knappt någon som använder munskydd antagligen eftersom dom blint tror på FHM som har sagt att studierna på munskydd inte visar på att det hjälper. Konstigt nog håller inte många människor avstånd trots vad FHM har basunerat ut. Folk går i klungor på drottninggatan här i Stockholm utan munskydd.

För ett par dagar sedan satt dom på Star fm (Radio) och pratade om detta. En manlig programledare undrade om folk är mer korkade i Sverige än övriga länder eftersom knappt någon bär munskydd eller håller avstånd. Då svarade den andra programledaren josefin crafoord "har du märkt det nu, att folk är mer korkade här".

I finland tex måste dagispersonalen samt barnen använda munskydd. Jag tänker släppa detta nu eftersom jag blev tom avstängd en gång när jag pratade om detta i förra tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du har fel, men det är inte konstigt. Många har svårt att förstå hur totalt det går att isolera sig eftersom det inte är möjligt i deras liv.

Snygg argumentation, du tror att ett enskilt fall är representativt av befolkningen?

"Du har fel".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Inga belägg" säger du?
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-immunit...

They also warned that people with so-called natural immunity - acquired through having had the infection - may still be able carry the SARS-CoV-2 coronavirus in their nose and throat and could unwittingly pass it on.

Det finns dessvärre folk som insjuknat som inte utvecklar antikroppar. Dessa personer kan både bli smittade igen och smitta vidare. Sedan att de personerna blir allvarligt sjuka nästa gång är extremt osannolikt.

Spekulationer, man spekulerar även att vaccinen skulle ha samma problem. Med tanke på hur få det verkar vara som blir återinfekterade tror jag det är irrelevant. 98% i studien du länkade till blev inte återinfekterade och 2% kanske blev det, och ja det står probable och possible reinfected i studien om du inte läste den.

Man behöver inte antikroppar för immunitet det går bra med T-Cellsimmunitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Spekulationer, man spekulerar även att vaccinen skulle ha samma problem. Med tanke på hur få det verkar vara som blir återinfekterade tror jag det är irrelevant. 98% i studien du länkade till blev inte återinfekterade och 2% kanske blev det, och ja det står probable och possible reinfected i studien om du inte läste den.

Man behöver inte antikroppar för immunitet det går bra med T-Cellsimmunitet.

Det räcker med den lilla procenten för att smitta folk som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Självklart hoppas jag att alla tar vaccinet av den enkla anledningen att då kan äntligen trycket på vården minska. Tjejen jobbar som specialistsjuksköterska och får sjukt långa arbetspass pga den här krisen. Är tyvärr bara en tidsfråga innan hon och stora mängder vårdpersonal kommer att få sluta pga utbrändhet. Det kommer i sin tur att öka på den redan enorma vårdkön ytterligare. Särskilt förbannad blir när jag ser människor som går runt i hundratals och demonstrerar i t.ex. Stockholm och kallar pandemin för en bluff. Helt sjukt. Folk som inte tror på det här kan själva prövat att jobba i vården, då får ni själva se konsekvenserna av ert handlande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det där är inget annat än lögn.

"Den statliga ersättningen ska uppgå till de belopp som följer av skadeståndslagen, dock högst 10 miljoner kronor per person."

Det är på väg och gäller från vaccinationsdatumet:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/01/staten-tec...

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/03/ersattning...

Ja dom som fick biverkningar av svininfluensavaccinet fick ju extremt bra stöd av staten...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Ja dom som fick biverkningar av svininfluensavaccinet fick ju extremt bra stöd av staten...

Det var för att det inte fanns något regelverk för det förrän nu.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Självklart hoppas jag att alla tar vaccinet av den enkla anledningen att då kan äntligen trycket på vården minska. Tjejen jobbar som specialistsjuksköterska och får sjukt långa arbetspass pga den här krisen. Är tyvärr bara en tidsfråga innan hon och stora mängder vårdpersonal kommer att få sluta pga utbrändhet. Det kommer i sin tur att öka på den redan enorma vårdkön ytterligare. Särskilt förbannad blir när jag ser människor som går runt i hundratals och demonstrerar i t.ex. Stockholm och kallar pandemin för en bluff. Helt sjukt. Folk som inte tror på det här kan själva prövat att jobba i vården, då får ni själva se konsekvenserna av ert handlande.

Håller med till 100%. Jobbar inom vården själv, har flera vänner som jobbar inom intensivvården som har haft det riktigt tufft under året som gått. Alla tar sina sprutor och hoppas att folk i allmänhet gör detsamma. Det är inte ett svårt val, det borde inte vara någon diskussion. Vaccinera er.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du säger en hel del saker, som inte är korrekt alls.

Tex vad?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av samuelll:

Det krävs inte särskilt kritiskt tänkande att förstå att det antagligen dött hundratusentals fler i Kina i Covid än vad de rapporterar utåt. Bara i Wuhan pratas det om att 10x den siffran dött.
Med tanke på att tusentals personer fick resa in och ut ur Wuhan under spring festival i Februari 2020 (och inte minst ut och in fram till lockdown - med tanke på att Wuhan är en av Kinas största resehubbar) så är det dessutom helt omöjligt att viruset inte spridits ut i landet. Läkarvården och infrastrukturen på landsbygden i Kina är också väldigt bristfällig, milt uttryckt.

Eller köper du att det dog 241 personer på tiananmen square och att merparten var soldater? eller att Kina inte godtyckligt frihetsberövar miljoner uigurer?

En av tjusningarna med att vara en kommunistisk diktatur. Man bestämmer och kontrollerar allt, även medier och alla institut.

Tänkte lite samma när jag läste att de isolerade sig frivilligt. Jo tjena...

Någon måste missat att de helt sonika låste in folk

Visa signatur