Viaplay stänger av sitt originalabbonemang 199kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så länge som de följer avtalsvillkoren eller om de inte har det skrivet i avtalsvillkoret ändå kan visa att det finns skäl för ändringen så får de förmodligen göra ändringen, för vad som är skäligt eller oskäligt går åt båda hållen och skyddar inte bara konsumenter.

Allmänna villkor är alltid grunden och gäller så länge du inte kunnat påverka innehållet i avtalet själv. Ett erbjudande ogiltigförklarar alltså inte avtalet.

Enligt deras avtal får de ändra avtalet närsomhelst, vilket innebär att avtalet är helt värdelöst som kund. Allt i det är för att skydda företaget. Teoretiskt kan det alltså ha stått i avtalet att abonnemanget var permanent löpande för 199kr/mån men sen ångrar de sig och ändrar avtalet. Om man inte gillar det så har man godkänt att de får ändra både avtal och abonnemang precis som de vill.

Ett problem är att de har monopol på en massa sport. Det innebär att man som kund inte har något alternativ. Vill man se en sport de har monopol på finns det inget lagligt sätt att se den om man inte vill vara kund hos Viaplay. Detta verkar vara allmänt accepterat när det gäller sportmarknaden, vet inte varför det är så. Jag får alltså inte skaffa sporten via EU eller Globalt, då de har ensamrätt för sändningar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

skandal! dags för iptv

Sluta kalla pirat-streaming för IPTV.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är också en av dessa originalkunder (Sedan 2011). På något sätt så anade jag att det skulle bli så här så småningom. Å andra sidan tycker jag att det är lite svagt av Viaplay, hur många kan vi vara som är kvar, några hundra? Går det så knackigt för dem att de inte kan låta den posten tyna bort successivt som en goodwill? Sen tycker jag att deras argument är rätt lama också, Viaplay är inte samma produkt som 2013 och därför är det rimligt att höja priset. De visar serier, film och sport precis som då, och ska man vara ärlig var PL-sändningar bättre förut, man kunde välja exakt vilken match man ville se och man kunde välja engelska kommentatorer. Jag tror inte man kommer så långt med att försöka tjafsa om avtal, bättre att ställa till med jävelskap på sociala medier och peka på snålheten i det. Fast det är klart, vi är ganska få och det är väl det som de har väntat på och det är nog svårt att uppbringa någon allmän sympati för den här frågan.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag letade igenom min mejl och hittade beställningar från 2011 och framåt. Tyvärr är alla villkor länkade till Viaplay sajten och förstås finns inga av de länkarna kvar. Risken att jag hittar något på papper som de skickat då är rätt liten.

https://web.archive.org/web/*/viaplay.se osv

Permalänk
Medlem

Här finns deras villkor för den som är sugen:

https://web.archive.org/web/20111111004019/https://viaplay.se...

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid möjlighet att de gör lite eftergifter. Har de gett med sig än?

Permalänk
Medlem

Finns en tråd om detta på minhembio.com där en i samma båt kontaktat kundtjänst, blivit uppringd av teamleader på viaplay och tjatat sig till att ha kvar priset 199kr i månaden.
Att ligga på och vara "jobbig" kan löna sig.

Permalänk
Medlem

Inte 100% on topic kanske men en undran - finns det ens några lagliga alternativ till Viaplay i landet?
Har aldrig gillat produkten som har internationellt höga prissättning men studio och produktion är på mycket låg nivå.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det hela som rätt fyrkantigt hanterat av Nent. En föredetta presschef till dåvarande statsminister (numera vederbörandes pipp- och kärleksminister) torde ju kunna kläcka ur sig något bättre än det där. För att inte tala om att man rimligtvis hade kunnat städa bort den oundvikliga fadäsen genom att erbjuda en harmoniseringsperiod (”på grund av löjligt ökade kostnader för sportlicenser (bla bla bla) måste vi tyvärr höja priset för våra mest lojala kunder, men vi justerar dem över 12-24 månader”).

Påminner mig dock om mitt gamla guldavtal med Telenor. Fastpris på allt (inkl obegränsad data, även utomlands hehehe) tecknat i en icke-datadriven värld. Avtalsvillkor, samt pris, fortsatte att gälla även i den datadrivna världen. Efter löjligt mycket mobilroaming ringde en härlig norsk tjej och berättade att nu fick det minsann vara nog. Jag tog det som en man, men njöt av det faktum att jag kunde njuta så länge som jag ändå kunde. Sannolikt var jag en förlustaffär givet att jag stundom rörde mig i udda länder.

Självfallet var jag väl medveten om att det stod Telenor fritt att göra innehållsmässiga justeringar i vår löpande avtalsförbindelse - bara de meddelade mig därom. Vilket denna härliga, men benhårda, norska flicka gjorde.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det vore så att Viaplay hade avtalat att de skulle ha samma pris "i all evighet", borde inte det avtalsvillkoret vara ogiltigt p.g.a. oskäligt?

Permalänk
Medlem

Vad är statusen här, är det bara gilla läget eller har någon (bekräftat) lyckats behålla det gamla priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är statusen här, är det bara gilla läget eller har någon (bekräftat) lyckats behålla det gamla priset?

Gilla läget så vitt jag vet.

Jag har dock kommit på att jag inte behöver Viaplay. Kan fixa den sport jag verkligen vill se på annat sätt som också blir billigare. Filmer/serie på Viaplay är en bonus men inget jag behöver.

Blev lite av en väckarklocka att leta bättre alternativ. Fast det blir krångligare förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Gilla läget så vitt jag vet.

Jag har dock kommit på att jag inte behöver Viaplay. Kan fixa den sport jag verkligen vill se på annat sätt som också blir billigare. Filmer/serie på Viaplay är en bonus men inget jag behöver.

Blev lite av en väckarklocka att leta bättre alternativ. Fast det blir krångligare förstås.

Vore intressant att höra mer om du vill dela? Men kanske känsligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Vore intressant att höra mer om du vill dela? Men kanske känsligt...

Inget konstigt, men det beror på att jag är väldigt smal i vad jag kollar på och det blev faktiskt billigare direkt från producenten istället. Så det hjälper förstås bara mig. De som kollar på mer av utbudet på Viaplay har inte det som alternativ. F1TV kostar cirka 1000kr/år, Viaplay kostar 2400kr/år med gamla total-abonnemanget.

Filmer och serier finns det andra som sänder, men det är alltid svårt hitta något specifikt. Det gäller förstås Viaplay också. Utbudet på film/serie-streamingsajter är mikroskopiskt litet mot det totala biblioteket filmer och serier genom åren. Man får liksom nöja sig med det lilla urval de erbjuder.

Sen finns det förstås gråzonsalternativ också, typ som många gör med Netflix. Inte olagligt men riskerar att bli avstängd förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Inget konstigt, men det beror på att jag är väldigt smal i vad jag kollar på och det blev faktiskt billigare direkt från producenten istället. Så det hjälper förstås bara mig. De som kollar på mer av utbudet på Viaplay har inte det som alternativ. F1TV kostar cirka 1000kr/år, Viaplay kostar 2400kr/år med gamla total-abonnemanget.

Filmer och serier finns det andra som sänder, men det är alltid svårt hitta något specifikt. Det gäller förstås Viaplay också. Utbudet på film/serie-streamingsajter är mikroskopiskt litet mot det totala biblioteket filmer och serier genom åren. Man får liksom nöja sig med det lilla urval de erbjuder.

Sen finns det förstås gråzonsalternativ också, typ som många gör med Netflix. Inte olagligt men riskerar att bli avstängd förstås.

Förstår, tack! Har delvis samma där NFL & MotoGP direkt från producent är både betydligt bättre och mindre pengar totalt. Men fotboll är stora problemet jag skulle vilja få in också och där har producenterna inga egna alternativ. Använder en gråzonslösning nu men det är mindre optimalt och blir såklart lite mer struligt.

Helt med på film- och seriebiten. Håller den som helt ointressant vad gäller Viaplay. Det är sport som är hela grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Haha, det är underhållning på Twitter också. Folk är riktigt upprörda över att de fått ha detta billiga pris i bara typ tio år.

Själv är jag irriterad på Televerket att de förändrat sina priser!

Hmm var väl TV4 som dyrt och heligt lovade att endast ha reklam mellan programmen ?
Någon gång för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hmm var väl TV4 som dyrt och heligt lovade att endast ha reklam mellan programmen ?
Någon gång för länge sedan.

Jag anser att sådana budskap och lovord är nonsens. Ingen kan någonsin (på riktigt) lova något sådant, och hålla det i evigheter. Allt är "tills vidare", det vill säga tills de ändrar villkoren/avtalet.
Dock tyckte jag det var bättre på den tiden när det bara var reklam mellan programmen. TV3 (och Kanal5?) kringgick detta genom att sända från London.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hmm var väl TV4 som dyrt och heligt lovade att endast ha reklam mellan programmen ?
Någon gång för länge sedan.

Visst, men nu är detta en betalkanal som har monopol på vissa sporter, där de blockar andra sätt att se dessa sporter för att skydda sitt monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Visst, men nu är detta en betalkanal som har monopol på vissa sporter, där de blockar andra sätt att se dessa sporter för att skydda sitt monopol.

Nej. Dom blockerar det för att skydda sin investering på ofta flera hundra miljoner, ibland tom miljarder kronor.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nej. Dom blockerar det för att skydda sin investering på ofta flera hundra miljoner, ibland tom miljarder kronor.

Inget du säger ändrar att det jag sa stämmer. Att de tillåts köpa sig monopol på just sport-marknaden är en annan sak, det verkar ha blivit tradition. Jag avskyr det men om du gillar iden så är det upp till dig.

Permalänk
Medlem

Som F1 fungerar är perfekt. Viaplay har inte fått köpa sig monopol, eller har inte velat hosta upp tillräckligt med pengar för det. Därför är det öppet att köpa sändningarna direkt från F1TV istället för Viaplay om man nu inte vill betala Viaplays överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Inget du säger ändrar att det jag sa stämmer. Att de tillåts köpa sig monopol på just sport-marknaden är en annan sak, det verkar ha blivit tradition. Jag avskyr det men om du gillar iden så är det upp till dig.

Argumenterar du på samma sätt till dom du känner också?

Man köper inte ett monopol (är bara staten Sverige som får innehava Monopol), man köper sig rättigheter (rättigheter kan du sälja, dela upp osv). Det hade varit precis lika "dyrt" om Viaplay och Canal Digital hade delat på kakan, precis som SVT har gjort ett flertal gånger med TV4.

Skall du klaga på riktigt är det till NHL. Det är ju dom som valt att sälja det till EN i detta fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Argumenterar du på samma sätt till dom du känner också?

Man köper inte ett monopol (är bara staten Sverige som får innehava Monopol), man köper sig rättigheter (rättigheter kan du sälja, dela upp osv). Det hade varit precis lika "dyrt" om Viaplay och Canal Digital hade delat på kakan, precis som SVT har gjort ett flertal gånger med TV4.

Skall du klaga på riktigt är det till NHL. Det är ju dom som valt att sälja det till EN i detta fall.

Ditt svar var inget argument, ser inte något problem. Att Viaplay betalar massor av pengar för att få monopol ändrar inte faktum att det är en sunkig media-marknad som tillåter det och att det är en etablerad tradition. Mediabolaget betalar massor av pengar med villkoret att inga andra ska få göra sändningar på samma sport och låsa in en marknad där konsumenten är helt utan möjligheter att välja det utbud han anser är bäst. Det handlar inte om egenproducerat material här som är en annan sak. Om du tycker det är bra så får du göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Spontant känns det hela som rätt fyrkantigt hanterat av Nent. En föredetta presschef till dåvarande statsminister (numera vederbörandes pipp- och kärleksminister) torde ju kunna kläcka ur sig något bättre än det där. För att inte tala om att man rimligtvis hade kunnat städa bort den oundvikliga fadäsen genom att erbjuda en harmoniseringsperiod (”på grund av löjligt ökade kostnader för sportlicenser (bla bla bla) måste vi tyvärr höja priset för våra mest lojala kunder, men vi justerar dem över 12-24 månader”).

Det var minsann inga bra svar av henne men hon har ju varit presschef åt politiker så att svamla och inte besvara på frågorna är förväntat.

Jag tycker det var fint av Viaplay att låta kunder behålla priset i många år men tycker inte de skulle ha lovat det att det är tillsvidare. Som minimum tycker jag Viaplay kunde låtit kunderna behålla abonnemanget på 199 kr lite längre till än tre månader efter meddelad prishöjning. Samtidigt hade det inte varit tillräckligt länge för många antar jag då de verkar vilja ha det livet ut. Inget är givet men tycker att så många års rabatt/nedsatt pris är bra samtidigt som jag tycker de kunde låtit kunderna behålla det i ett längre tag till, t.ex. året ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ditt svar var inget argument, ser inte något problem. Att Viaplay betalar massor av pengar för att få monopol ändrar inte faktum att det är en sunkig media-marknad som tillåter det och att det är en etablerad tradition. Mediabolaget betalar massor av pengar med villkoret att inga andra ska få göra sändningar på samma sport och låsa in en marknad där konsumenten är helt utan möjligheter att välja det utbud han anser är bäst. Det handlar inte om egenproducerat material här som är en annan sak. Om du tycker det är bra så får du göra det.

Håller med dig fullständigt.

Jag är för parallella lösningar i alla möjliga sammanhang, så även när det gäller sändningsrättigheter av sport. Kanske blir för dyrt, men varför inte både visa en specifik sport på Viaplay och erbjuda sporten separat?

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Tycker bara att det är klantigt av viaplay. Hur många kan vi vara som fortfarande har abonnemanget? 500 i Sverige? Jag kommer iaf säga upp det. Kollar inte på fotboll längre och tv-serierna och filmerna är ju typ samma som visas på andra tjänster. De bara roterar lite. Det enda som fått mig att stanna kvar är priset för att jag inte ville bli av med det men nu hjälper de mig med det beslutet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Klantigt? Abonnemanget kostar 449 kr/mån? Många har i flera år ändå bara fått betala 199 kr/mån. Nog för att man får vara missnöjd, men det är väl inte en dag för sent att de ändrar?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Klantigt? Abonnemanget kostar 449 kr/mån? Många har i flera år ändå bara fått betala 199 kr/mån. Nog för att man får vara missnöjd, men det är väl inte en dag för sent att de ändrar?

Jag tror några som har abonnemanget i tråden är mest upprörd för att de har tidigare gått ut med informationen om att deras abonnemang kommer aldrig att ändras. De kommer ha samma pris till den dag säger upp det.

Ja, det är ett riktigt bra pris och man brukar inte bli allt för upprörd när abonnemang ökar i pris för man kan bara säga upp det i samband med det. Men det är ju tråkigt om de aktivt säger att det aldrig kommer ändras för att sedan göra det helt motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Klantigt? Abonnemanget kostar 449 kr/mån? Många har i flera år ändå bara fått betala 199 kr/mån. Nog för att man får vara missnöjd, men det är väl inte en dag för sent att de ändrar?

Med klantigt menar jag att den badwill de får nog kostar mer eftersom det berör så få. Varför tycker du att det inte är en dag försent, vad spelar det dig för roll? Äger du aktier in nent eller är du bara missunnsam? Jag har ändå betalat mina räkningar troget sen 2009, typ 30k totalt så de har nog tjänat en del pengar på mig också för att inte tala om vad de dragit in på all ohygglig bettingreklam man har tvingats se genom åren trots att man betalar för ett abonnemang.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Vi som tyckte 199:- var bra som de nu höjer till 449:-
I de baltiska länderna kostar det bara 9.99 Euro per månad för Viaplay Total.

https://www.nentgroup.com/sv/news/news-releases/nent-group-la...

Visa signatur

/Johan